Misschien omdat dat een misvatting is?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Er zijn genoeg grote Europese wetenschappers uit de middeleeuwen te vinden, denk maar aan Gallileo, Da Vinci, Fibonacci, Ockham, Bacon en ga maar door.
En waarom hebben destijds dan al die landen die niet zuchtten onder het juk van het Christendom geen enorme wetenschappelijke bloei doorgemaakt?
Een val geeft toch een behoorlijke breuk aan, vind je niet? De idee van de 'donkere' middeleeuwen is al decennia lang achterhaald.quote:
Hahaha, dat doet de deur toe. Er moest eerst een commisie van het Vaticaan worden aangesteld om de indianen het statuut ' mens ' te verlenen en geestelijke hadden in de US ook hun slaven. Wist je dat niet ?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal zo. In de moderne vorm wel, maar het is bijvoorbeeld wel de katholieke kerk geweest die al heel vroeg gepleit heeft voor mensenrechten voor Indianen bijvoorbeeld en tegen het als dieren beschouwen van negers.
In jouw citaat geef ik nergens mijn mening dus dat wordt lastig onderbouwen. Dus hygiëne is de doorslaggevende factor die bepaald of iets een heuse beschaving is of niet?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:15 schreef mikami het volgende:
[..]
Onderbouw jouw mening maar eens.
Het enige wat ik lees is dat ze ook gebouwen konden bouwen.
Daar waar moslims schoon waren, waren christenen bang voor water....
En wij streven vandaag de dag toch naar hygiene.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_het_West-Romeinse_Rijkquote:Op zondag 13 maart 2011 20:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Een val geeft toch een behoorlijke breuk aan, vind je niet? De idee van de 'donkere' middeleeuwen is al decennia lang achterhaald.
En nu?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:22 schreef gamezz het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_het_West-Romeinse_Rijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwen
quote:Op zondag 13 maart 2011 20:22 schreef gamezz het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_het_West-Romeinse_Rijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwen
Eerste link. Je onderbouwt je stelling door bewijs voor het tegendeel te leveren? Apart.quote:Met de val van het West-Romeinse Rijk doelt men op de officiële afzetting van de laatste West-Romeinse keizer Romulus Augustulus op 23 augustus 476 door Odoaker. Toch betekende deze afzetting geen directe breuk met het verleden, maar was het vooral op institutioneel gebied:
Wat is een doorslaggevende factor volgens jouw?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:20 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
In jouw citaat geef ik nergens mijn mening dus dat wordt lastig onderbouwen. Dus hygiëne is de doorslaggevende factor die bepaald of iets een heuse beschaving is of niet?
Waren dat ook al moslims ? Dat wist ik niet. En hulde brengen aan de eerste boer ? Wat heeft een geiteboer nu met cultuur en beschaving te maken.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:17 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En wie waren er weer voor die Grieken en Romeinen? Uiteindelijk kom je toch uit in de vruchtbare sikkel of bij de rivieren in Azië en zulks. Moeten we nu allemaal hulde brengen aan de eerste boer?
Volgens jouwquote:Op zondag 13 maart 2011 20:24 schreef mikami het volgende:
[..]
Wat is een doorslaggevende factor volgens jouw?
Alles telt in zekere zin mee, anders zouden we nooit weten wat een beschaving precies is.
Definieer cultuur en beschaving?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Waren dat ook al moslims ? Dat wist ik niet. En hulde brengen aan de eerste boer ? Wat heeft een geiteboer nu met cultuur en beschaving te maken.
quote:Op zondag 13 maart 2011 20:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Hahaha, dat doet de deur toe. Er moest eerst een commisie van het Vaticaan worden aangesteld om de indianen het statuut ' mens ' te verlenen en geestelijke hadden in de US ook hun slaven. Wist je dat niet ?
http://en.wikipedia.org/w(...)the_Age_of_Discoveryquote:Antonio de Montesinos, a Dominican friar on the island of Hispaniola, was the first member of the clergy to publicly denounce all forms of enslavement and oppression of the indigenous peoples of the Americas.[1] Theologians such as Francisco de Vitoria and Bartolomé de las Casas drew up theological and philosophical bases for the defense of the human rights of the colonized native populations, thus creating the basis of international law, regulating the relationships between nations.
In the early years most mission work was undertaken by the religious orders. Over time it was intended that a normal church structure would be established in the mission areas. The process began with the formation of special jurisdictions, known as apostolic prefectures and apostolic vicariates. These developing churches eventually graduated to regular diocesan status with the appointment of a local bishop. After decolonization, this process increased in pace as church structures altered to reflect new political-administrative realities.
Nee, dat waren geen moslims. Je kan moeilijk een moslim zijn de geboorte van de profeet. Je kan immers ook geen christenen zijn voor de komst van Christus. Geen boeddhist voor de komst voor Boeddha. Dat waren mensen met waarschijnlijk hun eigen manier van zingeving.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Waren dat ook al moslims ? Dat wist ik niet. En hulde brengen aan de eerste boer ? Wat heeft een geiteboer nu met cultuur en beschaving te maken.
quote:
Ik heb het toch nergens over een directe breuk?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
Eerste link. Je onderbouwt je stelling door bewijs voor het tegendeel te leveren? Apart.
Natuurlijk is dat niet zomaar in één klap weg, maar iets wat vele jaren in beslag neemt.quote:Met het einde van de Romeinse beschaving kwam West-Europa met grote moeilijkheden die de intellectuele productie aantastten in de Middeleeuwen terecht. De meeste klassieke wetenschappelijke verhandelingen gingen hier verloren. Pas met de Renaissance van de 12e eeuw is de interesse in het onderzoek naar de natuur hernieuwd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschapsgeschiedenis#Middeleeuwen
Hoezo?quote:Op zondag 13 maart 2011 20:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
Terug naar de wortel van al het kwaad, de Joden, Moslims.
Natuurlijk wel, want er wordt beweerd dan wel geïmpliceerd dat de middeleeuwen één lange periode van stagnatie waren. Dat bestrijd ik.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:29 schreef gamezz het volgende:
[..]
[..]
Ik heb het toch nergens over een directe breuk?
[..]
Natuurlijk is dat niet zomaar in één klap weg, maar iets wat vele jaren in beslag neemt.
Ook niet echt relevant voor deze discussie verder.
Omdat het wel heel ver gaat van het oorspronkelijke onderwerp.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:31 schreef mikami het volgende:
[..]
Hoezo?
Onzin.
Tevens riekt het naar racisme.
Ik zou graag willen weten wat beschaving precies inhoud.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:33 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nou, dan is er weinig beschaving in Nederland en de rest van de wereld.
Moslim zijn is geen ras.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:31 schreef mikami het volgende:
[..]
Hoezo?
Onzin.
Tevens riekt het naar racisme.
Die bewering probeerde ik ook juist tegen te spreken.quote:Op zondag 13 maart 2011 20:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, want er wordt beweerd dan wel geïmpliceerd dat de middeleeuwen één lange periode van stagnatie waren. Dat bestrijd ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |