Ligt eraan, van Wikipediaquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:00 schreef Oorlogsheld het volgende:
Worden die tsunami's minder heftig naarmate de afstand groter is?
quote:Bij een grotere zeebeving kan het golffront van een tsunami tot honderden kilometers breed zijn. Deze golf plant zich vanuit een lijnbron voort, waardoor de energie-inhoud per meter over de afgelegde afstand nauwelijks vermindert. Een dergelijke tsunami blijft in de regel niet onopgemerkt, zoals in december 2004 in de Indische Oceaan nabij Sumatra. Dit in tegenstelling tot kleinere tsunamigolven die als een puntbron ontstaan (zoals bij een steen die in het water wordt gegooid, maar ook zoals bij een aardverschuiving op een vulkaanhelling op een geïsoleerd eiland midden in de oceaan). In dat geval vermindert de energie-inhoud kwadratisch met de radiaal afgelegde afstand. Alleen zeer grote onderzeese aardverschuivingen, vulkaanuitbarstingen en meteorietinslagen leiden dan ook tot significante tsunami's.
quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:05 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Ligt eraan, van Wikipedia
[..]
Thanks... afwachten dus maar...
Nou ja op grote afstand zal de kracht toch wel afnemen. Deel van de kracht zal omgezet worden in geluid, warmte etc en er zal ook een deel van de kracht worden verplaatst naar het overige water in de oceaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:02 schreef kitao het volgende:
[..]
volgens mij niet, dat water moet toch ergens heen dus over land.
Zou eens moeten gebeuren, dan wordt er misschien wat meer saamhorigheid en landsgevoel in dit landje gekweekt...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:09 schreef Oorlogsheld het volgende:
Wat ben ik blij dat er nooit natuurrampen gebeuren in nederland.
is je ook bekend dat die 'golven' zich met de snelheid van een lijnvliegtuig voortbewegen ? (800km/uur)quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:07 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nou ja op grote afstand zal de kracht toch wel afnemen. Deel van de kracht zal omgezet worden in geluid, warmte etc en er zal ook een deel van de kracht worden verplaatst naar het overige water in de oceaan.
De golven waaieren ook uit, dus daarmee zal de kracht ook zich over een groter gebied verdelen en daardoor minder krachtig worden als het eenmaal land tegenkomt.
Ja, maar ze verliezen heel langzaam energie. Ze kunnen duizenden kms verderop met grote kracht inslaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:00 schreef Oorlogsheld het volgende:
Worden die tsunami's minder heftig naarmate de afstand groter is?
Gelukkig maar ja.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:09 schreef Oorlogsheld het volgende:
Wat ben ik blij dat er nooit natuurrampen gebeuren in nederland.
Ok, BIJNA nooit dan.....quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:11 schreef Semisane het volgende:
[..]
Gelukkig maar ja.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953
Klein dat klopt, maar het gebeurt wel. Overigens zal vooral het feit dat de golfen uitwaaieren het grootste effect hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:10 schreef kitao het volgende:
[..]
is je ook bekend dat die 'golven' zich met de snelheid van een lijnvliegtuig voortbewegen ? (800km/uur)
dat herinner ik me er tenminste van dus die tijdreducerende kracht is slechts klein volgens mij.
De horizontale snelheid is niet wat de kust bereikt, die 800 km/h (met nauwelijks hoogte!) wordt trager en hoger in minder diep water. Uiteraard is het een verhoging van de zee voor ongeveer een kwartier, maar een dijk van x meter hoog kan prima urenlang x meter hoog water weerstaan, zie de rivierdijken hier. Als 1 of 3 meter al problemen geeft, hebben ze blijkbaar totaal geen dijken.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 08:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Die van 2004 was zelfs soms maar 1 meter op sommige plekken. Het is geen golf, het is een verhoging van de zee. Alsof de zee opeens een meter hoger is voor een paar uur. Het is als het ware een ophoging die (in sommige gevallen) met bijna de geluidssnelheid kan aankomen. Oftewel het is hetzelfde effect als een muur beton wat op je af komt vliegen.
Dat was zeker niet de laatste keer dat we te maken hebben gehad met overstromingen of natuurgeweld.quote:
mexico, chili en peru zijn nu ook al gewaarschuwd, zegt al genoeg volgens mij.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:12 schreef Semisane het volgende:
[..]
Klein dat klopt, maar het gebeurt wel. Overigens zal vooral het feit dat de golfen uitwaaieren het grootste effect hebben.
Eerder zag je ze aankomen drijven, nu heeft het water zich zo te zien al teruggetrokken en nu liggen ze idd bijna in de stad...quote:
Het lijkt me duidelijk dat de waarschuwing uitgaat, omdat het nooit helemaal goed duidelijk is hoe hoog de golf zal zijn, maar in Hawaii is het alarm wel vaker af gegaan, maar soms blijkt zo'n golf dan niet groter dan 30 cm te zijn.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:15 schreef kitao het volgende:
[..]
mexico, chili en peru zijn nu ook al gewaarschuwd, zegt al genoeg volgens mij.
Die brandweerwagentjes ernaast stellen inderdaad echt niets voor vergeleken met dat vuur...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat die lui nog staan te blussen!
Gewoon complete tanks en brandende huizen die worden meegesleurdquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:19 schreef TheVulture het volgende:
Deze ziet er een stuk heftiger uit dan in 2004 zelfs
Dat water wat op rijdende auto's afstroomt....
het zou me hoogst verbazen als het dodenaantal laag zou blijven....quote:
dan ga ik dat zo zien, aangezien mn stream 1-2 minuten achterloopt.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:23 schreef Qunix het volgende:
Op CNN zie je nu een brug compleet wegvagen door het water en auto's die omkeren...
Mij ookquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:23 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
het zou me hoogst verbazen als het dodenaantal laag zou blijven....
Een golf die aankomt zal nog wel steeds een aanzienlijke horizontale snelheid hebben. Dat is niet direct vergelijkbaar met 'normaal' hoog water. Volgens mij hebben ze in Japan juist veel hele brede dijken, die daardoor extra sterk zijn.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De horizontale snelheid is niet wat de kust bereikt, die 800 km/h (met nauwelijks hoogte!) wordt trager en hoger in minder diep water. Uiteraard is het een verhoging van de zee voor ongeveer een kwartier, maar een dijk van x meter hoog kan prima urenlang x meter hoog water weerstaan, zie de rivierdijken hier. Als 1 of 3 meter al problemen geeft, hebben ze blijkbaar totaal geen dijken.
we zullen zien, vanmiddag spreken we elkaar weer ok ?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat de waarschuwing uitgaat, omdat het nooit helemaal goed duidelijk is hoe hoog de golf zal zijn, maar in Hawaii is het alarm wel vaker af gegaan, maar soms blijkt zo'n golf dan niet groter dan 30 cm te zijn.
Maar zo'n Alarm behoort met dit soort grote aardbevingen gegeven te worden...dat lijkt me duidelijk
tuurlijk.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:30 schreef kitao het volgende:
censuur op cnn !!
ik hoor net ene kerel spreken over schade aan kerncentrale en hoppa ! wordt meteen geblokt.
Onvoorstelbaarquote:
Nee je hebt gelijk, het is censuur. Japan is N-Korea 2.0, New World Order is in gang.quote:
Nergens? Japan heeft niet zulke hoge gebouwen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:38 schreef Oorlogsheld het volgende:
waar in japan staat dat gebouw van meer dan 500 meter hoog ook al weer ?
Oh ze zijn ermee bezigquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Nergens? Japan heeft niet zulke hoge gebouwen.
Ja die bedoelde ik idd...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh ze zijn ermee bezig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Sky_Tree
om paniek te voorkomen doen ze dat.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:37 schreef Type-R het volgende:
[..]
Nee je hebt gelijk, het is censuur. Japan is N-Korea 2.0, New World Order is in gang.
http://www.youtube.com/aljazeeraenglishquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:42 schreef HyperViper het volgende:
Heeft iemand een link naar livebeelden want ik krijg niets bij cnn, staat dat ik het zo nogmaals moet proberen
Deze is eerder gepost hier...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:42 schreef lezzer het volgende:
Zijn er ergens kaartjes met "affected areas" o.i.d.?
Ik bedoelde eigenlijk in Japan zelf. Of stroomt heel Japan gewoon onder?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:43 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Deze is eerder gepost hier...
[ afbeelding ]
Thanks papierquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
http://www.youtube.com/aljazeeraenglish
zet je toch gewoon tv aan ?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:42 schreef HyperViper het volgende:
Heeft iemand een link naar livebeelden want ik krijg niets bij cnn, staat dat ik het zo nogmaals moet proberen
Ik schat een kilometer of 2 aan kuststrook landinwaarts wat overstroomt is. Maar de kust van Japan is erg lang... dus dat zijn een hoop slachtoffers wss...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:44 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk in Japan zelf. Of stroomt heel Japan gewoon onder?
Klopt, Mensen overdrijven (met hun 2012 gedoe enzo) maar dit is wel een erge ramp. ik weet niet of je de live beelden ziet?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:46 schreef Basp1 het volgende:
Wat een paniek topic is dit zeg.
Kijk het is erg dat er daar een aardbeving is geweest en een tsunami aan de gang is maar de complete accapolypse waar mensen het hier over hebben.
ja het is makkelijk relativeren met alle problemen die wij nederlanders hebben...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:46 schreef Basp1 het volgende:
Wat een paniek topic is dit zeg.
Kijk het is erg dat er daar een aardbeving is geweest en een tsunami aan de gang is maar de complete accapolypse waar mensen het hier over hebben.
Er zijn 3 zwaardere bekend.quote:De aardbeving van Chili 2010 was een aardbeving met een moment-magnitude van MW = 8,8 in het Zuid-Amerikaanse land Chili.
Te komen? Hoe weten ze dat nou weer dan? Of bedoel je een tsunami?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:48 schreef Netsplitter het volgende:
Er schijnt nog een beving te komen in Noord Oost Japan.
Dank je welquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik schat een kilometer of 2 aan kuststrook landinwaarts wat overstroomt is. Maar de kust van Japan is erg lang... dus dat zijn een hoop slachtoffers wss...
De enige reden dat ik nog een TV heb is puur voor CNN live op dit soort momentenquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:49 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ik zit op school en heb tevens ook geen tv meer.
Het is verschrikkelijk. Helaas zijn tv beelden altijd erg vertekend, beelden worden continu herhaald uit diverse camera standpunten etc. Ik zie vooral boerenland wat onderspoelt dus dat is positief.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt, Mensen overdrijven (met hun 2012 gedoe enzo) maar dit is wel een erge ramp. ik weet niet of je de live beelden ziet?
Door het AFP.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Te komen? Hoe weten ze dat nou weer dan? Of bedoel je een tsunami?
Nara is wel ver genoeg landinwaards, daar is inderdaad niets mee aan de hand. De haven van Osaka zou nog wat last kunnen krijgen, maar dat is gelukkig wel echt heel ver weg van de plek van de aardbeving.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:49 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dank je wel
Mijn pa zit in Nara (Osaka) en daar gaat mijn eerste gedachte natuurlijk naar uit.
Ik zit een soort van kansberekening te doen, terwijl hij waarschijnlijk op z'n gemak een hapje zit te eten ergens
Knappe vent als je weet dat er nog een beving komtquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:48 schreef Netsplitter het volgende:
Er schijnt nog een beving te komen in Noord Oost Japan.
True that bro.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De enige reden dat ik nog een TV heb is puur voor CNN live op dit soort momentenVoor de rest kan je dat ding idd beter weggooien. NOS enzo kan je online wel kijken.
Bedankt voor de geruststellingquote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nara is wel ver genoeg landinwaards, daar is inderdaad niets mee aan de hand. De haven van Osaka zou nog wat last kunnen krijgen, maar dat is gelukkig wel echt heel ver weg van de plek van de aardbeving.
school-tv ?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:49 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Ik zit op school en heb tevens ook geen tv meer.
Idd, tering...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
WOW check die enorme draaikolk nu op CNN!
Bereid je maar voor, de golf komt er aan.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:55 schreef Diconnected het volgende:
Ik zit op dit moment in Californië, 2 km vanaf de zee.Help.
Hoogte zal wel meevallen toch, aan de andere kant van de oceaan?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:55 schreef Diconnected het volgende:
Ik zit op dit moment in Californië, 2 km vanaf de zee.Help.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |