quote:
Op donderdag 17 maart 2011 16:04 schreef lipper het volgende:Ja dat vind ik allemaal wel een beetje vaag.
Ik heb nooit zin om er echt over te praten.
Geloof het of niet

geen van je toekomstige groepgenoten hebben dat.
Maar je zit heus niet overmorgen al in een groep hoor.....je kan er naar toe groeien
Allereerst is degene naar de huisarts gegaan, heeft met deze overlegd en kwamen b.v. tot de conclusie om voor zorg naar de GGZ/RIAGG door te verwijzen.
De huisarts maakt verwijsbrief
De cliënt belt na het bezoek aan de huisarts het nummer van de GGZ en
meldt zich telefonisch aan. Binnenlopen kan ook altijd, maar komt vaak niet verder dan secretariaat, dus nog geen zicht op behandelaar.
Cliënt wordt na een aantal dagen teruggebeld door een behandelaar en er volgt een kort gesprekje en de cliënt krijgt een afspraak voor een 1e intake, of wordt verder verwezen naar voor deze cliënt passende zorg.
De intake
Dat zijn standaard vragen of er kunnen vragenformulieren gebruikt worden. Een stukje verleden en heden wordt gevraagd
De hulpvraag: probeer eens voor jezelf in beeld te krijgen wat je wilt behalen en stel deze als hulpvraag. (en wees aub niet bescheiden

)
Na de 1 intake kan alles al duidelijk zijn, of er volgt nog een intake of men verwijst intern gericht door, naar een voor de cliënt passend bij de hulpvraag behandelmethode.
Stel je wordt geadviseerd deel te nemen in een groep, geef dan al in het begin (1ste intake) aan dat je daar enorm tegenop ziet, maar daar wel naar toe wilt werken. Zo kan je b.v. eerst individuele gesprekken hebben en als je je wat zekerder voelt in een groep gaan starten.
tip Vraag de huisarts om een uitgebreide verwijzing met al veel inhoud wat eea al verduidelijkt voor de intaker bij de GGZ.
tip Ga eens langs bij een GGZ en haal wat foldertjes op, meestal heel goed verzorgd door de medewerkers van het ClientBelangenBureau. Daar kan je ook praktische tips krijgen.
tip Schrijf de vragen die je de komende tijd te binnen schieten op en neem deze mee
tip Vraag tijdens het 1e intake-gesprek naar de telefoontijd van de behandelaar.
tip Geef aan dat het vertrouwen hebben in de behandelaar heel belangrijk voor je is.
tip Ja er zijn wachtlijsten en nee ik ga me daar niet over opwinden
Ik hoop dat je hier iets aan hebt