abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93896281
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef eriksd het volgende:

[..]

Met alle respect hoor, maar als je als ondernemer niets weet van deze begrippen vraag ik mij af hoe je financiele boekhouding eruit ziet en hoeveel geld je in het verleden hebt laten liggen. Zegt bijv. regeling willekeurig afschrijven je iets? Wie doet uberhaupt je aangifte?

Voorts geldt bij onvrijwillige vaststelling van te hoge bijverdiensten het hele jaar terugbetalen. Dat is het essentiele verschil tussen zelf met terugwerkende kracht of vanuit DUO.
Mijn aangifte gebeurd door mijn accountant. Ik wijs juist op dit soort aftrekken zodat je verzamelinkomen, waar het DUO naar kijkt, zo laag mogelijk komt te liggen. Begrijp jij mij verkeerd of ik jou?
pi_93898422
Nu ik het nalees in een online wetboek zie ik weer wat anders staan: "de belastbare winst uit onderneming, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001, vermeerderd met de ondernemersaftrek die behaald is in het desbetreffende jaar,"

... en op de site van duo m.b.t. studenten met een eigen bedrijf staat weer dit, maar dan alleen over 2008: "Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2008 staat"
(http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen_bedrijf_2008.asp)

[ Bericht 41% gewijzigd door vincm op 10-03-2011 11:40:37 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 12:45:13 #253
160953 Ezechielk
Ezechiel 25:17
pi_93901086
Ik zie het topic wat laat, maar hier nog een slachtoffer. Ik zat alleen wat hoger boven de grens dan ik hier ongeveer lees.. Ben benieuwd :X
There is no better way of exercising the imagination than the study of law.
No poet ever interpreted nature as freely as a lawyer interprets truth.
Jean Giraudoux, "Tiger at the Gates"
pi_93901541
Hier hetzelfde

Ik was er niet van op de hoogte. De informatievoorziening van de ib-groep is onder de maat.

Voor meer informatie verwijs ik naar dit topic wat ik ben gestart, omdat ik niet op de hoogte was van dit topic. Wellicht verkeerd geplaatst zie ik nu in.

IB-Groep Bijverdiensten (netto > verzamelinkomen) 2008 onwetendheid

Met vriendelijke groet,

Martijn
pi_93901896
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:12 schreef anpan het volgende:

[..]

Helaas moet je wel wat meer betalen. Je moet je stufi van januari tot augustus terugbetalen, dus 7x90,- (tenzij je stufi per 1/9 gestopt is, dan is het zelfs 8x90). Daarbij komt dan ook nog het bedrag voor gebruik OV jaarkaart in die maanden, dus 7x78. Bij elkaar: ¤1176,-

Op basis van telefonische informatie die de IB-groep mij eind 2007 gaf (over bijverdienen in 2008) dacht ik hetzelfde als jij, pas betalen vanaf de maand waarin je over de bijverdiengrens heenging. Jammer genoeg bleek hun informatie dus niet te kloppen. En ook jammer: ik kan niet bewijzen dat ik zo voorgelicht was, want het was 'maar' een telefoontje.
Ja, ik ben dus ook op deze manier telefonisch voorgelicht. Ik heb netjes de hele situatie uitgelegd en mij is toen verteld dat ik mijn stufi moest opzeggen 1 maand voordat ik over de bijverdiengrens heen zou gaan. Dit is niet gelukt, omdat ik het bruto/netto verhaal niet wist.

Maar nu blijkt dus dat je helemaal geen stufi mag ontvangen als je in het jaar over die bijverdiengrens heen gaat. Waarom weten ze dit bij DUO dan niet?
pi_93901953
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 12:55 schreef makkie1978 het volgende:
Hier hetzelfde

Ik was er niet van op de hoogte. De informatievoorziening van de ib-groep is onder de maat.

Voor meer informatie verwijs ik naar dit topic wat ik ben gestart, omdat ik niet op de hoogte was van dit topic. Wellicht verkeerd geplaatst zie ik nu in.

IB-Groep Bijverdiensten (netto > verzamelinkomen) 2008 onwetendheid

Met vriendelijke groet,

Martijn
Hier nog een keer Martijn's bericht:

'Graag hoor ik zoveel mogelijk reacties, want een medewerker bij de IB-Groep liet mij weten dat er 20.000 vorderingen over 2008 lopen en wanneer er genoeg mensen zijn die ook slachtoffer zijn van dit voorval de IB-Groep kan besluiten tot een correctie (aldus een medewerkster van de IB-Groep).

Verder heeft de medewerkster van de IB-Groep aangegeven dat zij onderkennen dat er niet goed genoeg is gecommuniceerd met de wijziging van de bijverdiengrens van netto naar het verzamelinkomen. In dat geval zou er voor 'ons' een mogelijkheid kunnen zijn om dit in juridische termen op 'Opgewekt Vertrouwen' te gooien.'

Hoi Martijn, ik zie dat je het topic hebt gevonden. Wat raad je aan (op basis van je telefoongesprek): is het handig dat zoveel mogelijk studenten gaan bellen naar DUO/IBG om dit dus te melden?

Dit is wel goede info, dat IBG zelf toegeeft dat hun info niet goed was!!!

Ik denk dat dit het moment is om alles op alles te zetten om te zorgen dat ze uit zichzelf nieuwe brieven gaan sturen met een coulance regeling oid... Want wat is het alternatief: dat iedereen voor zich in de rechtzaal zijn recht probeert te halen????
pi_93902601
Ik heb net even met de IB groep gebeld, en het is inderdaad de kromme constructie zoals hij hier ook een paar keer staat benoemd.

Dus als je één maand te laat bent geweest met opzeggen van je studiefinanciering heb je ineens voor het gehele jaar geen recht meer op deze studiefinanciering. Maar als je hem wel op tijd opzegt, dan heb je wel voor die maanden wel recht op je studiefinanciering. Hoe krom kun je het maken?

Ik snap best dat ze de studiefinanciering terug willen van de maanden waar ik er geen recht op had, dus de maanden dat ik over de bijverdiengrens heen zat, maar om het recht op studiefinanciering dan compleet te ontnemen slaat echt nergens op. Ik hoop dat er genoeg klachten binnen komen zodat er toch nog een schikking kan komen.
pi_93903008
Ah, edit: ik zie op dat andere topic dat het volgens IB-groep geen zin heeft om nu al bezwaar te maken, omdat je nog niet weet hoeveel de boete wordt. Is die informatie betrouwbaar? Ik wacht andere berichten nog even af.

Ik heb besloten om toch bezwaar te maken. Niet tegen de cijfers in de brief, want die kloppen. Maar wel tegen de manier waarop de informatie verstrekt is. Ook al kan ik niet meer bewijzen dat ik foutieve, telefonische informatie gekregen heb. Op basis van die informatie hoef ik alleen voor november mijn OV terug te betalen, omdat ik er toen overheen gegaan ben. En niet voor het hele jaar. Dat scheelt nogal (ong. 800 euro!). Verder ben ik er netto net niet over heen gegaan, en ze hadden niet tegen me gezegd dat het vanaf 2008 om het bruto inkomen ging.

[ Bericht 19% gewijzigd door anpan op 10-03-2011 13:42:05 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:54:14 #259
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93903641
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:33 schreef vincm het volgende:

[..]

Mijn aangifte gebeurd door mijn accountant. Ik wijs juist op dit soort aftrekken zodat je verzamelinkomen, waar het DUO naar kijkt, zo laag mogelijk komt te liggen. Begrijp jij mij verkeerd of ik jou?
Ik neem aan dat niemand hier zo dom is om gewoon je winst als inkomen op te geven :P
We zeggen dus beide hetzelfde, maar ik vind het vrij bedenkelijk als je als ondernemer niet iets van deze regelingen afweet :P
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 10 maart 2011 @ 14:02:35 #260
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93903968
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 11:32 schreef vincm het volgende:
Nu ik het nalees in een online wetboek zie ik weer wat anders staan: "de belastbare winst uit onderneming, bedoeld in artikel 3.1, tweede lid, onder a van de Wet inkomstenbelasting 2001, vermeerderd met de ondernemersaftrek die behaald is in het desbetreffende jaar,"

... en op de site van duo m.b.t. studenten met een eigen bedrijf staat weer dit, maar dan alleen over 2008: "Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2008 staat"
(http://www.ib-groep.nl/pa(...)gen_bedrijf_2008.asp)
Welke bepaling heb je in godsnaam gepakt. Voorts moet je hem ook goed lezen; er staat hier niet een definitie van belastbare winst hé. Dat is gewoon het standaard regime van artikel 3.2;

Artikel 3.2. Belastbare winst uit onderneming

quote:
Belastbare winst uit onderneming is het gezamenlijke bedrag van de winst die de belastingplichtige als ondernemer geniet uit een of meer ondernemingen (paragraaf 3.2.2) verminderd met de ondernemersaftrek (paragraaf 3.2.4) en de MKB-winstvrijstelling (paragraaf 3.2.5).
Dus voortaan niet meer een willekeurig artikel pakken.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93904952
Ik heb DUO gebeld, en mij werd verteld dat je op de vordering weer apart bezwaar kunt aantekenen. De brief die we nu hebben gekregen gaat echt alleen over het inkomenstijdvak en de hoogte van het verzamelinkomen, niet over de vordering.

Omdat volgens de dame aan de telefoon op iedere bepaling van de DUO bezwaar aangetekend kan worden zal ook op de vordering weer staan over hoe bezwaar te maken tegen de hoogte van de vordering. Ze wilde het dan ook niet zwart op wit bevestigen.

[ Bericht 5% gewijzigd door CodeCaster op 10-03-2011 14:51:28 ]
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93906729
Wat zouden jullie btw (en eventueel... bij succes in de 2e kamer) zien als een goede (redelijke, realistische) coulance regeling? Een die op iedere situatie van toepassing is.

We mogen blij zijn dat VVD en CDA ook opheldering willen van Staatssecretaris Zijlstra, echter gaat het natuurlijk wel om keiharde inkomsten voor het kabinet.

Persoonlijk zou ik zeggen: halveer de OV boete (die treft iedereen toch?)
Dat levert het kabinet dan 10 ipv 20 miljoen op, maar omdat er 6000 studenten meer gepakt zijn tov vorig jaar, levert dat dus ook veel meer extra inkomsten op mbt het teveel verdiende bedrag. Als ze de teveel verdiende bedragen dan gewoon innen + de helft van de OV boete, dan zullen ze toch +- uitkomen op een bedrag vergelijkbaar met vorig jaar?

Resultaat: studenten zijn tegemoet gekomen (zonder dat iedereen apart een zaak moet beginnen, wat ook weer flink scheelt), kabinet verdient niet veel meer of minder tov vorig jaar. Iedereen blij? Ik dan wel iig
pi_93907565
Betalen vanaf de maand dat je over de bijverdiengrens (netto ipv bruto) bent heengegaan. Dat van die nettogrens zullen ze wel niet doen, denk ik. Maar pas betalen wanneer je eroverheen gegaan bent, dat zou wel netjes zijn.
pi_93907739
Dan ben ik alsnog ¤ 3000 kwijt in plaats van ¤ 660 voor de twee maanden waarin ik te veel heb verdiend.

Ik zou het dus zeer schappelijk vinden als ik enkel de maanden waarin ik over de bijverdiengrens moet terugbetalen, eventueel met een verhoging als "boete" voor het niet zelf melden. Maar die verhoging moet niet bijna viermaal het te betalen bedrag zijn...
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:17:17 #265
131889 Ladylicious
Want more? Good luck.
pi_93909938
TVP.

Overigens zijn vanaf 2010 de regels wb het terugbetalen weer anders: De ov boete komt er dan niet meer overheen.

'Je betaalt het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend terug, maar nooit meer dan je werkelijk aan basisbeurs, aanvullende beurs én reisvoorziening ontvangen hebt.'

Scheelt weer.. oO<
Therapy has taught me that nothing is my fault.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:25:24 #266
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93910308
Was ik niet geniaal op Radio/TV? :+
pi_93915096
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:25 schreef Oksel het volgende:
Was ik niet geniaal op Radio/TV? :+
Link?
  donderdag 10 maart 2011 @ 20:22:23 #268
306949 dude1986
Always bored...
pi_93921947
hier ook 1je die genaaid wordt...
pi_93936985
Mensen, even een tip:

Ik heb mijn studiefinanciering in oktober stopgezet. November en december geen stufi ontvangen. Als je salaris van de maand oktober pas in november hebt ontvangen telt dit niet mee. Dat scheelde in mijn geval precies genoeg op onder de grens te blijven, terwijl ik wel een brief had ontvangen dat ik te veel had bijverdiend. Dus als je situatie vergelijkbaar is met die van mij zou ik toch even je salarisstroken nakijken, want het kan toch flink verschil maken.

Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.
pi_93938017
quote:
Salaris wat je in januari hebt ontvangen over 2007 telt DUO overigens niet mee, dus dat telt ook in het voordeel.
erik hoe zeker weet je dit? ik heb je ge pm-ed. dat zou mijn redding kunnen betekenen!
pi_93944462
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 23:41 schreef ErikK89 het volgende:
Mensen, even een tip:

Ik heb mijn studiefinanciering in oktober stopgezet. November en december geen stufi ontvangen. Als je salaris van de maand oktober pas in november hebt ontvangen telt dit niet mee. Dat scheelde in mijn geval precies genoeg op onder de grens te blijven, terwijl ik wel een brief had ontvangen dat ik te veel had bijverdiend. Dus als je situatie vergelijkbaar is met die van mij zou ik toch even je salarisstroken nakijken, want het kan toch flink verschil maken.

Aha..voor mij is dit geen redding, maar het kan misschien wel iets schelen.
Ik moet nog steeds de stufi + ov betalen.
Wel een reden om tegen het verzamelinkomen in beroep te gaan.
pi_93944575
Oproep van Nationale Ombudsman om het daar te laten weten als je ook gedupeerd bent door de brief.

http://www.nationaleombud(...)bijverdiend-naast-je
pi_93944603
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 08:15 schreef anpan het volgende:
Oproep van Nationale Ombudsman om het daar te laten weten als je ook gedupeerd bent door de brief.

http://www.nationaleombud(...)bijverdiend-naast-je
Bedankt voor het bericht!
Ik ga hem vandaag gelijk mailen.
pi_93944698
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 08:17 schreef arod het volgende:

[..]

Bedankt voor het bericht!
Ik ga hem vandaag gelijk mailen.
Laat het even weten als je het mailadres gevonden hebt... ;)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 08:57:06 #275
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93945195
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:01 schreef j1985j het volgende:

[..]

erik hoe zeker weet je dit? ik heb je ge pm-ed. dat zou mijn redding kunnen betekenen!
Omdat het fiscaaltechnisch waarschijnlijk geen loon is in 2008, zoals ik al eerder postte.
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')