quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 12:04 schreef kutkabouter het volgende:Weet je, ik zat me laatst te bedenken over hoe "verknipt" het leven wel niet is geworden, in vergelijking met vroeger. Volgens mij was het toen allemaal zo veel makkelijker. Je leerde een ambt, je oefent het uit en zo verzorg je je gezin, moeders de vrouw houdt zich bezig met het huishouden, en je kinderen leren op hun beurt ook een ambt zodat ze jou later kunnen verzorgen.
Waar is dat mis gegaan? Dat was toch een prima levensstijl dunkt me? En nou moet ineens iedereen studeren en een diploma halen. Er moet ontzettend veel geld naar zorg, omdat er niet meer voor de ouders gezorgd wordt. Het slaat allemaal nergens meer op, het is compleet doorgeslagen, wtf.
[/serious mode]
Dat is "mis" gegaan vanaf de industriele revolutie. Waar jij het eigenlijk over hebt is de modernisering van de samenleving, die al vanaf de industriele revolutie begonnen is. Niet alleen op technologisch vlak moderniseert de samenleving, maar ook op vlakken als cultuur, bestaande uit veranderende normen en waarden van burgers, kunst en, het paradepaardje van Nederland, het streven naar een zo hoog mogelijke welvaart voor burgers. In de hedendaagse maatschappij is steeds meer mogelijk en willen mensen ook steeds meer. Hoe het vroeger was, was inderdaad een prima leefstijl voor de mensen toen, als je het in het perspectief van onze maatschappij nu plaatst is het niet meer rendabel.
Om ook even terug te komen op het punt "waarom moet iedereen ineens een diploma halen": Dat hoeft natuurlijk niet, maar dan zal je ook niet veel bereiken. Door modernisering van de samenleving is een ander soort banen ontstaan dan vroeger, waar kennis een veel grotere rol speelt. Ambachten zijn in de verdrukking geraakt door de opkomst van de dienstensector, wat tevens een evident gevolg is van de modernisering.
Hier, lees dit maar eens