Bron (p. 1)quote:De regering beweert gedurende de komende regeerperiode 18 miljard euro te bezuinigen. Niets is minder waar. De bezuinigingen bedragen met 8¾ miljard euro minder dan de helft. Daarnaast verzwaart de regering de lasten met 6¼ miljard. De regering veegt sterk stijgende zorgkosten en zorgpremies onder het tapijt, schat de opbrengsten van bezuinigingen te rooskleurig in en vergeet een lastenverzwaring bij de pensioenen te vermelden. De regering telt bovendien op een oneigenlijke manier 3¼ miljard euro van Balkenende-IV mee bij haar eigen
begrotingsprestaties.
Bron (p. 1)quote:Hoe zit het met claim van de regering dat ze zo’n 18 miljard zou bezuinigen? Dat is het bedrag van de door de regering opgevoerde netto ombuigingen van 14,75 miljard euro, plus de ombuigingen van 3,14 miljard die al door Balkenende-IV in de boeken waren geschreven, als we inderdaad aannemen dat Balkenende-IV 3,2 miljard zou hebben gedekt met bezuinigingen (Financieel Kader, tabel 1, p.1). Dat is overigens niet helemaal correct, want deze post bevat, naast bezuinigingen op uitgavenenveloppen uit het vorige regeerakkoord, inburgering, EZ-subsidies, infrastructuur en overheidslonen, ook de 200 miljoen euro belastingverhoging via
hogere tabaksaccijnzen.
Bron (p. 4)quote:Het vierde verschil is dat de effecten van de beleidsmaatregelen van Balkenende IV (3,14 miljard) bij 14,83 miljard euro worden opgeteld. Dit is oneigenlijk, omdat deze bezuinigingen een regelrecht uitvloeisel zijn van het Crisisakkoord van Balkenende-IV. Daarin was opgenomen dat de ambtenarensalarissen op de nullijn zouden worden gezet, alleen kwam daarvan niets terecht. Conform ‘motie Koolmees’ moest Balkenende-IV deze bezuiniging alsnog invullen. Nu telt Rutte 3 miljard euro van Balkenende-IV mee om de eigen begrotingsprestaties rooskleuriger voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn.
probleem is dat ze geen grote onpopulaire keuzes durven te maken. Kijk, een beetje de cultuursector tegen je in het harnas jagen en een paar honderd miljoen bezuinigen op onderwijs voor slecht presterende kinderen pikt hun achterban nog wel. Maar als je serieus wilt bezuinigen moet je keuzes durven te maken die echt pijn doen. Dan hebben we het over bijvoorbeeld verandering van de HRA, snelle verhoging van de AOW-leeftijd of het afschaffen van de stufi. En die keuzes gaan ze gewoon niet maken. Dus blijft het rommelen met de kaasschaaf en dan kom je niet tot serieuze bezuinigingen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 10:09 schreef Tja..1986 het volgende:
En die 6,25 miljard lastenverzwaring is natuurlijk ook geen bezuiniging. Dus ipv 18 miljard is de bezuiniging van dit kabinet 8,75 miljard. Ik noem de communicatie van kabinet Rutte over de bezuinigingen dus gewoon leugens.
Klopt. Je hebt voor elke grote bezuiniging een grote groep belanghebbenden die daar tegen is. Geeft te meer aan dat er in Nederland een structureel probleem is wat betreft de bevolking die denkt dat dit allemaal via de overheid geregeld moet worden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 10:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
probleem is dat ze geen grote onpopulaire keuzes durven te maken. Kijk, een beetje de cultuursector tegen je in het harnas jagen en een paar honderd miljoen bezuinigen op onderwijs voor slecht presterende kinderen pikt hun achterban nog wel. Maar als je serieus wilt bezuinigen moet je keuzes durven te maken die echt pijn doen. Dan hebben we het over bijvoorbeeld verandering van de HRA, snelle verhoging van de AOW-leeftijd of het afschaffen van de stufi. En die keuzes gaan ze gewoon niet maken. Dus blijft het rommelen met de kaasschaaf en dan kom je niet tot serieuze bezuinigingen.
Hoi.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 08:35 schreef Compatibel het volgende:
Goed stuk, maar verwacht geen serieuze reacties van Rutte-fetisjistenaanhangers.
Volgens mij wordt dat wel vaker gedaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 05:22 schreef Friek_ het volgende:
Wacht even, dus de regering bazuint er lekker op los met die 18 miljard bezuinigingen, terwijl 3 miljard daarvan van de vorige regering is en deze door hen nog geeneens precies is ingevuld? Zo kan ik ook de boel flessen.
Volgens mij is de oorzaak banaler, inkomens veranderen gewoon door de bezuinigingen, en mensen houden a) niet van verandering en b) niet van minder inkomen. Daarom kampen sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld ook met een begrotingstekort van 50 %, mensen willen geen inkomen opofferen voor de overheid en daarom ontstaat een begrotingstekort want men wil wel een overheid die geld uitgeeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:23 schreef waht het volgende:
Klopt. Je hebt voor elke grote bezuiniging een grote groep belanghebbenden die daar tegen is. Geeft te meer aan dat er in Nederland een structureel probleem is wat betreft de bevolking die denkt dat dit allemaal via de overheid geregeld moet worden.
Dat denk ik ook, gegeven de verkiezingsuitslag, en dat is natuurlijk ook de politieke realiteit, is dit het hoogste haalbare. Er is geen enkele aanwijzing dat een ander kabinet het beter had gedaan in termen van bezuinigingen (overheidsinkomsten inkrimpen dus).quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Van mij had er ook wel meer (echt) bezuinigd mogen worden, maar dat was bij andere coalitie ook niks geworden.
Precies, VVD/CDA/D66 hadden het denk ik nog wel een stuk beter kunnen doen, maar dat was gezien de uitslag niet mogelijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, gegeven de verkiezingsuitslag, en dat is natuurlijk ook de politieke realiteit, is dit het hoogste haalbare. Er is geen enkele aanwijzing dat een ander kabinet het beter had gedaan in termen van bezuinigingen (overheidsinkomsten inkrimpen dus).
Het grootste probleem in een democratie dit.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is de oorzaak banaler, inkomens veranderen gewoon door de bezuinigingen, en mensen houden a) niet van verandering en b) niet van minder inkomen. Daarom kampen sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld ook met een begrotingstekort van 50 %, mensen willen geen inkomen opofferen voor de overheid en daarom ontstaat een begrotingstekort want men wil wel een overheid die geld uitgeeft.
Dit is dus echt niet het hoogst haalbare vriend, zelfs paars plus was verder gekomen dan de kaasschaafmethodequote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, gegeven de verkiezingsuitslag, en dat is natuurlijk ook de politieke realiteit, is dit het hoogste haalbare. Er is geen enkele aanwijzing dat een ander kabinet het beter had gedaan in termen van bezuinigingen (overheidsinkomsten inkrimpen dus).
Wat Bolkesteijn bedoelt is dat er compromissen gesloten moeten worden, hetzij met zo'n PVV bijvoorbeeld, hetzij met een PvdA.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:17 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Dit is dus echt niet het hoogst haalbare vriend, zelfs paars plus was verder gekomen dan de kaasschaafmethodeHypotheekrenteaftrek, WW, AOW hervormingen en wat bezuinigingen op onnodige cultuursubsidies en we waren een heel eind verder gekomen.
Ik snap best dat veel mensen blij zijn dat er een rechts kabinet is, vanwege de naam ofzo, maar niet doen alsof het niet beter dan dit had gekund.
Met de huidige 'schrale' bezuinigingen mekkeren partijen als de SP en de PvdA al over een 'keihard' en 'oneerlijk' beleid. Heaven forbid dat dit kabinet nog meer zou doen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:17 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Dit is dus echt niet het hoogst haalbare vriend, zelfs paars plus was verder gekomen dan de kaasschaafmethodeHypotheekrenteaftrek, WW, AOW hervormingen en wat bezuinigingen op onnodige cultuursubsidies en we waren een heel eind verder gekomen.
Ik snap best dat veel mensen blij zijn dat er een rechts kabinet is, vanwege de naam ofzo, maar niet doen alsof het niet beter dan dit had gekund.
Ik denk dat voor duidelijke keuzes voor de toekomst, en dus niet de huidige veredelde kaasschaaf, juist de crisis momentum schenkt. Nu had je deals kunnen maken over snelle verhoging van de AOW-leeftijd, en hervorming van de arbeidsmarkt en huizenmarkt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Met de huidige 'schrale' bezuinigingen mekkeren partijen als de SP en de PvdA al over een 'keihard' en 'oneerlijk' beleid. Heaven forbid dat dit kabinet nog meer zou doen.
Ben ik met je eens, maar dit zijn wel maatregelen die 'pijn' doen en veel maatschappelijke weerstand zullen oproepen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:15 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat voor duidelijke keuzes voor de toekomst, en dus niet de huidige veredelde kaasschaaf, juist de crisis momentum schenkt. Nu had je deals kunnen maken over snelle verhoging van de AOW-leeftijd, en hervorming van de arbeidsmarkt en huizenmarkt.
Tja maar met die maatregelen kan je nog uitleggen dat ze nodig zijn om de verzorgingsstaat klaar te maken voor de 21e eeuw. Draag een visie uit op de 21e eeuwquote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:21 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar dit zijn wel maatregelen die 'pijn' doen en veel maatschappelijke weerstand zullen oproepen.
ik vermoed dat de lobby daartegen sterker zal zijn dan tegen versnelde verhoging van de AOW-leeftijdquote:Een snelle en 'populaire' manier om veel geld op te halen zou een complete afschaffing van de ontwikkelingssamenwerking zijn. Mij lijkt dit wel wat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |