Mijn aangifte gebeurd door mijn accountant. Ik wijs juist op dit soort aftrekken zodat je verzamelinkomen, waar het DUO naar kijkt, zo laag mogelijk komt te liggen. Begrijp jij mij verkeerd of ik jou?quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef eriksd het volgende:
[..]
Met alle respect hoor, maar als je als ondernemer niets weet van deze begrippen vraag ik mij af hoe je financiele boekhouding eruit ziet en hoeveel geld je in het verleden hebt laten liggen. Zegt bijv. regeling willekeurig afschrijven je iets? Wie doet uberhaupt je aangifte?
Voorts geldt bij onvrijwillige vaststelling van te hoge bijverdiensten het hele jaar terugbetalen. Dat is het essentiele verschil tussen zelf met terugwerkende kracht of vanuit DUO.

Ja, ik ben dus ook op deze manier telefonisch voorgelicht. Ik heb netjes de hele situatie uitgelegd en mij is toen verteld dat ik mijn stufi moest opzeggen 1 maand voordat ik over de bijverdiengrens heen zou gaan. Dit is niet gelukt, omdat ik het bruto/netto verhaal niet wist.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:12 schreef anpan het volgende:
[..]
Helaas moet je wel wat meer betalen. Je moet je stufi van januari tot augustus terugbetalen, dus 7x90,- (tenzij je stufi per 1/9 gestopt is, dan is het zelfs 8x90). Daarbij komt dan ook nog het bedrag voor gebruik OV jaarkaart in die maanden, dus 7x78. Bij elkaar: ¤1176,-
Op basis van telefonische informatie die de IB-groep mij eind 2007 gaf (over bijverdienen in 2008) dacht ik hetzelfde als jij, pas betalen vanaf de maand waarin je over de bijverdiengrens heenging. Jammer genoeg bleek hun informatie dus niet te kloppen. En ook jammer: ik kan niet bewijzen dat ik zo voorgelicht was, want het was 'maar' een telefoontje.

Hier nog een keer Martijn's bericht:quote:Op donderdag 10 maart 2011 12:55 schreef makkie1978 het volgende:
Hier hetzelfde
Ik was er niet van op de hoogte. De informatievoorziening van de ib-groep is onder de maat.
Voor meer informatie verwijs ik naar dit topic wat ik ben gestart, omdat ik niet op de hoogte was van dit topic. Wellicht verkeerd geplaatst zie ik nu in.
IB-Groep Bijverdiensten (netto > verzamelinkomen) 2008 onwetendheid
Met vriendelijke groet,
Martijn

Ik neem aan dat niemand hier zo dom is om gewoon je winst als inkomen op te gevenquote:Op donderdag 10 maart 2011 10:33 schreef vincm het volgende:
[..]
Mijn aangifte gebeurd door mijn accountant. Ik wijs juist op dit soort aftrekken zodat je verzamelinkomen, waar het DUO naar kijkt, zo laag mogelijk komt te liggen. Begrijp jij mij verkeerd of ik jou?

Welke bepaling heb je in godsnaam gepakt. Voorts moet je hem ook goed lezen; er staat hier niet een definitie van belastbare winst hé. Dat is gewoon het standaard regime van artikel 3.2;quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:32 schreef vincm het volgende:
Nu ik het nalees in een online wetboek zie ik weer wat anders staan: "de belastbare winst uit onderneming, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001, vermeerderd met de ondernemersaftrek die behaald is in het desbetreffende jaar,"
... en op de site van duo m.b.t. studenten met een eigen bedrijf staat weer dit, maar dan alleen over 2008: "Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2008 staat"
(http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen_bedrijf_2008.asp)
Dus voortaan niet meer een willekeurig artikel pakken.quote:Belastbare winst uit onderneming is het gezamenlijke bedrag van de winst die de belastingplichtige als ondernemer geniet uit een of meer ondernemingen (paragraaf 3.2.2) verminderd met de ondernemersaftrek (paragraaf 3.2.4) en de MKB-winstvrijstelling (paragraaf 3.2.5).

erik hoe zeker weet je dit? ik heb je ge pm-ed. dat zou mijn redding kunnen betekenen!quote:Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.

Aha..voor mij is dit geen redding, maar het kan misschien wel iets schelen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 23:41 schreef ErikK89 het volgende:
Mensen, even een tip:
Ik heb mijn studiefinanciering in oktober stopgezet. November en december geen stufi ontvangen. Als je salaris van de maand oktober pas in november hebt ontvangen telt dit niet mee. Dat scheelde in mijn geval precies genoeg op onder de grens te blijven, terwijl ik wel een brief had ontvangen dat ik te veel had bijverdiend. Dus als je situatie vergelijkbaar is met die van mij zou ik toch even je salarisstroken nakijken, want het kan toch flink verschil maken.
Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.

Bedankt voor het bericht!quote:Op vrijdag 11 maart 2011 08:15 schreef anpan het volgende:
Oproep van Nationale Ombudsman om het daar te laten weten als je ook gedupeerd bent door de brief.
http://www.nationaleombud(...)bijverdiend-naast-je

Laat het even weten als je het mailadres gevonden hebt...quote:Op vrijdag 11 maart 2011 08:17 schreef arod het volgende:
[..]
Bedankt voor het bericht!
Ik ga hem vandaag gelijk mailen.

Omdat het fiscaaltechnisch waarschijnlijk geen loon is in 2008, zoals ik al eerder postte.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 00:01 schreef j1985j het volgende:
[..]
erik hoe zeker weet je dit? ik heb je ge pm-ed. dat zou mijn redding kunnen betekenen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |