DO IT. Ik draai al bijna een halfjaar non-stop Arch en wil nooit meer iets anders! Heb zelf overigens xfce als DE.quote:Op donderdag 31 maart 2011 23:22 schreef DutchErrorist het volgende:
Iemand die hier ook een zo licht mogelijk bruikbare linux gebruiken? Ik zit er over na te denken om archlinux met openbox te installeren
...maar vind je het ook handig?quote:Op vrijdag 1 april 2011 23:46 schreef erikkll het volgende:
God. Ik had na al die negatieve reacties op internet eigenlijk niet meer verwacht dat ik unity fijn zou vinden... maar ik ben er best enthousiast over?
Het is snel (mijn laptop is 6 jaar oud, en het loopt goed..) mooi (wauw, doorzichtigheid for life) en het lijkt vooralsnog goed te werken!
Wat is er zo goed aan archlinux? Wat maakt het beter dan bijv debian of ubuntu?quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:46 schreef TrsK het volgende:
[..]
DO IT. Ik draai al bijna een halfjaar non-stop Arch en wil nooit meer iets anders! Heb zelf overigens xfce als DE.
Alt+F2 vind ik ook minder handig geworden, de auto-aanvullen werkt niet meer.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:48 schreef erikkll het volgende:
Ik ben gestopt met het gebruiken van unity. Amsn wil niet meer starten met unity. En heb nu al twee keer een crash van X gehad om een schijnbaar willekeurige reden.
toepassingen starten had ik geen last van, druk altijd op alt+f2; schakelen tussen vensters ging wmb prima maar gebruik vaak alt+tab
Gaan dat soort "fouten" er nog uit voor de release van ubuntu 11.04?quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:22 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Alt+F2 vind ik ook minder handig geworden, de auto-aanvullen werkt niet meer.
Moet je even checken of er een bugmelding openstaat in launchpad, en wat de status hiervan is. Of je fixt het zelf.quote:Op zaterdag 2 april 2011 13:10 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Gaan dat soort "fouten" er nog uit voor de release van ubuntu 11.04?
bij mij wel hoor..quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:22 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Alt+F2 vind ik ook minder handig geworden, de auto-aanvullen werkt niet meer.
Bij mij niet. Hij laat wel suggesties zien, maar die moet je dan eerst gaan selecteren met je muis of de pijltjestoetsen.quote:
Oh ja. Naja, die bedoelde ik.quote:Op zaterdag 2 april 2011 14:10 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Bij mij niet. Hij laat wel suggesties zien, maar die moet je dan eerst gaan selecteren met je muis of de pijltjestoetsen.
Arch is ook de geilste distro Pacman en Yaourtquote:Op vrijdag 1 april 2011 17:46 schreef TrsK het volgende:
[..]
DO IT. Ik draai al bijna een halfjaar non-stop Arch en wil nooit meer iets anders! Heb zelf overigens xfce als DE.
Niet zo bloated, heel klein en snel. Pacman is tof, en Yaourt ook. Oh en de community is ook heel goed.quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:11 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wat is er zo goed aan archlinux? Wat maakt het beter dan bijv debian of ubuntu?
Arch is voor de gevorderde gebruiker. Een linuxnoob zal afknappen op linux als hij met zo'n distro begint.quote:Op zondag 3 april 2011 10:34 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Arch is ook de geilste distro Pacman en Yaourt
Als je van een uitdaging houdt niet. Daarnaast is er een hele goede beginners guide, en leer je natuurlijk erg veel van zo'n distro (hoe linux werkt en dergelijke)quote:Op zondag 3 april 2011 13:03 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Arch is voor de gevorderde gebruiker. Een linuxnoob zal afknappen op linux als hij met zo'n distro begint.
Heb net arch geinstalleerd in virtualbox. Kwam alleen in cli. Heb nog geprobeerd om X te installeren (voor virtualbox) maar dit resulteert in foutmeldingen.quote:Op zondag 3 april 2011 15:02 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Als je van een uitdaging houdt niet. Daarnaast is er een hele goede beginners guide, en leer je natuurlijk erg veel van zo'n distro (hoe linux werkt en dergelijke)
Jij houdt duidelijk niet van uitdagingen.quote:Op zondag 3 april 2011 17:10 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb net arch geinstalleerd in virtualbox. Kwam alleen in cli. Heb nog geprobeerd om X te installeren (voor virtualbox) maar dit resulteert in foutmeldingen.
Archlinux meteen de prullenbak in
quote:Op zondag 3 april 2011 17:10 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Heb net arch geinstalleerd in virtualbox. Kwam alleen in cli. Heb nog geprobeerd om X te installeren (voor virtualbox) maar dit resulteert in foutmeldingen.
Archlinux meteen de prullenbak in
quote:Op zondag 3 april 2011 17:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij houdt duidelijk niet van uitdagingen.
Ik vind gewoon een USB-stick in een computer stoppen en 3 minuten later een kant-en-klaar OS hebben, toch toffer.quote:Op zondag 3 april 2011 17:17 schreef DutchErrorist het volgende:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide
Als je die had gevolgd was het vast wel goed gekomen
Iedereen zijn ding.quote:Op zondag 3 april 2011 17:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik vind gewoon een USB-stick in een computer stoppen en 3 minuten later een kant-en-klaar OS hebben, toch toffer.
Nee, daar had ik geen zin in. Als ik meer wil leren van linux (en ik kan nog veel lerenquote:Op zondag 3 april 2011 17:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij houdt duidelijk niet van uitdagingen.
en datquote:Op zondag 3 april 2011 17:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik vind gewoon een USB-stick in een computer stoppen en 3 minuten later een kant-en-klaar OS hebben, toch toffer.
Die had ik erbijquote:Op zondag 3 april 2011 17:17 schreef DutchErrorist het volgende:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide
Als je die had gevolgd was het vast wel goed gekomen
Tja, dat komt niet door archlinux.quote:Op zondag 3 april 2011 17:51 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Die had ik erbij
Maar het ging mis bij het installeren van de vboxguestadditions en de xserver.
Bloated? Ooit eens een netwerk install gedaan van Ubuntu/Debian, hoeveel MB heb je dan in gebruik..?quote:Op zondag 3 april 2011 10:37 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Niet zo bloated, heel klein en snel. Pacman is tof, en Yaourt ook. Oh en de community is ook heel goed.
Nee hehe, ten opzichte van de normale distributies, we kunnen ook allemaal puppy linux gebruiken oid.quote:Op zondag 3 april 2011 20:33 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Bloated? Ooit eens een netwerk install gedaan van Ubuntu/Debian, hoeveel MB heb je dan in gebruik..?
Postfix is ontvangen ofzo? En sendmail zenden? Of is het een keuze? En bevalt het?quote:Op maandag 4 april 2011 14:18 schreef wdn het volgende:
Ik gebruik zelf sendmail/postfix en mutt. Komt voornamelijk omdat ik alleen commandline bij klanten
kan werken
Is voor maillijstenquote:Enne mailman... daar stuur je toch gewoon een mail naartoe en meer niet?
Nou het is meer "gedwongen". Het zijn klantsystemen en men kiest daar zelf voor waarbij de meeste sendmail kiezen en anderen voor postfix gaanquote:Op maandag 4 april 2011 14:35 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Postfix is ontvangen ofzo? En sendmail zenden? Of is het een keuze? En bevalt het?
Die keuze is persoonlijk maar ik zou zeer sterk adviseren om voor Debian te gaan. Want grootste community, meest stable, beste packagemanager. Ubuntu (dat gewoon een gepimpte en verder ontwikkelde versie van debian unstable is) biedt voor een server met alleen commandline weinig tot geen meerwaarde tov Debian.quote:Op maandag 4 april 2011 14:07 schreef PiRANiA het volgende:
Voor een VPS met imagehosting, mail en eigen scripts: welk OS? CentOS, Debian, Fedora, Ubuntu
Voor mail gebruik ik zelf altijd postfix, vooral omdat ik dat gewend ben en het ken. Postfix is vrij makkelijk om te configgen en is door een Nederlander gemaakt.quote:En heeft iemand tips over welke mailsoftware ik zal gebruiken? Ik wil mail zelf gaan doen in plaats van gmail.
-edit- de software moet samen kunnen werken met mailman, voor zover relevant.
quote:
Hij draait op een Laptop uit 2002 met 1.13Ghz, als een zonnetjequote:Op maandag 4 april 2011 18:53 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
gaaf, met zulke minimale specs toch een volwaardig OS die niet eens veel processorcapaciteit trekt
Postfix is heerlijk. Al helemaal in combinatie met de Dovecot IMAP server, die een vergelijkbare manier van configureren heeft. Ik heb het zelf zo ingesteld dat je in een MySQL database je mailaccounts, geldige maildomeinen en aliassen kan instellen... Postfix levert dan de mails af na het raadplegen van die database (en bij de eerste mail maakt ie de directorystructuur ook even voor jequote:Op maandag 4 april 2011 15:39 schreef Farenji het volgende:
[..]
Die keuze is persoonlijk maar ik zou zeer sterk adviseren om voor Debian te gaan. Want grootste community, meest stable, beste packagemanager. Ubuntu (dat gewoon een gepimpte en verder ontwikkelde versie van debian unstable is) biedt voor een server met alleen commandline weinig tot geen meerwaarde tov Debian.
[..]
Voor mail gebruik ik zelf altijd postfix, vooral omdat ik dat gewend ben en het ken. Postfix is vrij makkelijk om te configgen en is door een Nederlander gemaakt.Het is sendmail compatible, wat betekent dat je het als een "drop in replacement" kan gebruiken. sendmail is dus een ander mailpakket (de oude standaard) maar vrij kut om in te stellen.
Postfix is (net als sendmail) te gebruiken voor zenden en ontvangen, maar als je wil ontvangen dmv smtp dan kom je in het gebied van MX records instellen etc. En dan heb je eigenlijk twee hosts nodig - een primary en backup mailhost. Je kan het met 1 host ook wel doen maar als die down is of je zet de mailservice even uit dan bouncet al je mail.
Je gaf me valse hoop op mijn vraagquote:Op maandag 4 april 2011 23:07 schreef PiRANiA het volgende:
Bedankt voor de replies over de mailserver. Binnenkort maar zo'n leuke VPS bestellen.
Sorryquote:Op maandag 4 april 2011 23:08 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Je gaf me valse hoop op mijn vraag
Nice!quote:Op maandag 4 april 2011 20:55 schreef Henno het volgende:
[..]
Postfix is heerlijk. Al helemaal in combinatie met de Dovecot IMAP server, die een vergelijkbare manier van configureren heeft. Ik heb het zelf zo ingesteld dat je in een MySQL database je mailaccounts, geldige maildomeinen en aliassen kan instellen... Postfix levert dan de mails af na het raadplegen van die database (en bij de eerste mail maakt ie de directorystructuur ook even voor je), en Dovecot gebruikt het om mail te lezen en te authenticeren
En om het af te maken kan je met de IMAP accountgegevens ook via Postfix mails versturen (authenticated SMTP relay), deze delegeert de authenticatie dan aan Dovecot (SASL). Uiteraard kunnen mensen zonder zo;n account niet relayen, anders sta je even later gegarandeerd op alle blacklists
Erg handig als je overal rondzwerft (road warrior) en vanaf ieder netwerk wil kunnen mailen met dezelfde server... bv. wisselen tussen wifi en 3G op een smartphone o.i.d.... meestal kan je met een server van een internetprovider alleen via hun eigen netwerk ermee werken.
Ik weet inmiddels al dat ik daar niet naartoe gaquote:Op dinsdag 5 april 2011 18:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Helaas wel ja.. Wat moet je weten?
Het is maar een klein VPS'je: 256 MB werkgeheugen. Zou het qua ram veel verschillen welke ik neem?quote:CentOS 5.3 | 32b
CentOS 5.4 | 32b
CentOS 5.5 | 32b
CentOS 5.5 | 64b
Debian 5.0 / Lenny | 32b
Debian 5.0 / Lenny | 64b
Debian 6.0 / Squeeze | 32b
Debian 6.0 / Squeeze | 64b
Fedora 10 | 32b
Fedora 12 | 32b
Fedora 13 | 32b
Gentoo 2010 | 32b
Gentoo 2010 | 64b
Ubuntu 10.04 LTS / Lucid | 32b
Ubuntu 10.04 LTS / Lucid | 64b
Ubuntu 10.10 / Mavarick | 64b
Ubuntu 10.10 / Maverick | 32b
Ubuntu 8.04 LTS / Hardy | 32b
Ubuntu 9.04 / Jaunty | 32b
Ubuntu 9.10 / Karmic | 32b
Apache is idd vrij zwaar; 512MB is toch wel lekker om te hebben daarvoor.quote:Op dinsdag 5 april 2011 19:24 schreef PiRANiA het volgende:
Voor een VPS kan ik nu kiezen tussen tussen:
[..]
Het is maar een klein VPS'je: 256 MB werkgeheugen. Zou het qua ram veel verschillen welke ik neem?
Ik zag wel dat apache en mysql vrij zwaar zijn. Ik gebruik per maand ongeveer 100GB aan plaatjes en daarnaast nog een relatief groot aantal dynamische (PHP-)requests (voor een privéserver).
Ik weet niet of apache te zwaar is om die plaatjes te serveren? Wat denken jullie?
Ik was hier uitgekomen: https://www.directvps.nl/producten.plp .quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Apache is idd vrij zwaar; 512MB is toch wel lekker om te hebben daarvoor.
Als je een VPS zoekt zou ik aanraden ook eens te kijken bij www.xlshosting.nl. Erg goedkoop, maar ook erg goed, met slimme professionele mensen en prima service. Ik heb er geen belangen, ben alleen een erg tevreden klant, heb er twee vps'en. Goedkoopste vps is 512MB geheugen, 10GB schijf, en 1 dedicated core, voor 11 euro per maand.
Dat ziet er ook niet verkeerd uit!quote:Op dinsdag 5 april 2011 20:58 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik was hier uitgekomen: https://www.directvps.nl/producten.plp .
[ afbeelding ]
De website ziet er nogal onprofessioneel uit, ik wilde het eerst wegklikken. Toen zag ik ook nog een topic op tweakers over slechte performance.quote:
zie ik staan. Dat valt dan ook wel weer mee. Ik wil alleen "unlimited" kunnen gebruiken voor mijn doen en dus niet bij ieder ding na hoeven te denken...quote:Extra external traffic ¤ 0.08 / GB
Apache strippen is vrij simpel... met een source based distributie als Gentoo Linux of FreeBSD kan je de modules zelfs helemaal weglaten tijdens de installatie door ze uit te zettenquote:Op dinsdag 5 april 2011 20:47 schreef slacker_nl het volgende:
Er zijn mensen die lighthttpd oid preferen, maar ik gebruik standaard Apache, voor plaatjes en andere shizzle. Je kan 'm ook zelf nog compilen en de overbodige meuk verwijderen als je echt wilt. En met DSO kan je gewoon zo een module erin haken...
Onbeperkt bestaat niet, hooguit FUP, maar daar betaal je vaak voor veel meer dan je daadwerkelijk verbruikt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:02 schreef PiRANiA het volgende:
Bij mij was tilaa afgevallen vanwege de traffic. Ik verbruik voor plaatjes al ~100GB per maand met uitschieters naar de 250GB... Dat wordt dan gewoon erg duur bij tilaa. Helaas!
[..]
zie ik staan. Dat valt dan ook wel weer mee. Ik wil alleen "unlimited" kunnen gebruiken voor mijn doen en dus niet bij ieder ding na hoeven te denken...
Efficiente website...er staat geen karakter te veelquote:Op woensdag 6 april 2011 20:54 schreef KomtTijd... het volgende:
https://revspace.nl/RevelationSpace/Gnome3ReleaseParty
Ik denk dat ik oversla
Wat wil je eigenlijk? Is een dedicated machine ergens huren niet goedkoper? LW heeft 4 TB per maand voor (bijna) niks.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:02 schreef PiRANiA het volgende:
Bij mij was tilaa afgevallen vanwege de traffic. Ik verbruik voor plaatjes al ~100GB per maand met uitschieters naar de 250GB... Dat wordt dan gewoon erg duur bij tilaa. Helaas!
[..]
zie ik staan. Dat valt dan ook wel weer mee. Ik wil alleen "unlimited" kunnen gebruiken voor mijn doen en dus niet bij ieder ding na hoeven te denken...
Betreffende het eerste: ja. Dat is om te zorgen dat je op de oude kernel kunt proberen in te loggen mocht de nieuwe crashen.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:38 schreef sbientje het volgende:
is het eigenlijk normaal dat alle updates ook in de bootlist komen te staan? Ik heb nu bijv. 3 keer linux in mijn lijstje, 3 opeenvolgende versies. En hij onthoudt mijn toetsenbordsettings niet. Ik heb iedere keer weer USA2 staan terwijl ik die steeds verwijder..
sbientje is normaal, om ze te verwijderen:quote:Op donderdag 7 april 2011 10:38 schreef sbientje het volgende:
is het eigenlijk normaal dat alle updates ook in de bootlist komen te staan? Ik heb nu bijv. 3 keer linux in mijn lijstje, 3 opeenvolgende versies. En hij onthoudt mijn toetsenbordsettings niet. Ik heb iedere keer weer USA2 staan terwijl ik die steeds verwijder..
Ik gebruik alleen nog maar deze:quote:Op donderdag 7 april 2011 10:57 schreef sbientje het volgende:
ze hoeven niet per se weg van me, maar ik vroeg het me gewoon af![]()
Wat vinden jullie toruwens een prettige muziekspeler?
Ze blijven bewust staan. Mocht er onverhoopt toch iets niet helemaal goed werken met de nieuwe kernel, kun je altijd nog de vorige opstarten die het wel deed.quote:Op donderdag 7 april 2011 10:57 schreef sbientje het volgende:
Spotifyquote:Op donderdag 7 april 2011 10:57 schreef sbientje het volgende:
Amarokquote:Op donderdag 7 april 2011 10:57 schreef sbientje het volgende:
voor muziek vind ik mplayer niksquote:
Die dus, simpel, stabiel en geen poespas.quote:Op donderdag 7 april 2011 21:03 schreef Toryu het volgende:
Ik gebruik Audacious: http://audacious-media-player.org/
Het is een lichte/simpele player, ik wil geen complete bibliotheek met honderdduizend features.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | $ vnstat Database updated: Mon Apr 11 09:54:32 2011 eth0 since 04/10/11 rx: 3.97 GiB tx: 122.79 MiB total: 4.09 GiB monthly rx | tx | total | avg. rate ------------------------+-------------+-------------+--------------- Apr '11 3.97 GiB | 122.79 MiB | 4.09 GiB | 38.14 kbit/s ------------------------+-------------+-------------+--------------- estimated 11.44 GiB | 351 MiB | 11.78 GiB | daily rx | tx | total | avg. rate ------------------------+-------------+-------------+--------------- yesterday 29.54 MiB | 6.97 MiB | 36.51 MiB | 3.46 kbit/s today 3.94 GiB | 115.82 MiB | 4.05 GiB | 953.50 kbit/s ------------------------+-------------+-------------+--------------- estimated 9.55 GiB | 278 MiB | 9.83 GiB | |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | $ vnstat Database updated: Mon Apr 11 12:12:52 2011 eth0 since 04/09/11 rx: 609.06 MiB tx: 6.56 GiB total: 7.15 GiB monthly rx | tx | total | avg. rate ------------------------+-------------+-------------+--------------- Apr '11 609.06 MiB | 6.56 GiB | 7.15 GiB | 66.08 kbit/s ------------------------+-------------+-------------+--------------- estimated 1.70 GiB | 18.72 GiB | 20.41 GiB | daily rx | tx | total | avg. rate ------------------------+-------------+-------------+--------------- yesterday 260.82 MiB | 2.82 GiB | 3.08 GiB | 298.65 kbit/s today 187.19 MiB | 2.55 GiB | 2.73 GiB | 520.94 kbit/s ------------------------+-------------+-------------+--------------- estimated 367 MiB | 5.01 GiB | 5.37 GiB | |
Hij vraagt elke 5 minuten uit je kernel de waarden op (net als dat je RX en TX-bytes bij ifconfig bekijkt). Daardoor is het geen zware daemon maar is het niet echt realtime.quote:
vnstat -lquote:
quote:$ vnstat --help
vnStat 1.10 by Teemu Toivola
-q, --query query database
-h, --hours show hours
-d, --days show days
-m, --months show months
-w, --weeks show weeks
-t, --top10 show top10
-s, --short use short output
-u, --update update database
-i, --iface select interface (default: eth0)
-?, --help short help
-v, --version show version
-tr, --traffic calculate traffic
-ru, --rateunit swap configured rate unit
-l, --live show transfer rate in real time
Die heb ik ook in gebruik. Leuke tool. Gebruiktte 'm o.a. bij Wikileak mirrors.quote:Op maandag 11 april 2011 09:56 schreef PiRANiA het volgende:
Tip om te kijken hoe veel data je verbruikt op een server/desktop:
vnstat
thnx, zal het dan eerst via een liveCD proberen.quote:Op maandag 11 april 2011 11:52 schreef slacker_nl het volgende:
Viro, volgens mij wel. NetworkManager handelt dat af voor je (das een ding waar de HOWTO zich niet mee bezig houd). Simpelste om het even te checken is om de liveCD te pakken en te kijken of je verbinding kan maken met je netwerk. Zou moeten werken...
N en WPA2 worden beide ondersteund door network manager.quote:Op maandag 11 april 2011 11:50 schreef Viro het volgende:
Newbie in linux/unix.
Ik heb de wifi howto gelezen, heb een vraagje. Ik wil op mijn laptop ubuntu draaien naast windows 7. In windows maak ik verbinding met mijn router op de N frequentie met wpa2, is dit ook mogelijk in ubuntu?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |