Ik zing een liedje tijdens het poetsen en we maken er een spel van.
Op de wijs van "Jongens meisje aan de kant, want daar komt de olfiant."
Tandjes poetsen heen en weer,
onder boven nog een keer.
Alle tandjes schoon en blij,
staan nu netjes op een rij.
Tandjes poetsen heen en weer,
onder boven nog een keer!
Het is hier nooit een drama, ik poets eerst, dan poetst Yade zelf nog eventjes. Ze mocht ook zelf een tandenborstel uitkiezen en we zijn al bij tandje nr 1 begonnen, dus ze weet denk ik niet beter. Ik poets sowieso na het ontbijt, soms na de lunch (als ze bijvoorbeeld chocolade vlokken op heeft), en voor slapen gaan.
Al die dingen zijn geen probleem eigenlijk. Naar bed gaan hebben we een heel ritueel. Zelf kleren proberen uit te doen, plassen, onderbroekenluier aan, Dora sterretjes op haar deur een kusje, mamma een kusje, pappa een kusje, Yade twee dikke zoenen, zelf in bed klimmen, muziekdoosje aan en deur dicht. Boekjes lezen voor het slapen doen we niet, anders blijft ze rekken en doen, overdag lezen we wel veel.
Aan en uitkleden ook geen probleem. Ze mag altijd kiezen rok/jurk/broek et cetera, en de rest zoek ik erbij. Ze mag zelf proberen zich aan en uit te kleden. Schoenen doet ze zelf aan, jas ook, alleen krijgt ze die niet dicht.
Hier zijn andere dingen drama. Bijvoorbeeld aan de pc's zitten, of de dweil pakken, of als ik Jazzy een fles geef, tekenen op de tv. -.- En als ik nee zeg, het lekker toch even doen. En we geven haar consequent op dr donder. Drie waarschuwing, dan bij de deur, zeggen waarom we boos zijn, max 3 minuutjes, dan nog een keer zeggen waarom we boos waren, sorry zeggen kusje geven en weer spelen. Yade zit gewoon met zichzelf in de knoop ofzo. Erg veel dreinen, boos zijn "Nee mamma ik ben heeeeeeeeel boos/verdrietig" ze struikelt ook over alles en ze eet niets. Ze heeft wel vaker zo'n periode van een week of 2, en daarna kunnen we nieuwe kleren aanschaffen, dan heeft ze een groeispurt gehad.
Net al haar kleren uitgezocht met de naderende lente. Alleen nog maatje 98/104 of 92 met rokjes.

Ze mag nu nodig nieuwe kleertjes!