quote:
Op zondag 6 maart 2011 20:58 schreef Deliah het volgende:[..]
Joden hebben Jezus niet gekruisigd, het waren de Romeinen. En wat de rol van het vaticaan in WO II betreft, deze
tekst is interessant voor je.
Overigens is Jodenhaat onzinnig, ten eerste omdat men elke mens met liefde en respect hoort te bejegenen en ten tweede dat men God niet kan liefhebben als men andere mensen niet met liefde en respect bejegent.
Ik weet dat de romeinen dat gedaan hebben, dat is echter niet de manier zoals de bijbel het aanstipt. En zinnen zoals "Zijn bloed komt over ons en onze kinderen" zijn maar al te gemakkelijk verkeerd uit te leggen. En het was
volgens de bijbel ook de joden die schreeuwden en hem dood wilden hebben. De joodse raad wilde hem dood hebben.
Er zijn wel zeker bijbelse gronden waarop die jodenhaat steunt.
Ik denk niet dat wat ik persoonlijk vind over jodenhaat iets ter zake doet in dit topic, daar gaat het ook niet om, jodenhaat als religieuze uitwas is gewoon een bestaand fenomeen.
En wat ook niet ter zake doet in dit topic is dat het werkelijke leven en de dood van ene Yeshua bar Jehosef zo'n 2000 jaar geleden heel anders is verlopen dan de bijbel ons voorspiegelt.
Maar dat is natuurlijk wel zo.
Maar wanneer we het hebben over religieuze invloeden dan moeten we het dus over het boek met al zijn gebreken hebben, want dat is wat gelovigen uiteindelijk lezen en voor waar aannemen.