volgens de verkoper die dit 100% zeker meent te weten kun je na 1-1-2012 geen oldtimer meer overschrijven zonder dat je dan wegebelasting moet gaan betalen...quote:Bouwjaar 1981 dit jaar nog overschrijfbaar als oldtimer
Volgens mij vergist die verkoper zich.. teminste; dat hoop ikquote:Op zondag 6 maart 2011 19:56 schreef T42 het volgende:
zie afentoe advertenties op marktplaats met volgende zin:
[..]
volgens de verkoper die dit 100% zeker meent te weten kun je na 1-1-2012 geen oldtimer meer overschrijven zonder dat je dan wegebelasting moet gaan betalen...
ik heb er nooit iets overgehoord iemand wel?
Je hebt hem verkeerd begrepen. Hij bedoelt dat na 1-1-2012 er geen nieuwe auto's meer wegenbelasting vrij worden. Alleen auto's t/m 31-12-1986 dusquote:Op zondag 6 maart 2011 19:56 schreef T42 het volgende:
zie afentoe advertenties op marktplaats met volgende zin:
[..]
volgens de verkoper die dit 100% zeker meent te weten kun je na 1-1-2012 geen oldtimer meer overschrijven zonder dat je dan wegebelasting moet gaan betalen...
dat weet ik zit in auto's daar ging me vraag niet overquote:Op zondag 6 maart 2011 20:02 schreef Captain_Ghost het volgende:
in 2012 vervalt alle auto na bj. 1986 de oldtimerbelasting.
zie de link http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=79
daarom hij blijft het volhouden. en ben het al paarkeer tegen gekomen op marktplaatsquote:Op zondag 6 maart 2011 20:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Volgens mij vergist die verkoper zich.. teminste; dat hoop ik
dat had ik allang gedaan maar die is er 100% zeker van. maar zie vaker van zulke advertenties met bijna de zelfde zin.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als dat de enige bron is zou ik het niet snel geloven, zeker als de RDW niks meldt.
Mail die kerel anders even?
auto is uit 1981quote:Op zondag 6 maart 2011 22:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt hem verkeerd begrepen. Hij bedoelt dat na 1-1-2012 er geen nieuwe auto's meer wegenbelasting vrij worden. Alleen auto's t/m 31-12-1986 dus
das alleen een apk voordeelquote:Op zondag 6 maart 2011 22:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wellicht dat 'ie 25 en 30 jaar oud door elkaar heen haalt.
dacht ik ookquote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:21 schreef Mikkie het volgende:
Grote bullshit, hij haalt zaken door elkaar
nogmaal ik zit in de oude auto's dat weet ik... maar d8 dat denhaag een nieuwe regeling had bedacht. die ik niet 123 kon terug vindenquote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:44 schreef Palomar het volgende:
Die nieuwe regel houdt alleen maar in dat die leeftijd van 25 jaar verdwijnt en dat er vanaf dan alleen nog bij auto's van vóór 1987 geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Die auto is van 1981 dus blijft gewoon belastingvrij.
Op zich ook wel logisch dat dit verandert. Auto's worden steeds beter (vooral sinds eind jaren 80) en anders rijdt straks iedereen in vervuilende oude auto's waar geen belasting over wordt betaald
Jaren 90 auto's zijn anders aardig ruk met hun experimentele elektronica dingenquote:Op dinsdag 8 maart 2011 16:44 schreef Palomar het volgende:
Die nieuwe regel houdt alleen maar in dat die leeftijd van 25 jaar verdwijnt en dat er vanaf dan alleen nog bij auto's van vóór 1987 geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Die auto is van 1981 dus blijft gewoon belastingvrij.
Op zich ook wel logisch dat dit verandert. Auto's worden steeds beter (vooral sinds eind jaren 80) en anders rijdt straks iedereen in vervuilende oude auto's waar geen belasting over wordt betaald
link naar cache van bmw-forumquote:MAAR: per 01-01-2012 is er een verandering in de wet waardoor auto's waarvan de 1e tennaamstelling na 01-01-1987 heeft plaatsgevonden (kenteken deel1) niet meer vrijgesteld zijn en dus weer gewoon belasting moeten betalen. (bedoelde je dat Tom?). Da's dus net even wat anders als productiedatum.
Ik heb er dus maar 2 jaar profijt van en ga dan weer betalen Maarja, daar is niks aan te doen, 'k Vind dit al heel wat.
Weet iemand hoe het precies zit met deze wijziging? Geldt dit ook voor geimporteerde auto's die in het land van herkomst voor 1987 op kenteken stonden? Ik heb zin om een Audi uit Duitsland te halen (modeljaar '86 of een jonge '87-er), maar als de regels veranderd zijn, wordt dat (iets) minder leuk.quote:belastingdienst schreef:
Het belastingplan 2009, waarin ook de vrijstelling voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder werd behandeld, werd door de 1e en 2e Kamer goedgekeurd.
Een en ander leidt tot wijzigingen in de wet- en regelgeving.
Met betrekking tot de vrijstelling voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder betekent dat, dat ingaande 1 januari 2012 sprake zal zijn van een gewijzigde wettekst.
De nieuwe wettekst, ingaande 1 januari 2012, van artikel 72, eerste lid, onderdeel b van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 zal dan als volgt luiden:
"Vrijstelling van de belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen die voor het eerst in gebruik genomen zijn voor 1 januari 1987, en die, voor zover het vrachtauto's of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt".
Op saab-, audi-, mercedes- en BMW-fora zijn ook succesverhalen te vinden, dat je met een officieel document vrijstelling kunt krijgen van wegenbelasting is bekend. Alleen deze berichten duiden erop dat dit per 1 januari weer teruggedraaid gaat worden.quote:Op zondag 7 augustus 2011 10:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zit nu mobiel maar een Opel-eigenaar heeft ooit met succes bij de Belastingdienst aangetoond dat zijn auto voor 01-01-1987 was geproduceerd en kreeg derhalve vrijstelling.
Ik zal het straks even opzoeken.
Ik zou het terecht vinden dat oldtimereigenaren, evenals Priusrijders, ook gewoon wegenbelasting gaan betalen. Zij belasten de weg net zo goed.quote:Op zondag 7 augustus 2011 10:58 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat klopt inderdaad ze willen nu kijken naar ingebruikname en niet naar registratiedatum. Er zijn dus enkele auto's die in 1987 op kenteken staan maar eigenlijk in 86 al geproduceerd waren. Met de juiste documenten kon je aantonen dat (ook al stond op kenteken dat de auto na 1987 in gebruik was genomen) dat deze feitelijk al in 1986 in gebruik genomen was en je dus een vrijstelling kreeg van de Belastingdienst. Dit willen ze dus nu stopzetten.
MAAR met terugwerkende kracht!!!! Dus alle mensen kunnen alsnog gaan dokken. Dat is belachelijk en volgens mij ook niet eens wettelijk mogelijk. Gewoon bezwaar maken.
In artikel 2.3 staat het volgende:
Onder de algemene maatregel van bestuur vast te stellen voorwaarden en beperkingen is van de km-prijs vrijgesteld het rijden met een:
a. bromfiets;motorrijtuig waarvoor ingevolge art. 37, eerste lid, onderdeel a, ten tweede tot en met vierde of c, van de Wegenverkeerswet 1994, het voorzien zijn van een kenteken voor het gebruik van de weg niet is voorgeschreven;motorrijtuig dat vóór 1 januari 1987 voor het eerst in gebruik genomen is;in het buitenland geregistreerde bestelauto, bus of personenauto waarvoor de houder niet in Nederland woont of is gevestigd;motorrijtuig waarvoor door de Dienst Wegverkeer een kenteken als bedoeld in artikel 38, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is opgegeven, of motorfiets.
Tja de Belastingdienst heeft misschien een beetje gelijk, mensen proberen altijd mazen in de wet te vinden. Maar dan hadden ze de wet maar duidelijker op moeten stellen. Dat ze nu de wet helemaal willen aanpassen voor die enkele auto's die tussen 86/87 zitten is gewoon belachelijk. Geldgraaierij.... het zal me niet verbazen als binnenkort oldtimers ook weer wegenbelasting moeten gaan betalen.
Nope, de overheid heeft het een en ander omtrent de oldtimers vastgelegd en zal daaraan niet veel meer wijzigen. Komt vooral omdat de kwaliteit van de oldtimers eigenlijk steeds beter werd en veel mensen deze auto's voor veel privé kilometers gingen gebruiken.quote:Op zondag 7 augustus 2011 11:18 schreef Mikkie het volgende:
Dat zou wel bizar zijn. Maar inderdaad, het is een kwestie van tijd voor de wegenbelastingvrije tijd tot het verleden behoort. Zowel met die naaimachine-autoootjes van nu, als voor oldtimers.
De huidige generatie auto's is wegwerpmeuk. Denk je echt dat zo'n airbag nog veilig is over 30 jaar? De computers nog nagemaakt kunnen worden?quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:46 schreef Brembo het volgende:
[..]
Nope, de overheid heeft het een en ander omtrent de oldtimers vastgelegd en zal daaraan niet veel meer wijzigen. Komt vooral omdat de kwaliteit van de oldtimers eigenlijk steeds beter werd en veel mensen deze auto's voor veel privé kilometers gingen gebruiken.
Is je auto van voor 31-12-1986 op het kentekenbewijs dan is er niks aan de hand. In de toekomst bij eventueel rekeningrijden, andere varianten word je buiten gelaten. Uiteindelijk blijven alleen 'echte klassieke' auto's over.
dat kanquote:Op zondag 7 augustus 2011 10:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zit nu mobiel maar een Opel-eigenaar heeft ooit met succes bij de Belastingdienst aangetoond dat zijn auto voor 01-01-1987 was geproduceerd en kreeg derhalve vrijstelling.
Ik zal het straks even opzoeken.
ik heb een hobby in oude flipperkasten en daar worden computers gewoon nagemaakt of verbeterd. uit de jare 70quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De huidige generatie auto's is wegwerpmeuk. Denk je echt dat zo'n airbag nog veilig is over 30 jaar? De computers nog nagemaakt kunnen worden?
volgens mij rijd een prius meer op jou weg dan een oldtimerquote:Op maandag 8 augustus 2011 21:04 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik zou het terecht vinden dat oldtimereigenaren, evenals Priusrijders, ook gewoon wegenbelasting gaan betalen. Zij belasten de weg net zo goed.
Voor degenen, die hun oldtimer ook echt als oldtimer gebruiken (dus niet voor dagelijks gebruik, cq weinig km's), is een gereduceerd tarief wel op zijn plaats.
Tja het is altijd een tijdelijke regeling geweest. En van 1080 euro per jaar ga je niet dood.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Voor een polo bluemotion ga je straks in zuid holland opeens 1080 euro wegenbelasting betalen waar dat nu 0 is
Als je hem gekocht hebt voor 5000 km per jaar dan vraag je je straks wel af of er een god is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Tja het is altijd een tijdelijke regeling geweest. En van 1080 euro per jaar ga je niet dood.
en je auto is nooit 100%quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:10 schreef YoshiBignose het volgende:
En terecht, mensen die 5000 km per jaar rijden moeten niet dieselen. Qua oldtimers heb je zelden er een voordeel op. De besparing van wegenbelasting heb je nodig aan onderhoud (vooral laswerk) en bovendien zijn oldtimers stukken minder zuinig dan zo'n bluemotion of ecomotive. Het voordeel is dat je veel zelf kan vervangen, daarom zijn mensen met oldtimers ook vaak zelf handig met auto's. Maar ja, dat kost ook tijd en tijd is geld
Vandaar ook die 2e alinea in mijn post; voor oldtimers vind ik gedeeltelijke vrijstelling van wegenbelasting meer terecht dan voor die Priussen en Blue Motions.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:14 schreef T42 het volgende:
[..]
volgens mij rijd een prius meer op jou weg dan een oldtimer
Geen reden voor.quote:en je klinkt als jaloers hoor
NAP. Tevens hangen tegenwoordig praktisch overal van die kentekenscanners, voor verzekering/wegenbelasting. Het is technisch éénvoudig om op basis daarvan een schatting te maken van de afgelegde afstanden of je in ieder geval, indien nodig, aan te merken voor nadere inspectie.quote:en hoe kun je checken of je weining km rijd? teller in een oldtimer is zo opengemaakt namelijk.
