Ok uit deze naieve opmerking kan ik dus concluderen dat ik het boek niet hoef te lezen. Een dergelijke zelfvergoedelijking van iemand die hij niet eens kent, puur omdat het ook zijn bloed en familie is, daar valt niet mee te praten vermoed ik. Eerst zegt mr Dekker geen oordeel te willen geven. Vervolgens geeft hij toch het bovenstaande commentaar. Ik zal mr Dekker een ding zeggen, ja, ook uw opa was verantwoordelijk voor de misdaden van het Duitse regime, niet heeft een pistool tegen zijn hoofd gezet, en gezegd dat hij moest vechten. Het feit dat zijn opa niet over de oorlog heeft gepraat, daar uit blijkt dat deze man zich waarschijnlijk meer schaamt, dan dat mr Dekker dat doet. Ik verbaas me nu ook minder voor de zaak dat hij een bepaald persoon dat voorwoord heeft laten schrijven.quote:Op maandag 7 maart 2011 19:49 schreef AlexDekker het volgende:
[..]
Eigenlijk denk ik niet dat ik me hoef te schamen voor mijn opa. Omdat hij Duitser was? Mooi land, leuke mensen, goede schrijvers en filosofen en het land dat de beste historici heeft. Voor de misdaden van de nazi's is mijn opa niet verantwoordelijk te stellen. In Rusland was hij slechts soldaat, in Nederland was hij slechts onderofficier. Uiteindelijk heeft hij ook geleden door de oorlog: twee kinderen dood, mijn vader nooit gezien en Hannover kapot. Ik heb eerder medelijden.
Zo, jij weet schijnbaar meer over de opa van de schrijver dan hij zelf.quote:Op zaterdag 23 april 2011 00:35 schreef Oeljanov het volgende:
[..]
Ok uit deze naieve opmerking kan ik dus concluderen dat ik het boek niet hoef te lezen. Een dergelijke zelfvergoedelijking van iemand die hij niet eens kent, puur omdat het ook zijn bloed en familie is, daar valt niet mee te praten vermoed ik. Eerst zegt mr Dekker geen oordeel te willen geven. Vervolgens geeft hij toch het bovenstaande commentaar. Ik zal mr Dekker een ding zeggen, ja, ook uw opa was verantwoordelijk voor de misdaden van het Duitse regime, niet heeft een pistool tegen zijn hoofd gezet, en gezegd dat hij moest vechten. Het feit dat zijn opa niet over de oorlog heeft gepraat, daar uit blijkt dat deze man zich waarschijnlijk meer schaamt, dan dat mr Dekker dat doet. Ik verbaas me nu ook minder voor de zaak dat hij een bepaald persoon dat voorwoord heeft laten schrijven.
Wat kortzichtig, er waren een hoop (Duitse) soldaten die absoluut niet achter de ideeën stonden van Hitler maar wel mee vochten. Wat bovenstaande poster ook zegt is dat er heel veel grijs is en dat er veel mensen niet kunnen uitleggen hoe het is om in een oorlog te leven.quote:Op zaterdag 23 april 2011 00:35 schreef Oeljanov het volgende:
[..]
Ok uit deze naieve opmerking kan ik dus concluderen dat ik het boek niet hoef te lezen. Een dergelijke zelfvergoedelijking van iemand die hij niet eens kent, puur omdat het ook zijn bloed en familie is, daar valt niet mee te praten vermoed ik. Eerst zegt mr Dekker geen oordeel te willen geven. Vervolgens geeft hij toch het bovenstaande commentaar. Ik zal mr Dekker een ding zeggen, ja, ook uw opa was verantwoordelijk voor de misdaden van het Duitse regime, niet heeft een pistool tegen zijn hoofd gezet, en gezegd dat hij moest vechten. Het feit dat zijn opa niet over de oorlog heeft gepraat, daar uit blijkt dat deze man zich waarschijnlijk meer schaamt, dan dat mr Dekker dat doet. Ik verbaas me nu ook minder voor de zaak dat hij een bepaald persoon dat voorwoord heeft laten schrijven.
Staat niet het "goede" doen (in opstand komen, plegen van verzet etc.) automatisch gelijk aan fout zijn?quote:Op zaterdag 23 april 2011 15:05 schreef Oeljanov het volgende:
Voor deze discussie, en ik ga niet op iedereen apart reageren, quote ik het volgende gedeelte.
In dit gedeelte citeert hij J. Glenn Gray die over de WWII heeft geschreven.
He is bound to reflect that his nation has given him refuge and sustenance, provided him with whatever education and property he calls his own. He belongs and will always belong to it in some sense no matter where he goes or how hard he seeks to alter his inheritance. The crimes, therefore, that his nation or one of its units commits cannot be indifferent to him. He shares the guilt as he shares the satisfaction in the generous deeds and worthy products of nation or army. Even if he did not consiously will them and was unable to prevent them, he cannot wholly escape responsibility for collective deeds.
In dit opzicht is zowel zijn grootmoeder als zijn grootvader verkeerd. Zijn grootvader wilde niet over de oorlog praten, zo ver ik het begrijp uit dit topic, heeft hij afstand gedaan van zijn verleden in de oorlog, hij nam dus die verantwoordelijkheid, hij wist het kennelijk ook. Zijn grootmoeder daarentegen niet, die bleef zoeken, en die heeft nergens een schuldvraag aan gehangen. Eigenlijk hetzelfde wat mr Dekker op dit moment aan het doen is, als je iemand persoonlijk kent of van iemand houdt, betekent niet dat die persoon niet fout zou kunnen zitten. Want laten we wel wezen, zowel zijn grootmoeder als zijn grootvader zaten fout in de oorlog. Door geen afstand te nemen van datgene wat eigenlijk de oorzaak was van het kwaad en de misdaden in die tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |