En dan mailen zij terug:quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:52 schreef Sanchos het volgende:
Ja vervelend die copy past brief. Ik stuur altijd een e-mail terug of ze dat kunnen toelichten, puur om ze te pesten...
Ben jij nog heel actief aan het solliciteren? En zo ja, op wat voor functies reageer je dan?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:02 schreef _Arual_ het volgende:
Ik vond het trouwens ook reuze irritant dat mijn laatste afwijzingsmail ondertekend was door een 19-jarige P&O-stagiaire (leve hyves in dit geval). Alsof het de 'echte' P&O-functionaris het niet eens de moeite waard vond om er ook maar iets van tijd en energie in te steken.
Ik reageer alleen maar op functies die ik echt heel erg leuk vind, en waarbij ik voor de volle honderd procent aan het profiel denk te voldoen. Het gaat dan om functies als communicatiemedewerker/(web)redacteur, voornamelijk in de (geestelijke) gezondheidszorg en in de uitgeverswereld.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ben jij nog heel actief aan het solliciteren? En zo ja, op wat voor functies reageer je dan?
Een vriendin van mij is ook al 1,5 jaar op zoek naar een baan als tekstschrijver / redacteur (niet in de commerciële sector). Ze heeft al een aardig portfolio, maar het lukt haar ook maar niet.
Heel vreemd. Je bent inmiddels toch al wat jaartjes bezigquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:32 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik reageer alleen maar op functies die ik echt heel erg leuk vind, en waarbij ik voor de volle honderd procent aan het profiel denk te voldoen. Het gaat dan om functies als communicatiemedewerker/(web)redacteur, voornamelijk in de (geestelijke) gezondheidszorg en in de uitgeverswereld.
De druk om te solliciteren is momenteel niet super groot. Ik heb een vaste baan als receptioniste momenteel. Tsja. Het is op kruipafstand, de dagen vliegen voorbij, ik vind geen leukere collega's en ik word heel blij van ritme en zekerheden. Dat laatste is voor mij echt heel essentieel heb ik gemerk, daar kun je om lachen, maar het is nu eenmaal zo. Toch knaagt het, want hiervoor heb ik niet gestudeerd, en ik weet dat er dingen zijn waar ik veel beter in ben.
Ik heb het afgelopen halfjaar de content van de website van een grote ggz-instelling geschreven, veel interviews daarvoor gedaan ook. Nu mag ik nog een halfjaar blijven voor wat andere schrijfklussen, daarna houdt het echt op. Maar dat zeiden ze toen ik aan het eerste halfjaar begon óók. Dus ik blijf steeds maar hopen en dat is dus echt killing. (Aan deze klus ben ik trouwens gekomen via dat baantje als receptioniste, bij diezelfde organisatie. Hoe een koe een haas vangt.)
Mijn publicatielijst is door dat freelancen en het aannemen van alle mogelijke schrijfklussen inmiddels ook prima in orde, maar ik heb niet het idee dat het helpt.
Ik wilde nog een toevoeging doen, maar je had al gereageerd dus zet ik het hier maar neer:quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:35 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Heel vreemd. Je bent inmiddels toch al wat jaartjes bezig. Een goed gevuld portfolio telt in dat wereldje en met je brief zal ook wel weinig mis zijn
.
Misschien moet je iets gedurfder / creatiever worden in je brief?quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:41 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik wilde nog een toevoeging doen, maar je had al gereageerd dus zet ik het hier maar neer:
Toevoeging: als het op die superspecifieke functies die ik hierboven beschrijf al niet lukt, dan vraag ik me af of het wel zinnig is om te reageren op dingen waar ik nog minder aan voldoe. Ik heb ook maar een beperkt aantal uren in mijn dagen zitten, en iedere afwijzing geeft me gewoon een flinke knauw.
Ik ben inmiddels al vijf jaar aan het ploeteren inderdaad. Maar er zijn er zoveel, dat is denk ik het probleem. Soms 400 reacties op een vacature begrijp ik. Daar zitten er vast twintig bij die net zo geschikt zijn als ik. En dan komt het op kleine dingen. Wist ik maar welke
ik krijg dan niet eens wat terugquote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En dan mailen zij terug:
"We hebben zoveel reacties gekregen dat we niet op ieder individueel geval in kunnen gaan."
Het hangt er ook nogal van af of een bedrijf een fatsoenlijke HR-afdeling heeft, denk ik. Ik kreeg vd week een nette afwijzing (alhoewel, taalkundig gezien klopte het niet helemaal...), omdat ik onvoldoende aansloot bij hun profiel en als ik meer wilde weten, kon ik altijd even contact opnemen. Kijk. En in een andere afwijzing werd gewoon meteen gezegd waarom er geen vervolg zou komen
.
Toch jammer. Het spreekt wel aan hoor, als je zo'n bekende naam op je cv hebt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:32 schreef Viking84 het volgende:
Ik kreeg vandaag ook een standaardafwijzing (per post!) van de VARA, voor een 4 of 5 weken durend baantje als junior redacteur voor de online versies van Twee voor Twaalf en Per Seconde Wijzer. Ik voldeed perfect aan het profiel, maar goed, met zo weinig eisen, geldt dat voor zo'n beetje iedereen
. Ik zie overigens niet in waarom iemand met een journalistieke achtergrond dat werk beter zou kunnen doen dan iemand die Nederlands heeft gestudeerd. Maar goed, ik heb niet veel energie gestoken in m'n sollicitatie, aangezien het maar voor een paar weekjes was
.
Ik heb vaak het idee dat mijn brieven niet gelezen worden. Dat het bij die enorme stapel cv's al bekeken is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Misschien moet je iets gedurfder / creatiever worden in je brief?. Je verzuipt nu tussen de andere kandidaten die net zo goed schrijven als jij, dus moet je toch een andere aanpak kiezen, waarvan je niet 100 % zeker weet of 'ie aanslaat, maar waarmee je wel opvalt en de kans vergroot dat je uitgenodigd wordt als de werkgever je aanpak kan waarderen.
Ik heb vele standaardbrieven geschreven en ook prachtig proza, zonder enig resultaat. De gedurfde brief heb ik tot nu toe 1 keer gebruikt, maar die heeft me wel een gesprek opgeleverd. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat ik voortaan wel vaker creatiever uit de hoek ga komen als dat de manier is om me te onderscheiden van 200 anderen.
Ben ik ook, maar intussen heb ik nog geen werkquote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:43 schreef _Arual_ het volgende:
Vik, je moet die brief gewoon voor jezelf houden hoor, ondanks mijn nieuwsgierigheid.
Ik ben op mijn Appletje druk bezig met het bouwen van een website, maar ik krijg 'm nog niet zo mooi als ik hem wil hebben en dan werkt het juist tegen me. Bovendien wil ik op mijn werk ook niet al te duidelijk laten merken dat ik misschien weg wil, dat is een extra moeilijkheid.
Trouwens: wat doe jij nu hier? Ik meen me te herinneren dat jij zo goed en pragmatisch bezig was.
Je hebt gelijk: het een hoeft helaas niet het ander te betekenen. Dat zou ik zelf inmiddels ook wel moeten weten. Eigenlijk een stomme opmerking van mijn kant dus.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ben ik ook, maar intussen heb ik nog geen werk. Dus tot die tijd post ik hier nog
.
No problemquote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:46 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Je hebt gelijk: het een hoeft helaas niet het ander te betekenen. Dat zou ik zelf inmiddels ook wel moeten weten. Eigenlijk een stomme opmerking van mijn kant dus.
heel goed dat je een positieve instelling blijft houden, maar ga er in commerciële functies vooral vanuit dat je die gevoelige snaar moet gaan raken, waarbij minder op je taalkunst wordt gelet, en vooral meer inhoudelijk dus. De relatie die je kunt opbouwen met je klant of leverancier is een veel belangrijker gegeven dan je taalvaardigheid.Vooral de relaties met leveranciers zijn een geval apart, want het ene moment kun je ze wel voor een hoop stront uitmaken, maar de volgende keer moet je op de knieën omdat je ze oh zo hard nodig hebtquote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:49 schreef Viking84 het volgende:
Ik solliciteer nu naar functies waarbij schrijven niet het belangrijkste is, maar wel een belangrijk onderdeel. En dan val je als neerlandica al snel op tussen de commercieel economen(disclaimer: niet dat die niet goed kunnen schrijven hoor, maar ik denk dat de gemiddelde letterenalumnus toch iets beter is in het schrijven van aansprekende, foutloze brieven dan de gemiddelde commercieel econoom). Verder ben ik gewoon te vinden op Linkedin en Twitter en ontdekt men al snel dat ik allesbehalve een saaie boekenwurm ben
.
Ik pm je even voor mijn creabea brief. Anders wordt het me te herkenbaar en/of gaan anderen ermee aan de haal
. Edit: als ik er een baan mee krijg, pm ik je misschien. Op dit moment wil ik mijn USP nog even geheim houden
.
En mijn creabea brief zet ik niet overal in natuurlijk. Alleen als ik denk dat het bedrijf het kan hebben. Dus niet bij een jasje/dasje-bedrijf met een stijve vacaturetekst.
Oh daar maak ik me niet druk om. Met mijn communicatieve skills zit het wel goedquote:Op zondag 20 februari 2011 22:46 schreef HeetBoven het volgende:
[..]
heel goed dat je een positieve instelling blijft houden, maar ga er in commerciële functies vooral vanuit dat je die gevoelige snaar moet gaan raken, waarbij minder op je taalkunst wordt gelet, en vooral meer inhoudelijk dus. De relatie die je kunt opbouwen met je klant of leverancier is een veel belangrijker gegeven dan je taalvaardigheid.Vooral de relaties met leveranciers zijn een geval apart, want het ene moment kun je ze wel voor een hoop stront uitmaken, maar de volgende keer moet je op de knieën omdat je ze oh zo hard nodig hebt...
Bij PMT, een detacheringsbureau voor verzekering+pensioenquote:Op maandag 21 februari 2011 10:23 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Wie wat waar? Vertel?
Hoe lang ben je nu uiteindelijk werkzoekend geweest?quote:Op maandag 21 februari 2011 10:28 schreef GotC het volgende:
[..]
Bij PMT, een detacheringsbureau voor verzekering+pensioen
quote:Op maandag 21 februari 2011 10:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hoe lang ben je nu uiteindelijk werkzoekend geweest?
ik probeer je steeds te betrappen op een post zonder de, maar het is tot op heden nog niet gelukt
Oh, nou dat heb je dan nog best snel gedaanquote:Op maandag 21 februari 2011 10:36 schreef GotC het volgende:
[..]Ik heb m maar gewoon als standaard ingesteld
Je zal alleen een post zonder
zien, als ik boos of geïrriteerd ben, of het een zeer serieuze post is
.
Ben sinds 1 januari officieel werkzoekende, maar 10 december was al m'n laatste werkdag. Ik had schijnbaar nog ongeveer 3 weken aan vakantiedagen staan
quote:
Mja, valt me idd niet tegen. Mooiste is nog dat dat bedrijf mij heeft gevonden op de nationalevacaturebank.nlquote:Op maandag 21 februari 2011 10:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Oh, nou dat heb je dan nog best snel gedaan. Ik ben officieel ook sinds 1 januari werkzoekende, maar werk sinds eind november al niet meer (contract werd opgezegd per 31 dec).
Hehe, daar kan ik alleen maar van dromen, van gevonden wordenquote:Op maandag 21 februari 2011 10:39 schreef GotC het volgende:
[..]
Mja, valt me idd niet tegen. Mooiste is nog dat dat bedrijf mij heeft gevonden op de nationalevacaturebank.nl
Ik ook nietquote:Op maandag 21 februari 2011 10:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Hehe, daar kan ik alleen maar van dromen, van gevonden worden. Zo interessant ben ik helaas nog niet voor werkgevers
(behalve in het onderwijs dan, maar daar ben ik wel klaar mee als 'echte baan', maar mogelijk ga ik me dus nog bij huiswerkinstituten aanmelden).
Daar heb je mazzel mee. Bedrijven die mensen willen opleidenquote:Op maandag 21 februari 2011 10:52 schreef GotC het volgende:
[..]
Ik ook nietHet is tenslotte een functie waar ik nog nooit iets mee te maken heb gehad. Maar ze zoeken juist mensen die niet perse ervaring hebben in de branche.
Yep, daar ben ik ook érg blij mee. Ze stimuleren iedereen zelfs om dat te doenquote:Op maandag 21 februari 2011 10:54 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Daar heb je mazzel mee. Bedrijven die mensen willen opleiden.
Ik heb twee gesprekken gehad waarbij zelfs m'n CV niet goed gelezen was. Beide keren was de eerste vraag waarom ik op zoek was naar nieuw werk, terwijl in m'n CV toch echt staat dat mijn vorige werkgever failliet is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 17:41 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik heb vaak het idee dat mijn brieven niet gelezen worden. Dat het bij die enorme stapel cv's al bekeken is.
Hier was het andersom bij mijn vorige baan: brief wel gelezen ("Goeie brief!", zeiden ze nog), cv niet (goed)quote:Op maandag 21 februari 2011 14:05 schreef Semoi het volgende:
[..]
Ik heb twee gesprekken gehad waarbij zelfs m'n CV niet goed gelezen was. Beide keren was de eerste vraag waarom ik op zoek was naar nieuw werk, terwijl in m'n CV toch echt staat dat mijn vorige werkgever failliet is.
Maar ja, de werkloosheid was in mijn geval maar kort, vanmorgen ja gezegd tegen een voorstel. Officieel ben ik zelfs nog niet werkloos (zit nog in de uitwerk periode van het faillissement),
Ja, best apart ja. Dan vraag je je toch af wat die mensen de hele dag doenquote:Op maandag 21 februari 2011 14:14 schreef Semoi het volgende:
Ik blijf dat vreemd vinden. Ik heb de laatste jaren vaak genoeg aan de andere kant van de tafel gezeten (om kandidaten op technisch vlak aan de tand te voelen) en ik kende de brieven en CV's van de kandidaten bijna uit m'n hoofd tijdens het gesprek. En het ging bij deze twee gesprekken ook nog om werving en selectie bureaus, gesprekken voeren is dan gewoon hun werk.
Inderdaad lekkere reden om afgewezen te worden, zeker met die reisafstand.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, best apart ja. Dan vraag je je toch af wat die mensen de hele dag doen.
Ik ben wel eens op gesprek geweest bij een bedrijf waar ik uiteindelijk wegens gebrek aan ervaring werd afgewezen. Tijdens het gesprek vroegen ze of ik nog meer ervaring, terwijl alles - uiteraard - op mijn cv stond. Lees dat cv dan even goed, denk ik dan, dan had ik me de reis van Groningen naar R'dam kunnen besparen.
Wát zoek je dan?quote:Op maandag 21 februari 2011 17:11 schreef Blobje het volgende:
Wat is dat toch met die woningbouwcorporaties. Zie weer leuke vacatures voorbij komen. Een koffiedame krijgt 2500 euro, MBO ICT'er (starter) krijgt 3000 euro en een P&O manager krijgt 6900 euro bruto. Geen wonder dat de huur overal zo hoog is.
Had ik maar Personeelsmanagement gestudeerd.![]()
Overigens zaterdagavond weer een afwijzing via de mail.We gaan weer rustig verder.
Ik had zaterdagavond ook een afwijzing binnen. Maar een beetje een rarequote:Op maandag 21 februari 2011 17:11 schreef Blobje het volgende:
Wat is dat toch met die woningbouwcorporaties. Zie weer leuke vacatures voorbij komen. Een koffiedame krijgt 2500 euro, MBO ICT'er (starter) krijgt 3000 euro en een P&O manager krijgt 6900 euro bruto. Geen wonder dat de huur overal zo hoog is.
Had ik maar Personeelsmanagement gestudeerd.![]()
Overigens zaterdagavond weer een afwijzing via de mail.We gaan weer rustig verder.
Heb ik hier al een paar keer in dit topic neergezet, maar ofwel iets met online PR/ICT of iets in de sport, gezondheid en management sfeer.quote:
Klinkt als een nieuwe variant inderdaad. En in plaats van dat ze je C.V. bewaren in hun portefeuille moet je ze zelf in de gaten houden.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik had zaterdagavond ook een afwijzing binnen. Maar een beetje een rare. In de onderwerpregel stond 'in de gaten' en in de mail stond dat ze me niet gingen uitnodigen, maar dat ik hen wel in de gaten moest houden / af en toe een mailtje moest sturen, omdat ze een bedrijf in ontwikkeling waren en er zomaar weer vacatures konden zijn
. Is dat een nieuwe variant op "je bent wel interessant, maar op dit moment niet interessant genoeg / we hebben geen plek, dus je gaat in de portefeuille?"
Hoe is het met de TNT afgelopen trouwens?
Ja dat krijg ik ook nog regelmatig.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:48 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb een halfjaar terug gesolliciteerd bij een GGZ-instelling, en daarmee kwam ik in een soort database. Krijg ik nu een mailtje met als onderwerp 'Bent u nog beschikbaar?' Ik helemaal blij, is het een automatisch gegenereerd ding waarin ze me vragen of ik nog in die database wil blijven staan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |