abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92876089
Zit die zaak dus een beetje te volgen. Er zijn mensen die menen dat ze moet worden vrijgelaten, er zijn ook mensen die menen dat ze dan vrijwel (eenzaam) zal sterven. Ook omdat ze haar kudde (noem je dat zo :@ ) niet exact kunnen lokaliseren.

Zelf ben ik van mening dat dierentuinen en dolfinaria een cruciale rol spelen in voorlichting en dus bewustzijn van het belang van fauna bij mensen. Wie heeft er als klein ukkie niet vol verbazing over al die rare beesten rondgelopen in de dierentuin?

Bovendien heeft het Dolfinarium een hoop geld uitgegeven voor de opvang en verzorging van Morgan.

Sowieso zou een orka in het Dolfinarium wel vet zijn. De oudere FOK!ers kunnen zich het 'Gudrun-tijdperk' misschien nog wel herinneren. O+

Wat denken jullie.... Vrijlaten of houden?

Poll: Orka Morgan moet:
Zo snel mogelijk worden vrijgelaten.
In het dolfinarium blijven.
Geen mening.
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 11% gewijzigd door Stokstaart op 16-02-2011 18:11:58 ]
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_92876147
He deserves Freedom..
What is meant to be, will be.
pi_92876191
Opsluiten voor mijn vermaak (duimomhoogsmiley/ kutfokchromeenjava)
  Moderator woensdag 16 februari 2011 @ 18:10:50 #4
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_92876242
Ze schijnt in het wild niet meer te kunnen overleven heb ik begrepen. Maar er zijn toch wel vaker orca's weer vrijgelaten?

Ik heb ooit een docu gezien over hoe de dieren in diverse dolfinariums terecht komen en sinds toen weiger ik er heen te gaan :@
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_92876389
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:10 schreef senesta het volgende:
Ze schijnt in het wild niet meer te kunnen overleven heb ik begrepen. Maar er zijn toch wel vaker orca's weer vrijgelaten?

Ik heb ooit een docu gezien over hoe de dieren in diverse dolfinariums terecht komen en sinds toen weiger ik er heen te gaan :@
Als ze haar groep kunnen lokaliseren wel. Volgens die gasten van het dolfinarium kunnen ze die echter niet exact vinden. Ze weten alleen dat ze in de Noorse zee zwemmen. Maar dat is een enorm gebied. :')

En ze hebben haar natuurlijk gered van een zekere dood. Niet met een drijfnet uit de zee geplukt zoals in de jaren 70 gedaan werd.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_92876741
ik vind dat ze het familie van Morgan eerst moeten opsporen, daarna een vrijlating voor haar regelen samen met voor de half jaar volgen screenen naar gezondheid en blijf ie nog bij de familie.
Anders blijf ie tot zijn dood in kleine kooitje zeg maar.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_92877225
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
ik vind dat ze het familie van Morgan eerst moeten opsporen, daarna een vrijlating voor haar regelen samen met voor de half jaar volgen screenen naar gezondheid en blijf ie nog bij de familie.
Anders blijf ie tot zijn dood in kleine kooitje zeg maar.
Iets in die richting inderdaad. Dat zou de vierde optie in die poll moeten zijn.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_92887098
Er was een idee geopperd om Morgan een verblijf te geven in het IJsselmeer (afgezet) zodat ze meer ruimte zou hebben (het bassin in het Dolfinarium is veel te klein, in het AD stond dat ze overgewicht had), en ze al meer kon wennen aan het zeeleven.

De andere optie is namelijk voor vele euro's verkopen aan een ander dolfinarium (want hier blijven kan niet), wat een leuk extra zakcentje is voor het dolfinarium hier, maar wat voor Morgan betekent dat haar leven er waarschijnlijk niet echt fijner op zal worden.
Walvissen horen te kunnen zwemmen (dolfijnen dus ook), en niet opgesloten te zitten in te kleine bassins - om maar te zwijgen hoe veel dolfinaria aan hun dieren komen.
(Ja ik heb The Cove gekeken ;) )
'
pi_92887788
Er is blijkbaar al een plek aangeboden bij Neeltje Jans waar ze in steeds grotere bassins in de Oosterschelde alvast kan wennen aan terugkeer in de natuur. Dat terugkeerplan gaat een tijdje duren, dan hebben ze mooi tijd om haar familie te zoeken (bv door óók DNA af te staan aan wetenschappers die een andere zienswijze hebben dan het dolfinarium).

Het Dolfinarium heeft wat mij betreft een beetje de schijn tegen omdat ze al heel snel zoiets hadden van "die gaat nooit meer de zee in" , Morgan aan mensen hebben laten laten wennen en alleen maar mee lijken te werken aan onderzoek door wetenschappers die niks met het vrijlaat plan te maken hebben.

Het voornaamste argument van het dolfinarium is dat ze op zee alleen kan gedijen als ze haar directe familie weet terug te vinden, anders is het zielig.
Als ze in het dolfinarium blijft is ze volgens die redenatie sowieso zielig in haar uppie en als ze naar een ander park met orka's gaat is ze ook niet bij directe familie dus dan gaat het argument ook al niet op.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 10:56:38 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_92956730
Ik weet wel dat ik door deze 'affaire' een nog grotere hekel heb gekregen aan het dolfinarium.

Wat er ook gebeurt, daar mag ze niet blijven, geldwolven :r Het arme dier had meteen ingeslapen moeten worden toen ze haar vonden. Er zijn meerdere gevallen van vrijlating bekend (Keiko nog wel de bekendste) geen van allen zijn succesvol gebleken. Ik ben ook sceptisch over het vinden van haar pod (groep orka's).

De meest humane oplossing nu, lijkt mij een groot zeebassin a la Keiko, maar of ze daar gelukkig wordt? Haar vrijheid krijgt ze iig niet meer terug.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 18 februari 2011 @ 17:02:24 #11
163650 Greys
pi_92971169
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 21:14 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Er is blijkbaar al een plek aangeboden bij Neeltje Jans waar ze in steeds grotere bassins in de Oosterschelde alvast kan wennen aan terugkeer in de natuur. Dat terugkeerplan gaat een tijdje duren, dan hebben ze mooi tijd om haar familie te zoeken (bv door óók DNA af te staan aan wetenschappers die een andere zienswijze hebben dan het dolfinarium).
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.

quote:
Het Dolfinarium heeft wat mij betreft een beetje de schijn tegen omdat ze al heel snel zoiets hadden van "die gaat nooit meer de zee in" , Morgan aan mensen hebben laten laten wennen en alleen maar mee lijken te werken aan onderzoek door wetenschappers die niks met het vrijlaat plan te maken hebben.
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.

quote:
Het voornaamste argument van het dolfinarium is dat ze op zee alleen kan gedijen als ze haar directe familie weet terug te vinden, anders is het zielig.
Als ze in het dolfinarium blijft is ze volgens die redenatie sowieso zielig in haar uppie en als ze naar een ander park met orka's gaat is ze ook niet bij directe familie dus dan gaat het argument ook al niet op.
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.

Echter, in China en Florida zijn ook orka's in groepen in gevangenschap waar ze bij zou kunnen, zoals ze zelf toegaven. Waar dan meer ruimte is en waar ze dan niet zo treurig alleen is.

Dus zelf zou ik zeggen, probeer het Neeltje Jans plan (daar kon ze al per direct terecht, was al helemaal klaar), steeds meer ruimte en ondertussen familie zoeken. En als dat niet lukt, dan naar China of Florida.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_92971858
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 17:02 schreef Greys het volgende:

[..]

Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.

[..]

Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.

[..]

Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.

Echter, in China en Florida zijn ook orka's in groepen in gevangenschap waar ze bij zou kunnen, zoals ze zelf toegaven. Waar dan meer ruimte is en waar ze dan niet zo treurig alleen is.

Dus zelf zou ik zeggen, probeer het Neeltje Jans plan (daar kon ze al per direct terecht, was al helemaal klaar), steeds meer ruimte en ondertussen familie zoeken. En als dat niet lukt, dan naar China of Florida.
:Y
pi_93006242
Hoe kwam ik nou bij het IJsselmeer.. :D
Ik bedoelde inderdaad de Oosterschelde.
Lijkt mij ook de beste optie. :)
pi_93010568
Als je Morgan in IJsselmeer vrijlaten.
Eten zij meeste visje in IJsselmeer op.
dat zullen de vissers niet leuk vinden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Moderator zaterdag 19 februari 2011 @ 14:34:29 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_93012078
Of ze al dan niet vrij moet, laat ik aan de experts over.

Ik ben alleen van mening dat ze niet in het Dolfinarium moet blijven. Dat is niet gebouwd op Orka's, maar op dolfijnen. Ze zou dan ergens heen moeten waar ze veel meer ruimte heeft, en waar ze zo veel mogelijk orka kan zijn
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97890162
Ik wil dit topic toch nog wel even aanhalen. Gisteren in Dolfinarium geweest, mooi park verder... Maar wat zielig voor zo'n beestje! Ze hing ondersteboven in de hoek, zonder te bewegen.. Wat waarschijnlijk aantoont dat ze niet gecharmeerd is van de bezoekers die haar nu 3 uur lang mogen bezoeken. Even later probeerde de verzorger haar af te leiden.

De orka is nu te ver aan mensen gewend, maar dat argument werd al veels te vroeg gebruikt. Nou las ik ook nog op wikipedia dat 70% van de dieren in een dolfinarium zelfmoord plegen.
Prachtig park verder, leuke shows.. Maar ik blijf 't wrang vinden dat Morgan geen eerlijke kans krijgt voornamelijk vanwege 't geld.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  Moderator woensdag 8 juni 2011 @ 18:03:12 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_97895900
M'n collega zei vanmiddag dat ie ergens gelezen had dat het dolfinarium haar helemaal niet vrij lig laten. Belachelijke houding van ze. Waar gaat het nou om, dierenwelzijn, toch? Blijkbaar niet.

Lekker makkelijk, gratis orka gekregen }:|
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:07:17 #18
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_97896072
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:03 schreef Guppyfriend het volgende:
M'n collega zei vanmiddag dat ie ergens gelezen had dat het dolfinarium haar helemaal niet vrij lig laten. Belachelijke houding van ze. Waar gaat het nou om, dierenwelzijn, toch? Blijkbaar niet.

Lekker makkelijk, gratis orka gekregen }:|
Ik denk niet dat ze nog lang leeft. :)
  Moderator woensdag 8 juni 2011 @ 18:11:29 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_97896254
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:07 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ze nog lang leeft. :)
Nee. Dat denk ik ook niet... Een pluim waard voor het Dolfinarium...
pi_97896344
http://www.nu.nl/binnenland/2533469/morgan-moet-neeltje-jans.html

quote:
'Morgan moet naar Neeltje Jans'
Laatste update: 6 juni 2011 16:54 info .HARDERWIJK - Actiegroepen verenigd in de Orka Coalitie willen dat Morgan zo spoedig mogelijk verhuist naar het deltapark Neeltje Jans in Zeeland.

Foto: ANP De orka verblijft nu in een te kleine ruimte, waardoor het welzijn van het dier gevaar loopt, aldus de actiegroepen maandag.

In juni 2010 werd de orka verzwakt uit de Waddenzee gehaald. Sindsdien verblijft Morgan in het Dolfinarium in Harderwijk. De tijdelijke ontheffing die de opvang mogelijk maakt, loopt volgens de Orka Coalitie over twee weken af.

Het bassin waarin Morgan verblijft, is volgens de activisten 600 kubieke meter groot, terwijl het volgens internationale regels minimaal 1600 kubieke meter zou moeten zijn. Bij Neeltje Jans zou het dier wel de ruimte krijgen die het nodig heeft. ''Daar kan ze rondzwemmen, duiken en jagen. Ze kan daar natuurlijker gedrag vertonen.'' Einddoel van de coalitie blijft dat de orka wordt uitgezet.Uitgezet

De coalitie vraagt zich af of die ontheffing zomaar verlengd kan worden, stelde een woordvoerster. ''Die ontheffing is gebaseerd op de voorwaarde dat het dier weer uitgezet wordt. Dat wil het Dolfinarium niet.''

Het is onverantwoord orka Morgan terug te zetten in zee, bleek december vorig jaar uit een wetenschappelijk rapport dat het zeedierenpark had laten opstellen. Het Dolfinarium beraadt zich over het voorstel van de dierenactivisten.
http://www.nu.nl/binnenla(...)f-in-harderwijk.html

quote:
'Orka Morgan beter af in Harderwijk'
Laatste update: 7 juni 2011 17:08 info .HARDERWIJK - Het plan van dierenactivisten om de orka Morgan naar Neeltje Jans te verplaatsen, is niet goed voor het welzijn van het dier. Dat meldde het Dolfinarium dinsdag in reactie op een plan van de Orka Coalitie.

Foto: ANP De activisten meldden maandag ook dat de termijn van de ministeriële ontheffing om het beest op te vangen, af zou lopen. Volgens het zeedierenpark is van een termijn helemaal geen sprake en blijft de orka in Harderwijk tot een betere plek is gevonden.

Morgan werd juni vorig jaar in verzwakte toestand uit de Waddenzee gehaald. Nadat het dier was opgeknapt, liet het Dolfinarium wetenschappers onderzoeken of ze terug de natuur in kon. Dat bleek niet het geval, tot woede van de activisten.

[b]''Wij zijn nog altijd op zoek naar een adoptiefamilie voor Morgan.[/b] Het plan om haar voorlopig uit te zetten in Neeltje Jans is ons eerder gepresenteerd door de actievoerders. Deskundigen hebben dit plan toen al afgewezen'', aldus een woordvoerder van het zeedierenpark.

Het Dolfinarium wil niet in gesprek met de actievoerders over hun plannen. ''Het is voor een professionele organisatie als het Dolfinarium zinloos om met moedwillige dwarsliggers te praten'', zei directeur Marten Foppen.
Neeltje Jans geeft het dier sowieso al véél meer ruimte voor normaal gedrag dan zo'n zwembadje in het dolfinarium. Hoezo is het dier dan beter af in Harderwijk ? O wacht, dat willen ze niet zeggen omdat die andere groep hen hun speeltje niet wil laten houden, dus dan zeggen ze niks, lekker puh !
Lekker sterke argumenten van het dolfinarium, zo lijkt het vanuit deze berichtjes.
En ze zijn op zoek naar een adoptiefamilie ? In het wild of eentje in een park zodat ze nog wat kunnen vangen ?
  woensdag 8 juni 2011 @ 18:34:08 #21
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_97897327
Het enige argument voor het Dolfinarium om Morgan te houden is geld. Walgelijke organisatie :r
pi_97898890
Ik ben niet overtuigd van die Orka coalitie. Het is wel heel makkelijk om te roepen dat het Dolfinarium verkeerd bezig is terwijl ze zelf niet eens weten wat DE oplossing is.

Die Orka naar Neeltje jans kan, maar wie geeft dan de garantie dat daar genoeg voedsel gevonden wordt? Of zal het er op neer komen dat ze dan nog altijd gevoerd moet worden.

Meer ruimte is zeker wel en goed punt, dat kan niet groot genoeg zijn. Maar je moet ook kijken of alle andere factoren beter zijn. Daar ben ik niet van overtuigd.

En ik kan me goed voorstellen dat het Dolfinarium niet MEER in gesprek wil met de actievoerders. Die zijn al zo lang aan het drammen dat er geen goede discussie meer te voeren is. Op een gegeven moment moet je dan gewoon zeggen een verdere discussie geen zin heeft.
  Moderator woensdag 8 juni 2011 @ 19:44:00 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_97900910
Maar als er internationale regels zijn, dan heeft het Dolfinarium zich daar toch aan te houden? Alles wijst erop dat de orka daar toch niet op haar plek is? Kijk, als ze dan zo nodig in gevangenschap moet, dan toch in elk geval met genoeg ruimte... Dan moet het Dolfinarium toch kunnen inzien?
pi_97927871
Inderdaad, als ze te klein gehouden wordt dan moet er snel naar een oplossing gekeken worden. Neeltje Jans zou blijkbaar een goede oplossing zijn, veel meer ruimte en natuurlijk gedrag wat ze nu niet heeft. Dat er dan misschien nog steeds gevoerd moet worden lijkt me acceptabel, dat gebeurd nu ook.

Het onderzoek dat Dolfinarium heeft laten uitvoeren is misschien ook niet eerlijk verlopen omdat Dolfinarium hier veel eigen belangen bij heeft. Het zou nog eens uitgevoerd moeten worden door andere personen.

In de Noordzee zwemmen nog een aantal orka's, dit zou familie van Morgan kunnen zijn wat haar kansen bij vrijlating zou vergroten. Tot nu toe is er nog steeds geen onderzoek gedaan of het inderdaad familie is. Voor mij laat dat heel duidelijk zien dat er alleen maar aan eigen belangen gedacht wordt.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_98155902
@Pannenkoekenmix:
Er is (volgens het Dolfinarium) al wel onderzoek gedaan naar orka's in de Noordzee, maar de familie is nog niet gevonden. En ik denk dat de actiegroepen dat ook hebben moeten constateren, want de kenmerken van een orka-familie zijn gewoon zichtbaar (de grijze halve-maanvormige vlek achter de rugvin is zo'n kenmerk, deze verschilt per familie.) en is dus niet iets dat je zomaar verborgen kan houden als Dolfinarium zijnde.

(Ik ben overigens geen fan van het Dolfinarium hoor. Niet alleen orka's maar ook dolfijnen hebben heel wat meer ruimte nodig... )

En het onvindbaar blijven van Morgan's familie is dan ook het grote probleem, want elke Orka-familie heeft zijn eigen taal en gebruiken. Morgan kan dus niet zomaar geadopteerd worden door een andere familie, want dan verstaan ze elkaar niet. (Volgens mij was het dan wel weer een optie om haar bij Orka's in gevangenschap te zetten, omdat deze weer een eigen (nieuwe) taal ontwikkelen, oid. Maar als je het over het welzijn van zeezoogdieren hebt zet ik mijn vraagtekens bij de parken in China en Florida...)

Dus zomaar vrijlaten is geen optie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')