abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94876835
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2011 21:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Natuurlijk zoek ik uiteindelijk een installateur waarmee ik kan overleggen! Maar ik kan niet de halve stad over de vloer laten komen.
In ieder geval niet allemaal tegelijk. :+
quote:
En welke vragen en alternatieven ik kan stellen en voorleggen leer/lees ik hier, in dit topic. Híer heb ik wat aan, niet aan een installateur die zegt ja mevrouwtje, dit is mijn werk, en deze oplossing is heus de beste. Of belangstellend knikt en bij wijze van advies met een prijsopgave komt.

Jij en de anderen zitten echt niet zonder resultaat te typen hoor, juist het benoemen van opties en voor- en nadelen is heel waardevol. Dank daarvoor!

[..]

Wanden? In een ruimte van 24m2? Een wandje ter afschutting van wc/douche. Waarom zou de vloerverwarming daar niet gewoon onderdoor kunnen lopen?
Mag hopen dat je het toilet wel geheel afschermd va het wonen, neem trouwens een Diepspoeler en geen vlakspoeler, het voordeel van de Diepspoeler tov de vlakspoeler is dat de uitwerpselen in ieder geval even ondergedompeld worden en zodoende voor minder geuroverlast zorgt.

Leidingen onder de muur door is niet handig indien er een reparatie benodigd is, hoe klein deze kans ook is.
quote:
[..]

Maar dat heeft niks te maken met advies over ketel. Dat is gewoon de uiteindelijke implementatie.

Overigens komt die gewoon door het dak - niet door de gevel.

[..]

Elektische vloerverwarming is inderdaad misschien wel een alternatief. Weet ik ook niks van.. :+
Een stopcontact is hiervoor wel handig.
pi_94876974
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:06 schreef Vonkenboer het volgende:
Is de ruimte in de woning niet gewoon te klein om fatsoenlijk te kunnen verwarmen met een cv installatie ?
Nu snap ik ook wel dat het comfort van vloerverwarming hoger is dan van een enkele gaskachel of houtkachel.

Maar past een houtkachel of gaskachel stiekem niet veel meer bij jou huisje sigme ?
Een cv-ketel komt echt geen knisperend geluid van brandend hout uit hoor O+

Enfin, just my two cents
:Y
Voor het mooie zou ze de ketel speciaal moeten laten maken, zelfs de kleinste standaard ketel levert al snel teveel vermogen.
pi_94877147
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:08 schreef klipper het volgende:

[..]

Voor het mooie zou ze de ketel speciaal moeten laten maken, zelfs de kleinste standaard ketel levert al snel teveel vermogen.
Oeh!
Kan dat?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 31 maart 2011 @ 22:16:55 #54
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94877531
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:08 schreef klipper het volgende:

[..]

Die mogelijkheid is mij geheel onbekend, wordt het dan niet vrij duur ?
pi_94877743
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:06 schreef Vonkenboer het volgende:
Is de ruimte in de woning niet gewoon te klein om fatsoenlijk te kunnen verwarmen met een cv installatie ?
Nu snap ik ook wel dat het comfort van vloerverwarming hoger is dan van een enkele gaskachel of houtkachel.

Maar past een houtkachel of gaskachel stiekem niet veel meer bij jou huisje sigme ?
Een cv-ketel komt echt geen knisperend geluid van brandend hout uit hoor O+

Enfin, just my two cents
Ons pied-a-terre moet vooral comfortabel worden, en dat ook zijn wanneer we er een tijdje niet komen. Daardoor valt een houtkachel en een petroleumkachel af (beide wel gehad daar, niet tegelijk natuurlijk). Gaskachel is wel een serieuze optie, we zullen ook sowieso het huis gaskachelgeschikt houden (dus een gasbuis naar de schoorsteenmantel leggen).

quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:07 schreef klipper het volgende:

[..]

In ieder geval niet allemaal tegelijk. :+

[..]

Mag hopen dat je het toilet wel geheel afschermd va het wonen, neem trouwens een Diepspoeler en geen vlakspoeler, het voordeel van de Diepspoeler tov de vlakspoeler is dat de uitwerpselen in ieder geval even ondergedompeld worden en zodoende voor minder geuroverlast zorgt.

Leidingen onder de muur door is niet handig indien er een reparatie benodigd is, hoe klein deze kans ook is.

[..]

Een stopcontact is hiervoor wel handig.
Toilet wordt afsluitbaar :Y. Dank voor de diepspoeltip!

Stopcontact is in voorzien *phew*. Als dat alles is, ben ik klaar :D.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94878768
Doe even een paar stappen terug: hoeveel tijd gaan jullie in die woning doorbrengen. Is dat 1 dag per week, 5 dagen? Dat maakt inderdaad nogal wat uit.

Kom je er weinig, dan wordt de optie gaskachel + aparte geiser (voor warm water) inderdaad wel eens heel erg interessant. Gaskachel aan en in 10 minuten is het warm, en kan de boel getemperd worden. Simpeler dan dit kan je het eigenlijk niet krijgen. Ongetwijfeld zal het een/ander gereguleerd kunnen worden, maar daar kunnen de heren installateurs beter antwoord op geven.

Jouw voorstel heeft gewoon nadelen, buiten de nadelen van vloerverwarming op zich (lange reactietijd), komt dan ook nog eens de extra complexiteit van de installatie boven drijven omdat alle CV's die er op de markt verkrijgbaar zijn gewoonweg te zwaar zijn.
pi_94878976
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die mogelijkheid is mij geheel onbekend, wordt het dan niet vrij duur ?
Is ook niet mogelijk.

Even een voorbeeldje tussendoor.

Wat zijn de voor en nadelen van cv-ketels met een overcapaciteit?

Stel je hebt een cv-ketel nodig met een vermogen van 22 kW. Wat zijn de gevolgen als je een ketel koopt met een vermogen van bijvoorbeeld 34 kW?

Voordelen

Met zoveel oververmogen hoef je nooit zorgen te maken dat je in de koudste winter die we je ooit in je leven gaat meemaken het koud in het huis zal zijn.

Als de ketel een combiketel is, die dus ook warm water levert heeft een groot vermogen het voordeel dat je heel veel warm water kan produceren. Als je onder de douche staat en iemand draait de warmwaterkraan open merk je dat maar nauwelijks.

Nadelen

Elke medaille heeft helaas een keerzijde. Ook deze. CV-ketels met overcapaciteit kunnen hun brander minder ver moduleren. De kleinste branderstand zal voor je huis eigenlijk te groot, beter gezegd, niet optimaal zijn. De ketel zal vaker (in de verwarmingsstand) uit dan aan staan. En hoe vreemd het ook klinkt, dat is niet goed. Als je weten waarom dat niet optimaal is moet je deze achtergrondinformatie lezen.
pi_94879272
Lees dit maar eens door.

En bereken eens wat je nu maximaal nodig hebt.

http://centrale-verwarmin(...)t-modulatibereik.php
pi_94879894
Loodgietertje, even voor je eigen beeld :

Ik leid een cv-technische groothandel met 70-100 klanten per dag aan de balie.
Gemiddeld verkopen wij het binnenwerk van het hydroblok van de avanta een keer of 3 per dag.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_94880936
Hmm, als ik dat huisje zo zie dan doet me dat denken aan mijn vorige woning (was net zo groot).
Was ook in de winter perfect warm te stoken met een klein rond gaskacheltje (zo'n "omgekeerde prullenbak").

Warm water uit een geiser of boiler.

Goed isoleren en je hebt nergens last van :)

Vloerverwarming lijkt me wel lekker maar het is ook erg klein...

In m'n huidige huisje heb ik een Benraad keteltje en die heeft m'n keuken als eens midden in de nacht blank gezet omdat de automatische ontluchter het nodig vond om open te blijven staan :')
pi_94881074
Klep/hydroblock van de avanta komt inderdaad regelmatig eens voor, hierdoor kun je als je de vloerverwarming niet van de juiste beveiligingen voorziet zoals klipper al aangeeft een te hoge temperatuur in je vloer krijgen. Geloof mij dat wil je niet. Regelingen/beveiligingen van de ketel moet je ook niet altijd vertrouwen, ik ken gevallen waarbij de vloer kapot was en het stoom eruit kwam.

Over dat bypass verhaal van loodgietertje, een pomp die tegen een gesloten thermostaatafsluiter staat te duwen is niet echt gezond voor de levensduur van de pomp. Bypass is beter, zoals klipper al aangeeft merkt de gebruiker wel dat er wat mis is.
pi_94881785
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 23:10 schreef MaGNeT het volgende:
Hmm, als ik dat huisje zo zie dan doet me dat denken aan mijn vorige woning (was net zo groot).
Was ook in de winter perfect warm te stoken met een klein rond gaskacheltje (zo'n "omgekeerde prullenbak").

Warm water uit een geiser of boiler.

Goed isoleren en je hebt nergens last van :)

Vloerverwarming lijkt me wel lekker maar het is ook erg klein...

In m'n huidige huisje heb ik een Benraad keteltje en die heeft m'n keuken als eens midden in de nacht blank gezet omdat de automatische ontluchter het nodig vond om open te blijven staan :')
De ruimte die ts wilt verwarmen is natuurlijk erg klein, misschien kan ts inderdaad beter kijken maar zo'n omgekeerde prullenbak, is niet alleen uitermate geschikt voor zo'n ruimte maar is bovendien erg behaaglijk.

Zie voor voorbeeld:
http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/gaskachel

Voor toiletruimten zie:
http://www.ekbouwadvies.n(...)agentoiletruimte.asp

[ Bericht 4% gewijzigd door klipper op 01-04-2011 08:04:51 ]
pi_94894907
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 23:24 schreef klipper het volgende:

[..]

De ruimte die ts wilt verwarmen is natuurlijk erg klein, misschien kan ts inderdaad beter kijken maar zo'n omgekeerde prullenbak, is niet alleen uitermate geschikt voor zo'n ruimte maar is bovendien erg behaaglijk.

Zie voor voorbeeld:
http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/gaskachel

Voor toiletruimten zie:
http://www.ekbouwadvies.n(...)agentoiletruimte.asp
\\

ik weet er zelfs eentje te koop, tweedehandsch, van een student
pi_94908815
Jongens, jongens, jullie weten niet half wat jullie aanrichten..
Grote dank voor al het meedenken :Y!

Al met al lijkt een cv inderdaad ongeschikt; het huis is blijkbaar te klein.
Het plan van de elektrische vloerverwarming is helemaal zo gek nog niet!

Om het nadeel van de traagte van vloerverwarming op te vangen zetten we er dan een klein houtkacheltje bij.

Warm water zou via een doorstroomverwarmer, al dan niet in de Engelse variant kunnen.

Kortom; de plannen zijn compleet gewijzigd! Ik ben erg blij met alle gegeven input, en vooral erg blij voor mezelf dat ik hier op tijd ben komen vragen. Op dit moment is het geen probleem om alle plannen nog te wijzigen en kunnen alternatieven op hun beurt weer kritisch onderzocht worden. Dank!
pi_94920418
Dat is een flinke lap met teksten als je één avondje de cv stammenstrijd niet hebt gevolgd :)

De ogenschijnlijk getrokken conclusie dat elektrisch verwarmen een goede optie is vind ik nogal discutabel.
Elektrisch verwarmen is ca 3x duurder dan verwarming met een HR ketel.
En daarbij levert elektrisch verwarmen ruim 2x zoveel CO2 uitstoot op. (afhankelijk van je leverancier is deze co2 in te ruilen tegen radioactiviteit)

Daarbij denk ik dat je inlevert op gebied van comfort terwijl je investering naar alle waarschijnlijk hoger ligt omdat je diverse warmteapparaten moet installeren i.p.v. één cv ketel.

Het probleem van een te kleine huis en een te grote cv ketel zou volgens mij op te lossen zijn door een buffervat wat periodiek door de cv ketel volgepompt wordt met warmte en waar vervolgens de vv unit naar behoefte warmte uit haalt.
-
pi_94920765
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 21:41 schreef quo_ het volgende:
Dat is een flinke lap met teksten als je één avondje de cv stammenstrijd niet hebt gevolgd :)

De ogenschijnlijk getrokken conclusie dat elektrisch verwarmen een goede optie is vind ik nogal discutabel.
Elektrisch verwarmen is ca 3x duurder dan verwarming met een HR ketel.
En daarbij levert elektrisch verwarmen ruim 2x zoveel CO2 uitstoot op. (afhankelijk van je leverancier is deze co2 in te ruilen tegen radioactiviteit)

Daarbij denk ik dat je inlevert op gebied van comfort terwijl je investering naar alle waarschijnlijk hoger ligt omdat je diverse warmteapparaten moet installeren i.p.v. één cv ketel.

Het probleem van een te kleine huis en een te grote cv ketel zou volgens mij op te lossen zijn door een buffervat wat periodiek door de cv ketel volgepompt wordt met warmte en waar vervolgens de vv unit naar behoefte warmte uit haalt.
Sssst, dan komen we weer op het eerste punt van mij, laat loodgietertje het maar niet lezen. :+
pi_94942301
Electrisch is nooit goedkoper. Koop gewoon een betaalbare HR ketel (intergas bijvoorbeeld), zorg voor een waterafvoer voor het condenswater. Koop desnoods wat buisadapters voor je dakdoorvoer.
Vloerverwarming, het staat leuk maar 's winters als je thuis komt zit je eerst een half uur met je jas aan voordat het warm wordt, in plaats van dat het gelijk warm wordt als er radiatoren onder de ramen zijn gemonteerd. Ohja. Wat je minimaal nodig hebt aan radiatorgrootte is niet wat je comfortabel door een zeer koude winterse dag heen helpt. Vooral voor grote kamers is het verstandig iets meer capaciteit te nemen, als het makkelijk onder het raam past.
pi_94952996
quote:
2s.gif Op donderdag 31 maart 2011 22:53 schreef junkiexp het volgende:
Loodgietertje, even voor je eigen beeld :

Ik leid een cv-technische groothandel met 70-100 klanten per dag aan de balie.
Gemiddeld verkopen wij het binnenwerk van het hydroblok van de avanta een keer of 3 per dag.
Mmm, dat is inderdaad wel veel. Heb je het dan over binnenwerk driewegklep, of over de actuator?

Ik had een keer een binnewerk driewegklep nodig, en toen had echnische Unie 'm niet liggen in de vestiging, maar wel in centraal magazijn. En verder nog geen problemen mee gehad....

(Ik heb trouwens de driewegklep die in de Avanta zit alleen vergeleken met de Honeywell VC 8010 die vroeger zo'n beetje in elke combiketel zat.)
pi_94954434
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 23:13 schreef nexcro het volgende:
Klep/hydroblock van de avanta komt inderdaad regelmatig eens voor, hierdoor kun je als je de vloerverwarming niet van de juiste beveiligingen voorziet zoals klipper al aangeeft een te hoge temperatuur in je vloer krijgen. Geloof mij dat wil je niet. Regelingen/beveiligingen van de ketel moet je ook niet altijd vertrouwen, ik ken gevallen waarbij de vloer kapot was en het stoom eruit kwam.

Over dat bypass verhaal van loodgietertje, een pomp die tegen een gesloten thermostaatafsluiter staat te duwen is niet echt gezond voor de levensduur van de pomp. Bypass is beter, zoals klipper al aangeeft merkt de gebruiker wel dat er wat mis is.
Met die stoom uit de vloer, was dat met een Avanta??

Sigme wou alleen maar onderzoeken of ze op een eenvoudige manier vloerverwarming, en warm tapwater in haar huisje kon krijgen. Omdat ze alleen maar lage-temperatuur wil stoken had ik voorgesteld om de aanvoer van de ketel meteen al laag te houden, zodat ze optimale HR condities tijdens verwarmen heeft.
Om de vloer te beveiligen tegen te hoge temperaturen bij een eventuele ketelstoring, een ventiel met aanlegthermostaat in de aanvoer.
En jij wilt dan ook nog om de pomp beveiligen wanneer het water dat eventueel inwendig via de driewegklep lekt, tegen het gesloten ventiel staat te drukken?
Ik heb niks tegen een by-pass, maar ik blijf er toch echt bij dat het dáárvoor niet echt hoeft.

Een collega met wie ik erover gepraat heb voerde aan dat de ketel na tapbedrijf, z'n restwarmte kwijt moet kunnen in het cv-circuit. Kijk dat zou wél een reden zijn om die by-pass te plaatsen, met een leidinglus ergens op een plek die niet in de weg zit.

Als het trouwens zo is dat de driewegklep van een Avanta zó onbetrouwbaar is, kan Sigme beter een Intergas kiezen. Die heeft helemaal geen driewegklep. (Wel weer andere nadelen)

Als ze het nog ziet zitten tenminste...... Want het is inderdaad wel mijl op zeven. CV in zo'n klein huisje.

Ik weet niet hoe Sigme met bijvoorbeeld de buren zit............
Als het huisje een beetje gunstig naast de buren staat zou ze beter een vloerverwarmingunit kunnen aftakken van het systeem van de buren, en aan de buren een vergoeding geven voor het geschatte extra gasverbruik. Uitgangspunt zou kunnen zijn; het gasverbruik dat ze tot nu toe had met haar kacheltje.
Dan hoeft ze alleen nog maar tapwater op te lossen.
Wel een beetje out-of-the-box gedacht natuurlijk!! Maar wel beter als elektrisch!!!
pi_94954853
Leuk bedacht ^O^!
De buren hebben net zo'n huisje als ik, en dus een gaskacheltje.
Ons gasverbruik was meestal zo'n 1000 kuub/jaar, maar dat zou dankzij isolatie nu een stuk minder moeten zijn.

Onze laatste stand van plan is:
• Als primaire verwarmingsbron dan toch maar een gaskachel.
• Om water te verwarmen een doorstroomtoestel (elektrische geiser).
• Als back-up en/of extra comfort: tóch een elektrische vloerverwarming: installatie kost niet veel, geen onderhoud(skosten), en zolang 'ie uitstaat verbruikt 'ie niks.

Dat elektrische vloerverwarming vaak duurder is dan gewone cv is vast in z'n algemeenheid waar, máár als cv geen optie is, is dat verder niet bijster relevant als vergelijkingsmateriaal.
Elektrische vloerverwarming biedt in elk geval ook grote voordelen voor mij, voornamelijk de eenvoudigheid ervan. De optie het ding compleet uit te laten staan en dan er geen cent aan te betalen is ook een groot voordeel t.o.v. conventionele cv.
pi_94955152
dan heb ik een vraag en ook een opmerking :

[1] is 220 volt goed genoeg voor electrische vloerverwarming ?
Of moet het eig. niet drie fase 380 volt zijn ?

[2] Val je, met een hoger verbruik-af-en-toe niet so-wie-so in een hoger basis tarief ? waardoor het voordeel t.o.v. weinig gebruik-gemiddeld verloren gaat ?
pi_94955293
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:24 schreef quirigua het volgende:
dan heb ik een vraag en ook een opmerking :

[1] is 220 volt goed genoeg voor electrische vloerverwarming ?
Of moet het eig. niet drie fase 380 volt zijn ?

[2] Val je, met een hoger verbruik-af-en-toe niet so-wie-so in een hoger basis tarief ? waardoor het voordeel t.o.v. weinig gebruik-gemiddeld verloren gaat ?
Ik krijg een nieuwe aansluiting, met krachtstroom.

Je punt 2 begrijp ik niet :).
pi_94955495
Blijf je er een paar dagen/weken achter elkaar of alleen maar nachtjes? Want elektrische of cv-vloerverwarming heeft wel een lange opwarmtijd. Geloof tot 24 uur, afhankelijk van je topvloer. Maar nogmaals: dit weet ik niet exact. Je keuze zal afhankelijk zijn hoeveel en hoelang je er verblijft.
pi_94956077
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:31 schreef aloe_vera het volgende:
Blijf je er een paar dagen/weken achter elkaar of alleen maar nachtjes? Want elektrische of cv-vloerverwarming heeft wel een lange opwarmtijd. Geloof tot 24 uur, afhankelijk van je topvloer. Maar nogmaals: dit weet ik niet exact. Je keuze zal afhankelijk zijn hoeveel en hoelang je er verblijft.
Er komt dus als primaire verwarming een gaskachel. Ook met een geheel onverwarmde vloer is dat comfortabel genoeg, weet ik, want er wordt al een jaar of 7 gestookt met een gaskachel.
En ten opzichte van die situatie is de isolatie van muren en dak zeer verbeterd, en gaat die van de vloer verbeterd worden.

Een elektrische vloerverwarming kan trouwens een vloer vlot aangenaam warm laten aanvoelen, daarom is het bijvoorbeeld ook geschikt voor badkamervloerverwarming.
pi_94957464
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik krijg een nieuwe aansluiting, met krachtstroom.

Je punt 2 begrijp ik niet :).
Het vastrecht, oftewel abonnement, bij een eletriciteitsaansluiting is afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting. Wanneer je een zwaardere aansluiting nodig hebt betaal je dus hoger vastrecht.
De werkelijk gebruikte elektrische energie (aantal kWh) betaal je bovenop je vastrecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')