Ook niet overdrijven. Ik zit goed short op de Nikkei (cfd), meer dan dat ik van te voren wou maar tot dus verre valt het qua daling allemaal wel mee. Als we onder de 8k gaan worden het andere verhalen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ow, as we speak valt de DOw Jones van z'n stokkie....
ik knipperde even met mijn ogen, en opeens ging ie van 1,5% naar 2,4% in de min. Bedenk dat ik uit een tijd kom waarbij 2% in een maand al als extreem volatiel werd beschouwdquote:Op woensdag 16 maart 2011 19:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ook niet overdrijven. Ik zit goed short op de Nikkei (cfd), meer dan dat ik van te voren wou maar tot dus verre valt het qua daling allemaal wel mee. Als we onder de 8k gaan worden het andere verhalen.
Blijft uiteraard een enorme gok. Je rijdt immers op een golf van angst. Dat moet zo'n beetje de meest slechte raadgever zijn als het gaat over beleggen.
Dat vind ik ook het probleem. Rationeel gezien zeg ik: de hoeveelheid beurswaarde die de afgelopen dagen verdampt is, staat in geen verhouding tot de schade die is aangericht. (Nog los van het feit dat 100 miljard schade niet gelijk is aan 100 miljard economische 'schade'.)quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Blijft uiteraard een enorme gok. Je rijdt immers op een golf van angst. Dat moet zo'n beetje de meest slechte raadgever zijn als het gaat over beleggen.
Dat sowieso, maar jij hebt ook nog zaken meegemaakt zoals de crash van 87 neem ik aanquote:Op woensdag 16 maart 2011 19:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik knipperde even met mijn ogen, en opeens ging ie van 1,5% naar 2,4% in de min. Bedenk dat ik uit een tijd kom waarbij 2% in een maand al als extreem volatiel werd beschouwd
(ik denk dat ik een andere relatief referentie kader heb dan de jongere generatie)
Wat ga je doen als die nucleaire reactor ontploft? Of dat het straks verder uit de hand loopt in Noord Afrika?quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:43 schreef LXIV het volgende:
Daarom speculeer ik niet op een daling, noch op een stijging (wil toch een ruime margin aanhouden) en blijf ik zitten waar ik zit (long). Mogelijk als het straks echt bizarre vormen aanneemt (AEX < 300), dat ik wat extra kapitaal op mijn beleggingsrekening stort of een aantal obligatieposities liquideer om verder long te gaan in aandelen.
Zoals je weet ben ik van het Buy and Hold. Dan heb je soms geluk, tijdens een lange ralley, en soms pech, tijdens dalende beurskoersen. Aangezien het onvoorspelbaar is wat er gaat gebeuren moet ik beide situaties accepteren.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat ga je doen als die nucleaire reactor ontploft? Of dat het straks verder uit de hand loopt in Noord Afrika?
Naar mijn mening is er geen andere manier van beleggen dan zo. Al het overige is speculeren.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:13 schreef fedsingularity het volgende:
Ik heb respect voor jouw manier van beleggen en als je voor het dividend gaat maken de koersen uiteindelijk ook niet zoveel uit.
De koersen zijn imho te hard opgelopen omdat er simpelweg geen goed renderend alternatief is.
De risicoperceptie is ver te zoeken, nu is dat wel anders.
LT denk ik dat je met aandelen toch het beste zit, al was het maar als hedge tegen al het geprint.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:20 schreef anno2010 het volgende:
Weet iemand of Aegon ook zit in Japan?
Men denkt dat verzekeraars grote schadeclaims gaan krijgen sinds de aardbeving. De vraag is natuurlijk of Aegon veel zit in Japan.
Staan nu weer op een mooi prijsje(ik wacht wel nog even)
De reden dat Aegon zo daalt is niet hun 'exposure' (dus afgesloten verzekeringen) in Japan, maar het feit dat ze een bedrijfsonderdeel dat herverzekeren doet (dat is het vezekeren van verzekeraars) proberen te verkopen. Omdat deze ramp vooral de herverzekeraars geld kost, zijn de beleggers nu bang dat het misschien niet meer lukt om dat bedrijfsonderdeel te verkopen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:20 schreef anno2010 het volgende:
Weet iemand of Aegon ook zit in Japan?
Men denkt dat verzekeraars grote schadeclaims gaan krijgen sinds de aardbeving. De vraag is natuurlijk of Aegon veel zit in Japan.
Staan nu weer op een mooi prijsje(ik wacht wel nog even)
Die mening deel ik ook, LXIV is volgens mij ook 1 grote bron aan ervaring.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:22 schreef Lucas15 het volgende:
Volgens mij is LXIV een van de beste beleggers hier.Niks ten nadele van andere beleggers.. Maar zijn post(en) spreken mij erg aan.
hoe weet jij dan dat die herverzekeraar geen exposure in Japan heeft?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
De reden dat Aegon zo daalt is niet hun 'exposure' (dus afgesloten verzekeringen) in Japan, maar het feit dat ze een bedrijfsonderdeel dat herverzekeren doet (dat is het vezekeren van verzekeraars) proberen te verkopen. Omdat deze ramp vooral de herverzekeraars geld kost, zijn de beleggers nu bang dat het misschien niet meer lukt om dat bedrijfsonderdeel te verkopen.
Daarom daalt Aegon bovengemiddeld.
Dat weet ik niet. Misschien ook wel. Dan wordt het nog lastiger hem te verkopen. Maar het is niet de exposure van afgesloten polissen van Aegon zelf die verantwoordelijk is voor de grote daling, toch.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
hoe weet jij dan dat die herverzekeraar geen exposure in Japan heeft?
geen idee.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Misschien ook wel. Dan wordt het nog lastiger hem te verkopen. Maar het is niet de exposure van afgesloten polissen van Aegon zelf die verantwoordelijk is voor de grote daling, toch.
LXIVquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:22 schreef Lucas15 het volgende:
Volgens mij is LXIV een van de beste beleggers hier.Niks ten nadele van andere beleggers.. Maar zijn post(en) spreken mij erg aan.
Tja, die levensverzekeringen. Of die som boven of onder de streep eindigt weet je niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat een aantal polissen is 'stopgezet' na de Tsunami. Geen idee.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
geen idee.
Ze hebben wel business daar. http://www.sonyfh.co.jp/en/news_e/article_e/070125_02.pdf
Niet echt een fijne plek voor levensverzekeringen thans.
Ik ben te lui om hun jaarrekening open te slaan, om te kijken naar hun geografische verdeling.
Maar besef wel dat herzekeringsindustrie ongeveer het verzekering equivalent is van CDO's
En Aegon is een gewoon een bagger onbetrouwbaar bedrijf wat elk jaar een nieuwe boekhoudtruuc toepast
Niet te veel eer voor een zandhaas die enkel een beproefde methodiek toepast heren! Ik heb vaak nog het geluk van de onwetende. Bij het lezen van een jaarrekening raak ik de draad al kwijt bij pag. 3. Voor de duiding moet je toch echt bij Dino of SeLang zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:32 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
LXIV
En de rest ook natuurlijk. SeLang, Dino, S_E, erg leerzaam allemaal!
quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:32 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
LXIV
En de rest ook natuurlijk. SeLang, Dino, S_E, erg leerzaam allemaal!
Niet zo bescheiden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet te veel eer voor een zandhaas die enkel een beproefde methodiek toepast heren! Ik heb vaak nog het geluk van de onwetende. Bij het lezen van een jaarrekening raak ik de draad al kwijt bij pag. 3. Voor de duiding moet je toch echt bij Dino of SeLang zijn.
polissen stopzetten kan niet.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, die levensverzekeringen. Of die som boven of onder de streep eindigt weet je niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat een aantal polissen is 'stopgezet' na de Tsunami. Geen idee.
Hoe dan ook, het is leuk posts te lezen van meer ervaren beleggers.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet te veel eer voor een zandhaas die enkel een beproefde methodiek toepast heren! Ik heb vaak nog het geluk van de onwetende. Bij het lezen van een jaarrekening raak ik de draad al kwijt bij pag. 3. Voor de duiding moet je toch echt bij Dino of SeLang zijn.
Met stopzetten bedoel ik dat er ook levensverzekeringen zijn die uitbetalen TOT het moment van overlijden. Die zijn nu 'stopgezet'!quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
polissen stopzetten kan niet.En levenspolissen zit volgens mij veelal geen overmacht clausule in (zoals bijvoorbeeld in schadepolissen.
Maar ik geef toe dat dit niet ws. 10% van de beurswaarde van Aegon is. Wel toont het aan dat het weerstandsvermogen van Aegon nogal relatief is. Want een paar van dit soort akkefietjes gecombineerd met koersverliezen op haar beleggingen (!), en het is baai baai AGN.
Vergeet niet dat verzekeraars bestaan bij gratie van twee zaken: beheersing van risico's, en maken van overrendement op beleggingen. Bij dit soort rampen worden ze aan twee kanten geraakt. Schade aan de verplichtingen kant, en schade aan de bezittingen kant
Het verhaal was natuurlijk anders gelopen als de AEX op 150 had gestaan. Maar om dat nu af te doen als geluk? Zolang de beurs geen gekke dingen en rustig naar boven kabbelt werkt je toegepaste strategie altijd. Zo niet ben je de lul.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
ah, op die rickshawquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met stopzetten bedoel ik dat er ook levensverzekeringen zijn die uitbetalen TOT het moment van overlijden. Die zijn nu 'stopgezet'!
Wat heb je aan zo'n verzekering? Het is toch niet bedoeld om als begrafenisverzekering? Is dat voor de nabestaanden oid? En als die ook overlijden?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ah, op die rickshawDie worden traditioneel niet in Azie verkocht, levensverzekering is Azie keert in de regel uit bij overlijden, voor zover ik weet. Een echte overlijdenskostenverzekering dus, niet een ouderdomslijfrente....
ja, voor nabestaanden. Geloof het of geloof het niet, daar worden dit soort verzekeringen traditioneel voor afgesloten. Ook in 'normale' lijfrentes zit in de regel een overlijdensclausule waarbij erfgenamen (of erfgenamen van de erfgenamen) een kapitaal uitgekeerd krijgt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat heb je aan zo'n verzekering? Het is toch niet bedoeld om als begrafenisverzekering? Is dat voor de nabestaanden oid? En als die ook overlijden?
Dat zal dan wel zijn om het wegvallen van het pensioen of de AOW op te vangen?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ja, voor nabestaanden. Geloof het of geloof het niet, daar worden dit soort verzekeringen traditioneel voor afgesloten. Ook in 'normale' lijfrentes zit in de regel een overlijdensclausule waarbij erfgenamen (of erfgenamen van de erfgenamen) een kapitaal uitgekeerd krijgt.
*kuch* sterfetabel beinvloed: voorziening voor alle verzekeringen omhoog.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal dan wel zijn om het wegvallen van het pensioen of de AOW op te vangen?
Maar stel 10.000 overledenen. 5.000 met zo'n verzekering. 10% met Aegon (hoge inschatting) is 500 personen. Reken 50.000 euro per persoon dan moet er 25 miljoen uitbetaald worden. Die anders over een paar jaar alsnog uitbetaald hadden moeten worden. Dat is toch zeer beperkt, niet ten opzichte van de daling van de koers.
Ik denk echt dat het gaat om een grote herverzekeraar, die eventueel Transamerica wilde overnemen en nu te weinig cash heeft.
Een reden waarom ik graag en altijd long zit is dat ik dan automatisch hoop dat het goed gaat met de wereld (en Japan in het bijzonder). Zou ik nu short zitten, dan zou ik ergens stiekem toch wel hopen dat die reactor ontploft. Dat is menselijk. Ik heb geen last van die ontploffing en verdien er dan goed aan. Niet dat ik dat écht hoop, maar het is dan wel een duaal gevoel.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*kuch* sterfetabel beinvloed: voorziening voor alle verzekeringen omhoog.
Nee joh, het is vooral sentiment. Net zo goed als het van 4 naar 5,5 gaat, zonder dat de business case beter wordt, kan het ook weer omlaag.
Maar feit is dat de wereld weer even geconfronteerd is met het idee dat er toch nog risico's zijn, waar dit het afgelopen jaar onder druk van te goedkope financiering weggevallen was. Dat is imho de echte reden waarom koers over de hele linie en over alle bedrijfstakken dalen. Terecht trouwens.
dat weet ik, en dat siert je.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een reden waarom ik graag en altijd long zit is dat ik dan automatisch hoop dat het goed gaat met de wereld (en Japan in het bijzonder). Zou ik nu short zitten, dan zou ik ergens stiekem toch wel hopen dat die reactor ontploft. Dat is menselijk. Ik heb geen last van die ontploffing en verdien er dan goed aan. Niet dat ik dat écht hoop, maar het is dan wel een duaal gevoel.
Dat hopen is slecht voor mijn Karma. Dus ben ik tevreden om long te zitten en hoop dat het iedereen heel goed gaat. Dan is iedereen blij.
terecht punt, niet zeker, maar niet in de Nederlandse zin. Nederland is vrij uniek in de wereld in de zin van collectiviteit van pensioenen en sociale voorzieningen in het algemeen. Dat beseffen wij vaak niet meer, maar niet Nederlanders bewonderen ons daarom. Ik weet onvoldoende van Japan om te weten in hoeverre daar verzekeringen eigen verantwoordelijkheid zijn. Van de ander kant, als een bedrijf werknemers verzekerd voor o.a. nabestaandenpensioen, en dat (her)verzekerd bij Aegon, is dat hetzelfde. En als een locale Japanese verzekeraard onroerend goed in Japan verzekerd en dat wordt herzekerd bij Swiss Re. en die dat weer gecombineerd met andere polissen deels herverzekerd bij TransAmerica, is Aegon toch de lul.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:16 schreef LXIV het volgende:
In Japan zijn er toch wel pensioenen en oudedagvoorzieningen? Om heel Azië maar niet over één kam te scheren.
nee, maar:quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hebben we het daar in 'Le Temps Perdu' over gehad?
Ja, dat kunnen we wel weer eens doen binnenkort!quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nee, maar:
A. sommige dingen hoeven niet uitgesproken te worden
B. we kunnen het daar alnog over hebben
Maar er gaat bij jou toch ook een wenkbrauw omhoog als de beurzen sneller stijgen dan dat je zelfs in je meest positieve verwachtingen had uitgestippeld? Met andere woorden, een daling qua waarde wat er van de beurs is verdwenen staat natuurlijk in schril contrast met de werkelijke economische waarde die er verdween. Maar dat geld net zo goed andersom.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een reden waarom ik graag en altijd long zit is dat ik dan automatisch hoop dat het goed gaat met de wereld (en Japan in het bijzonder). Zou ik nu short zitten, dan zou ik ergens stiekem toch wel hopen dat die reactor ontploft. Dat is menselijk. Ik heb geen last van die ontploffing en verdien er dan goed aan. Niet dat ik dat écht hoop, maar het is dan wel een duaal gevoel.
Dat hopen is slecht voor mijn Karma. Dus ben ik tevreden om long te zitten en hoop dat het iedereen heel goed gaat. Dan is iedereen blij.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk echt dat het gaat om een grote herverzekeraar, die eventueel Transamerica wilde overnemen en nu te weinig cash heeft.
quote:Op zondag 13 maart 2011 17:18 schreef flyguy het volgende:
Overigens is die situatie helemaal vervelend voor Aegon. Natuurlijk krijgen ze ook een hoop claims, maar ze hebben TransAmerica al een tijd in de etalage staan en dat is één van de grootste herverzekeraars. Dus ik denk dat mogelijke kopers ook nog wel even de boot afhouden.
Natuurlijk is dat zo. Maar daarvoor hadden we weer een daling, dus wat is nu het juiste niveau? Dat valt dus met geen mogelijkheid te zeggen. We zitten nog altijd in dezelfde range natuurlijk. Pas bij een AEX onder de 280 of boven de 540 ga ik het echt raar vinden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar er gaat bij jou toch ook een wenkbrauw omhoog als de beurzen sneller stijgen dan dat je zelfs in je meest positieve verwachtingen had uitgestippeld? Met andere woorden, een daling qua waarde wat er van de beurs is verdwenen staat natuurlijk in schril contrast met de werkelijke economische waarde die er verdween. Maar dat geld net zo goed andersom.
Om de beurs nu als 'feel good' meter te zien gaat me net wat te ver. Simpele variabelen als consumer confidence en personal income growth hebben over het verleden lage relaties laten zien met de aandelen markt.
Wat gebeurde er? Waar kun je dat zien?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Zien jullie ook wat er met de futures gebeuren? Zo de fuck!
Ik zit overnight short. En flink ook. Binnen 20 minuten even 550 punten op de Nikkei er af! Ik dacht dat er serieus een explosie was. Ik herhaal nog maar eens dat ik hoop dat die niet komt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat gebeurde er? Waar kun je dat zien?
Zit je nu overnight long of short met deze toestand? Dat vind ik nogal dapper. Voor hetzelfde geld ontploft de centrale of komt de boel onder controle. Je weet het niet.
Link hoor! Succes ermee.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zit overnight short. En flink ook. Binnen 20 minuten even 550 punten op de Nikkei er af! Ik dacht dat er serieus een explosie was. Ik herhaal nog maar eens dat ik hoop dat die niet komt.
[ afbeelding ]
Het is waard om te zorgen dat je iig. 1 broker hebt die zo'n beetje alle futures heeft zodat je niet afhankelijk bent van websites om de future stand te volgen.
Dat valt op zich wel mee. Niet minder of meer 'link' dan anders.quote:
De Nikkei is z'n winst van vanmorgen al ruimschoots kwijt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat gebeurde er? Waar kun je dat zien?
Het zijn interessante tijden op het moment. Binnen een uur de USD/JPY weer 2% omhoog.quote:
Heb de pop corn al klaar staanquote:Op donderdag 17 maart 2011 00:22 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ga er maar van uit. Maar als dat voorbeurs al nodig is....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |