De enige aardbevingen die wij hier hebben ontstaan door verzakkingen in de lege gasvelden.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:58 schreef utopie het volgende:
[..]
aah bedankt. ik ben best wel bang of we ooit zo iets hier in nederland ook mee zullen maken
Kom hier eens vaker langsquote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:55 schreef utopie het volgende:
ik hoorde mijn ma iets zeggen over een vulkaan ofzo?
De Waddeneilanden mogen ze ook opofferen!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:03 schreef Codiac het volgende:
[..]
De enige aardbevingen die wij hier hebben ontstaan door verzakkingen in de lege gasvelden.
Wij zitten niet op de rand van een plaat, dus hebben een geringe kans op een beving. Als er een tsunami onze kant op komt hebben we ook nog een schil genaamd het Verenigd Koninkrijk
In zuid limburg en Duitsland zijn wel scheuren in de aardkorst die aarbevingen kunnen veroorzaken. Enorme aardbevingen zijn vrijwel uitgesloten hierdoor. De zwaarste was meen ik 6,5 in 1993. Veroorzaakte destijds wel lichte schade in Limburg. Gasveld bevingen komen niet boven de 2,5 uit en zijn nauwelijks voelbaar.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:03 schreef Codiac het volgende:
[..]
De enige aardbevingen die wij hier hebben ontstaan door verzakkingen in de lege gasvelden.
Wij zitten niet op de rand van een plaat, dus hebben een geringe kans op een beving. Als er een tsunami onze kant op komt hebben we ook nog een schil genaamd het Verenigd Koninkrijk
Ok, ik dacht aan de gebruikelijke betekenis van breukquote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:56 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Een breuklijn is een lijn waar 2 aardschollen elkaar ontmoeten en over elkaar heen bewegen of juist uit elkaar trekken, een nieuwe breuklijn zal zich niet vormen maar hoe alles nu precies allemaal loopt weten ze volgens mij nog niet. Er kan natuurlijk wel een scheur ontstaan maar dat hoeft niet een onderdeel te zijn van een breuklijn.
Dat klopt, maar de vraag was of nieuwe breuklijnen zich konden vormen, dat kan niet.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:02 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
er schijnen wel aardbevingen te zijn binnen een plaat. Dat is dan om de spanningen door een beving weer recht te trekken. Door een beving ontstaan ruimte's, en de plaat blijft in beweging. Dus die ruimtes binnen de plaats worden langzaam dichtgedrukt, en dit kan met een klap gaan. aardbeving dan. Vaak horizontale bevingen die bijna nooit een tsunami veroorzaken. Verticale bevingen zoals deze en die van 2004 is gevaarlijker wat dat betreft.
Dat had ik door.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ok, ik dacht aan de gebruikelijke betekenis van breuk
Nee want daar is Oerol en Into The Great Wide Openquote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:06 schreef Skaai het volgende:
[..]
De Waddeneilanden mogen ze ook opofferen!
klopt.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:07 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de vraag was of nieuwe breuklijnen zich konden vormen, dat kan niet.
Waar was die beving? Op zee of op land?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:11 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
klopt.
vind trouwens fascinerend dat de beving op tweede paasdag die ook belachelijk zwaar was er geen tsunami ontstond.
Japan zit op 3 breuklijnen van drie zeer grote platen, dus de kans is aardig groot dat ze aardbevingen hebben, en die hebben ze ook, alleen dan een stuk minder erg als deze.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:11 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik dacht ook aan een letterlijke breukGelukkig weet ik dat ik er niet genoeg vanaf weet om te reageren
![]()
De kans dat dit in Nederland gebeurd is klein, en de kans dat dit in Japan, Indonesië of waar dan ook gebeurd is ook niet heel groot. Soms kun je gewoon de pech hebben helaas, en in dit geval heel massaal pech.
Zee.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:13 schreef Codiac het volgende:
[..]
Waar was die beving? Op zee of op land?
Om precies te zijn 1992, epicentrum lag toen in Roermond !quote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:06 schreef -0- het volgende:
[..]
In zuid limburg en Duitsland zijn wel scheuren in de aardkorst die aarbevingen kunnen veroorzaken. Enorme aardbevingen zijn vrijwel uitgesloten hierdoor. De zwaarste was meen ik 6,5 in 1993. Veroorzaakte destijds wel lichte schade in Limburg. Gasveld bevingen komen niet boven de 2,5 uit en zijn nauwelijks voelbaar.
Enige tsunamigevaar is wanneer er bij Ijsland iets groots gebeurt. Een tsunami die de noorzee inschiet zal vrijwel geheel West Nederland wegvagen. De Noordzee werkt dan als een mooie trechter die het water opstuwt naar Nederland.
Zee.. anders heb je ook geen tsunamiquote:Op vrijdag 11 maart 2011 17:13 schreef Codiac het volgende:
[..]
Waar was die beving? Op zee of op land?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |