Nee, dit land is verzand in bureaucratie en inefficientie. Als de overheid in haar organisaties een efficientyslag zou doorvoeren dan zouden ze miljaren besparen zonder dat het niveau van de aangeboden dienst (aan de burger) hoeft te verminderen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:30 schreef MuyTrabajo het volgende:
Misschien is het voor een klein landje niet mogelijk om én goed onderwijs voor allen, én een hoog ontwikkelde infrastructuur én een verzorgingsstaat én bergen vrije tijd voor ons privéleven te kunnen veroorloven.
Misschien hebben we jaren boven onze stand geleefd doordat we de de luxe van een gasbel hadden. En zijn we eraan gewend geraakt.
Nu we moeten afkicken is het (denk ik) voor veel mensen onverteerbaar om de sociale zekerheid af te breken (krijg je bedelende omaatjes op straat, net als in Barcelona). En kom maar eens aan mensen hun autootje.
Van alle Europeanen hebben Nederlanders gemiddeld genomen veruit de kortste werkweek. Er valt dus wel iets voor te zeggen dat we met z'n allen gewoon verwend zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, dit land is verzand in bureaucratie en inefficientie. Als de overheid in haar organisaties een efficientyslag zou doorvoeren dan zouden ze miljaren besparen zonder dat het niveau van de aangeboden dienst (aan de burger) hoeft te verminderen.
We willen niet de kinderen dumpen op de opvang om 50 uur per week te gaan draaien. Ook willen we niet dat oudere mensen aan hun lot worden overgelaten. Dat zijn wezenlijke dingen. Verwend vind ik een groot woord hiervoor.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Van alle Europeanen hebben Nederlanders gemiddeld genomen veruit de kortste werkweek. Er valt dus wel iets voor te zeggen dat we met z'n allen gewoon verwend zijn.
Kan jij dat met argumenten staven? Het enige wat het kabinet doet is hard bezuinigen, dat is compleet iets anderns dan proberen efficiënter te werken. Want uiteindelijk snijdt de aanpak van alleen bezuinigen de overheid enorm in de vingers, omdat ze er weliswaar de uitgaven aan de burger mee omlaag halen, maar de enorme overhead die in de overheidsorganisaties zitten compleet ongemoeid laten.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:52 schreef Sjappel het volgende:
Maar in principe probeert dit kabinet de inefficiëntie van de overheid op te lossen en de bureaucratie te vermindern.
Maar dat staat er los van dat een waterschap voor 100 miljoen ene nieuw kantoor neerzet terwijl ze voor een klein deel van dat bedrag een net zo functioneel kantoor hadden kunnen verkrijgen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Van alle Europeanen hebben Nederlanders gemiddeld genomen veruit de kortste werkweek. Er valt dus wel iets voor te zeggen dat we met z'n allen gewoon verwend zijn.
Het feit dat een waterschap voor hun nieuwe kantoor designerstoelen van meerdere duizend euro per stuk aanschaft spreekt boekdelen, om slechts één voorbeeld te geven.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:34 schreef MuyTrabajo het volgende:
Er wordt veel verspild, maar is die verspilling wel zo groot? Of fluisteren we het onszelf gewoon toe, als we bang zijn dat het comfortabele leventje dat we gewend zijn, er niet meer af kan.
'Ach schat, dan verkopen we toch gewoon de boot?"
Het was meer een analogie.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:37 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het feit dat een waterschap voor hun nieuwe kantoor designerstoelen van meerdere duizend euro per stuk aanschaft spreekt boekdelen, om slechts één voorbeeld te geven.
Maar goed, mischien zie jij dat voor de overheid als een gerechtvaardigde uitgave aan en moet de burger daar maar lekker aan meebetalen.
Trouwens, om welk comfortabel leventje gaat het? Dat van de studenten die zo vreselijk rijk zijn?
Het is in mijn ogen niet te tolereren dat de burgers moeten bezuinigen, en de overheid niet. Dat is de omgekeerde wereld: de overheid is er voor de burgers, niet andersom.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:51 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Het was meer een analogie.
Dat wij als land dat onszelf toefluisteren dat om maar niet onder ogen te hoeven zien dat er echt bezuinigd moet worden.
Want ook al maak je die efficiencyslag, dat is denk ik niet genoeg om de staatsschuld weer onder controle te krijgen.
En wij Nederlanders hebben een comfortabel leventje. Sociale zekerheid, infrastructuur, onderwijs, en ook iedere kankerpatiënt wordt behandeld. De staat springt zelfs bij als we onze huur niet kunnen betalen. Naast de belasting houden we nog zoveel financiële ruimte over dat luxe als 'normaal' wordt gezien. Zelfs de uitkeringstrekkers ontvangen vakantiegeld.
En liggen we daar krom voor? Nah, de mannen draaien een klein werkweekje waarbij vooral de work-life balance in de gaten gehouden wordt. De vrouwen doen nog niet eens de helft van wat de mannen doen.
En dat de studenten daar nu de dupe van zijn, dat is politieke keuze. Want er zijn maar iets van een half miljoen van? En de rest zijn mensen die vooral dat leventje niet op willen geven. Wat de generatie daarna moet, dat zoeken ze zelf maar uit.
dat zeker! Maar ben bang dat we er niet aan ontkomen,. zelfs al lukt het om de overheid te laten bezuinigen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is in mijn ogen niet te tolereren dat de burgers moeten bezuinigen, en de overheid niet. Dat is de omgekeerde wereld: de overheid is er voor de burgers, niet andersom.
Oftewel: de overheid moet eerst zorgen dat ze geen geld over de balk gooien, en dan pas hebben ze het recht de burgers te laten bezuinigen.
Ik zou zeggen, laat de praktijk dat maar uitwijzen. Als de overheid stopt met haar nutteloze uitgaven, dan zal ik niet morren om het resterende bedrag (mede) te bezuinigen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:56 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
dat zeker! Maar ben bang dat we er niet aan ontkomen,. zelfs al lukt het om de overheid te laten bezuinigen.
Laten we hopen dat het ze lukt. Maar ik ben er bang van. Niemand bezuinigt op zichzelf.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, laat de praktijk dat maar uitwijzen. Als de overheid stopt met haar nutteloze uitgaven, dan zal ik niet morren om het resterende bedrag (mede) te bezuinigen.
Maar er is een wezenlijk verschil of er 95% van de bezuingingen bij de burger vandaan moet komen of dat er 45% vandaan moet komen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:56 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
dat zeker! Maar ben bang dat we er niet aan ontkomen,. zelfs al lukt het om de overheid te laten bezuinigen.
Dat zeker. Al denk ik niet dat die percentages zo liggen, maar ik heb er ook geen onderbouwing voor.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:23 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar er is een wezenlijk verschil of er 95% van de bezuingingen bij de burger vandaan moet komen of dat er 45% vandaan moet komen.
Exactemundo! Daarmee zitten we precies aan het probleem dat onze Teutoonse vriend je duidelijk probeert te maken: de overheid zou eerst op zichzelf moeten bezuinigen, maar dat doen ze niet.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:24 schreef MuyTrabajo het volgende:
[..]
Dat zeker. Al denk ik niet dat die percentages zo liggen, maar ik heb er ook geen onderbouwing voor.
Maar dat zeg ik al de hele tijd, dat ze ook op zichzelf moeten bezuinigen.. maar dat doen ze niet.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Exactemundo! Daarmee zitten we precies aan het probleem dat onze Teutoonse vriend je duidelijk probeert te maken: de overheid zou eerst op zichzelf moeten bezuinigen, maar dat doen ze niet.
wat voor iemand de beste is,is persoonlijk maar meestal stemmen de meeste studenten toch links tot extreem links,om na hun studententijd plotseling rechts te worden.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:22 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Uit het langstudeerders topic
Was ik ook nieuwsgierig naar. Welke partij is volgens jullie het beste voor studenten?
En letten jullie bij het bepalen van jullie stem vooral op wat van belang is voor studenten, of ook voor de rest van Nederland?
Inefficiency is inherent aan een overheid, dat krijg je eenmaal als je andermans geld mag uitgeven, geld mag afdwingen en niet failliet kan gaan. Enige manier om meer efficiency te krijgen is om de overheid te verkleinen. Dus minder regels en minder bureaucratie.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Exactemundo! Daarmee zitten we precies aan het probleem dat onze Teutoonse vriend je duidelijk probeert te maken: de overheid zou eerst op zichzelf moeten bezuinigen, maar dat doen ze niet.
Wilde eerst serieus posten, maar daar heb ik een half uur voor nodig. Tijd die ik nu anders kan invullen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nee, dit land is verzand in bureaucratie en inefficientie. Als de overheid in haar organisaties een efficientyslag zou doorvoeren dan zouden ze miljaren besparen zonder dat het niveau van de aangeboden dienst (aan de burger) hoeft te verminderen.
Ja hehe, tuurlijk zou het mooi zijn als het onderwijs gratis zou zijn en dat je ook daadwerkelijk goed onderwijs krijgt. Daar ben ik ook voorstander van, en hopelijk kunnen we daar in de toekomst ook naar toe. Natuurlijk had ik het liefst gehad dat het onderwijs was ontzien. Maarja, dat geldt ook voor tal van andere dingen. Maar momenteel is dat gewoon niet reëel. Er moet 18 miljard bezuinigd worden en dat moet nou eenmaal ergens vandaan komen. Klopt er had ook op andere dingen bezuinigd kunnen worden. Maar politiek is geven en nemen en uit het regeerakkoord is dit gekomen. Zo gaat het nu eenmaal. You win some you lose some. Bovendien hebben de universiteiten en hogescholen enorm veel reserves waar ze ook wel eens gebruik van kunnen maken. Maar zij denken ook alleen maar aan hun eigen hachje; elke student levert geld op, dus laten we er zo veel mogelijk binnenhalen. Kunnen veel studenten het niveau niet aan? Dan verlagen we dat toch een beetje, zodat er meer studenten hun vakken halen en slagen. Dat is hoe het de laatste jaren is gegaan, er zitten veel te veel mensen op het WO en HBO die er niet thuishoren. Zó verslechtert de kwaliteit van het onderwijs. De bezuinigingen komen het onderwijs ook niet ten goede, natuurlijk niet. Maar ik geloof zeker dat de uni's en de hogescholen zelf ook heel wat kunnen doen om de kwaliteit op te schroeven.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat een kul argumenten.
Er zijn genoeg landen waar het onderwijs zo goed als gratis is en de economie draait daar een stuk beter. Er zijn ook genoeg landen waar het onderwijs wel wat duurder is maar de kwaliteit van het onderwijs ook stukken beter is in vergelijking met Nederland.
Wat doen wij hier in Nederland? We bezuinigen op het onderwijs, (kwalitatief zal het dus minder worden), en de kosten worden hoger. Je wordt dus gewoon dubbel genaaid. Je betaald meer en je krijgt minder. Welkom in Nederland![]()
En dat gezeik van, bezuinigen moet iedereen voelen is net zo erg. Deze bezuinigingen op onderwijs zijn helemaal niet nodig als je ziet waar de regering nog geld vandaan had kunnen halen.
En dan heeft die Zijlstra (VVD) nog het gore lef om te zeggen dat de kwaliteit van het onderwijs niet ondermijnt zal worden en het wel degelijk vooruit zal gaan. Het is lang geleden dat ik zo'n enorme droeftoeter in de politiek heb gezien. (naast Hans Hoogervorst
!). Dat was ook al zo'n droeftoeter van de VVD.
VVD heeft zeker goede punten, en bezuinigen is een must, van mij mocht er zelfs nog wel meer bezuinigd worden, maar waar men nu allemaal bezuinigt slaat nergens op. Ik zal dan ook zeker niet op de VVD stemmen. Laffe bende. En VVD heeft wel meer van dat soort mensen op posten zitten waar ik me echt afvraag wat ze daar doen. Bijv. Melanie Schultz voor infrastructuur. En dit vind ik zo jammer omdat VVD aan de andere kant juist erg scherpe en goede kandidaten hebben
![]()
(..ik kan alleen Bolky z'n argumenten enigszins begrijpen. Gezien de huidige stand van politieke partijen is dit hetgeen wat er uit kwam rollen en dat treft natuurlijk niet iedereen).
Een VWO-diploma geeft toegang tot het WO en een HBO-diploma geeft toegang tot het HBO.quote:Op donderdag 17 februari 2011 13:49 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Bovendien hebben de universiteiten en hogescholen enorm veel reserves waar ze ook wel eens gebruik van kunnen maken. Maar zij denken ook alleen maar aan hun eigen hachje; elke student levert geld op, dus laten we er zo veel mogelijk binnenhalen. Kunnen veel studenten het niveau niet aan? Dan verlagen we dat toch een beetje, zodat er meer studenten hun vakken halen en slagen. Dat is hoe het de laatste jaren is gegaan, er zitten veel te veel mensen op het WO en HBO die er niet thuishoren. Zó verslechtert de kwaliteit van het onderwijs. De bezuinigingen komen het onderwijs ook niet ten goede, natuurlijk niet. Maar ik geloof zeker dat de uni's en de hogescholen zelf ook heel wat kunnen doen om de kwaliteit op te schroeven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |