Hij is zorgvuldig zegt hij zelf. Maar omdat ik hier verder niemand over hoor...?quote:Op maandag 21 maart 2011 20:18 schreef Nijna het volgende:
Ik heb geen idee, zou je het hem niet eens kunnen vragen?
Gelukkig. ik ben niet de enige die zich om de 2 a 3 maanden lek laat prikkenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:20 schreef appelsap het volgende:
Seasushi, ik moest regelmatig laten prikken. Bij het ene medicijn weer meer dan het andere. Bij bepaalde medicatie is het moeilijk om een dosering te bepalen en zeker als je gaat ophogen is het belangrijk om het in de gaten te houden. Dat is mij verteld.
Helemaal niet off-topic! Ik vind het fijn voor je dat je hulp ervaart van de medicijnen en interessant om te lezenquote:Op woensdag 23 maart 2011 14:47 schreef SecretSacky27 het volgende:
Ik weet van mijn moeder dat ze wel bloedwaardes heeft moeten laten prikken. (lithium bij bipolaire stoornis)
Ik weet niet of het in dit topic hoort, maar hoe reageren jullie, psychologisch, op de medicijnen? Die zyprexa werkt enorm goed, maar haalt wel een essentieel (negatief) deel van mezelf weg. (dit naast de positieve effecten van de lamotrigine, die ook een deel weghaalt/onderdrukt/in balans brengt.) Daardoor moet ik echt actief mezelf hervinden, zeg maar. Als ik dan aan anderen probeer uit te leggen, zeggen ze "je bent dezelfde, maar dan zonder de stress". maar het voelt veel dieper. Herkent iemand dit?
Tweede vraag: de psychiater zei dat Zyprexa de "angst" weghaalde. Maar ik ben helemaal niet bang, meer ongedefinieerd gespannen, zeg maar. Valt dat dan ook onder de noemer "angst"?
Ze zei het wel mooi "de medicatie houdt je bij elkaar".
Zoals het nu gaat, hoef ik echt niet meer van de pillen af. Cognitieve therapie is leuk, maar het effect dat deze pillen hebben, geeft mij het gevoel dat mijn problematiek voor een goed deel hormonaal is. Naja, is wellicht ietwat off-topic hier.
Niet off-topic.quote:Op woensdag 23 maart 2011 14:47 schreef SecretSacky27 het volgende:
Ik weet van mijn moeder dat ze wel bloedwaardes heeft moeten laten prikken. (lithium bij bipolaire stoornis)
Ik weet niet of het in dit topic hoort, maar hoe reageren jullie, psychologisch, op de medicijnen? Die zyprexa werkt enorm goed, maar haalt wel een essentieel (negatief) deel van mezelf weg. (dit naast de positieve effecten van de lamotrigine, die ook een deel weghaalt/onderdrukt/in balans brengt.) Daardoor moet ik echt actief mezelf hervinden, zeg maar. Als ik dan aan anderen probeer uit te leggen, zeggen ze "je bent dezelfde, maar dan zonder de stress". maar het voelt veel dieper. Herkent iemand dit?
Tweede vraag: de psychiater zei dat Zyprexa de "angst" weghaalde. Maar ik ben helemaal niet bang, meer ongedefinieerd gespannen, zeg maar. Valt dat dan ook onder de noemer "angst"?
Zoals het nu gaat, hoef ik echt niet meer van de pillen af. Cognitieve therapie is leuk, maar het effect dat deze pillen hebben, geeft mij het gevoel dat mijn problematiek voor een goed deel hormonaal is. Naja, is wellicht ietwat off-topic hier.
Ik had soortgelijke ervaringen toen ik Zyprexa slikte. Het is een vreemde gewaarwording om ineens dat negatieve deel van jezelf voor een groot deel kwijt te zijn. Als je jarenlang de last van angst of depressie moet dragen wordt het vanzelf een onderdeel van je persoonlijkheid. Wanneer er dan door medicatie verlichting komt voel je je ook echt een ander persoon. Ik merkte ook allerlei nieuwe kanten van mezelf die ik helemaal nog niet kende omdat die altijd onderdrukt werden door negatieve gevoelens. "Je bent dezelfde, maar dan zonder stress" dekt de lading totaal niet.quote:Op woensdag 23 maart 2011 14:47 schreef SecretSacky27 het volgende:
Ik ben enorm blij met deze reactie!quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:37 schreef donders5 het volgende:
[..]
Ik had soortgelijke ervaringen toen ik Zyprexa slikte. Het is een vreemde gewaarwording om ineens dat negatieve deel van jezelf voor een groot deel kwijt te zijn. Als je jarenlang de last van angst of depressie moet dragen wordt het vanzelf een onderdeel van je persoonlijkheid. Wanneer er dan door medicatie verlichting komt voel je je ook echt een ander persoon. Ik merkte ook allerlei nieuwe kanten van mezelf die ik helemaal nog niet kende omdat die altijd onderdrukt werden door negatieve gevoelens. "Je bent dezelfde, maar dan zonder stress" dekt de lading totaal niet.
Angst en spanning zijn wel ongeveer hetzelfde, hoewel angst wat heftiger klinkt dan spanning. Met angst kan je regelrechte paniekaanvallen bedoelen, maar ook een soort beklemmend en onbestemd gevoel van naarheid, alsof er elk moment iets verschrikkelijks dreigt te gebeuren. In mijn geval kan ik soms wel een oorzaak voor het gevoel aanwijzen (de overtuiging ergens in mijn hoofd dat ik een enge ziekte heb), maar vaak is er niets waar ik me zorgen om maak terwijl ik toch dat gevoel heb. Dat laatste zou ik dan ook als 'ongedefinieerd gespannen' kunnen beschrijven. In beide gevallen lijkt het erop dat het parasympatische zenuwstelsel maar niet in actie wil komen. Toen ik aan de Zyprexa zat kwam deze wel in actie en leerde ik pas echt wat 'ontspannen' zijn letterlijk betekent.
Je kan Zyprexa wel langdurig gebruiken ja. Ik wel eens een verhaal gelezen over een schizofreniepatient die het zijn hele leven blijft gebruiken in de maximale dosis. Zelf ben ik er mee gestopt omdat het weer behoorlijk goed ging. Er kwamen destijds toevallig ook zoveel mooie dingen op mijn pad dat ik eigenlijk continu "high on life" was, en vond dat ik wel weer zonder medicatie kon.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 16:33 schreef SecretSacky27 het volgende:
[..]
Ik ben enorm blij met deze reactie!
Waarom ben je gestopt met de zyprexa? Kan je dit eigenlijk wel langere tijd gebruiken?
Ik begin nu wel in te zien waarom de psych zegt van cognitieve therapie de zyprexa op een gegeven moment kan vervangen. De cognitieve therapie geeft ook een zooi rust, maar niet zoals de pillen dat doen. Dus ik hoop maar dat het zo kan blijven.
De bijwerkingen neem ik dan maar voor lief. (Al vind ik de spierspanning best irritant. mijn linkerbovenarm gaat soms vast, dus ik ben de hele dag die arm aan het doorstrekken, om dit te voorkomen. Ach, een beetje tijgerbalsem erop en het komt ook weer goed, maar irritant is het wel.)
Dank je voor het advies... ik ben er ook erg voorzichtig mee. Ik neem iig niet meer dan 1mg hoewel ik dat soms wel graag zou willen, en neem ze ook niet iedere dag. Het is momenteel alleen zo dat ik zonder niet echt tot veel in staat ben.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:02 schreef IonTech het volgende:
Ik ben zelf ruim een jaar 'afhankelijk' geweest van benzo's en het was geen pretje daar vanaf te komen. Heeft me destijds zeer veel moeite gekost. MIjn tip is dan ook om het alleen te gebruiken als het echt even helemaal niet gaat, maar zeker niet dagelijks. Een AD heeft die verslavings gevoeligheid een stuk minder en daar zou ik dan ook voor gaan DaneV.
Ze zeggen dat het afkicken steeds moeilijker word, hoe langer je ze gebruikt. Maar als je nou gewoon de tijd kan nemen met afbouwen, zou je er toch minder last van hebben??quote:Op zaterdag 26 maart 2011 14:02 schreef IonTech het volgende:
Ik ben zelf ruim een jaar 'afhankelijk' geweest van benzo's en het was geen pretje daar vanaf te komen. Heeft me destijds zeer veel moeite gekost. MIjn tip is dan ook om het alleen te gebruiken als het echt even helemaal niet gaat, maar zeker niet dagelijks. Een AD heeft die verslavings gevoeligheid een stuk minder en daar zou ik dan ook voor gaan DaneV.
Herken dit maar al te goed... Voordat ik de medicatie (citalopram) nam was ik altijd gestressed, kon nooit ontspannen, maar dit werd enigszins gecompenseerd door een 'donker' deel van mezelf dat vrij cynisch was en de boel wat hielp te relativeren. Medicatie neemt nu gelukkig de stress weg en ik kan me weer ontspannen (ben zelfs een beetje een slacker geworden), maar ik merk ook dat ik 'op een wolk' zit - die cynische gedachten en gevoelens zijn ook weggegaan. Ik merk wel dat ik me weer begin te voelen als voor de depressieve periode (inmiddels toch wel een jaar of 6 geleden) en dus eigenlijk mijn 'oorspronkelijke' zelf, maar toch, op dagen dat ik bewust geen medicatie neem (bij autorijden bijv) begint die 'negatieve' kant weer wat op te komen, en ik merk dat dat eigenlijk ook een deel van mezelf is geworden dat ik eigenlijk niet kwijt wil... Zonder die kant voelt het leger van binnen, om een of andere reden. Wat kan ik hier aan doen?quote:Ik weet niet of het in dit topic hoort, maar hoe reageren jullie, psychologisch, op de medicijnen? Die zyprexa werkt enorm goed, maar haalt wel een essentieel (negatief) deel van mezelf weg. (dit naast de positieve effecten van de lamotrigine, die ook een deel weghaalt/onderdrukt/in balans brengt.) Daardoor moet ik echt actief mezelf hervinden, zeg maar. Als ik dan aan anderen probeer uit te leggen, zeggen ze "je bent dezelfde, maar dan zonder de stress". maar het voelt veel dieper. Herkent iemand dit?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |