Voor de liefhebbers van Moby Dick:quote:Op vrijdag 11 maart 2011 16:07 schreef Haushofer het volgende:
Eigenlijk zou je es een soort van kwantitatieve analyse op moeten stellen hoe multi-interpretabel (in dit geval) het OT is. Dit soort kwesties doen me altijd wat denken aan de Thoracode van Drosnin. Het kan op een eerste blik indrukwekkend lijken, totdat je het algoritme gaat toepassen op Moby Dick en soortgelijke "voorspellingen" blijkt te kunnen doen.
Exact - dat dus. Het Nostradamus-effect.quote:Een zelfde situatie heb je volgens mij met bijbelinterpretaties. Op het eerste gezicht kunnen sommige schriftopvattingen plausibel lijken, maar hoeveel verschillende andere interpretaties zijn er, die min of meer net zo plausibel zijn? En wat is dan je uitgangspunt überhaupt, en waar baseer je dat op?
quote:20 Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat;
Dit wordt gezegd over het OT, het NT was er in die tijd niet eens zoals jij hem kent....quote:De Bijbel moet jezelf laten interpreteren. Je moet de tekst voor zich zelf laten spreken. de Bijbel is dan ook niet zomaar een boek. De Bijbel is een geweldig boek. als iets in de Bijbel staat dan staat de betekenis ook in de Bijbel.
Maar jij gelooft toch ook dat er een bepaalde kern in de bijbel zit, maar dan vanuit gnostisch oogpunt? Tenminste, dat is de indruk die ik van je krijg, dus verbeter me maar als het niet zo is.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Daar was ik al bang voor Robmeister. Je doet alsof je zo goed buiten de box kan kijken, maar ondertussen houd je vast aan de kerkelijke gang van zaken.
Ik hoop binnenkort die teksten beter te bekijken, en er dan op terug te komenquote:
Ik ben niet bezig met kerkelijke zaken. Sterker nog ik ben helemaal niet lid van een kerk of geloofsgemeenschap. Ik geloof in de onfeilbaarheid van de Bijbel en de rest is voor niet van belang. Wat een kerkvader of wie dan ook wil beweren moet hij weten. als zijn idee niet overeenstemt met het woord van God dan gaat het woord het ene oor in en het andere oor weer uit.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Daar was ik al bang voor Robmeister. Je doet alsof je zo goed buiten de box kan kijken, maar ondertussen houd je vast aan de kerkelijke gang van zaken.
Want welke regels, en wie hebben die regels bedacht denk je?
quote:5 En wanneer u bidt, zult u niet zijn als de huichelaars; want die zijn er zeer op gesteld om in de synagogen en op de hoeken van de straten te staan bidden om door de mensen gezien te worden. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben.
6 Maar u, wanneer u bidt,ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
Ik denk dat er waarheid zit in alle geschriften van de Christenen in de eerst eeuw (wel de officiele, niet degene die later zijn herschreven door de orthodoxe clan) omdat het gebaseerd is op de eeuwige wijsheid van de Mysteriescholen. De gnostici zaten daar nog het best bij, dat klopt wel. Alleen jijzelf kan jezelf redden, daar heb je geen messias voor nodig (vooral omdat de messias in het NT natuurlijk niet de joodse messias is, en dat is GEEN interpretatie, maar de keiharde waarheid).quote:Maar jij gelooft toch ook dat er een bepaalde kern in de bijbel zit, maar dan vanuit gnostisch oogpunt? Tenminste, dat is de indruk die ik van je krijg, dus verbeter me maar als het niet zo is.
Ik hou me vast aan de wetenschappelijke gang van zaken HH, niet die van de gnostici. Volgens mij hebben die niet eens een gang van zaken.quote:Zo ja, dan kan iemand anders precies dezelfde kritiek op jou geven. Jij houdt je weer vast aan "de gnostische gang van zaken". Waarom verwerp je de bijbel dan niet als geheel, en zeg je niet dat het gewoon een hersenspinsel van de mens is zoals elke andere religie?
