Als ze haar groep kunnen lokaliseren wel. Volgens die gasten van het dolfinarium kunnen ze die echter niet exact vinden. Ze weten alleen dat ze in de Noorse zee zwemmen. Maar dat is een enorm gebied.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:10 schreef senesta het volgende:
Ze schijnt in het wild niet meer te kunnen overleven heb ik begrepen. Maar er zijn toch wel vaker orca's weer vrijgelaten?
Ik heb ooit een docu gezien over hoe de dieren in diverse dolfinariums terecht komen en sinds toen weiger ik er heen te gaan
Iets in die richting inderdaad. Dat zou de vierde optie in die poll moeten zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:23 schreef Captain_Ghost het volgende:
ik vind dat ze het familie van Morgan eerst moeten opsporen, daarna een vrijlating voor haar regelen samen met voor de half jaar volgen screenen naar gezondheid en blijf ie nog bij de familie.
Anders blijf ie tot zijn dood in kleine kooitje zeg maar.
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.quote:Op woensdag 16 februari 2011 21:14 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Er is blijkbaar al een plek aangeboden bij Neeltje Jans waar ze in steeds grotere bassins in de Oosterschelde alvast kan wennen aan terugkeer in de natuur. Dat terugkeerplan gaat een tijdje duren, dan hebben ze mooi tijd om haar familie te zoeken (bv door óók DNA af te staan aan wetenschappers die een andere zienswijze hebben dan het dolfinarium).
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.quote:Het Dolfinarium heeft wat mij betreft een beetje de schijn tegen omdat ze al heel snel zoiets hadden van "die gaat nooit meer de zee in" , Morgan aan mensen hebben laten laten wennen en alleen maar mee lijken te werken aan onderzoek door wetenschappers die niks met het vrijlaat plan te maken hebben.
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.quote:Het voornaamste argument van het dolfinarium is dat ze op zee alleen kan gedijen als ze haar directe familie weet terug te vinden, anders is het zielig.
Als ze in het dolfinarium blijft is ze volgens die redenatie sowieso zielig in haar uppie en als ze naar een ander park met orka's gaat is ze ook niet bij directe familie dus dan gaat het argument ook al niet op.
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat plan (waar ze het van de week bij P&W (?) over hadden) klonk mij ook het beste in de oren. Dan krijgt ze in elk geval op korte termijn veel meer de ruimte, er kon steeds een bassin bij geopend worden. Langzaam meer ruimte.
[..]
Ze hebben idd al snel publiek toegelaten bij Morgan. Terwijl ze nu ineens weer NIET te zien is voor publiek. Dubieus.
[..]
Keiko is een heel treurige eenzame dood gestorven, zonder familie. Die schijnt zichzelf uiteindelijk in een gat in de bodem gegraven te hebben van ellende. Ik geloof ook best dat zonder familie het weinig wordt in het wild.
Echter, in China en Florida zijn ook orka's in groepen in gevangenschap waar ze bij zou kunnen, zoals ze zelf toegaven. Waar dan meer ruimte is en waar ze dan niet zo treurig alleen is.
Dus zelf zou ik zeggen, probeer het Neeltje Jans plan (daar kon ze al per direct terecht, was al helemaal klaar), steeds meer ruimte en ondertussen familie zoeken. En als dat niet lukt, dan naar China of Florida.
Ik denk niet dat ze nog lang leeft.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:03 schreef Guppyfriend het volgende:
M'n collega zei vanmiddag dat ie ergens gelezen had dat het dolfinarium haar helemaal niet vrij lig laten. Belachelijke houding van ze. Waar gaat het nou om, dierenwelzijn, toch? Blijkbaar niet.
Lekker makkelijk, gratis orka gekregen
Nee. Dat denk ik ook niet... Een pluim waard voor het Dolfinarium...quote:
http://www.nu.nl/binnenla(...)f-in-harderwijk.htmlquote:'Morgan moet naar Neeltje Jans'
Laatste update: 6 juni 2011 16:54 info .HARDERWIJK - Actiegroepen verenigd in de Orka Coalitie willen dat Morgan zo spoedig mogelijk verhuist naar het deltapark Neeltje Jans in Zeeland.
Foto: ANP De orka verblijft nu in een te kleine ruimte, waardoor het welzijn van het dier gevaar loopt, aldus de actiegroepen maandag.
In juni 2010 werd de orka verzwakt uit de Waddenzee gehaald. Sindsdien verblijft Morgan in het Dolfinarium in Harderwijk. De tijdelijke ontheffing die de opvang mogelijk maakt, loopt volgens de Orka Coalitie over twee weken af.
Het bassin waarin Morgan verblijft, is volgens de activisten 600 kubieke meter groot, terwijl het volgens internationale regels minimaal 1600 kubieke meter zou moeten zijn. Bij Neeltje Jans zou het dier wel de ruimte krijgen die het nodig heeft. ''Daar kan ze rondzwemmen, duiken en jagen. Ze kan daar natuurlijker gedrag vertonen.'' Einddoel van de coalitie blijft dat de orka wordt uitgezet.Uitgezet
De coalitie vraagt zich af of die ontheffing zomaar verlengd kan worden, stelde een woordvoerster. ''Die ontheffing is gebaseerd op de voorwaarde dat het dier weer uitgezet wordt. Dat wil het Dolfinarium niet.''
Het is onverantwoord orka Morgan terug te zetten in zee, bleek december vorig jaar uit een wetenschappelijk rapport dat het zeedierenpark had laten opstellen. Het Dolfinarium beraadt zich over het voorstel van de dierenactivisten.
Neeltje Jans geeft het dier sowieso al véél meer ruimte voor normaal gedrag dan zo'n zwembadje in het dolfinarium. Hoezo is het dier dan beter af in Harderwijk ? O wacht, dat willen ze niet zeggen omdat die andere groep hen hun speeltje niet wil laten houden, dus dan zeggen ze niks, lekker puh !quote:'Orka Morgan beter af in Harderwijk'
Laatste update: 7 juni 2011 17:08 info .HARDERWIJK - Het plan van dierenactivisten om de orka Morgan naar Neeltje Jans te verplaatsen, is niet goed voor het welzijn van het dier. Dat meldde het Dolfinarium dinsdag in reactie op een plan van de Orka Coalitie.
Foto: ANP De activisten meldden maandag ook dat de termijn van de ministeriële ontheffing om het beest op te vangen, af zou lopen. Volgens het zeedierenpark is van een termijn helemaal geen sprake en blijft de orka in Harderwijk tot een betere plek is gevonden.
Morgan werd juni vorig jaar in verzwakte toestand uit de Waddenzee gehaald. Nadat het dier was opgeknapt, liet het Dolfinarium wetenschappers onderzoeken of ze terug de natuur in kon. Dat bleek niet het geval, tot woede van de activisten.
[b]''Wij zijn nog altijd op zoek naar een adoptiefamilie voor Morgan.[/b] Het plan om haar voorlopig uit te zetten in Neeltje Jans is ons eerder gepresenteerd door de actievoerders. Deskundigen hebben dit plan toen al afgewezen'', aldus een woordvoerder van het zeedierenpark.
Het Dolfinarium wil niet in gesprek met de actievoerders over hun plannen. ''Het is voor een professionele organisatie als het Dolfinarium zinloos om met moedwillige dwarsliggers te praten'', zei directeur Marten Foppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |