Waarom was hij zelf niet bevooroordeeld? En indien hij dat niet was, hoe word je onbevooroordeeld? En waarmee wordt je geprogrammeerd zodra je je in die staat bevindt? Door wat/wie?quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:27 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Precies, maar ik denk niet dat Rijsttafel hier iets vanaf weet. Hij beschouwt het boeddhisme heel rationeel, wat ook kan en mag. Maar het esoterisch Boeddhisme (wat Boeddha enkel aan zijn getrouwen vertelde) is dat niet..
[..]
Omdat je nooit onbevooroordeeld naar de zaken kan kijken. Je bent al voorgeprogrammeerd. Ken je misschien ene Krishnamurti? Dat was een goeroe uit India en die legde uit dat je voorbij religie, cultuur en ga zo maar door moest kijken om iets van een waarheid te zien.
Refereer je toevallig naar dat verhaal over die indianen die de schepen van Columbus etc. niet konden zien uit die film 'what the bleep do we know'?quote:En de wetenschap weet steeds meer over een filter, die in ons systeem zit waardoor we enkel dat wat wij geloven kunnen zien. Dat is dus maya, die filter. Dat is natuurlijk om ons te beschermen, maar het kan ook tegen ons werken.
Ja dusquote:Zo was er eens een ontdekkingsreiziger die met schepen naar een land vol "wilden" ging. De "wilden" kwamen naar de ontdekkingsreiziger toe, en vroegen (met handen en voeten) hoe zij gekomen waren. Toen wezen de ontdekkingsreiziger en zijn bemanning naar de schepen. Maar de wilden begrepen er niks van. Zij zagen niks. Pas toen ze vertelden hoe die schepen eruit zagen, konden ze het zien.
Ik heb er mijn twijfels bijquote:Dit is waar gebeurd, en dat verslag is mee terug naar Europa genomen.
Dit laat dus nog duidelijker zien hoe onze hersenen eigenlijk tegen ons kunnen werken.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:.
Nou dat is nu juist de queeste van elkeen. Dat zal elk mens zelf ontdekken als het zover is.quote:Wie of wat is het 'werkelijke zelf'?
Indien wij ons allemaal in een staat van 'illusie ervaren' bevinden, wat is dan de werkelijkheid/waarheid/realiteit?
Het is niet de essentie van het leven maar wel datgene dat weer tot hergeboren worden.quote:Ik pik uit je post op dat de illusie veroorzaakt wordt door 'het denken en de emoties en de interactie daartussen', maar is dat niet de essentie van elk levend wezen, dat hen voort doet leven?
Ja dat zegt jou denken dat in illusie verkeertquote:Emoties zorgen voor beweging, denken voor strategie? (heel kort door de bocht).
Het veroorzaakt lijden. En wat illusie is moet ieder zelf achterhalenquote:Waarom veroorzaakt die interactie een illusie? Een illusie van wat?
Eesrst moet je desluier van de illusie opheffen en daart kan mleditatie je in helpen.quote:Waarom reageert mijn fysieke lichaam op deze illusie?
Waarom zouden hersenen daar mee te maken hebben?quote:Indien ik een stuk van mijn hersenen weghaal, heeft dat gevolgen voor de ervaring van mijn illusie. Waarom is dat? Ook een gevolg van intereactie tussen emotie en denken? En waarom heeft zo'n impact op 1 individu geen impact op het collectief?
Als je wat boeken van die man en over die man gelezen hebt dan weet je hoe en waarom.quote:Waarom was hij zelf niet bevooroordeeld? En indien hij dat niet was, hoe word je onbevooroordeeld? En waarmee wordt je geprogrammeerd zodra je je in die staat bevindt? Door wat/wie?
Maar vind je het zelf dan niet een beetje een vreemd verhaal? Ik bedoel, als dit waar zou zijn, zouden we dan niet constant tijdens onze ontwikkeling tegen allerlei problemen aanlopen, letterlijk?quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:44 schreef Berjan1986 het volgende:
Gefeliciteerd ALI, maar ik refereerde niet naar die film. Want die film heb ik niet gezien...
Ik heb dat gehoord bij een wetenschappelijke quiz, en daar vertelden ze dat het echt zo gebeurd was.
Maar ik heb daar geen interesse in, ik wil antwoord op mijn vragen van jouquote:Als je wat boeken van die man en over die man gelezen hebt dan weet je hoe en waarom.
Deze man is ingewijd in zaken, waar de normale mens geen weet van heeft. Lees het boek: "Het innerlijke leven van Krishnamurti" maar eens.
En dat doen we dan ook, maar we weten het zelf niet.quote:Maar vind je het zelf dan niet een beetje een vreemd verhaal? Ik bedoel, als dit waar zou zijn, zouden we dan niet constant tijdens onze ontwikkeling tegen allerlei problemen aanlopen, letterlijk?
Je bent gewoon aan het trollen, ik denk dat iedereen dat wel in de gaten heeft.quote:Maar ik heb daar geen interesse in, ik wil antwoord op mijn vragen van jouben immers niet met krishnamurti of zijn boek aan het fok!ken, maar met jou in communicatie.
Kun je geen algemene beschrijving van de realiteit in de context van het bestaan als mens geven?quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:39 schreef nostradama het volgende:
[..]
[..]
Nou dat is nu juist de queeste van elkeen. Dat zal elk mens zelf ontdekken als het zover is.
En het doel is dus om niet hergeboren te worden?quote:Het is niet de essentie van het leven maar wel datgene dat weer tot hergeboren worden.
In de volgens jou illusionaire wereld is dat wat ik observeer bij anderen en mijzelf ja. Dus twee belangrijke eigenschappen in organismen. Ik zie niet in waarom ze tot illusie leiden, kun je dat uitleggen?quote:Ja dat zegt jou denken dat in illusie verkeert
Het 'veroorzaakt' lijden. Dat vind ik een heel sterk standpunt wat je inneemt. Stel, ik pest jou op dagelijkse basis, en sla je regelmatig in elkaar. Wat veroorzaakt dan het lijden? Jouw emoties, gedachten en hun interactie, of ik?quote:Het veroorzaakt lijden. En wat illusie is moet ieder zelf achterhalen?
Opdat mijn fysieke lichaam niet meer reageert op de illusie om mij heen? Dus als ik door meditatie verlicht wordt, kan ik van een flatgebouw afspringen, zonder dat er iets gebeurt? Zonder dat de ervaring van mijn illusie ophoudt te bestaan wanneer ik de grond raak? Oftewel, dood ben?quote:Eesrst moet je desluier van de illusie opheffen en daart kan mleditatie je in helpen.
Omdat je in mijn ogen een onmogelijke situatie beschrijft.quote:Waarom zouden hersenen daar mee te maken hebben?
Eigenlijk wil je het einde van het pad kennen en je bent nog niet begonnen aan het padEn dat bedoel ik niet neerbuigend.
Wat denk jij dat mijn intentie is?quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:58 schreef nostradama het volgende:
Ali K, misschien moet je eerst eens de werkelijkheid van de intentie van je vragen eens onderzoeken. Dat zou al een begin kunnen zijn van het bewandelen van het pad.
Interessante opmerking, zeker in het licht van veel geruchten dat we voor worden bereid op een (fake) alien invasie of iets dergelijks. Kun je de naam van deze vrouw geven? Ik vind je opmerking 'dat doen we dan ook, maar we weten het zelf niet' geen fatsoenlijk antwoord op mijn vragen. Waarom observeren we dat een baby observeert, indien hij niets zou zien zonder dat iemand hem erover verteld heeft. Heb je daar een antwoord op?quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:58 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
En dat doen we dan ook, maar we weten het zelf niet.
Ik las laatst nog een artikel van een wetenschappelijke vrouw. Ze zei: De buitenaardsen leven al onder ons, maar we zien ze niet. Omdat we niet voorbereid zijn op die dingen. Dit was weer gebaseerd op deze wijsheid.
Je bent ook een mooie hequote:Je bent gewoon aan het trollen, ik denk dat iedereen dat wel in de gaten heeft.
Oke, kun je geen samenvatting geven?quote:Ik zei iets over Krishnamurti, en over hoe hij dacht over dit soort zaken. Jij vroeg mij hoe hij wel onbevooroordeeld naar de zaken kon kijken, en ik legde je uit dat je dan zijn boek(en) moest lezen. Zo simpel is dat.
Heej, Loop,quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:35 schreef loop het volgende:
[..]
Toch zou ik verwachten dat een verlichte kan voorkomen dat die uitgescholden wordt, maar dat is misschien iets westers dat ik intelligentie koppel aan verlichting.
Hoi Ali_kanibali,quote:
Ja daagquote:Op woensdag 23 februari 2011 22:14 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Hoi Ali_kanibali,
Ik vind opgebroken quotes erg onhandig, aangezien je zo heel snel twintig discussies tegelijk gaat voeren en dit wordt onoverzichtelijk. Daarom combineer ik alles weer in 1.
De centrale vraag van je post komt neer op goed en fout, juist en kwaad.
Maar kwaad/fout bestaat niet. Dat is een concept dat de mens heeft gemaakt. Wat is fout? Tsja, 1+1=3, dat is duidelijk fout, maar dat is een rekenfout.Je bedoelt het hier als 'goed' en 'kwaad'. En kwaad is een concept wat niet bestaat (in boeddhisme). Er is niet zoiets als een zonde zoals in het Christendom. We doen enkelt wat goed is voor onszelf en anderen. Moorden is dus niet fout. Enkelt een vergissing voortgebracht door de vertroebelde mentale staat van de moordenaar.
Er is geen hogere macht zoals bijvoorbeeld een god die iets beslist. Er is slechts natuur. Enkelt karma. Karma heeft geen bewustzijn, oordeelt niet. IS er alleen. Net als zwaartekracht. Je kunt ertegen vechten, maar daar win je niets mee.
Laat je je oordelen en verkeerde percepties vallen, dan zal het leven een stuk makkelijker zijn.
Klopt, ik weet daar niets van.quote:Op woensdag 23 februari 2011 20:27 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Precies, maar ik denk niet dat Rijsttafel hier iets vanaf weet. Hij beschouwt het boeddhisme heel rationeel, wat ook kan en mag. Maar het esoterisch Boeddhisme (wat Boeddha enkel aan zijn getrouwen vertelde) is dat niet..
Ok, dan kom ik daar bij deze nader op terug.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja daaghier neem ik geen genoegen mee. Je geeft nu nergens antwoord op.
De centrale punten van mijn post zijn mijn reactie op je verhaal van de steen. Ik zou daar graag een antwoord op hebben.
Tevens op het scenario van je vrouw en kinderen die sterven.
Je kunt niet zomaar je verleden wegleggen alsof het nooit gebeurd is.Dat is niet eerlijk tegenover de mensen die je fout hebt gedaan.
De steen, hij is zwaar om te dragen. Laat je 'm los, dan heeft hij nog wel gewicht, maar hoef je 'm zelf niet meer te dragen. De wereld draagt hem, dus niemand persoonlijk draagt hem. Vergeef je jezelf voor je fouten, dan neemt dat een last van je schouders.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja daaghier neem ik geen genoegen mee. Je geeft nu nergens antwoord op.
De centrale punten van mijn post zijn mijn reactie op je verhaal van de steen (gifgasbom). Ik zou daar graag een antwoord op hebben.