Mijn betoog heeft niks te maken met een interpretatie van de waarheid. Maar met de geschiedenis van de waarheid, dat is natuurlijk heel wat anders.quote:Ik blijf me altijd een beetje verbazen over hoe mensen kunnen kibbelen over verschillende interpretaties van de bijbel. Uiteindelijk kies je vaak die interpretatie die het beste bij je achtergrond, intellect en gevoelsbeleving staat. Dat de kerk als instituut nogal beperkend is geweest de afgelopen eeuwen ben ik helemaal met je eens, maar dat zegt toch weinig over welke interpretatie nou meer 'waar' is? Bij jou zal jouw negatieve ervaring met de kerk en je zucht om je daar tegen af te zetten een grote rol spelen, bij andere mensen zal dat weer iets anders zijn.
Paulus heeft duidelijk een hellenistisch gedachtegoed bij de messias. Hij werd geboren in Tarsus, de culturele hoofdstad van de "heidenen" waar Dyonisus erg bekend was. De Joden schijnen toch niet zo'n afkeer te hebben gehad van de heidenen zoals wij vroeger dachten.quote:Je kunt natuurlijk bediscusseren wat bv de oorspronkelijke insteek en geloofsovertuiging was van Paulus omtrent Christus, maar persoonlijk moet ik zeggen dat ik dat een uitermate ingewikkeld vraagstuk vind waarvan het antwoord erg moeilijk is te achterhalen. En dat opent natuurlijk de deuren naar allerlei verschillende opvattingen.
Dit DENK je maar. En toch is jouw mening over de Bijbel beinvloed door kerkvaders. De Bijbel is Gods onfeilbare Woord? Van wie heb je die "wijsheid"? Staat toch niet in de Bijbel, want in de tijd dat de geschriften geschreven werden was er geen Bijbel. Dit is een tekst van een kerkvader, omdat zij ook wel wisten dat het Christendom wel erg leek op de heidense godsdiensten.quote:Ik ben niet bezig met kerkelijke zaken. Sterker nog ik ben helemaal niet lid van een kerk of geloofsgemeenschap. Ik geloof in de onfeilbaarheid van de Bijbel en de rest is voor niet van belang. Wat een kerkvader of wie dan ook wil beweren moet hij weten. als zijn idee niet overeenstemt met het woord van God dan gaat het woord het ene oor in en het andere oor weer uit.
Celsus vond een dergelijk antropomorfisme belachelijk en schrijft:quote:Een mens leeft niet van brood alleen maar van elk woord wat uit de mond van God komt.
Ja, de universele wijsheid is van alle tijden, en bereikt volgens christenen zijn hoogtepunt in de manifestatie van Jezus Christus, die zoals uit de proloog van het Johannes evangelie blijkt, geïncarneerde rede of wijsheid was.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 05:43 schreef ATON het volgende:
Prof.Max Müller zegt met nadruk dat iedereen die termen gebruikt als ' Logos ', ' het Woord ', ' Monoenes ' of ' de enige Verwekker ' , ' Protokos ' of ' de Eerstgeborene ', ' hyios tou theour ' of ' de zoon van God ' het zaas van zijn religieuze gedachten heeft geleend uit de Griekse filosofie. De geschriften van de vroege christenen, met inbegrip het N.T. , zitten vol dergelijke heidense concepten, die over het hoofd worden gezien door de armzalige vertaling van het oorspronkelijke Grieks naar het Nederlands. De taal die door de vroege christenen werd gebruikt lijkt in feite zo sterk op die van de mysteriën dat men uit grafschriften vaak niet kan opmaken of de overledene een christen of een heiden was.
En wat heeft dit nu te maken met mijn posting ?? Wat heeft dit the f*** te maken met mijn OP ???quote:Op zaterdag 12 maart 2011 14:32 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, de universele wijsheid is van alle tijden, en bereikt volgens christenen zijn hoogtepunt in de manifestatie van Jezus Christus, die zoals uit de proloog van het Johannes evangelie blijkt, geïncarneerde rede of wijsheid was.
Dat Jezus gezonden was tot de verloren schapen van het volk van Israël wil niet zeggen dat Hij daarmee in een joods hokje gestopt kan worden. Hij stond dan ook boven de Wet.
Niet er tegenover maar er boven dus!
In de tijd van het nieuwe testament was het oude testament al erkent als Goddelijk geinspireert. Sterker nog in de Romeinen brief wordt duidelijk over de heilige geschriften gesproken.quote:Dit DENK je maar. En toch is jouw mening over de Bijbel beinvloed door kerkvaders. De Bijbel is Gods onfeilbare Woord? Van wie heb je die "wijsheid"? Staat toch niet in de Bijbel, want in de tijd dat de geschriften geschreven werden was er geen Bijbel. Dit is een tekst van een kerkvader, omdat zij ook wel wisten dat het Christendom wel erg leek op de heidense godsdiensten.
Daar hebben kerkvaders nog vele brieven over geschreven
quote:47 Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?
quote:16 Immers, waar een testament is, daar is het noodzakelijk dat de dood van de maker van het testament vastgesteld wordt.
17 Want een testament is bindend na iemands dood. Het wordt immers nooit van kracht zolang de maker van het testament nog leeft.
HH, zou je willen on topic blijven aub ? Hier wil ik me niet bezig houden met interpretatie van de bijbel. De vraag is in hoeverre het christendom een atheïstische of een polytheïstische godsdienst is en niet wat het best bij je behangpapier past. Ik blijf me verbazen hoeveel oetlullen hier nog rondlopen, maar ook daar gaat het niet over. Kan het even zeg !! Toen ik hier pas kwam kijken vroeg je van elk lintje een bronvermelding. Niet meer nodig ? Persoonlijke interpretatie van geschiedkundig materiaal volstaat ? Waar zijn we hier in godsnaam mee bezig zeg !!quote:Ik blijf me altijd een beetje verbazen over hoe mensen kunnen kibbelen over verschillende interpretaties van de bijbel. Uiteindelijk kies je vaak die interpretatie die het beste bij je achtergrond, intellect en gevoelsbeleving staat.
Ach man, spreek over zaken waar je minstens de basiskennis van hebt.quote:In de tijd van het nieuwe testament was het oude testament al erkent als Goddelijk geinspireert. Sterker nog in de Romeinen brief wordt duidelijk over de heilige geschriften gesproken.
Dat het oude testament in de tijd van Jezus het onfeilbare woord van God was daar viel niet eens meer over te twisten. De conflicten die Jezus had en waar hij het volk op deed wijzen hadden vooral te maken met de kennis die ze hadden over de geschriften.
De kennis van het woord van God was in die tijd net zo belabberd als nu.
quote:7 Zij willen de wet van God onderwijzen, maar weten niet wat ze zeggen en begrijpen niets van wat ze zo stellig beweren.
Dit was wel lectuur voor jou bedoeld hoor. Je moet met iets beginnen he ? Ik kan je nog wel literatuur voor gevorderden geven, maar zo te merken ga je er nog niet zo veel van opsteken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:16 schreef Robmeister het volgende:
aah nu begrijp ik gelijk waar jouw belabberde Bijbelkennis vandaan komt. Ik zou zeggen bestudeer eens het woord van God alvorens je na andere bronnen grijpt.
[..]
Het is een doordenkertje.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 14:38 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat heeft dit nu te maken met mijn posting ?? Wat heeft dit the f*** te maken met mijn OP ???
Er valt weinig te bewijzen wanneer het om bijbelinterpretaties gaat, lijkt me. 't Is tenslotte geen wiskunde.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:51 schreef Robmeister het volgende:
bewijs het tegendeel maar. Maar dat kun je niet!
Enkel als die iets aan dit topic iets aanbrengt. Met enkel het staat in de bijbel dan is het juist schieten we niks op. En misschien is het je nog niet opgevallen, maar mijn persoonlijke mening is hier toch niet te lezen, of wel soms ? Dat ongefundamenteerd gepreek van bijbel-fanaten begint hier nu wel op mijn systeem te werken hoor!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:56 schreef Haushofer het volgende:
Mag de toon iets gematigder? Elkaars mening proberen te respecteren enzo.
Dat merk ik. Jouw manier van posten is ook niet altijd even fraai.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 16:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Enkel als die iets aan dit topic iets aanbrengt. Met enkel het staat in de bijbel dan is het juist schieten we niks op. En misschien is het je nog niet opgevallen, maar mijn persoonlijke mening is hier toch niet te lezen, of wel soms ? Dat ongefundamenteerd gepreek van bijbel-fanaten begint hier nu wel op mijn systeem te werken hoor!
Wat is er mis met deze uitgave ? Men moet toch met iets beginnen ? Alle andere boeken en info wordt met gehoon onthaald. Men heeft hier alle prachtige links naar universitaire lezingen gegeven, maar o, daar gaat men niet op in. Op wat dan wél ?? Is daar ooit al iets in vraag gesteld qua inhoud van deze lezingen, die boeken of wat niet uit een religieuze site komt ? lekker laten ondersneeuwen met een pagina bijbelcitaten. Is dát een discussieforum ?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 16:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat merk ik. Jouw manier van posten is ook niet altijd even fraai.
Ik persoonlijk kan ook weinig met mensen die wijzen naar de bijbel als "woord van God". Laat dat dan links liggen, of probeer er inhoudelijk op te reageren. Linkjes naar "de bijbel voor dummies" voegen weinig toe.
Nee de Bijbel is duidelijker dan wiskunde is,Alleen wij tonen meer interesse in wiskunde dan in het woord van God.quote:Er valt weinig te bewijzen wanneer het om bijbelinterpretaties gaat, lijkt me. 't Is tenslotte geen wiskunde.
Dat lijkt me sterk. Leg 100 mensen de stelling van Pythagoras voor met een bewijs, en 100 mensen zullen het er mee eens zijn. Leg 100 mensen een theologisch vraagstuk neer, en je krijgt waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden, die lang niet met elkaar in overeenstemming zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:11 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee de Bijbel is duidelijker dan wiskunde is,
Er zijn op deze aardbol denk ik heel wat meer mensen serieus met religie bezig dan met wiskunde. Het zal alleen niet altijd jouw notie zijn van "het woord van God", maar dat is iets andersquote:Alleen wij tonen meer interesse in wiskunde dan in het woord van God.
Maar je snapt hopelijk dat dat een hele persoonlijke overtuiging isquote:Het woord van God is waarheid. Daar valt niet over te twijfelen.
Je leest te veel geleerde boeken ATON, wat overduidelijk je hoofd op hol brengt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 15:08 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
[..]
HH, zou je willen on topic blijven aub ? Hier wil ik me niet bezig houden met interpretatie van de bijbel. De vraag is in hoeverre het christendom een atheïstische of een polytheïstische godsdienst is en niet wat het best bij je behangpapier past.
Dat ligt eraan wat je onder "atheïsme" verstaat. Voor Romeinen was het Christendom wel degelijk een vorm van atheïsme, lijkt me.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je leest te veel geleerde boeken ATON, wat overduidelijk je hoofd op hol brengt.
Het christendom is beslist geen atheïstische godsdienst.
Sorry voor mijn verkeerd woordgebruik. Ik bedoelde uiteraard monotheîsme en niet atheïsme. Het gaat er in deze topic over hoe monotheïstisch het christendom is en waarom men de mysterie-godsdiensten polytheIstisch noemt. Het christendom is uiteraard geen atheîstische godsdienst, dat is duidelijk.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:16 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Je leest te veel geleerde boeken ATON, wat overduidelijk je hoofd op hol brengt.
Het christendom is beslist geen atheïstische godsdienst.
Dan zijn we het hier in ieder geval over eens. Ik merk dat onze standpunten langzaam naar elkaar toegroeien.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Sorry voor mijn verkeerd woordgebruik. Ik bedoelde uiteraard monotheîsme en niet atheïsme. Het gaat er in deze topic over hoe monotheïstisch het christendom is en waarom men de mysterie-godsdiensten polytheIstisch noemt. Het christendom is uiteraard geen atheîstische godsdienst, dat is duidelijk.
Los van mijn verkeerd woordgebruik moet dit op zijn minst het christendom vreemd geleken hebben in de ogen van de hellenitische wereld. Duidelijk dat ze het een slecht kopiëren was van reeds eeuwen bestaande filosofische en religieuze visies.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je onder "atheïsme" verstaat. Voor Romeinen was het Christendom wel degelijk een vorm van atheïsme, lijkt me.
Hahaha, zoooo ver zijn we nog lang niet. Eén zwaluw maakt de lente nog niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 17:29 schreef Berjan1986 het volgende:
Moet ik jullie in de echt verbinden?
Amai jong, wat zijde ik grappig
De Bijbel niet. de Bijbel is een boek die iedereen aangaat. Of het nu waar is of niet.quote:Maar je snapt hopelijk dat dat een hele persoonlijke overtuiging isIk twijfel er wel aan. Sterker nog: ik heb de overtuiging dat de bijbel puur mensenwerk is, en dat God (mocht er zoiets bestaan) er weinig mee te maken heeft. Dat kun je afdoen met drogredenen als "dan moet je de bijbel nog maar es beter lezen", maar je zou ook het simpele feit kunnen erkennen dat religie een hele persoonlijke zaak is
Denk je nou werkelijk dat enkel het christendom iets als de biecht kende? Heb je zeker geen weet van de Mysteriegodsdiensten waar dit ook al voor kwam. Trouwens, net als de doop, avondmaal en noem die doctrines maar op. De regel: Heb je naast lief als jezelf. Kwam ook al voor bij andere godsdiensten, dat noemt men ook wel de gulden regel.quote:Sterker nog het Christendom is een uniek geloof ten opzichte van alle andere religieen.
Alleen het Christendom heeft bepaalde doctrines die in geen enkel ander geloof voorkomt.
Bv biechten...Biechten komt alleen maar voor in het Christendom en in geen enkel ander geloof.
En zo zijn er nog tal van uniekheden in het Christendom die niet in andere religieen te vinden zijn.
En dit is al helemaal om je te bescheuren van het lachen. Alsof een atheist iets heeft aan de Bijbel. Dat is toch precies hetzelfde als met de Koran. De Bijbel is ook enkel waar voor hen die erin geloven.quote:De Bijbel niet. de Bijbel is een boek die iedereen aangaat. Of het nu waar is of niet.
Alleen de Bijbel is een boek voor iedereen. Voor ieder mens op Aarde. Bv een Koran is niet voor iedereen, Daarvoor moet je eerst het Moslim geloof aanvaarden.
Bij de Bijbel is dat dus niet zo.
Biechten ? waar ergens in het O.T. staat dat beschreven ? En kom nu niet af met weer eens een citaat waar er sprake is van vergeving van zonde he. Nergens staat dat men eerst zijn zonde moet ' opbiechten '. En als ge dacht dat dit " vergeven van zonden " iets exclusief christelijk was, wat denk je dan hier van:quote:Sterker nog het Christendom is een uniek geloof ten opzichte van alle andere religieen.
Alleen het Christendom heeft bepaalde doctrines die in geen enkel ander geloof voorkomt.
Bv biechten...Biechten komt alleen maar voor in het Christendom en in geen enkel ander geloof.
En zo zijn er nog tal van uniekheden in het Christendom die niet in andere religieen te vinden zijn.
Of de bijbel waar is of niet is nogal belangrijk denk je niet? Of zie jij het als logisch en normaal om te geloven in iets waarvan je weet dat het een leugen is?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 18:05 schreef Robmeister het volgende:
[..]
De Bijbel niet. de Bijbel is een boek die iedereen aangaat. Of het nu waar is of niet.
Alleen de Bijbel is een boek voor iedereen. Voor ieder mens op Aarde. Bv een Koran is niet voor iedereen, Daarvoor moet je eerst het Moslim geloof aanvaarden.
Bij de Bijbel is dat dus niet zo.
Sterker nog het Christendom is een uniek geloof ten opzichte van alle andere religieen.
De Bijbel is ook het enige religieuze boek die historisch te verantwoorden is. De Bijbel is terug te halen in de geschiedenis en veel zaken die erin voorkomen zijn daadwerkelijk ook gebeurt.
dit wilde ik ook zeggen, maar had het niet meer paraatquote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:16 schreef ATON het volgende:
Robmeister:
[..]
Biechten ? waar ergens in het O.T. staat dat beschreven ? En kom nu niet af met weer eens een citaat waar er sprake is van vergeving van zonde he. Nergens staat dat men eerst zijn zonde moet ' opbiechten '. En als ge dacht dat dit " vergeven van zonden " iets exclusief christelijk was, wat denk je dan hier van:
" Iedere dag leg ik mijn zaak voor aan mijzelf. Als het licht gedoofd is en mijn vrouw, die mijn gewoonte kent, stil is, onderzoek ik de afgelopen dag, ik overdenk en weeg al mijn daden en woorden. Ik verberg niets, ik sla niets over; waarom zou ik mijn tekortkomingen niet in het gezicht zien als ik kan zeggen : ' Zorg ervoor dat je niet in herhalingen valt en ook vergeef ik ze je vandaag.' ( Ceneca : zeker geen christen )
En wat denk je hier van :
" Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij één wordt met mij en ik met hem, zal de verlossing niet kennen." Dit sprak de priester uit over brood en wijn na een lange voorbereidings-initiatie om toe te treden tot de Mythras-mysteriereligie. Komt bekend voor, niet ?
Dát zou pas leuk zijn. Kon men tenminste van gedachten wisselen over waar men wel of niet eens is, of er tegenspraken zijn en dies meer. Nu is het zo dat men zich haast moet verontschuldigen iest meer van deze materie te kennen. Kennis is niet zo duur : ¤ 22,50.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:23 schreef Berjan1986 het volgende:
ATON,
[..]
dit wilde ik ook zeggen, maar had het niet meer paraat
goed boek, zouden meer mensen moeten lezen
Biechten wil zeggen dat je je zonden belijd. Met andere woorden,Je bied niet alleen excuses aan tegen de gene die je kwets, Maar je biedt ook excuses aan tegen God. bv je hebt iets gestolen, dan geef je dat gestolen waar terug en je erkent dat je fout bent.quote:Denk je nou werkelijk dat enkel het christendom iets als de biecht kende? Heb je zeker geen weet van de Mysteriegodsdiensten waar dit ook al voor kwam. Trouwens, net als de doop, avondmaal en noem die doctrines maar op. De regel: Heb je naast lief als jezelf. Kwam ook al voor bij andere godsdiensten, dat noemt men ook wel de gulden regel.
er staat juist heel veel informatie in die best nuttig kunnen zijn voor atheisten.quote:En dit is al helemaal om je te bescheuren van het lachen. Alsof een atheist iets heeft aan de Bijbel. Dat is toch precies hetzelfde als met de Koran. De Bijbel is ook enkel waar voor hen die erin geloven.
quote:Romeinen 1:25 : "Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen."
De Bijbel staat vol profetieen, De Bijbel voorzegt en verklaart de geschiedenis. Daar valt niet over te discussieren.,.Geen enkele God kan zo nauwkeurig de gescheidenis voorzeggen als in de Bijbel staat vermeld. sterker nog geen enkele God kan de toekomst voorspellen. Zelfs Allah heeft geen toekomstvoorspellingen als alleen de dag des oordeels.quote:En over dat geschiedenis is ook maar persoonlijk. Als je al uitgaat van het idee: Alles wat in de Bijbel staat is waar, dan zal de geschiedenis ook wel waar zijn. Maar als je wat verder kijkt, dan blijken er nog "wat" ogen en haken aan te zitten.
Je kent niet eens je eigen religie? Staat er niet ergens dat Jezus de MIDDELAAR is, ik geloof dat Paulus dat gezegd heeft, kan ook Johannes zijn.quote:Wat ook uniek is aan het Christendom dat wij de enige God hebben die zich persoonlijk openbaart. Er is geen andere God die zich persoonlijk heeft geopenbaard aan mensen.
Allah doet dat niet, en het komt ook niet voor in de oosterse religieen. daar heb je een bemiddelaar die je tot God kan brengen. Bv Mohammed de profeet, of de Dalai Lama..
Het Christendom heeft Jezus als God,God met ons. God onder de mensen. Geen enkele God heeft dat gedaan. als alleen de God van het Christendom.
Ook dit is fout. Ken je niet de heidense profetieën? Die staan ook in het boek waar ATON en ik het zo pas over hadden. Dat ging dan vooral over koningen en dat soort dingen.quote:De Bijbel staat vol profetieen, De Bijbel voorzegt en verklaart de geschiedenis. Daar valt niet over te discussieren.,.Geen enkele God kan zo nauwkeurig de gescheidenis voorzeggen als in de Bijbel staat vermeld. sterker nog geen enkele God kan de toekomst voorspellen. Zelfs Allah heeft geen toekomstvoorspellingen als alleen de dag des oordeels.
In het boedhisme komt het ook niet voor en ook niet in andere religieen.
Dit is weer een karikatuur die je er van maakt. Misschien door gebrek aan kennis, of je doet het expres. Moslims hoeven zich niet op te blazen, dat staat ook niet in de Koran. Anders hadden veel meer Moslims dat gedaan, denk je ook niet?quote:En wat ook uniek is. Is dat het christendom de enige religie is waar je alleen gered kan worden door vergeving en geloof. Bij alle ander religieen zijn de daden belangrijker als het geloof.
Bij Islam moet jezelf opblazen om garantie te krijgen tot het paradijs, En bij de Oosterse religieen kan je bv al tot God komen door te mediteren.
Bij de Christelijke God werken dat soort rariteiten niet. Onze God kijkt niet na werken maar na geloof. en geloof je in Christus dan houdt je je vanzelf aan zijn regels. De 10 geboden.
O nee ,wat denk je dan hier van:quote:Biechten wil zeggen dat je je zonden belijd. Met andere woorden,Je bied niet alleen excuses aan tegen de gene die je kwets, Maar je biedt ook excuses aan tegen God. bv je hebt iets gestolen, dan geef je dat gestolen waar terug en je erkent dat je fout bent.
Dat doe je niet tegen een priester of iemand van de kerk maar rechtstreeks tegen God. Dat is biechten en dat komt in geen enkel ander geloof voor.
Komt dan toch voor in andere religies he Robmeister ? Overgelezen ? Had ik toch duidelijk geschreven, of niet soms. Als Ceneca je niks zegt, probeer eens Wiki.quote:" Iedere dag leg ik mijn zaak voor aan mijzelf. Als het licht gedoofd is en mijn vrouw, die mijn gewoonte kent, stil is, onderzoek ik de afgelopen dag, ik overdenk en weeg al mijn daden en woorden. Ik verberg niets, ik sla niets over; waarom zou ik mijn tekortkomingen niet in het gezicht zien als ik kan zeggen : ' Zorg ervoor dat je niet in herhalingen valt en ook vergeef ik ze je vandaag.' ( Ceneca : zeker geen christen )
Kan je echt niks beters verzinnen ? Het christendom is helemaal niet uniek. Dat heb ik je toch al duidelijk gemaakt in mijn vorige postings ? Ik kan er nog een rits bijgeven hoor. Ik kan er zelfs uitvoerige bronvermeldingen bij geven. Jij ook ? Tot nu toe zie ik enkel loze wensdroompjes.quote:De Bijbel staat vol profetieen, De Bijbel voorzegt en verklaart de geschiedenis. Daar valt niet over te discussieren.,.Geen enkele God kan zo nauwkeurig de gescheidenis voorzeggen als in de Bijbel staat vermeld. sterker nog geen enkele God kan de toekomst voorspellen. Zelfs Allah heeft geen toekomstvoorspellingen als alleen de dag des oordeels.
Wat ook uniek is aan het Christendom dat wij de enige God hebben die zich persoonlijk openbaart. Er is geen andere God die zich persoonlijk heeft geopenbaard aan mensen.
Allah doet dat niet, en het komt ook niet voor in de oosterse religieen. daar heb je een bemiddelaar die je tot God kan brengen. Bv Mohammed de profeet, of de Dalai Lama..
Het Christendom heeft Jezus als God,God met ons. God onder de mensen. Geen enkele God heeft dat gedaan. als alleen de God van het Christendom.
En wat ook uniek is. Is dat het christendom de enige religie is waar je alleen gered kan worden door vergeving en geloof. Bij alle ander religieen zijn de daden belangrijker als het geloof.
Bij Islam moet jezelf opblazen om garantie te krijgen tot het paradijs, En bij de Oosterse religieen kan je bv al tot God komen door te mediteren.
Bij de Christelijke God werken dat soort rariteiten niet. Onze God kijkt niet na werken maar na geloof. en geloof je in Christus dan houdt je je vanzelf aan zijn regels. De 10 geboden.
-Argument uit onwetendheid, ook moslims bidden tot hun god om vergeving ed.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 20:49 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Biechten wil zeggen dat je je zonden belijd. Met andere woorden,Je bied niet alleen excuses aan tegen de gene die je kwets, Maar je biedt ook excuses aan tegen God. bv je hebt iets gestolen, dan geef je dat gestolen waar terug en je erkent dat je fout bent.
Dat doe je niet tegen een priester of iemand van de kerk maar rechtstreeks tegen God. Dat is biechten en dat komt in geen enkel ander geloof voor. Bij Islam hoef je geen eens te biechten, want in de Islam is alles goed gekeurd zolang je maar man bent. Zelfs liegen voor je geloof wordt goed gekeurd.
[..]
er staat juist heel veel informatie in die best nuttig kunnen zijn voor atheisten.
[..]
[..]
De Bijbel staat vol profetieen, De Bijbel voorzegt en verklaart de geschiedenis. Daar valt niet over te discussieren.,.Geen enkele God kan zo nauwkeurig de gescheidenis voorzeggen als in de Bijbel staat vermeld. sterker nog geen enkele God kan de toekomst voorspellen. Zelfs Allah heeft geen toekomstvoorspellingen als alleen de dag des oordeels.
Wat ook uniek is aan het Christendom dat wij de enige God hebben die zich persoonlijk openbaart. Er is geen andere God die zich persoonlijk heeft geopenbaard aan mensen.
En wat ook uniek is. Is dat het christendom de enige religie is waar je alleen gered kan worden door vergeving en geloof. Bij alle ander religieen zijn de daden belangrijker als het geloof.
Oo doen ze dat niet dan?quote:Dit is weer een karikatuur die je er van maakt. Misschien door gebrek aan kennis, of je doet het expres. Moslims hoeven zich niet op te blazen, dat staat ook niet in de Koran. Anders hadden veel meer Moslims dat gedaan, denk je ook niet?
Ja in Johannes staat ook:8 Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.9 Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?quote:En in JOH 1 staat: NIEMAND heeft ooit God gezien, Christus heeft hem ons doen kennen.
Het Christendom is het gemakkelijkste geloof van alle religies die je kan ontkrachtigen.quote:Kan je echt niks beters verzinnen ? Het christendom is helemaal niet uniek. Dat heb ik je toch al duidelijk gemaakt in mijn vorige postings ? Ik kan er nog een rits bijgeven hoor. Ik kan er zelfs uitvoerige bronvermeldingen bij geven. Jij ook ? Tot nu toe zie ik enkel loze wensdroompjes.
Oh zeker wel, maar christenen zoals jij doen dan de vingers in de oren en sluiten hun ogen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 22:07 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Oo doen ze dat niet dan?
[..]
Ja in Johannes staat ook:8 Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg.9 Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?
[..]
Het Christendom is het gemakkelijkste geloof van alle religies die je kan ontkrachtigen.
Maar tot op heden heeft nog niemand de Bijbel of het Christendom kunnen ontkrachtigen.
Bv Genesis 1:1 verteld ons dat in den beginne God de hemel en de aarde heeft gemaakt.
Als dat niet waar is kan je de Bijbel weggooien, Dan heeft ons geloof geen enkele inhoud meer.
Als Jezus nooit bestaan heeft dan heeft het Christendom geen enkele inhoud meer.
Als Jezus wel bestaan heeft maar geen wonderen heeft verricht dan heeft het Christendom geen enkele inhoud meer en kan je de Bijbel weggooien.
Maar als Christus geleefd heeft, en ook de wonderen verricht heeft zoals ze in de Bijbel staan. Maar niet is gekruisigd dan heeft het Christendom geen enkele inhoud meer. En als alles is gebeurt dus ook de kruisiging maar Jezus is niet uit de dood opgestaan heeft het Christendom geen enkele inhoud meer.
Maar tot op heden is er nog niemand geweest die deze simpele dingen kan ontkrachtigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |