abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92821027
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:16 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Nuttig, kan niet anders zeggen. Ik denk dat het wel de goeie kant op gaat met Egypte, zolang de Egyptenaren zelf het geduld behouden.
Een goede balans tussen geduld en alertheid.

Het leger moet altijd weten dat het volk elk moment weer kan opstaan.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 15:24:05 #27
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92821251
quote:
http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/14/wikileaks-cables-egyptian-military-head

Nothing Egypt's military council has done in its past suggests it has the capacity or inclination to introduce speedy and radical change. Guaranteed its $1.3bn (£812m) annual grant from the US — a dividend from the Camp David peace accord with Israel – it has gained the reputation as a hidebound institution with little appetite for reform.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 15 februari 2011 @ 16:03:04 #28
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_92823014
quote:
Na de euforie

Er was geen revolutie in Egypte, want de structuur van de samenleving is niet veranderd

Het was ontroerend hoe de mensen in Egypte op het Tahrirplein en elders feest vierden na het vertrek van president Mubarak. We waren via de televisie steeds live getuige van de gebeurtenissen; wellicht hebben de kijkers ook nog een traantje weggepinkt.

Maar wat is er nu eigenlijk structureel veranderd in Egypte? Afgezien van het vertrek van Mubarak weinig. De ware machthebber is het leger dat sinds 1952 aan de macht is en sindsdien steeds een sterke man naar voren schoof als Sadat en Mubarak. Ook nu de laatste weg is, is aan die basissituatie niets veranderd.

Het leger bezit een sterke - in feite de enige - echte machtspositie in de samenleving. En er is nog geen enkele indicatie dat het nu afstand wil doen van de macht. De militairen hebben het dan ook slim gespeeld. Ze leken de afgelopen weken op de hand van het volk en onthielden zich van geweld tegen de burgers.
De belangen van leger en volk lopen sterk uiteen. Egypte kent geen ontwikkeld systeem van politieke partijen, geen democratische traditie, geen rechtsstatelijke traditie en er bestaat niet zoiets als een georganiseerd maatschappelijk middenveld. Ook zijn de verschillen in inkomen tussen arm en rijk zeer groot.

De vraag is wat democratie Egypte zou brengen. Ik denk vooral narigheid. De structurele problemen van het land zijn nauwelijks op te lossen. Er is een omvangrijke bevolking, met veel jongeren waarvoor geen werk is. Er is wel enige economische groei, maar die is onvoldoende om al deze jongeren aan werk te helpen. Het is een recept voor aanhoudende ontevredenheid. In een prille democratie zou het leger bij onrust en verwarring waarschijnlijk al snel weer naar de macht grijpen.

Zo bezien was er geen revolutie in Egypte, want de structuur van de samenleving is niet veranderd. Het leger heeft de macht nog altijd stevig in handen, de regering die nota bene onder Mubarak is gevormd heeft het dagelijks bestuur op zich genomen en het parlement is ontbonden. Intussen is de energie van de betogers weggelekt en is het Tahrirplein weer open voor verkeer.

Of andere regimes dan die in Tunesie en Egypte werkelijk ernstig in de problemen zullen komen, moeten we nog maar afwachten. Van de euforische verwachting dat - alles nu anders wordt - blijkt meestal niet veel te kloppen.

Maarten van Rossem
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:00:11 #29
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_92825587
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:03 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ben het er niet mee eens.

Hij heeft niet helemaal naar de Egyptische samenleving gekeken en wat er de afgelopen 30 jaar is gebeurd. Als hij dat nou eens deed, dan was zijn artikel heel anders en erkende hij de revolutie.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:19:41 #30
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_92826402
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 17:00 schreef rakotto het volgende:

[..]

Ben het er niet mee eens.

Hij heeft niet helemaal naar de Egyptische samenleving gekeken en wat er de afgelopen 30 jaar is gebeurd. Als hij dat nou eens deed, dan was zijn artikel heel anders en erkende hij de revolutie.
Best stuurlui staan dan ook aan wal, zoals van Rossem maar weer eens illustreert.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 17:55:50 #31
173736 sunny16947
het kan altijd erger
pi_92827941
leuk vertaald en samengevat van Maarten.

http://www.stratfor.com/w(...)thusiasm-and-reality
host mailgroepen http://www.seniorweb.nl
Snooker is top!!!
pi_92828283
quote:
"Revolutie kwam sportief ongelegen"
Van onze Telesportredactie

CAIRO - Door de revolutie in Egypte ligt de voetbalcompetitie - met daarin het Ismaily van trainer Mark Wotte - voorlopig stil. De hervatting staat gepland voor begin maart. Voor de sterk presterende ploeg van Wotte kan dat moment niet snel genoeg komen. "Het is heel spannend. Sportief gezien kwam de revolutie ongelegen. We doen volop mee", aldus de coach van de huidige nummer twee op de ranglijst.

Bij de hervatting van de Egyptische eredivisie zet Ismaily de achtervolging in op grootmacht Zamalek. "We hebben een goed seizoen, zegt Wotte tegen Goal.com. "We staan drie punten achter op koploper Zamalek, de club met de meeste mogelijkheden. Afgelopen winter hebben ze bijvoorbeeld Mido vastgelegd voor een vorstelijk salaris. Al-Ahly staat derde, met spelers als Hossam Ghaly en Sherif Ekramy."
Tsja.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_92829118
Tering zeg sommige van die reacties op Moslim Broederschap wil politieke partij worden op de FP moet je echt van :r
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:39:44 #34
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_92829605
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:04 schreef marcodej het volgende:

[..]

Tsja.
quote:
Ismaili coach Mark Wotte hailed the Egyptian revolution that recently forced president Hosni Mubarak to step down but is also eager to see the league recommence.

Massive demonstrations broke out in Egypt on January 25th and turned into an uprising that lasted for 18 days.

All competitions have been indefinitely halted due to security worries.

"The revolt showed how classy Egypt is," Dutchman Wotte told FilGoal.com. "The people wouldn't accept anything but freedom.

"As a foreigner, I respect the revolution but now I want the league to restart as soon as possible.

"Football will somehow make life in Egypt get back to normal. The league is also important for the Egyptian national team, friendly games are not enough."

FA president Samir Zaher revealed on Monday that the possibility of continuing the Egyptian Premier League is being considered.
http://filgoal.com/english/News.aspx?NewsID=76457 :P
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:41:54 #35
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_92829700
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 15:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe moet de wereld dat geldelijke steun van Amerika aan het Egyptische leger zien. Is dat geen invloed kopen?

Ik ivnd het wel frappant, Niet het volk krijgt het geld maar de aldaar gesitueerde militaire macht.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_92830081
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:41 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Hoe moet de wereld dat geldelijke steun van Amerika aan het Egyptische leger zien. Is dat geen invloed kopen?

Ik ivnd het wel frappant, Niet het volk krijgt het geld maar de aldaar gesitueerde militaire macht.
Het is eigenlijk ook gewoon verkapte steun voor Amerika zelf, want die 1,3 Miljard moet uitgegeven worden aan Amerikaans legermaterieel, training etc wat dus weer werkgelegenheid opleverd.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:13:37 #37
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_92831201
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:26 schreef The-Dutch-Priest het volgende:
Tering zeg sommige van die reacties op Moslim Broederschap wil politieke partij worden op de FP moet je echt van :r
Leuk of nou ja, triest altijd hoe iedereen bij het woord 'Moslim' altijd meteen denkt aan vliegtuigcrashende radicalen :z
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:20:29 #38
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_92831557
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 19:13 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Leuk of nou ja, triest altijd hoe iedereen bij het woord 'Moslim' altijd meteen denkt aan vliegtuigcrashende radicalen :z
Toch is het eng om een andere reden. De overige oppositie wordt uitgesloten.
De 25jan beweging is nu verdeeld oude verschillen spelen ineens weer op.
Wat krijg je dan straks, aantal moslim broeders die een partij vormen en mee gaan doen aan de verkiezingen. Het leger zal seculiere mensen naar voren schuiven, de verwachting is dat 25jan, allemaal kleine partijen zullen vormen. En zoals we in NL weten gaat het opzetten van een volwassen politieke partij ook niet zonder slag of stoot.
Dat zou dus betekenen dat de verkiezingen gaan tussen MB en het leger, het leger bevat ook veel corrupte rotte appels. Die hebben de afgelopen weken hun positie alleen maar versterkt gezien.
Ik hoop dat het meevalt, maar ik zie het even zwart in.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:23:13 #39
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_92831690
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 18:51 schreef The-Dutch-Priest het volgende:

[..]

Het is eigenlijk ook gewoon verkapte steun voor Amerika zelf, want die 1,3 Miljard moet uitgegeven worden aan Amerikaans legermaterieel, training etc wat dus weer werkgelegenheid opleverd.
Waarom worden onze toekomstige JSF's niet gesponsord door Amerika :P
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  dinsdag 15 februari 2011 @ 19:33:13 #40
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_92832240
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 19:23 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Waarom worden onze toekomstige JSF's niet gesponsord door Amerika :P
Wij hebben geen Suez kanaal.
Wij grenzen niet aan Israel en Gaza.
pi_92833912
BREKEND: Volgens nog onbevestigde berichten maar uit betrouwbare bron is zojuist ex-president van Egypte HOSNI MUBARAK OVERLEDEN.
pi_92834006
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:01 schreef Scrummie het volgende:
BREKEND: Volgens nog onbevestigde berichten maar uit betrouwbare bron is zojuist ex-president van Egypte HOSNI MUBARAK OVERLEDEN.
Meh bron GDPCairo, laat hem lekker een cappu gaan drinken. c_/
pi_92834059
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:02 schreef The-Dutch-Priest het volgende:

[..]

Meh bron GDPCairo, laat hem lekker een cappu gaan drinken. c_/
Denk wel dat het waar is.
pi_92834075
quote:
gpdcairo GPD Cairo
Ik doe m'n best om bevestiging of ontkenning van onderstaand bericht te krijgen.
pi_92834087
gpdcairo GPD Cairo
Egyptische leger zou op het punt staan om reguliere tv uitzendingen te onderbreken om Mubarak's dood aan te kondigen....
pi_92834191
gpdcairo GPD Cairo
heb zojuist contact gehad met bron. Is behoorlijk zeker van z'n zaak. We zien wel...
pi_92834207
We zullen 't snel wel weten als het echt is...
pi_92834299
Nog niets op AJE of CNN over deze ontwikkeling.
pi_92834329
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:08 schreef medman01 het volgende:
Nog niets op AJE of CNN over deze ontwikkeling.
Die zoeken ook naar bevestiging, neem ik aan :).
pi_92834355
Zal het daarom zijn dat hij van de een op de andere dag toch vertrok? :o
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')