Vergeef me, maar ik ga even advocaat van de duivel spelen.
Er wordt veel gesproken over het creeeren van no-fly zones en het bewapenen van de "anti's" -jaja, heb de discussie over anti's vs rebels vs revolutionairen gevolgd-.
Echter, voor het creeeren van een no-fly zone zijn bombardementen nodig op luchtafweergeschut van het Libische leger. Dit komt neer op een oorlogsverklaring aan een soeverein land.
Mochten we de "anti's" gaan bewapenen, dan omzeilen we in feite het wapen embargo. Ik neem aan dat dat voor het hele land geldt en niet alleen voor de regering, anders zouden deze net zo goed "onafhankelijke" militia's kunnen vormen.
Ik heb geen internationaal recht gestudeerd, dus weet niet precies hoe het juridisch in elkaar steekt. Daarnaast vind ik wijzen naar het internationaal recht een beetje hypocriet, aangezien we het alleen gebruiken als het ons uitkomt.
Ja, er word absurd veel geweld gebruikt door Khadaffi en hij compleet gestoord. Ja, ik wil dat hij oprot en met hem nog vele anderen.
Echter, is dit niet nog steeds een intern conflict? Het is meer en meer een burger oorlog aan het worden en net zoals het regime zijn de opstandelingen nu ook behoorlijk bewapend. Er zijn mercenaries, maar tot dusver geen bewijzen dat deze gestuurd zijn door de regimes van andere landen.
Mocht het Westen -want daar zou het toch van moeten komen ben ik bang- militaire hulp bieden aan de anti's zonder een duidelijk mandaat van de UN, betekent dat dan niet tegelijkertijd dat Khadaffi de hulp mag inroepen van landen als Zimbabwe, Noord Korea, Wit-Rusland en tig andere landen in het Midden-Oosten?!
En wie zijn wij dan om te zeggen; Hey, dat mag niet!!
Veel leiders in het Midden-Oosten zijn nerveus op dit moment vanwege de protesten tegen hun regime. Voor hen zou het niet eens zo slecht zijn om plotseling een gezamelijke vijand te hebben en tegen het volk te kunnen zeggen:zie je wel, het westen zat erachter....