Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wat van de dakdoorvoer is relevant?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:25 schreef badboynova het volgende:
Wat voor dakdoorvoer heb je nu, want dan is het gelijk makkelijk kiezen tussen een Vr of Hr ketel.
Is redelijk essentieel voor je keuzequote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:21 schreef sigme het volgende:
De dakdoorvoer kan niet vervangen worden.
Wat wordt erdoor beperkt / buitengesloten?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:57 schreef error_404 het volgende:
[..]
Is redelijk essentieel voor je keuze
een klein keteltje dusquote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:21 schreef sigme het volgende:
Zoals elders wordt gerapporteerd ben ik mijn woning aan het strippen. De bedoeling is om deze daarna weer op te bouwen.
In de nieuwe situatie willen we centrale verwarming. En daar heb ik 0,0 ervaring mee, dus ik heb hulp nodig.
Gegevens:
• vloeroppervlak: 24m2, totale inhoud woning: nog geen 75m3
waarom boven geen verwarming?quote:• verwarming: vloerverwarming op de begane grond (die 24m2 dus). Boven: geen.
wil je normaal kunnen douchen of van druppel naar druppel springen, wel goed voor je conditie overigens.quote:• douche: weinig eisen (bij voorkeur weinig waterverbruik)
en hier wel of niet veel warm water?quote:• overig warm water: 1 keukenkraan
Dan kun je het dus net zo goed of slecht doen als jezelf wilt.quote:Alle aanvoer wordt nieuw aangelegd, dus dat is geen belemmering.
Leuk dat die pijp er zit, maar afhankelijk van het type ketel wat je wilt nemen moet je deze misschien wel vervangen, niet iedere pijp is ook voor iedere ketel geschikt.quote:De afvoer is er voor het grootste deel al: een aluminium pijp (vast dunwandig), diameter mij zo snel niet bekend, ik denk 120mm. Niet al te lang, totale pijplengte is/wordt nog geen 4 meter schat ik.
Er zijn kleine ketels op de markt, echter ben je wel altijd gebonden aan de minimale inbouwmaten die fabrikant opgeeft.quote:Voornaamste beperkende factor: het ding moet in een kast komen te hangen die niet al te diep is. Hoe diep dan wel precies weet ik nog niet (we moeten nog eea wegbreken), maar zo rond de 30cm. Deze kast is aan de onderkant open: het is de oude schoorsteen en de schoorsteenmantel eronder blijft intact.
Nee die maken niet meer geluid.quote:Vragen:
HR of VR?
Iets lager rendement maakt niet echt uit: het huis is zo piepklein dat het verbruik sowieso vrij laag zal zijn. Maakt zo'n HRketel meer geluid?
Open of gesloten is wel degelijk belangrijk, een gesloten toestel is veel veiliger dan een open toestel, daarbij moet je altijd voor voldoende ventilatie zorgen van de ruimte waar het toestel hangt, of deze ruimte nu een gesloten of open toestel bevat maakt weinig uit voor het voorschrift behalve de afmetingen ervan.quote:Open of gesloten?
De kast waar het ding in komt kán aan de onderkant open blijven, kan natuurlijk ook dichtgemaakt worden. De dakdoorvoer kan niet vervangen worden.
De gegeven informatie is zeer beperkt.quote:Waar moet ik nog meer op letten?
zoals eerder gezegd lekker douchen is toch wel een must lijkt me.quote:CW zag ik voorbij komen, ik denk dat dat iets te maken heeft met de hoeveelheid warm water voor douche etc. Dat mag laag zijn.
Installatievoorschriften fabrikant,quote:Maar moet ik nog met andere dingen rekening houden waarvan ik nog nooit gehoord heb?
Je bent erg summier met informatie, het lijkt erop dat je iets wilt tegen zo laag mogelijke prijs en daar graag op comfort voor wilt inboeten.quote:Wie oh wie voorziet mij van duidelijke informatie op Jip- en Jannekeniveau?
hr of vrquote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat wordt erdoor beperkt / buitengesloten?
Bedankt voor de informatiequote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:34 schreef klipper het volgende:
Je bent erg summier met informatie, het lijkt erop dat je iets wilt tegen zo laag mogelijke prijs en daar graag op comfort voor wilt inboeten.
Al met al als ik je verhaal zo leest, dan zou ik aanraden om er een installateur bij te halen en met hem bespreken wat de mogelijkheden zijn en vragen wat het kost voor de onderdelen die je door hem laat uitvoeren, leidingwerk, vloerverwarming en radiatoren monteren kun je prima zelf doen, je kunt zeer veel voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren maar hetgeen wat je niet kunt of geen verstand van hebt kun je overhevelen naar een installateur, of je betaalt hem voor een aanlegadvies en laat hem naderhand gewoon de installatie keuren.
quote:Op woensdag 16 februari 2011 06:53 schreef sigme het volgende:
Oh ja, nog even ter overvloede: het is niet de bedoeling de goedkóópste ketel te vinden.
Ik wil de beste. Maar dus niet een hele grote ingewikkelde, want het is een piepklein huisje, de ketel krijgt welgeteld 1 vloerverwarming van zo'n 240 meter, 1 kraan en 1 douche eraan.
In dit geval zijn dus de criteria:
Dan kom je al snel uit op de remeha avanta 24C of de nefit proline HRC 24, beide zijn zeer kleine toestellen echter met nog steeds meer dan voldoende vermogen.quote:• klein
Beide toestellen draaien alweer enige tijd mee, wil je absolute zekerheid dan moet je een vuurkorf nemenquote:• weinig storingen
Wat bedoel je hiermee, onderhoud eens in de 5 jaar of eens per jaar?quote:• weinig onderhoud
Voor beiden kun je uitgaan van 12 tot 15 jaar.quote:• lange levensduur
Ketels maken sowieso weinig geluid.quote:• weinig geluid
Gezien de zeer beperkte waterinhoud van het systeem wordt dit ook al een kleiner vat cq vaten.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:41 schreef klaaskootstra het volgende:
Remeha heeft systemen getest die in het geval van renovatie gebruikt indien er problemen ontstaan bij het vervangen van het rookgas kanaal. Voor Nefit zal dit ook wel het geval zijn. Deze oplossingen vragen iets meer reken en denk werk.
Hou er rekening mee dat je naast de installatie van de ketel zelf er ook nog een expansievat en dus buffervat ergens in het systeem zullen moeten worden opgenomen. Bijde vaten hebben per stuk ook ca. de ruimte van een (klein) keukenkastje nodig.
Als je goed leest, dan lees je dat TS alleen vloerverwarming wilt, en dan zul je toch echt wel wat watermassa moeten creëren, met een paar meter hoofdleiding ga je het echt niet redden hoever de ketel ook kan terug moduleren.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:01 schreef loodgietertje het volgende:
Tegenwoordig worden bijna alleen maar HR-ketels geplaatst. Soms zijn VR-ketels zelfs duurder dan HR-ketels omdat door de productievolume de prijs omlaag gaat.
Warmteservice heeft een vrij goede ketelkiezer op z'n site staan.
Het is vooral zinvol om een ketel te kiezen die bekend is bij de installateur die 'm gaat onderhouden. Dan heeft hij waarschijnlijk ook wat onderdelen op voorraad, en kan snel een storing oplossen.
Een buffervat heeft alleen nut als je met zonnewarmte wilt bijstoken, maar dan moet je wel een groot buffervat nemen. Een moderne ketel kan zeer ver terug moduleren, zodat je bij kleine warmtevraag een heel gunstige verbranding krijgt. (Vergelijk het met je gaskookplaat. Een klein pannetje op een heel klein vlammetje kost weinig gas.)
Een HR ketel MOET een geschikte rookgasafvoer hebben. Meestel kan dat wel door het bestaande gat in het dak, maar heeft te maken met de voorschriften van de ketelfabrikant.
De geadviseerde Remeha Avanta CW4 is een goede compacte betrouwbare ketel, en de service van Remeha is ook heel goed. Deze ketel kan samen met een modulerende thermostaat prima aangesloten worden op vloerverwarming, of wandverwarming. Als je het hele huis alleen met lage temperatuurverwarming stookt kan de installateur de maximum watertemperatuur zodanig instellen dat je geen aparte pompunit hoeft te gebruiken. De aanvoertemperatuur zet hij dan onder de 40 graden. (Dit heeft geen invloed op de temperatuur van warm tapwater.)
Mijn advies is om vooral naar de installateur te luisteren die ter plekke de situatie, en jouw wensen heeft gezien.
Succes
Bij de Remeha Avanta kan je de aanvoertemperatuur, parameter 1, instellen tussen 20 en 85 graden (fabrieksinstelling 75gr) Je kan op deze manier de hele installatie op lage temperatuur laten werken. En watermassa is daarvoor niet nodig. Je sluit de ketel dus inderdaad rechtstreeks aan op de groepenverdeler. En vanuit de verdeler bedien je de verschillende goepen vloer en/of wandverwarming. Het is wel nodig om waterzijdig in te regelen, maar een beetje fatsoenlijke installateur doet dat toch wel.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je goed leest, dan lees je dat TS alleen vloerverwarming wilt, en dan zul je toch echt wel wat watermassa moeten creëren, met een paar meter hoofdleiding ga je het echt niet redden hoever de ketel ook kan terug moduleren.
Of stel je soms voor om de vloerverwarming rechtstreeks aan te sluiten op de ketel?
Hij lijkt een 5-groepen verdeler voor de vloer voor te stellen, ik heb geen idee waarom. Mij lijken twee groepen zat. Hij heeft dit ook niet besproken ofzo.quote:vloerverwarming, 1100 euro:
1x verdeler 5groepen incl buis en noppenplaat 25m2
ketel, 1650 euro:
remeha avanta cw4 1650euro
incl i sense thermostaat
muurdoorvoer
expansievat
en aansluitmaterialen
Die instelling weet iedereen ondertussen wel, feit blijft dat indien er zeer weinig waterinhoud is deze ondanks dat jet toestel op KMI aal ingesteld is deze toch gaat pendelen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:40 schreef loodgietertje het volgende:
[..]
Bij de Remeha Avanta kan je de aanvoertemperatuur, parameter 1, instellen tussen 20 en 85 graden (fabrieksinstelling 75gr) Je kan op deze manier de hele installatie op lage temperatuur laten werken. En watermassa is daarvoor niet nodig. Je sluit de ketel dus inderdaad rechtstreeks aan op de groepenverdeler. En vanuit de verdeler bedien je de verschillende goepen vloer en/of wandverwarming. Het is wel nodig om waterzijdig in te regelen, maar een beetje fatsoenlijke installateur doet dat toch wel.
Als je het helemaal mooi wilt doen gebruik je constant flow ventielen op je verdeler van Uniwarm (Heimeier fabrikaat)
Maar dit word waarschijnlijk veel te technisch voor dit forum........
1 of meer radiatoren zijn in het algemeen wel aan te raden, al is het maar om stromingsproblemen hoe klein dan ook te voorkomenquote:Op woensdag 30 maart 2011 20:53 schreef aloe_vera het volgende:
Ik ben een cv nitwit, maar een handdoekradiator in de badkamer en eventueel keuken is toch erg praktisch, ook naast vloerverwarming.
Sorry hoor maar 24 m2 totaal noem je geen huis, snap dan niet dat je er zoveel moeite voor doet.quote:Op woensdag 30 maart 2011 21:00 schreef sigme het volgende:
Het is eigelijk te klein om radiatoren te gaan plaatsen. Dat zouden geheel zinloze obstakels zijn, waarvan de knop altijd dicht staat. Het héle huis beslaat nog geen 24m2.
Als je er een of twee radiatoren ophangt en die nog aanzet ook, dan kan de vloerverwarming niet aan. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Er heeft altijd 1 kacheltje gestaan, dat was genoeg.
Tsja. Het formaat van het huis staat toch ook in de OP? Grondoppervlak is 24m2, inhoud ongeveer 100m3.quote:Op woensdag 30 maart 2011 21:12 schreef klipper het volgende:
[..]
Sorry hoor maar 24 m2 totaal noem je geen huis, snap dan niet dat je er zoveel moeite voor doet.
Met een studentenkamer kan ik het me nog enigzins indenken, maar 24m2 voor woonkamer, keuken, badkamer, toilet en minimaal 1 slaapkamer.....De gang nog geeneens meegerekend
De badkamer wordt niet groot genoeg om een kást in te zettenquote:Op woensdag 30 maart 2011 21:19 schreef R2R het volgende:
24m² begane grond vloer, daarboven nog een vloer. Ik neem aan van hout, niet geïsoleerd, dan komt de warmte van beneden boven ook wel door.
Toch is een radiator in de badkamer niet vreemd en zeker wel handig, evenals in de slaapkamer. Als je ze toch niet gebruikt kan je er gewoon weer een kast voor zetten.
Sowieso zou ik het doen voor geval het huis nog eens verkocht moet worden, je weet nooit.
Je begrijpt mij denk ik verkeerd. Ik heb het over een groepenverdeler, en niet over een vloerverwarmingsunit. Een groepenverdeler is gewoon een dubbele rij T-stukken, met inregelventielen. Die gaat dus niet in z'n eigen circuit staan te draaien. Elke groep krijgt rechtstreeks aanvoer vanaf de ketel.quote:Op woensdag 30 maart 2011 20:02 schreef klipper het volgende:
[..]
Die instelling weet iedereen ondertussen wel, feit blijft dat indien er zeer weinig waterinhoud is deze ondanks dat jet toestel op KMI aal ingesteld is deze toch gaat pendelen.
TS heeft geen groepen verdeler, zij wilt vloerverwarming.
Vloerverwarming werkt als het ware in zijn eigen circuit zodra deze op temperatuur is.
De avanta is nagenoeg ongevoelig voor doorstroming, de minimale doorstroming is echter nog altijd minimaal 100 liter per uur.
Remeha geeft trouwens prima cursussen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is inderdaad de bedoeling om niet of nauwelijks de temperatuur te verlagen, al helemaal geen thermostaat te gebruiken om complete dagritmes in te regelen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 00:26 schreef loodgietertje het volgende:
()
Als het vloeroppervlak 25 m2 is, gaat ze toch op z'n minst twee groepen maken in de vloer. Eventueel ergens ook nog een stukje wandverwarming, of toch de mogelijkheid voor een (eventueel toekomstige) handoekradiator. ()
Als de woning redelijk goed geïsoleerd is hoeft ze niet of nauwelijks nachtverlaging toe te passen, dus een honeywell round modulation kan de hele zaak al netjes sturen.
Laat ik het zo zeggen, ik hoopte dat ik je verkeerd begrepen had.quote:Op donderdag 31 maart 2011 00:26 schreef loodgietertje het volgende:
[..]
Je begrijpt mij denk ik verkeerd. Ik heb het over een groepenverdeler, en niet over een vloerverwarmingsunit. Een groepenverdeler is gewoon een dubbele rij T-stukken, met inregelventielen. Die gaat dus niet in z'n eigen circuit staan te draaien. Elke groep krijgt rechtstreeks aanvoer vanaf de ketel.
[
afbeelding ]
Als het vloeroppervlak 25 m2 is, gaat ze toch minst twee groepen maken in de vloer. Eventueel ergens ook nog een stukje wandverwarming, of toch de mogelijkheid voor een (eventueel toekomstige) handoekradiator. De ketel levert een
aanvoertemperatuur van bijvoorbeeld 35 graden, en wordt gestuurd door een modulerende thermostaat. Als er warmtevraag is gaat dus de hele installatie aan. En door waterzijdig netjes in te regelen wordt de warmteafgifte over de hele woning netjes verdeeld. En de ketel kan met deze lage aanvoertemperatuur gemakkelijk voldoende warmte leveren om het kleine huisje warm te krijgen.
Niks geen moeilijke regelingen, of aparte pompen, maar heel simpel de aanvoertemperatuur laag zetten. En altijd voldoende stroming door de ketel.
Als de woning redelijk goed geïsoleerd is hoeft ze niet of nauwelijks nachtverlaging toe te passen, dus een honeywell round modulation kan de hele zaak al netjes sturen.
Ze heeft dus alleen de ketel met toebehoren (expansievat, overdrukventiel, inlaatcombinatie, RGA/VLT, condensafvoer), een simpele thermostaat, een een cv-verdeler met een paar rollen slang nodig.
Voor minder dan 2000 euro kan ze al klaar zijn schat ik zo gauw even, en dan heeft ze een superzuinige en goede installatie.
Gevonden!quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:35 schreef loodgietertje het volgende:
Gezien in de Gawalo (tijdschrift voor installatietechniek)
Vloerverwarming in kurk
Dit is het enige dat ik zo gauw even op internet kan vinden....
http://twitter.com/guuspieters/status/35439224551522305
Maar er zijn vele droogbouwsystemen die zeer goed zijn!
Het gaat niet zozer om volume, of leidingen, maar het systeem moet voldoende warmte kunnen afgeven. Met name als je circulerend cv-water een lage temperatuur heeft moet het warmteafgevend oppervlak groot genoeg zijn. Bij 25 m2 vloeroppervlak kan je pakweg een kleine 3 kW warmte afgeven aan de ruimte. Als het buiten vriest dat het kraakt is dat mischien niet genoeg om de comforttemperatuur vast te houden. Dat ligt natuurlijk ook aan de isolatie van het huisje.quote:Op donderdag 31 maart 2011 06:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is inderdaad de bedoeling om niet of nauwelijks de temperatuur te verlagen, al helemaal geen thermostaat te gebruiken om complete dagritmes in te regelen.
De vloerverwarming zou twee groepen worden, we hebben bedacht dat er geen reden is om deze apart te kunnen regelen oid; het is toch één ruimte.
Als ik jullie beraadslagingen goed begrijp zit de winst van een bijgeplaatste radiator niet zozeer in het volume in die radiator maar in de extra aan/afvoerleiding?
Overigens allen reuze dank voor de concrete uitweidingen!
Er zijn genoeg avanta ketels met een defecte driewegklep.quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:27 schreef loodgietertje het volgende:
Waar denk jij aan dat er mis kan gaan in de vloer?
Als je bang bent voor onbedoeld hoge temperaturen door de vloer kan je ook gewoon in de aanvoer een thermostaatventiel met aanlegvoeler plaatsen. En die stel je dan bijvoorbeeld tien graden hoger in dan de ingestelde aanvoertemperatuur van de ketel. Als die sluit gaat de ketel vanzelf op storing omdat het water helemaal niet meer circuleert. En dat is dan ook juist de bedoeling want er is dan een storing. Door die bypass die jij voorstelt, kan de ketel in bedrijf blijven terwijl er een storing is.
Hou het zo simpel mogelijk, dan is er ook het minste kans op storingen.
(Overigens is de driewegklep in een Avanta wel betrouwbaar, in tegenstelling tot die Honeywell vc8010 die vroeger in nefit/vailant/remeha/atag/awb enz. werdt toegepast.)
Nou nou..... relax...quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:31 schreef klipper het volgende:
[..]
Er zijn genoeg avanta ketels met een defecte driewegklep.
Wat beveiligingsfilosofie heb je nog een hoop te leren.
Jij wilt geen beveiliging creëren maar een schijnoplossing, juist thermostatische kranen zijn vrij onbetrouwbaar op termijn zeker als deze in principe nooit functioneel zijn.
Jouw oplossingen behoren tot de goedkoopste maar tevens ook de slechtste oplossingen.
De ketel behoeft niet extra beveiligd te worden tegen storingen, wel miet de vloer beveiligd zijn tegen te hoge temperaturen.
Een defecte driewegklep is niet schadelijk voor het toestel maar wel voor de vloer.
Ben eigenlijk wel benieuwd welke opleidingen jij allemaal gehad hebt op dit gebied.
De driewegklep van de avanta is juist gevoelig voor vervuiling, icm comfortfunctie kan het zelfs zo zijn dat de installatie dus veel te warm wordt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:29 schreef loodgietertje het volgende:
[..]
Nou nou..... relax...
Ik zit hier voor de lol hoor, niet voor haantjesgedrag!
Als je aan twintig installateurs iets vraagt, komen er twintig oplossingen. En ze vinden allemaal hun eigen oplossing goed, en al die andere diepe shit!
Dat thermosstatische radiatorventielen die heel lang hebben dichtgezeten soms niet meer openen weet iedereen ja. Maar ik heb het gehad over het sluiten van een ventiel.
En volgens jou is een afsluiter met servomotor na lange tijd wel betrouwbaar?
Ik geef er de voorkeur aan dat de ketel daadwerkelijk uitgaat als er een storing is, en niet onnodig blijft doordraaien in zijn eigen circuit zoals jij voorstelt. Niet om de ketel te beschermen, maar om de gebruiker te attenderen dat er iets niet meer werkt zoals het hoort.
Mijn ervaring met de Avanta is dat de driewegklep nogal betrouwbaar is. Bovendien betwijfel ik of de driewegklep zodanige storing kan krijgen dat de aanvoertemperatuur van de ketel ineens véél hoger gaat worden, en daardoor de vloer beschadigd.
quote:Maar vooral is het mijn bedoeling om elkaar op een positieve manier tips en trucs mee te geven.
Een goed aangelegde installatie zorgt vele jaren voor een aangenaam klimaat, het is juist de vele vaak simpel bedoelde installaties die door onkunde toch nog verkeerd aangelegd wordt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 19:48 schreef sigme het volgende:
Gut, mij leek dat ik iets heel simpels wou. En eigenlijk denk ik nog steeds dat ik iets heel simpels wil: een toestel dat water opwarmt tot een niet erg hoge temperatuur en dit rondpompt.
Is er geen ketel die gewoon dat doet? Geen gesoes dat een ketel bedenkt dat het retourwater wel wat warm is - ik doe het denkwerk wel.
De oplossing van loodgietertje sluit in elk geval wel aan bij het soort oplossingen dat ik voorsta: simpel. Hoe minder toeters & bellen hoe minder er stuk kan.
Bij mijn moeder is het installatiebedrijf een máánd bezig geweest om een vloerverwarming aan te sluiten op de reeds aanwezige cv-installatie. Een installatie die een leiding ging warmstoken die dat eerder niet was. Extra bypassje hier, extra voeler daar etc etc. Steeds hopende bij de jongste uitbreiding hiermee problemen verholpen te hebben. Uiteindelijk werkte het inderdaad goed, dat wel.
Suggesties hoe ik zo eenvoudig maar goed mogelijk een vloerverwarming kan voorzien van warm water blijven heel welkom! Ook alternatieve suggesties als die wandwarmplaat! Het lijkt dat de bijbehorende leverancier gespecialiseerd is in lage-temperatuur-verwarming, dat klinkt op zich goed voor ons - maar een warmtepomp gaat hier niet passen.
Gelukkig heb ik nog wel even tijd - eerst moet gas/water/licht opnieuw worden geplaatst, in een nieuwe meterkast door nieuwe aanvoerleidingen en daarna moet eerst de oude vloer eruit voordat er een nieuwe met vloerverwarming kan worden vastgelegd. Wie weet besluit ik tegen die tijd wel om maar gewoon een gaskachel er weer in te zetten, als cv zo ingewikkeld is.
Ik héb een installateurt geraadpleegd, dat helpt niet. Installateurs zijn geloof ik niet altijd de meest communicatieve mensen. Dat is in andere beroepsgroepen ook vaak een probleem, maar wanneer ik zélf verstand (genoeg) heb van een onderwerp kan ik door de juiste vragen te stellen, iemand wel aan het praten krijgen. Van cv-installaties weet ik niet voldoende om vragen te stellen, alternatieven te vragen voor een aangedragen oplossing etc.quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:41 schreef klipper het volgende:
In eerdere postings heb ik je ook geadviseerd om met een installateur in zee te gaan, omdat deze materie gewoon te complex is om simpel te bespreken op een forum.
Wáárom zou het installeren van dingen die voor de warmte van het huis niet nodig zijn en door mij ongewenst, een oplossing zijn voor iets? Volgens mij is het een extra probleem?quote:Tevens zoals gezegd, kun je ook kiezen voor vloerverwarming op de begane grond (24 m²) en op de 1e etage radiatoren in de slaapkamers en badkamer.
Onzin, dan zoek je een installateur die wel luistert.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik héb een installateurt geraadpleegd, dat helpt niet. Installateurs zijn geloof ik niet altijd de meest communicatieve mensen.
En juist aan het verstand hieraan ontbreekt het je, dus blijf je misschien de verkeerde vragen stellen.quote:Dat is in andere beroepsgroepen ook vaak een probleem, maar wanneer ik zélf verstand (genoeg) heb van een onderwerp kan ik door de juiste vragen te stellen, iemand wel aan het praten krijgen.
Zo zie jij het, de installateur kan ter plaatse zien waar de ketel moet komen, er komen immers nog wanden in, de vloerverwarmingmoet je niet onder de wanden door leggen maar door de deuropeningen.quote:Van cv-installaties weet ik niet voldoende om vragen te stellen, alternatieven te vragen voor een aangedragen oplossing etc.
Verder is de materie ter plaatse niet meer of minder complex. De woning blijft 24m2 oppervlak houden en de inrichting is er niet. Kaal. Tot op het bot gestript. Een bezoek geeft een installateur hooguit een concreet beeld bij wat zo'n kleine woning is, maar het wordt er niet anders van.
Alles is nog open, alles moet nog aangelegd worden.
Er zijn geen andere uitgangsgegevens dan de grootte en staat van de woning en de wensen.
Misschien is elektrische vloerverwarming wel het beste voor jou, ondanks de hogere gebruikskosten ervan.quote:[..]
Wáárom zou het installeren van dingen die voor de warmte van het huis niet nodig zijn en door mij ongewenst, een oplossing zijn voor iets? Volgens mij is het een extra probleem?
Natuurlijk zoek ik uiteindelijk een installateur waarmee ik kan overleggen! Maar ik kan niet de halve stad over de vloer laten komen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:32 schreef klipper het volgende:
[..]
Onzin, dan zoek je een installateur die wel luistert.
[..]
En juist aan het verstand hieraan ontbreekt het je, dus blijf je misschien de verkeerde vragen stellen.
Wanden? In een ruimte van 24m2? Een wandje ter afschutting van wc/douche. Waarom zou de vloerverwarming daar niet gewoon onderdoor kunnen lopen?quote:Is overigens ook niet nodig, je geef gewoon je wensen door en laat hun met een goed voorstel komen, welke je overigens altijd door een ander kan laten toetsen.
[..]
Zo zie jij het, de installateur kan ter plaatse zien waar de ketel moet komen, er komen immers nog wanden in, de vloerverwarmingmoet je niet onder de wanden door leggen maar door de deuropeningen.
Maar dat heeft niks te maken met advies over ketel. Dat is gewoon de uiteindelijke implementatie.quote:Tevens kan de installateur zien waar de schoorsteen naar buiten moet komen en of deze voldoet aan de Uitmondingsgebieden.
Elektische vloerverwarming is inderdaad misschien wel een alternatief. Weet ik ook niks van..quote:En zeker niet onbelangrijk aan welk bijbehorend prijskaartje je moet gaan denken.
[..]
Misschien is elektrische vloerverwarming wel het beste voor jou, ondanks de hogere gebruikskosten ervan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |