abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 maart 2011 @ 20:44:49 #51
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_93740793
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

De jodenhaat komt voor een deel echt wel uit het bijbelse principe dat joden jezus gekruisigd hebben. Mag ik je ook nog even wijzen op de zeer dubieuze rol van het vaticaan in WO II.
Hoewel er ook andere motieven zeker een rol spelen, moet je deze reden voor jodenhaat niet onderschatten.
Klopt allemaal maar nog steeds ben ik er niet van overtuigd dat religie van groot belang was in dit geval. Je kan ook bijvoorbeeld de sovjet-unie als voorbeeld nemen. Daar was religie nogal taboe, maar werden behoorlijk wat slechte dingen gedaan en ik geloof echt niet dat die mensen intrinsiek slecht waren. Goede mensen die slechte daden begingen zonder dat religie een rol speelde dus.
pi_93741702
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

De jodenhaat komt voor een deel echt wel uit het bijbelse principe dat joden jezus gekruisigd hebben. Mag ik je ook nog even wijzen op de zeer dubieuze rol van het vaticaan in WO II.
Hoewel er ook andere motieven zeker een rol spelen, moet je deze reden voor jodenhaat niet onderschatten.
Joden hebben Jezus niet gekruisigd, het waren de Romeinen. En wat de rol van het vaticaan in WO II betreft, deze tekst is interessant voor je.
Overigens is Jodenhaat onzinnig, ten eerste omdat men elke mens met liefde en respect hoort te bejegenen en ten tweede dat men God niet kan liefhebben als men andere mensen niet met liefde en respect bejegent.
  zondag 6 maart 2011 @ 21:29:12 #53
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_93743800
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 20:58 schreef Deliah het volgende:

[..]

Joden hebben Jezus niet gekruisigd, het waren de Romeinen. En wat de rol van het vaticaan in WO II betreft, deze tekst is interessant voor je.
Overigens is Jodenhaat onzinnig, ten eerste omdat men elke mens met liefde en respect hoort te bejegenen en ten tweede dat men God niet kan liefhebben als men andere mensen niet met liefde en respect bejegent.
Ik weet dat de romeinen dat gedaan hebben, dat is echter niet de manier zoals de bijbel het aanstipt. En zinnen zoals "Zijn bloed komt over ons en onze kinderen" zijn maar al te gemakkelijk verkeerd uit te leggen. En het was volgens de bijbel ook de joden die schreeuwden en hem dood wilden hebben. De joodse raad wilde hem dood hebben.
Er zijn wel zeker bijbelse gronden waarop die jodenhaat steunt.

Ik denk niet dat wat ik persoonlijk vind over jodenhaat iets ter zake doet in dit topic, daar gaat het ook niet om, jodenhaat als religieuze uitwas is gewoon een bestaand fenomeen.

En wat ook niet ter zake doet in dit topic is dat het werkelijke leven en de dood van ene Yeshua bar Jehosef zo'n 2000 jaar geleden heel anders is verlopen dan de bijbel ons voorspiegelt.
Maar dat is natuurlijk wel zo.

Maar wanneer we het hebben over religieuze invloeden dan moeten we het dus over het boek met al zijn gebreken hebben, want dat is wat gelovigen uiteindelijk lezen en voor waar aannemen.
  maandag 7 maart 2011 @ 11:14:12 #54
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_93761920
Daar komt ook nog bij dat de Bijbel (gebaseerd op de Torah) eigenlijk alleen voor Joden geldt.

Als men zegt ''gij zult niet doden'' bedoelt men ''gij zult geen Joden doden''. ''Heb uw naaste lief als uzelf'' ''hebt uw naaste mede-Joden lief als uzelf''.

Dat klopt ook, toen Mozes volgens de legende die geboden in ontvangst nam, trokken ze naar Kanaan, slachtten daar de plaatselijke bevolking af en gingen daar leuk wonen.

Het is altijd nuttig om de werkelijke motivatie van de vele, vele schrijvers van de Bijbel in je achterhoofd te houden. Dan kun je zaken in het juiste perspectief plaatsen
  maandag 7 maart 2011 @ 11:24:02 #55
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93762207
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 11:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Dat klopt ook, toen Mozes volgens de legende die geboden in ontvangst nam, trokken ze naar Kanaan, slachtten daar de plaatselijke bevolking af en gingen daar leuk wonen.

Het erge is dat wij dat soort verhaaltjes gewoon te horen kregen op de basisschool.

Een beetje als in Star Wars, waarin het ook oké is dat de goeien heel veel slechten doden.
Zo werd ons verteld dat na het instorten van Jericho iedereen gedood werd. (behalve die ene mevrouw die de Joden had geholpen).

Later pas krab je jezelf toch over de kop over zo'n verhaal.
  maandag 7 maart 2011 @ 11:39:30 #56
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_93762798
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 12:35 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen is de PVV anders behoorlijk kleiner geworden.
Klopt, maar als je alle gegevens naast elkaar legt zal de PVV flink winnen met de TK verkiezingen.
pi_93764078
TS, zeg je nu in je OP dat je tegen orgaan doneren bent, of lees ik dat nu verkeerd?
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')