Daarom was rekeningrijden ideaal, betalen naar verbruik van de auto, als hierbij ook nog eens de kosten voor verzekering per kilometer inbegrepen waren. Dan was het veel duidelijker geweest wat autorijden kost per kilometer voor velen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Voor een polo bluemotion ga je straks in zuid holland opeens 1080 euro wegenbelasting betalen waar dat nu 0 is
die cams dacht ik eerst ook maar die registreren alleen de drukte van wegen. niet voor verzekering/belasting of km registratiequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:44 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Vandaar ook die 2e alinea in mijn post; voor oldtimers vind ik gedeeltelijke vrijstelling van wegenbelasting meer terecht dan voor die Priussen en Blue Motions.
[..]
Geen reden voor.
[..]
NAP. Tevens hangen tegenwoordig praktisch overal van die kentekenscanners, voor verzekering/wegenbelasting. Het is technisch éénvoudig om op basis daarvan een schatting te maken van de afgelegde afstanden of je in ieder geval, indien nodig, aan te merken voor nadere inspectie.
van mij mogen zequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:18 schreef Brembo het volgende:
[..]
Daarom was rekeningrijden ideaal, betalen naar verbruik van de auto, als hierbij ook nog eens de kosten voor verzekering per kilometer inbegrepen waren. Dan was het veel duidelijker geweest wat autorijden kost per kilometer voor velen.
Rekeningrijden kost nogal wat, het KISS principe zou door de overheid eens als richtlijn moeten gaan gelden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:29 schreef T42 het volgende:
[..]
van mij mogen zeals ze dan benzine goedkoper maken
Straks wel ja.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:50 schreef Mikkie het volgende:
Dus wanneer je hebt bewezen dat het voertuig voor 31-12-86 geproduceerd is, heb je alsnog een probleem. Mja, ik lig er niet wakker van.
Auto's die dus al wegenbelastingvrij zijn, of dit nog worden omdat bouwjaar <1987, worden of blijven dat dus gewoon, ook bij overschrijving.quote:Op zondag 6 maart 2011 22:56 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je hebt hem verkeerd begrepen. Hij bedoelt dat na 1-1-2012 er geen nieuwe auto's meer wegenbelasting vrij worden. Alleen auto's t/m 31-12-1986 dus
Productiedatum hebben we het over.quote:Op woensdag 21 september 2011 12:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ingebruikname in nederland of uberhaupt?
dat wiste we alquote:Op woensdag 21 september 2011 15:32 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Auto's die dus al wegenbelastingvrij zijn, of dit nog worden omdat bouwjaar <1987, worden of blijven dat dus gewoon, ook bij overschrijving.
Verzekeraars hanteren hun eigen oldtimerregels en bijbehorende tarieven, dus daar verandert niet meteen iets, gok ik.
die auto's zijn nog niet belastingsvrij want tis nog geen 01-2012quote:Op woensdag 21 september 2011 15:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Het punt was dat sommige auto's uit bijv. 01-1987 op kenteken gezet zijn, maar gebouwd in 86 ook wegenbelasting vrij konden worden. Nu zeggen ze dus dat dat KAN worden ingetrokken (ook al heeft de belastingdienst al bevestigd dat je auto wegenbelastingvrij is).
zullen er ook 10000de zijn hé...quote:Op woensdag 21 september 2011 16:29 schreef loveli het volgende:
Een auto die in 1956 van de band rolde maar nooit op kenteken is gezet, wordt dus vanaf 1 januari niet meer wegenbelastingvrij. Goed bezig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |