abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:15:24 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93158440
DEN HAAG - Het beeld dat linkse partijen potverteren en rechtse partijen goed op de staatskas letten als ze aan de macht zijn, klopt niet. Dat zeggen vooraanstaande economen in het Nederlands Dagblad.
Bij de kabinetten die er sinds 1945 zijn geweest, is volgens hen niet veel verband te zien tussen de politieke kleur van een kabinet en de omvang van het tekort van de overheid.

Het kabinet Van Agt-Wiegel was volgens economen Lans Bovenberg en Jan Luiten van Zanden "verreweg het slechtst" als het om de overheidsfinanciën gaat. (ANP/CBR)

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)it-dan-rechtse.dhtml

Mooi. Wat velen op dit forum allang roepen, eindelijk bevestigd.

Ongetwijfeld zal rechts dit weer gaan tegenspreken, maar ik denk dat we met dit bericht een heleboel onzinnige links-rechts discussies kunnen voorkomen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:16:35 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_93158508
Is het eigenlijk zo dat links vaker regeert in economisch betere tijden?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:19:24 #3
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_93158670
Wel een beetje lullig om te stellen dat kabinet Van Agt-Wiegel het slechts was na een kabinet met van den Uyl, waarin het ministerie van VROM is opgericht, terwijl er destijds al geen geld voor was. Nog niet te spreken over tal van sociale wetten die erbij kwamen.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_93158684
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:16 schreef BasEnAad het volgende:
Is het eigenlijk zo dat links vaker regeert in economisch betere tijden?
Nee. Maar het betreffende artikel zegt feitelijk niets nieuws. De ontwikkeling van de economische groei is altijd volgens een bepaalde sinus-trend gegaan. Zelfs de 2e WO was slechts een rimpel. Economisch beleid is zoveel afhankelijk van andere zaken dan puur en alleen het concret voorgestelde economische beleid, dat het feitelijk geen effect heeft.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:28:28 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93159210
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Ongetwijfeld zal rechts dit weer gaan tegenspreken, maar ik denk dat we met dit bericht een heleboel onzinnige links-rechts discussies kunnen voorkomen.
Ik weet zeker dat dit bericht weer aanleiding zal zijn voor een heleboel onzinnige links-rechts discussies.
The End Times are wild
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:30:18 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93159316
Kijk, die staatskas kloppend maken is niet zo moeilijk.

De vraag is: maak je hem kloppend door meer belasting te heffen of door minder uit te geven? De eerste optie is eerder links, de tweede rechts.

Economisch gezien geef ik de voorkeur aan de tweede optie. Want al het geld dat de staat uitgeeft kan niet meer door de burger uitgegeven worden. De burger weet zelf wel wat voor hem het beste is om uit te geven.
The End Times are wild
pi_93159354
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het kabinet Van Agt-Wiegel was volgens economen Lans Bovenberg en Jan Luiten van Zanden "verreweg het slechtst" als het om de overheidsfinanciën gaat. (ANP/CBR)
Ja maar dat kwam door die dekselse linkse loyalisten!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2011 17:32:50 ]
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:33:19 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_93159481
Overheidsfinanciën is bovendien iets anders dan de economie. Kijk maar naar Reagan: die liet de staatsschuld ook oplopen, maar economisch was er een enorme boom!

'We'll outspend the deficit!"
The End Times are wild
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:37:28 #9
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_93159669
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:33 schreef LXIV het volgende:
Overheidsfinanciën is bovendien iets anders dan de economie. Kijk maar naar Reagan: die liet de staatsschuld ook oplopen, maar economisch was er een enorme boom!

En de economische neergang komt later. :)
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_93159675
quote:
Op dinsdag 22 februari 2011 17:30 schreef LXIV het volgende:

De vraag is: maak je hem kloppend door meer belasting te heffen of door minder uit te geven? De eerste optie is eerder links, de tweede rechts.

Economisch gezien geef ik de voorkeur aan de tweede optie. Want al het geld dat de staat uitgeeft kan niet meer door de burger uitgegeven worden. De burger weet zelf wel wat voor hem het beste is om uit te geven.
Wat is dit voor onzin dan :')?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 17:54:30 #11
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_93160487
quote:
Op dinsdag 22 februari 2011 17:33 schreef LXIV het volgende:

Ja, dat is slim. En nu staan ze enorm bij China in het krijt. Dat gaat echt goed aflopen!! :')

OT: Dat is voor Wiegel natuurlijk niet leuk. :') Altijd een grote bek, maar nu...
pi_93163444
Individualisme vs. collectivisme. Dat is wat ik terugzie in rechts vs. links.

De hoeveelheid die links en rechts daarbij uitgeven is in mijn beleving hetzelfde. Alleen waaraan verschilt.

Ikzelf heb iets meer linkse sympathie geloof ik. Ik kan namelijk niet begrijpen dat een samenleving niet een hand wilt uitreiken naar mensen die 1-0 achterstaan. Grof gezegd is mijn idyllische wereld er 1 waarin het niet mag uitmaken uit welke kut je gekropen bent.
Ikzelf heb het redelijk goed getroffen. Financieel kan ik rondkomen, een goed paar hersenen en vooral ouders die me steunen. Ik ken genoeg die dat niet hebben, in een slop zitten en daar niet zelf uit kunnen komen. Zij zien mij als bevoorrecht en dat ben ik eigenlijk ook :{

Tja hen een hand uitreiken is links en in de ogen van velen 'geldverspilling'.

En waar geeft rechts aan uit? HRA voor de 20% rijkste van ons land, JSF en geld afpakken van scholieren die extra hulp nodig hebben. Gaat er bij mij niet in :N
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
pi_93163465
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:33 schreef LXIV het volgende:

Ja, goed voorbeeld. De VS bloedt nog steeds dankzij het economische wanbeleid van Reagan.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_93163559
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:19 schreef mlg het volgende:
Wel een beetje lullig om te stellen dat kabinet Van Agt-Wiegel het slechts was na een kabinet met van den Uyl, waarin het ministerie van VROM is opgericht, terwijl er destijds al geen geld voor was. Nog niet te spreken over tal van sociale wetten die erbij kwamen.
Ohja dat is waar ook. De ellende van Den Uyl werd pas aangepakt toen de LPF aan de macht kwam. Dat we dat konden vergeten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 19:04:10 #15
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_93163607
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:30 schreef LXIV het volgende:

Haha, nee, sorry. Dat is ook al zo'n domme leugen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_93163735
quote:

Welk rechts kabinet of wat daar voor door moet gaan heeft ooit in een jaar minder uitgegeven dan in het jaar daarvoor?

Er wordt zelden of nooit echt bezuinigd in die zin. Het is altijd minder meer uitgeven.

En ook je links-rechts verdeling in dezen klopt niet echt.

quote:
Tja leuke dooddoener maar dan worden er geen wegen meer aangelegd of ziekenhuizen gebouwd ;).
  dinsdag 22 februari 2011 @ 19:10:08 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93163864
Ergo.
Politici deugen niet met ons geld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93163906
quote:

Uit te geven aan zichzelf ja.
De gemiddelde amerikaan geeft geen fuck meer aan de armen en goede doelen dat de gemiddelde Nederlander, terwijl ze daar een veel groter deel van hun loon mogen houden.
Gevolg: Een zwak sociaal waar bedrijven de dienst uit maken op praktisch elk vlak en de gezondheidszorg onbetaalbaar is.
De burger weet niet wat het beste is om geld aan uit te geven, omdat deze egoistisch is.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_93164036
quote:
99s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 19:00 schreef Fuzzysham het volgende:
Individualisme vs. collectivisme. Dat is wat ik terugzie in rechts vs. links.

De hoeveelheid die links en rechts daarbij uitgeven is in mijn beleving hetzelfde. Alleen waaraan verschilt.

Ikzelf heb iets meer linkse sympathie geloof ik. Ik kan namelijk niet begrijpen dat een samenleving niet een hand wilt uitreiken naar mensen die 1-0 achterstaan. Grof gezegd is mijn idyllische wereld er 1 waarin het niet mag uitmaken uit welke kut je gekropen bent.
Ikzelf heb het redelijk goed getroffen. Financieel kan ik rondkomen, een goed paar hersenen en vooral ouders die me steunen. Ik ken genoeg die dat niet hebben, in een slop zitten en daar niet zelf uit kunnen komen. Zij zien mij als bevoorrecht en dat ben ik eigenlijk ook :{

Tja hen een hand uitreiken is links en in de ogen van velen 'geldverspilling'.

En waar geeft rechts aan uit? HRA voor de 20% rijkste van ons land, JSF en geld afpakken van scholieren die extra hulp nodig hebben. Gaat er bij mij niet in :N
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 19:11 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Uit te geven aan zichzelf ja.
De gemiddelde amerikaan geeft geen fuck meer aan de armen en goede doelen dat de gemiddelde Nederlander, terwijl ze daar een veel groter deel van hun loon mogen houden.
Gevolg: Een zwak sociaal waar bedrijven de dienst uit maken op praktisch elk vlak en de gezondheidszorg onbetaalbaar is.
De burger weet niet wat het beste is om geld aan uit te geven, omdat deze egoistisch is.
Hiermee is al het goede wel gezegd.
pi_93164149
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 19:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ergo.
Politici deugen niet met ons geld
Je moet ze verdomde goed in de gaten houden inderdaad :).
  dinsdag 22 februari 2011 @ 19:17:58 #21
177885 JoaC
Het is patat
pi_93164207
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 17:19 schreef mlg het volgende:
Grappig dat er juist aan het eind van Den Uyl een kleinere schuld was dan voorheen, en dat met middenin een crisis.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_93165964
quote:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)it-dan-rechtse.dhtml

Das wel lachen... Wiegel beschuldigde graag Den Uyl van potverteren...en toen maakte hij na het kabinet Den Uyl zelf een kabinet ...... waardoor de grootste begrotingstekorten ooit, de hoogste staatsschuld ooit.

Frans Andriessen was poenminister onder van Agt-Wiegel... Hij waarschuwde de heren voor het big spenden... Hij werd niet serieus genomen en trad toen af. Dat ging geruisloos... voor de rechtse coalitie was er niks aan de hand.
quote:
Andriessen trad in 1980 af, omdat hij vond dat er meer bezuinigd moest worden. Hij werd daarbij niet gesteund door de VVD-vicepremier Hans Wiegel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_Andriessen

In Amerika deed Reagan hetzelfde... vooral de Democraten verwijten big spenders te zijn en orde op zaken beloven als hij president was...... na 8 jaar was ook in Amerika de begrotingstekorten en de staatsschuld hoger dan ooit.
Sommige lieden ter rechterzijde neigen ernaar de eigen fouten te ontkennen, te liegen daarover en de schuld bij links te leggen..
Toen al .. 30 jaar terug en nu nog steeds.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 22-02-2011 19:59:22 ]
pi_93167585
Ik wist het al lang

Rechts conservatieven kunnen enkel met smerige leugens debatteren
  dinsdag 22 februari 2011 @ 20:26:42 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93167816
Veel te kortzichtig dit allemaal. Kostbare effecten manifesteren zich op de lange termijn. Het raamwerk dat Den Uyl opzette begon pas jaren later echt aan te tikken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93168042
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 20:26 schreef eriksd het volgende:
Veel te kortzichtig dit allemaal. Kostbare effecten manifesteren zich op de lange termijn. Het raamwerk dat Den Uyl opzette begon pas jaren later echt aan te tikken.
Met andere woorden; nog steeds is het allemaal de schuld van links! :'(
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')