Dat zijn vervelende zorgen, DJMO. Ik ag er even een spam-tekst-blok tegenaan typen. Sorry daarvoor maar ik kan het nooit bondiger op het digitale papier krijgen
Ik lees dat hij 's nachts onbeperkt mag drinken en zo te lezen voedt je hem ook overdag op verzoek. Hartstikke goed!
Hoe is zijn groei? Plast en poept hij goed? Is hij een paar keer per dag goed levendig (als in: niet suffig voor zich uit liggen kijken maar actief om zich heen kijken, bewegen, etc.)? Wordt hij uit zichzelf wakker voor een voeding?
Als een kindje het verder helemaal goed doet maar alleen maar veeeeeeel wil drinken dan is dat zeker geen teken van "slechte melk", te weinig voedingsstoffen of te weinig melk. Het is eerder een teken van een gezonde baby die doet wat de natuur hem voorschrijft: zorgen dat hij lekker veel bij zijn moeder is zodat hij warmte, veiligheid en melk krijgt.
Het kan een regelperiode zijn, dan is de beste oplossing veel aanleggen, zo schiet je productie omhoog, dus wat je nu doet is sowieso super!
Het kan ook zijn dat hij een hoop prikkels moet verwerken, dat doen ze ook het liefst door zich aan de borst te nestelen.
Alle baby's hebben dit soort buien, de een wat meer dan de ander, zeker in de eerste paar weken. Daarna zal het echt wel steeds minder vaak voorkomen dat hij zo lang en vaak wil drinken.
Als je het toch lastig vind dan zou je kunnen kijken of je andere manieren kan bedenken om hem te troosten. Hoe zou je het doen als hij flesvoeding zou krijgen? Waarschijnlijk zou je hem dan wiegen of een stukje met hem gaan lopen.
Ik durf te wedden dat hij, in de lange tijd dat hij ligt te drinken, niet de hele tijd stevig aan het zuigen en slikken is.
Je zou eens kunnen kijken hoe hij drinkt. Waarschijnlijk zuigt hij in het begin heel snel (om de toeschietreflex op te wekken) en daarna gaat hij zuigen en duidelijk slikken afwisselen.
Na een tijdje zal je merken dat hij die cyclus misschien nog een of twee keer herhaalt maar de kans is groot dat hij op een gegeven moment wel een beetje blijft zuigen maar niet blijft slikken.
Hij drinkt dan nog waarschijnlijk nog maar een klein beetje en hij ligt vooral te genieten van zijn moeder en de ultieme veiligheid en warmte van de borst
Dát moment zou je best wel kunnen aangrijpen om hem van de borst af te halen en hem bijvoorbeeld te dragen in een doek of op je arm. Of om met hem te gaan wandelen.