 
		 
			 
			
			
			Boonen had het niet alleen over Langeveld maar ook over Flecha. Hij is blijkbaar een beetje gefrustreerd over z'n vormpeil.quote:Op zondag 27 februari 2011 12:35 schreef buzz1291 het volgende:
Lees je het commentaar van Boonen na afloop van Omloop het Nieuwsblad.......
Langeveld kon wegrijden OMDAR WIJ DAT WILDEN
Ik heb nooit echt een grote hekel aan die Boonen gehad, maar zo maakt hij zich niet echt populair.
 
			 
			
			
			Onbegrijpelijk eigenlijk dat rabobank met 4 sprinters niet eens bij de beste 5 zit.quote:Op zondag 27 februari 2011 17:09 schreef TheArt het volgende:
1. Matteo Pelucchi (Geox-TMC)
2. José Joaquín Rojas (Movistar)
3. Pim Lightart (Vacansoleil)
4. Christophe Laborie (Saur Sojasun)
5. Bartlomiej Matysiak (CCC)
Pim
 
			 
			
			
			Bos was natuurlijk al afgestapt en maak er overigens maar beste tien vanquote:Op zondag 27 februari 2011 17:21 schreef FredWielergek het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk eigenlijk dat rabobank met 4 sprinters niet eens bij de beste 5 zit.
 
			 
			
			
			quote:Op zondag 27 februari 2011 17:08 schreef du_ke het volgende:
Zijn ze nou indoor aan het veldrijden op de belg?

 
			 
			
			
			Hoogerland trouwens lange tijd in kopgroep met Ventoso en Cabedo. In laatste 5km ingelopen.quote:Op zondag 27 februari 2011 17:09 schreef TheArt het volgende:
1. Matteo Pelucchi (Geox-TMC)
2. José Joaquín Rojas (Movistar)
3. Pim Lightart (Vacansoleil)
4. Christophe Laborie (Saur Sojasun)
5. Bartlomiej Matysiak (CCC)
Pim
 
											 
			 
			
			
			 
  
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Eerste zege voor Geox-TMC dit seizoen, notabene door een neo-pro.quote:Op zondag 27 februari 2011 17:09 schreef TheArt het volgende:
1. Matteo Pelucchi (Geox-TMC)
2. José Joaquín Rojas (Movistar)
3. Pim Lightart (Vacansoleil)
4. Christophe Laborie (Saur Sojasun)
5. Bartlomiej Matysiak (CCC)
 
			 
			
			
			mee eens, maar ik denk dat de sponsor liever ziet dat Evans meedoet voor een 3e plek in de Tour dan dat hij een kans maakt om de Vuelta te winnen. (Ook dat zie ik niet gebeuren)quote:Op maandag 28 februari 2011 12:09 schreef Ereinion het volgende:
Lijkt me tamelijk kansloos. Nu is de Giro waarschijnlijk ook wat te sterk bezet voor hem dit jaar, maar hij kan zich beter op klassiekers en de Vuelta richten.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Je mag graag een stukje drama zienquote:Op maandag 28 februari 2011 11:35 schreef SuikerVuist het volgende:
Cadelleke gaat er weer voor dit jaar. Ik kan niet wachten.
 
											 
			 
			
			
			Alleen als ze er zelf om vragen. Devolder is ook zo'n geval... maar dan nog veel erger.quote:Op maandag 28 februari 2011 16:36 schreef kawotski het volgende:
[..]
Je mag graag een stukje drama zien
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			quote:Welke invloed had het verbod op oortjes in de Omloop Het Nieuwsblad?
Boonen klaagt: 'We wisten echt van niks'
Hét gespreksonderwerp dit weekend waren de oortjes. Of beter: het gebrek eraan. Maar welke invloed had die maatregel nu op de koers? Wij plukten vijf momenten uit de Omloop Het Nieuwsblad, en namen die onder de loep.
1. De bijzonder snelle schifting
Waar? Km 113, Haaghoek
De achterdeur stond wagenwijd open, zaterdag op de tweede passage op de Haaghoek. Eén voor één vlogen de knechten eraf. Vreemd, want het peloton had dan amper 113 kilometer achter de kiezen, een afstand die iets of wat profrenner toch in de benen heeft. Ongetwijfeld zat het slechte weer daar voor iets tussen, maar ook het gebrek aan oortjes speelde een rol. 'Het maakte de koers voor sommige jongens veel lastiger', zegt Marc Sergeant, manager van Omega Pharma-Lotto. 'Adam Blythe bijvoorbeeld, de luitenant van Gilbert. Die moest om de haverklap naar achter voor allerlei zaken: handschoenen, een regenvestje, een drinkbus,... Het was ook veel moeilijker om tot bij de volgwagen te geraken, dus moesten die jongens veel meer energie verspillen. Zo geraken je knechten sneller opgesoupeerd.'
2. Het zand van Devolder
Waar? Km 135, Donderij
Problemen voor Stijn Devolder in de aanloop naar de Taaienberg: zijn versnellingsapparaat blokkeerde door het zand. De Belgische kampioen wilde snel wisselen, maar kon dat niet doorgeven aan de volgwagen. Hij wist ook niet waar die zich bevond, dus zich laten uitzakken was een te groot risico op tijdverlies. Daarom reed Devolder nog 30 kilometer verder met dezelfde fiets.
3. De aanval van Langeveld
Waar? Km 149, Eikenberg
Meer dan 50 kilometer van de streep lag de Eikenberg nog, maar Sebastian Langeveld trok er al alleen op uit. Bewust, al dacht hij op dat moment niet dat de ontsnapping tot Gent zou trekken. 'Ik wou gewoon eens vrij koersen, dacht dat er na de Molenberg wel een groep zou aansluiten', klonk het. Geen onlogische redenering, dus in de volgwagen van Rabo hadden ze niet de intentie om Langeveld terug te roepen.
4. De verslagenheid van Boonen
Waar? Km 175, na de Molenberg
Op de Leberg liet Tom Boonen het gat vallen voor ploegmaat Niki Terpstra. Een tiental renners was attent, bij wie Roelandts, Boom en Flecha. Hadden de andere grote jongens daar gereageerd als dat in hun oor was geroepen? 'Neen', klinkt het volmondig. 'Als Flecha beweegt, moet je reageren. Daarvoor is geen excuus', zegt Omega-ploegleider Herman Frison. Dat Quick Step daar de numerieke meerderheid in de kopgroep uit handen gaf, had het dus volledig aan zichzelf te danken.
Achteraf viel het favorietenpeloton volledig stil. Onwetend over wat zich vóór hen afspeelde. Het leidde tot hilarische beelden: Hushovd bracht Boonen op de hoogte van de achterstand, die schrok zich een hoedje. 'We wisten echt níks', klaagde Boonen. 'De enige info die we kregen, kwam van de mensen langs de kant van de weg.' Toch is het maar de vraag of de favorieten mét oortjes wel hadden achtervolgd. Elke ploeg had een pion vooraan, niemand was bereid om de kastanjes uit het vuur te halen voor een concurrent.
5 Het wachten van Langeveld
Waar? Km 187, na de Lange Munte
Opvallend tafereel in het holst van de finale: net op het moment dat Flecha leek te kraken in de achtervolging, hield Langeveld de benen stil. De Nederlander gaf 14" voorsprong zomaar uit handen, niet wetend dat de Spanjaard achter hem net enkele seconden terrein verloor. Op de vraag of dat bevolen was vanuit de Rabo-volgwagen, antwoordde ploegleider Nico Verhoeven heel resoluut: 'Neen.'
Conclusie
Na de Omloop was veiligheid eigenlijk geen thema meer. Er werd vooral gesakkerd over het gebrek aan informatie in de race. Dat had ongetwijfeld een invloed op het koersverloop, maar niet alle tactische beslissingen zijn daaraan te wijten.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat zou ik een prima systeem vinden, en dat moet ook prima mogelijk zijn. Maar ik zie het niet gebeuren.quote:Op maandag 28 februari 2011 23:28 schreef marcodej het volgende:
Kun je niet de oortjes éénzijdig openzetten, dus aan de kant van de renner. Zodat Devolder wel kan melden aan de ploegleiding dat hij pech heeft. En het jurykanaal kan je ook op de oortjes zetten.
 
			 
			
			
			Vind ik een goed plan.quote:Op maandag 28 februari 2011 23:28 schreef marcodej het volgende:
Kun je niet de oortjes éénzijdig openzetten, dus aan de kant van de renner. Zodat Devolder wel kan melden aan de ploegleiding dat hij pech heeft. En het jurykanaal kan je ook op de oortjes zetten.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dit klinkt niet verkeerd. Op deze manier zouden ze ook eens een aantal proefwedstrijden moeten rijden.quote:Op maandag 28 februari 2011 23:28 schreef marcodej het volgende:
Kun je niet de oortjes éénzijdig openzetten, dus aan de kant van de renner. Zodat Devolder wel kan melden aan de ploegleiding dat hij pech heeft. En het jurykanaal kan je ook op de oortjes zetten.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dan heb je dus geen oortjes meer nodig .......quote:Op maandag 28 februari 2011 23:28 schreef marcodej het volgende:
Kun je niet de oortjes éénzijdig openzetten, dus aan de kant van de renner.

 
											 
			 
			
			
			Wel oortjes waarop een onafhankelijke official belangrijke koersinformatie, bijvoorbeeld m.b.t. de veiligheid van de renners aan alle renners doorgeeft.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:32 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dan heb je dus geen oortjes meer nodig .......
Noemen ze volgens mij ook wel eens een MIC.
 
			 
			
			
			Jij snapt blijkbaar niet dat zodra er oortjes zijn er toch mee gekloot gaat worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Wel oortjes waarop een onafhankelijke official belangrijke koersinformatie, bijvoorbeeld m.b.t. de veiligheid van de renners aan alle renners doorgeeft.
Je snapt het idee niet helemaal he, omdat je zo dom bent.
 
			 
			
			
			Farnese Vini harkt de wildcards wel bij elkaar zeg. Tirreno, Amstel, Giro, waarschijnlijk ook WP en LBL. De ploeg heeft tot nu toe goed gepresteerd met Gatto, Guardini en Visconti maar verder op het rooster prijken ook niet echt veel namen waarvan je wat zou mogen verwachten. Sinkewitz wellicht. De bejaarde Noè (42 jaar en nog steeds prof) is een leuke publiekstrekker, maar onderhand meer vanwege z'n leeftijd dan door z'n resultaten. Vijf jaar geleden noemde José de Cauwer hem ook al 'de oude krijger'. Ben benieuwd naar hun prestaties.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 08:02 schreef SuikerVuist het volgende:
Cofidis en Farnese Vini hebben laatste 2 wild cards gekregen voor Gold Race.
Geox is er weer NIET bij.
Nu de Giro nog.
 
			 
			
			
			Renaat!quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:26 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Farnese Vini harkt de wildcards wel bij elkaar zeg. Tirreno, Amstel, Giro, waarschijnlijk ook WP en LBL. De ploeg heeft tot nu toe goed gepresteerd met Gatto, Guardini en Visconti maar verder op het rooster prijken ook niet echt veel namen waarvan je wat zou mogen verwachten. Sinkewitz wellicht. De bejaarde Noè (42 jaar en nog steeds prof) is een leuke publiekstrekker, maar onderhand meer vanwege z'n leeftijd dan door z'n resultaten. Vijf jaar geleden noemde José de Cauwer hem ook al 'de oude krijger'. Ben benieuwd naar hun prestaties.
 
											 
			 
			
			
			Gevaarlijk geparkeerde wagens of olievlekken staan zelden in 't koersboek.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 15:54 schreef buzz1291 het volgende:
En dat gelul over veiligheid... koersboek lezen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik zie nog steeds het nut niet in van een verbod of een halfslachtig compromis. Maak desnoods de communicatie openbaar ofzo.quote:UCI wil nu toch overleggen over de "oortjes"
Past de wielerunie UCI zijn starre houding over het oortjes-verbod toch aan? De deur staat misschien op een kier, want er komt deze week nog een overlegmoment aan tussen de ploegen en UCI-voorzitter Pat McQuaid.
Pat McQuaid heeft een select kransje ploegmanagers uitgenodigd voor een gesprek over veiligheid. Dat vindt donderdag in Zwitserland plaats.
Geert Coeman, financieel manager van Omega Pharma-Lotto is samen met Bjarne Riis (Saxo Bank), Patrick Lefevere (Quick-Step) en Harold Knebel (Rabobank) op de koffie gevraagd bij de UCI-preses.
"Hij wil over de veiligheid praten. Ik denk dat hij niet compleet van gedachten zal veranderen, maar er is nu toch een kleine opening tot debat", zegt Coeman in Het Nieuwsblad.
Coeman zegt ook dat hij een middenweg zoekt tussen "met" of "zonder" oortjes. Zo zou het een optie zijn om enkel de informatie van de koersradio tot bij de renners te laten komen.
 
			 
			
			
			Jammer dat ie pas in '93 als prof is gaan koersen, zo extreem veel profjaren zijn het bij hem helaas niet. Armstrong was bv. een jaar eerder prof terwijl ie ruim 2 jaar jonger is.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:26 schreef Bismarck het volgende:
[..]De bejaarde Noè (42 jaar en nog steeds prof) is een leuke publiekstrekker, maar onderhand meer vanwege z'n leeftijd dan door z'n resultaten. Vijf jaar geleden noemde José de Cauwer hem ook al 'de oude krijger'.
 
			 
			
			
			Peio Bilbao is het geloof ik, en Pello mag ook.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 16:57 schreef DutchSL het volgende:
Het grote talent Pelle Bilbao (net 21 geworden) wordt per direct overgeheveld van Orbea naar Euskaltel, ter vervanging van de geblesseerde Koldo Fernandez.
Bilbao won al 8 koersen bij de beloften, waaronder het kampioenschap van Baskenland. Hij kan sprinten en is naar eigen zeggen vooral sterk op klimmen van 4 a 5km.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Interessante zin over de Tour:quote:Op dinsdag 1 maart 2011 22:06 schreef SuikerVuist het volgende:
Breschel kan waarschijnlijk streep door voorjaar zetten:
http://www.cyclingnews.com/news/breschel-set-to-miss-classics
quote:The team is chasing the victory, Breschel said. We believe that Robert Gesink can win, so it is no good to start without being completely ready.
 
			 
			
			
			quote:Een doodskist vol kasseien
Ze graven Franco Ballerini op. Volgende week komen er lijkenpikkers van de verzekering naar de begraafplaats van Casalguidi met scheppen en houwelen, op zoek naar zijn graf.
Ze zullen de steen opzij trekken. Ze zullen graven, pulken en peuren in de grond - net zo lang totdat ze zijn doodskist tegenkomen. Want de verzekeringsmannetjes moeten Franco's botten hebben voor extra onderzoek. De reden: geld. Misschien kunnen ze wel onder een claim uit.
Vorig jaar deed Franco mee aan een autorally bij hem in de buurt, in Toscane. Als bijrijder. Zijn race eindigde tegen een muurtje. Franco brak van alles en nog wat, waaronder zijn nek. Ik geloofde het niet toen ik het hoorde; Franco is van beton. Hij kan niet kapot. En bovendien vond ik het een dood die niet bij hem paste.
Franco zou als honderdachtentwintigjarige over-over-overgrootopa moeten sterven terwijl hij Parijs-Roubaix zit te kijken in zijn fijnste stoel.
Buffelen
Ik was vroeger fan van Franco. Net als iedereen, eigenlijk. Niemand kon zo mooi verliezen als hij. Hij smeet met zijn krachten, buffelde over kasseien als opgevoerde tractor, trok zijn stuur krom en zijn fiets scheef, demarreerde totdat hij ontplofte, liet aan iedereen zien dat hij de sterkste man van het peloton was. En aan het eind won er iemand anders. Schitterend.
Zijn mooiste nederlaag leed hij in Parijs-Roubaix van 1993. Franco reed in zijn uppie het hele peloton aan puin. Er was maar één renner die hem kon volgen: de bijna bejaarde Fransman Gilbert Duclos-Lasalle.
Carpaccio
Franco dacht dat hij die ouwe er wel af kon sprinten. Maar dat kon hij niet. Duclos-Lasalle won het spurtje op de piste van Roubaix met een voorsprong ter dikte van een plakje carpaccio. Franco verklaarde ter plekke dat hij de dag vervloekte dat hij met wielrennen was begonnen. En dat hij per direct stopte.
Dat deed hij natuurlijk niet. Franco was verliefd op kasseien. Hij fietste nog jaren over stenen, door de bagger, de sneeuw en de regen. Hij won zelfs nog twee keer in Roubaix. En één keer de Omloop Het Volk.
Glimlach
De kasseienliefde van Franco echoot nog altijd na. Het wemelt in het peloton van de Franco's. Of ze nu Franco Boonen, Franco Flecha, Franco Hushovd, Franco Boom of Franco Langeveld heten: allemaal kicken ze op kasseien. De daver op hun polsen, de modder in hun mond, de stof in hun neus, de kriebel in hun buik en de pijn aan hun kont: niets is zo mooi als dokkeren over kinderkopjes. Net als Franco.
Afgelopen zaterdag mochten de Franco's weer, voor het eerst dit jaar. Ze reden als kleine kinderen die de ballenbak bij de IKEA in de verte ontwaren: verstand op nul, recht vooruit. Blind rossen over de stenen, smijten met de krachten, demarreren tot er rook uit de oren komt.
Franco Langeveld won de Omloop Het Nieuwsblad voor Franco Flecha. Met een carpaccio voorsprong. Na afloop stonden ze allebei met een glimlach van oor tot oor op het podium. Over een week of drie mogen ze weer.
Leeft
Die verzekeringsmannetjes kunnen in het graf van Franco spitten wat ze willen - het is zinloos. Áls ze al een kist vinden, dan zitten er geen overblijfselen van Franco in. Hooguit een stapel kasseien. Want Franco is helemaal niet dood. Franco leeft nog. In het hele peloton.
 
											 
			 
			
			
			quote:Giro eerste doel voor Contador
Uitgegeven: 1 maart 2011 15:29
Laatst gewijzigd: 1 maart 2011 19:39
AMSTERDAM - De Giro d'Italia wordt het eerste grote doel voor Alberto Contador. De Spaanse ronderenner hoopt de Italiaanse etappekoers voor de tweede keer in zijn carrière op zijn naam te schrijven.
"De Giro is het eerste grote doel voor dit seizoen", laat Contador optekenen in La Gazzetta dello Sport. "Ik zag vorige week hoe de etappes eruit zien. Het wordt een zware, hele zware koers. Er is niet één koninginnenrit, er zijn er zes."
De controversiële renner werd vorige maand door de Spaanse wielerbond vrijgesproken voor het gebruik van clenbuterol, een verboden middel dat tijdens de Tour van 2010 in zijn bloed was gekomen.
Paspoort
In het interview met de Italiaanse sportkrant roept Contador de internationale wielerunie UCI en het internationale antidopingkantoor WADA op te geloven in het eigen systeem.
"Mijn biologisch paspoort bevat door de honderden dopingcontroles die ik door de jaren heen ondergaan heb inmiddels zoveel data. Ik geloof in dat systeem en zij zouden moeten laten zien dat ze erin geloven."
Tumult
Door alle tumult rondom de positieve test zal de renner zich voorlopig niet enkel op de koers kunnen richten. Of dat zijn deelname aan de Tour de France in gevaar brengt laat hij in het midden.
"De Tour ligt in mijn plannen. Als ik kan, zal ik hem rijden."
quote:Cavendish kiest in mei voor Ronde van Italië
Uitgegeven: 1 maart 2011 18:23
Laatst gewijzigd: 1 maart 2011 18:27
AMSTERDAM - Mark Cavendish zal in mei aan de start staan van de Giro dItalia. De sprinter van HTC-Highroad bevestigde dinsdag zijn deelname aan de eerste grote ronde van 2011.
Ik houd van het land, de supporters en de wedstrijd, verklaart de Brit zijn deelname in La Gazzetta dello Sport.
In 2010 liet Cavendish de Giro schieten ten faveure van de Ronde van Californië.
Aan koersen in Italië bewaar ik goede herinneringen met de ritzeges in de Giro in 2008 en 2009 en de overwinning van Milaan-San Remo in 2009. De Giro is veel minder hectisch dan de Tour. Bovendien vind ik de sfeer, het eten en de vrouwen er geweldig.
Zwaar parcours
Door het zware parcours - volgens Alberto Contador staan er zes koninginnenritten op het programma - zullen weinig etappes eindigen in een massasprint, realiseert Cavendish zich.
Zeker vier en maximaal zes kansen zijn er voor mij, allemaal in de eerste helft van de ronde."
De Giro start op zaterdag 7 mei in Turijn en eindigt 22 dagen later in Milaan
 
			 
			
			
			Werkelijke schitterende column over een geweldige renner.quote:
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het is idd in Nederland ook te bekijken. Indrukwekkend hoor!quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:14 schreef Beregd het volgende:
als het in NL te zien is, moeten jullie het stukje over kurt hovelinck eens bekijken op http://www.sporza.be/cm/sporza
Gaat over hoe hij een tijdje zonder schedel moest doen, en nu terug is in het peleton. Ik vond het wel fijn om te zien.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Je zou er bijna moe van worden, op de manier waarop zij futiliteiten presenteren van te voren.quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:54 schreef Chielus het volgende:
Nou, Leopard zou een nieuw "definitieve" shirt presenteren met nieuwe sponsor, maar er is weinig verandert; alleen sponsor Evonos staat nu extra op de mouwtjes.
 
			 
			
			
			idd een goeie les voor elke joinge wielrenner deze reportage!quote:Op woensdag 2 maart 2011 14:46 schreef vivelafete het volgende:
[..]
Het is idd in Nederland ook te bekijken. Indrukwekkend hoor!
Maar wat zijn sommige wielrenners toch ontzettend stom om zonder helm te gaan fietsen. Met die snelheden echt onverantwoord, dat blijkt hier wel weer uit. Je merkt er trouwens ook bijna niets van als zo'n helm op je kop zit.
 
			 
			
			
			Je moet wat als je dit seizoen.nog geen platte prijs hebt gereden.quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:15 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je zou er bijna moe van worden, op de manier waarop zij futiliteiten presenteren van te voren.
 
			 
			
			
			Zeker. Goed Nederlands voorbeeld is Kai Reus natuurlijk. Ik zie nog steeds veel renners rondfietsen zonder helm, vooral in de winter wanneer het ook nog een stuk gladder is.quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:46 schreef Beregd het volgende:
[..]
idd een goeie les voor elke joinge wielrenner deze reportage!
 
			 
			
			
			En je hebt altijd een veiliger gevoel.quote:Op woensdag 2 maart 2011 15:56 schreef No-P het volgende:
[..]
Zeker. Goed Nederlands voorbeeld is Kai Reus natuurlijk. Ik zie nog steeds veel renners rondfietsen zonder helm, vooral in de winter wanneer het ook nog een stuk gladder is.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |