Hoe saboteer ik een stuwdam, hoe 'taart' ik een politicus, hoe verbrand ik mijn paspoort voor de camera's, hoe rooi ik een veld met gentechplanten, hoe bezet ik een McDonalds en hoe kraak ik een huis? De linkse organisatie
XminY biedt op haar website een cd-rom ter verkoop aan met daarop filmpjes van zogenaamde 'directe actie'. Het gaat om MPEG-filmpjes van protestacties van linkse actiegroepen, zoals dierenrechtenactivisten, krakers en milieugroepen.
Op de filmpjes is bijvoorbeeld de sabotage van de aanleg van een stuwdam te zien en hoe actievoerders een atoomtransport tegenhouden en activisten bewakingsdiensten ontwijken. De cd-rom wordt op de website aangeboden voor twee euro.
![satellieten_sloop.jpg]()
De Tweede Kamerfractie van de Lijst Pim Fortuyn kwam deze week in actie tegen de cd-rom en met name de website van XminY. Kamerleden Herben en Eerdmans stelden er schriftelijke vragen over aan minister Donner. Ze willen weten of hier sprake is van het aanzetten tot strafbare feiten.
De kamerleden verwijzen naar de artikelen 131 (opruiing) en 132 (verspreiding ter opruiing) van het Wetboek van Strafrecht. Ook vragen ze of Donner dit onder aandacht wil brengen van het Openbaar Ministerie.
"Wij vinden dit niet uitlokken van strafbare feiten. Het gaat hier om burgerlijke ongehoorzaamheid. Dan zoek je de grenzen van de wet op", zegt Tuur Elzinga, coördinator bij XminY. "Sommige acties werden ondersteund door grote groepen van de bevolking, zoals het rooien van gengewassen in Engeland. Ja, dat van die stuwdam is inderdaad het zwaarste delict op de filmpjes, maar daar zit een heel verhaal achter. Die actiegroep in Spanje had van de rechter gelijk gekregen dat de dam niet gebouwd mocht worden en toch gingen de bouwers ermee door. Daardoor grepen ze in."
Zijn het plegen van sabotage en het vernielen van spullen van anderen niet gevaarlijk doorgeslagen idealisme? "Wij vinden van niet. Wij steunen ook andere soortgelijke acties. XminY staat volledig achter de cd-rom", aldus Elzinga.
De ophef over de cd-rom vindt Elzinga overtrokken. "Je moet de cd-rom zien als een soort informatief tijdschrift. Nee, het doel is om te laten zien wat voor soort acties er allemaal mogelijk zijn."
De filmpjes op de cd zijn geproduceerd door diverse partijen. Een daarvan is het anarchistische Organic Chaos-netwerkje. Op de webpagina van XminY wordt naar de site van Organic Chaos verwezen voor meer uitleg over de cd-rom. Daar staan inderdaad screenshots van alle filmpjes, voorzien van wervende teksten, zoals deze: "Het toppunt van een theatrale actie is natuurlijk het taarten. De getroffen persoon wordt in het openbaar van haar of zijn voetstuk gestoten en belachelijk gemaakt - plotseling is zij of hij niet meer een ongenaakbare en voorname persoon. In het volgende filmpje zie je enkele zoete voorbeelden."
Opmerkelijk is dat die pagina is ondergebracht bij de provider Antenna.nl. Michael Polman van Antenna reageert: "Wij snappen niet dat ze het niet op hun eigen server hosten. Ze hebben een eigen server en domeinnaam en uitgerekend deze pagina met de uitgebreide beschrijving van de cd-rom staat bij ons. Dat vinden wij onnodig en ongebruikelijk", zegt Polman. "Wij gaan de gebruiker hier op wijzen."
Tot op heden heeft Antenna.nl overigens nog geen klachten over de pagina binnengekregen.
De LPF-fractie vroeg ook nog naar eventuele overheidssteun voor XminY en de geldstromen naar de organisatie. Elzigna reageert: "We krijgen geld van zo'n 3000 donateurs, en verder wat kleine opbrengsten. We ontvangen geen enkele overheidssubsidie en zijn volledig onafhankelijk."
Elzinga: "De cd-rom wordt niet alleen door ons verspreid via internet, maar ook door enkele boekhandels, zoals het Fort van Sjako in Amsterdam. We hebben aan die hele Kamervragen van de LPF geen boodschap."
[ Bericht 1% gewijzigd door zoefbust op 11-03-2011 10:58:25 ]