Dit idee dat mensen moeten lijden voor hun verleden is iets cultureels en iets uit gedachten en gewoonten opgelegd. Het is niet iets natuurlijks. Ik denk dat dit mede komt door het strafsysteem in onze samenleving. Heb je iets fout gedaan als klein kind, kreeg je billenkoek. Op de basisschool, moest je in de hoek staanquote:Je kunt niet zomaar je verleden wegleggen alsof het nooit gebeurd is.Dat is niet eerlijk tegenover de mensen die je verkeerd hebt gedaan. Je hebt niet voor niets een schuldgevoel, je bent schuldig. Een moordenaar is schuldig aan moord, het onrechtvaardig ontnemen van een leven, en verantwoordelijk voor het leed wat hij die persoon, familie, vrienden aandoet, of hij nu in een vertroebelde staat is of niet. Je kan dat niet zomaar wegwuiven als 'ach niet erg, goed en kwaad bestaat niet'. Wellicht niet, maar daar komt dat leven niet mee terug.
Verdriet van de dood van een persoon komt door hechting aan die persoon. Je had verwacht dat ze als het ware onsterfelijk zouden zijn en voor altijd in je leven. Als dit ineens wegvalt, is dat een teleurstelling en dat bepaalt de meeste pijn. Maar dood hoort bij het leven en je hebt er niets over te willen. Je kunt het leren accepteren.quote:Tevens op het scenario van je vrouw en kinderen die sterven.
Heej summer2bird,quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:45 schreef summer2bird het volgende:
Misschien is het al gevraagd en misschien een behoorlijk domme vraag: maar zit er in de levenswijze van het Boeddhisme eigenlijk verschil tussen man en vrouw?
Ik vind karma nou juist weer snel te begrijpen. Zie het als een natuurwet, net zoiets als de zwaartekracht van Newton (die hij beschreef aan de hand van een appel die van de boom valt).quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:49 schreef ScreamerT7 het volgende:
hey mensen, ik ben 16 - - wat ik wel vreemd vind is dat sommige mensen dingen uit het boedhisme erg moelijk te begrijpen vinden, terwijl ik veel dingen meteen door had - - alleen wat ik niet goed begrijp is Karma, ik blijf dat erg lastig vinden - -
Dus meneer A slaat meneer B, meneer B heeft pijn?quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:08 schreef quirigua het volgende:
[..]
natuurwet : A gebeurt, en daaruit volgt B.
Mooi Screamer. Als jij dit allemaal begrijpt is dat ten gevolge van jou evolutie op geestelijk gebied in een vorig leven. Dan heb je daar toen al ernstig mee bezig geweest. Wat begrijp je niet van karma, of wat precies vind je lastig?quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:49 schreef ScreamerT7 het volgende:
hey mensen, ik ben 16 en ik vind het leuk dat er zo'n topic is aangezien er niemand in mijn omgeving echt geintresseerd is in het boeddhisme. Wat ik wel vreemd vind is dat sommige mensen dingen uit het boedhisme erg moelijk te begrijpen vinden, terwijl ik veel dingen meteen door had. Ik zag hier iemand zeggen dat die bijvoorbeeld eerst het werk van tolle niet begreep terwijl ik dit eigenlijk in 1 keer begreep(niet alleen Intellectueel)(Misschien omdat ik nog jong ben) Alleen wat ik niet goed begrijp is Karma, ik blijf dat erg lastig vinden.
Het gaat er hem helemaal niet om wat ik erover denk. Dat speelt geen enkele rol. Jij moet je eigen intenties onderzoeken, omwille van jezelfquote:Op woensdag 23 februari 2011 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat denk jij dat mijn intentie is?
kijk, ik zie karma als een soort van straf, bijvoorbeel meneer A slaat meneer B, over 50 jaar of in een ander leven word meneer A geslagen. Maar nou lees ik vaak dat je het juist niet zo moet zien.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:16 schreef nostradama het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet van karma, of wat precies vind je lastig?
Daar zit de fout : jouw interpretatie, die is van jou (straf = jouw idee). Karma is neutraal. Karma gaat ook niet over meneer A of B. Karma is veel eenvoudiger.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:34 schreef ScreamerT7 het volgende:
[..]
kijk, ik zie karma als een soort van straf, bijvoorbeel meneer A slaat meneer B, over 50 jaar of in een ander leven word meneer A geslagen. Maar nou lees ik vaak dat je het juist niet zo moet zien.
of moet je het wel zo zien
Op woensdag 23 februari 2011 21:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |