abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93767499
Beste fok leden,

Onlangs, zoals waarschijnlijk bij veel studenten is er een brief gestuurd met als onderwerp:

Controle bijverdiensten 2008

Daarin werd vermeld dat mijn toetsingsinkomen hoger is dan de bijverdienregeling uit 2008 ter hoogte van 12.916.17

Ik zal jullie niet lastig vallen met mijn verhaal dat ik door het servicekantoor in Zwolle misleidende informatie toegespeeld heb gekregen, maar ik zoek dus mensen die over 2008 een brief hebben gekregen danwel de boete binnen hebben gekregen dat zij een bedrag moeten gaan betalen.

Belangrijk is dat ik in contact kom met mensen die niet op de hoogte zijn geweest (of foutieve informatie hebben gekregen) dat sinds 2008 de bijverdiengrens van netto naar het verzamelinkomen is gewijzigd en daarom niet in de gaten hebben gehad dat studiefinanciering stopgezet had moeten worden.

Graag hoor ik zoveel mogelijk reacties, want een medewerker bij de IB-Groep liet mij weten dat er 20.000 vorderingen over 2008 lopen en wanneer er genoeg mensen zijn die ook slachtoffer zijn van dit voorval de IB-Groep kan besluiten tot een correctie (aldus een medewerkster van de IB-Groep).

Verder heeft de medewerkster van de IB-Groep aangegeven dat zij onderkennen dat er niet goed genoeg is gecommuniceerd met de wijziging van de bijverdiengrens van netto naar het verzamelinkomen. In dat geval zou er voor 'ons' een mogelijkheid kunnen zijn om dit in juridische termen op 'Opgewekt Vertrouwen' te gooien.

In afwachting op zoveel mogelijk reacties,

Met vriendelijke groet,

Martijn
  maandag 7 maart 2011 @ 15:33:48 #2
306949 dude1986
Always bored...
pi_93771965
Ik heb precies hetzelfde.

en deze dame ook:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=3722790
pi_93777945
Ik heb ook deze brief gehad en schrok er behoorlijk van! Ik was inderdaad niet op de hoogte van de wijziging van netto naar verzamelinkomen. Het blijkt dat ik nu 900 euro teveel heb verdient. Onwetendheid heeft hiervoor gezorgd. de Ib-groep heeft mij nooit op e hoogte gesteld van een dergelijke wijziging!
Daarbij komt dat ik in april 2008 mijn studiefinanciering stop heb gezet om in september weer aan een nieuwe studie te beginnen. Ondanks de onderbreking en het stopzetten van de studiefnanciering telt het gehele jaar mee als inkomenstijdvak. Het komt er dan op neer dat je dan 4 maanden lang bijna niks kunt verdienen. Ik vind het een belachelijke regeling.
Ik ben bereid om gezamenlijk in bezwaar te gaan wanneer dit nodig is.

Groeten,

Monique
pi_93894166
UPDATE:

Sinds vanochtend (10-03-2011) staat er een bericht in de volkskrant over de ib-groep. Aangezien de volkskrant het artikel heeft afgeschermd verwijs ik naar nu.nl

Ze laat het volgende weten op deze link van nu.nl:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Werkende studenten moeten flink terugbetalen
GRONINGEN - Bijna twintigduizend studenten hebben een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) ontvangen waarin staat dat ze in 2008 mogelijk te veel geld hebben verdiend en nu moeten terugbetalen.

© ANP Dat aantal ligt flink hoger dan de ruim veertienduizend studenten die in 2007 te veel bijverdiensten hadden, zo heeft DUO woensdag laten weten naar aanleiding van berichtgeving van de NOS.

Hoeveel de Nederlandse studenten te veel hebben verdiend is nog niet duidelijk. ''Dat bedrag wordt volgende maand bekend'', aldus een woordvoerder van DUO, de voormalige IB-Groep.

Bezwaar
De studenten hebben nog een aantal weken de tijd om bezwaar in te dienen tegen het terugbetalen.

In 2008 zijn de regels rond bijverdiensten veranderd. In plaats van nettoverdiensten wordt nu naar de bruto inkomsten gekeken. Veel studenten zijn daardoor mogelijk de fout ingegaan.

Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil van staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) weten hoe het komt dat er zoveel meer studenten te veel hebben bijverdiend. Ook de communicatie naar studenten toe over mogelijke wijzigingen van regels tijdens het studiejaar roept bij de parlementariërs vragen op.

Gepensioneerden
"Dit is het bewijs dat de overheid schijt heeft aan studenten", zo reageert GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver verontwaardigd tegenover NU.nl. “Dit hadden ze nooit bij gepensioneerden gedurfd”.

"Zonder duidelijke mededeling verandert de minister de bijverdienregels. De overheid heeft de studenten nooit de kans gegeven te anticiperen op de nieuwe maatregel", aldus Klaver.

Naast GroenLinks willen ook PvdA, CDA, SP, D66 en VVD opheldering van de staatssecretaris.

© ANP/NU.nl

Ik hoop hiermee dat nog meer mensen zullen gaan reageren op dit artikel!
Het gaat tenslotte wellicht om minimaal 6000 studenten! En wat te denken van de studenten die hun lesje wel geleerd hadden?

Komop studenten! Laat je horen!
pi_93899493
ik ben best bereid de maanden waarin ik over de grens ben gegaan, terug te betalen. de stufi. ov niet. ook 'rijke' studenten moeten naar hun onderwijsinstelling, stage, bedrijfsbezoek etc. kunnen zonder daar voor te moeten betalen.
voor mij betreft die overschrijding de maanden november en december. ik wil 2x ongeveer 90 euro + rente best terugbetalen.

belachelijk om 12 maanden stufi én ov terug te vragen. 2000 euro...... ook wanneer slechts een paar euro boven de grens bent uitgekomen.

met het ontvangen van de brief paar weken geleden had ik geen idee dat het bedrag zo abnormaal hoog zou zijn.
Xbox Live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
pi_93900076
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:40 schreef makkie1978 het volgende:
Beste fok leden,

Onlangs, zoals waarschijnlijk bij veel studenten is er een brief gestuurd met als onderwerp:

Controle bijverdiensten 2008

Daarin werd vermeld dat mijn toetsingsinkomen hoger is dan de bijverdienregeling uit 2008 ter hoogte van 12.916.17

Ik zal jullie niet lastig vallen met mijn verhaal dat ik door het servicekantoor in Zwolle misleidende informatie toegespeeld heb gekregen, maar ik zoek dus mensen die over 2008 een brief hebben gekregen danwel de boete binnen hebben gekregen dat zij een bedrag moeten gaan betalen.

Belangrijk is dat ik in contact kom met mensen die niet op de hoogte zijn geweest (of foutieve informatie hebben gekregen) dat sinds 2008 de bijverdiengrens van netto naar het verzamelinkomen is gewijzigd en daarom niet in de gaten hebben gehad dat studiefinanciering stopgezet had moeten worden.

Graag hoor ik zoveel mogelijk reacties, want een medewerker bij de IB-Groep liet mij weten dat er 20.000 vorderingen over 2008 lopen en wanneer er genoeg mensen zijn die ook slachtoffer zijn van dit voorval de IB-Groep kan besluiten tot een correctie (aldus een medewerkster van de IB-Groep).

Verder heeft de medewerkster van de IB-Groep aangegeven dat zij onderkennen dat er niet goed genoeg is gecommuniceerd met de wijziging van de bijverdiengrens van netto naar het verzamelinkomen. In dat geval zou er voor 'ons' een mogelijkheid kunnen zijn om dit in juridische termen op 'Opgewekt Vertrouwen' te gooien.

In afwachting op zoveel mogelijk reacties,

Met vriendelijke groet,

Martijn
same here. interessant dat ze dat bij de ibgroep zelf al zeggen! check ook het topic 'teveel bijverdiend in 2008'; die loopt al paar weken (11pag).

ik twijfel nog steeds of ik nu al een brief moet sturen. in het andere topic wordt getwijfeld of bezwaar zin heeft zonder dat het bedrag is vastgesteld.

hoe laten we dat aan ibgroep merken (via melding), willen ze brieven of belletjes???
pi_93900449
Zelfde probleem hier. Bij mij is het verzamelinkomen te hoog omdat ik een schenking op papier van mijn ouders heb gehad..... moet dus al mijn stufi terugbetalen, terwijl ik die schenking nog helemaal niet op mijn bankrekening heb. Maar het telt dus blijkbaar mee.... Ik (en mijn ouders) wist(en) hier ook niets van.
pi_93900547
Oh, dat forum bericht is mij ontgaan. Zal zodadelijk even kijken.

Je kunt wel een brief sturen, maar dat is op dit moment nog zinloos (volgens de ib-groep medewerkster). Je kunt pas bezwaar indienen zodra je de boete ontvangen hebt, en vanaf het moment van ontvangst van de brief heb je 6 weken de tijd om te reageren (zo even uit mijn hoofd).

Gek is wel dat nu.nl ook met die opmerking komt dat je nog maar enkele weken in bezwaar kunt. Naar mijn idee ongegrond en onlogisch, omdat je niet weet hoe hoog die boete zal gaan worden. Je maakt tenslotte bezwaar op het bedrag.

Afhankelijk van wat de 2e kamer zal gaan besluiten (die ik vanochtend een mail met toelichting heb gestuurd) zal ik proberen dat eerst af te wachten en eventueel een bezwaarschrift opstellen met / zonder hulp van rechtsbijstand / het juridisch loket (waar ik een verzekering voor heb met 100 euro eigen risico).
pi_93901678
topic staat bij werk geldzaken en recht! zal ongetwijfeld ergens bovenaan staan
  maandag 14 maart 2011 @ 22:08:10 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94118686
Lang leve fok!.

Hier precies hetzelfde. Over 2008 zou ik te veel verdiend hebben, volgens de brief. Ammehoela, ik heb mij netjes aan de grens gehouden die gesteld was. Uitleg op die kutsite is ondermaats over waar ze precies naar kijken. De voorbeelden slaan nergens op.

Ik zit nog te twijfelen of ik ga reageren of het ga negeren. Ze kunnen me wat. Echt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_94131703
Rechtsdwaling strekt niet tot voordeel.
pi_94131743
Heeft iemand een voorbeeld van een bezwaarschrift?

Overigens ben ik ook 1 van de gelukkigen.
pi_94139047
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 09:06 schreef Culthit. het volgende:
Heeft iemand een voorbeeld van een bezwaarschrift?

Overigens ben ik ook 1 van de gelukkigen.
Is gewoon een brief waarin je je situatie uitlegt je mening geeft. Geen speciaal format. Je kan wel het woord bezwaarschrift (of is hier zienswijze van toepassing?) vermelden in de onderwerptitel van je brief.
pi_94139174
UPDATE:

Ik heb 2e kamerleden gemaild met wat info betreffende deze last. Ik kreeg een reactie terug van GroenLinks waarin het volgende staat op de volgende link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2011Z04981.html

Vragen van de leden Van der Ham (D66), Lucas (VVD), Jadnanansing (PvdA), De Rouwe (CDA), Jasper van Dijk (SP), Klaver (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de boeten rond de bijverdiengrens (ingezonden 11 maart 2011).

Vraag 1 Wat is uw reactie op de schatting van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) dat circa 20 000 studenten een brief hebben gehad over hun bijverdiensten in 2008, omdat ze over de bijverdiengrens zaten? Is dit het aantal zoals van te voren inschat? Hoe verklaart u de stijging van stijging van 14 000 naar 20 000 studenten?1

Vraag 2 Hoe is er gecommuniceerd over het feit dat er nu naar het verzamelinkomen (bruto) wordt gekeken, in plaats van naar het netto-inkomen? Hoe indringend heeft u hierover gecommuniceerd? Wat is uw reactie op opmerking dat er «slechts» via internet gecommuniceerd zou zijn?

Vraag 3 Welke mogelijkheden zijn er voor studenten om bezwaar en beroep aan te tekenen tegen de korting?

Vraag 4 Welke regelingen zouden er mogelijk zijn voor studenten om de boete rond de OV-jaarkaart meer gespreid te betalen? Hoe wilt u hier over communiceren? Bent u bereid hierover met DUO in gesprek te gaan?

Vraag 5 Wat is uw visie op de bijverdiengrens ten opzichte van de beweging dat er een grote financiële verantwoordelijkheid van studenten wordt gevraagd

Vraag 6 Bent u bereid, mogelijk na overleg met belangenorganisaties, tot een coulance-regeling te komen voor de soms wel heel grote sommen geld die moeten worden terugbetaald, ook als de bijverdiengrens slechts beperkt is overschreden?

Er wordt dus naar meerdere mogelijkheden gekeken.

Groetjes Martijn
pi_94140611
Ook zo'n brief binnengekregen.

Ik moet slorig uitgerekend zo'n 2500,- euro terug betalen. Hier komt geloof ik ook nog iets in de vorm van een boete overheen.
Iemand enig idee of dit in termijnen betaald kan worden?

Heb net nog naar het DUO gebeld, om te vragen waarom ze er zo laat (3 jaar later) nog eens mee aan komen schijten. Hun antwoord was dat ze nu pas de gegevens van de belastingdienst binnnen hadden gekregen

In 2008 heb ik nog een burn-out gehad door teveel werken. Dat is dus mooi voor nix geweest.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik beter in de kroeg had kunnen zitten, in plaats van te werken.
pi_94156982
Hier nog een slachtoffer! Ik mag een slordige ¤2000,- terug betalen aan te veel ontvangen Stufie en 12 mnd OV + rente.

Ik was ook niet goed geïnformeerd, heb destijds duidelijk een andere grens in beeld zien staan.
pi_94176236
quote:
8s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 13:47 schreef egbert1987 het volgende:
Ook zo'n brief binnengekregen.

Ik moet slorig uitgerekend zo'n 2500,- euro terug betalen. Hier komt geloof ik ook nog iets in de vorm van een boete overheen.
Iemand enig idee of dit in termijnen betaald kan worden?

Heb net nog naar het DUO gebeld, om te vragen waarom ze er zo laat (3 jaar later) nog eens mee aan komen schijten. Hun antwoord was dat ze nu pas de gegevens van de belastingdienst binnnen hadden gekregen

In 2008 heb ik nog een burn-out gehad door teveel werken. Dat is dus mooi voor nix geweest.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik beter in de kroeg had kunnen zitten, in plaats van te werken.
Volgens mij komt het op je bestaande lening die je bij IB hebt lopen en los je het dus later ook maandelijks af. Zeker weet ik dit niet.
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:47:00 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94182075
Tenzij je nog StuFi krijgt, dan wordt het verrekend.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:47:25 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_94182082
Overigens is er een centraal topic in WGR, laten we het proberen daar te houden?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 16 maart 2011 @ 09:50:54 #20
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94182174
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')