Dat moet dan zoiets worden (met iets meer paarden/griekse ezels):quote:Op vrijdag 11 november 2011 22:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daar zitten ze dan met hun 400 tanks
quote:Biggest Oil Find in Decades Becomes $39B Caution
After 11 years and $39 billion of investment, Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell Plc (RDSA) and their partners have yet to sell a drop of oil from what was touted as the world’s biggest discovery in four decades.
Centered on a man-made island 70 kilometers (44 miles) from Kazakhstan’s coast, the Kashagan project is just months away from completion, $15 billion over budget and 8 years behind schedule. As the milestone of first oil nears, the Kazakh government is pressuring the group for a commitment on an even- bigger second phase, a project the oil companies are undecided on and one analyst says may not make money.
“The biggest worry is whether the project can ever be profitable given the huge cost escalation and start-up delays,” said Julian Lee, a senior analyst for the Centre for Global Energy Studies in London. It may be “impossible for investors to earn a return on any investment in a second phase before their contract for the field expires” in 2041.
Gelukkig bestaan die ook in overvloed.quote:Op vrijdag 18 november 2011 16:10 schreef tradetheday het volgende:
1 oplossing: zoektocht naar substituten voor olie, waarop de economie (goedkoper) kan draaien.
Maar die zijn (nog) niet een volwaardie vervanger van olie.quote:Op vrijdag 18 november 2011 16:34 schreef Q. het volgende:
[..]
Gelukkig bestaan die ook in overvloed.
Bron: oilcrash.comquote:Elke discussie over oplossingen moet zich houden aan wetenschappelijke principes. Serieuze voorstellen voor technologieën die het olietijdperk opvolgen moeten gebaseerd zijn op wetten die gebaseerd zijn op thermodynamische en natuurkundige principes, in tegenstelling tot industriële en economische. Veel voorgestelde substituten voor olie hebben duidelijke technische limieten. Aardgas is een eindige grondstof, en de productie neem momenteel al af in Noord Amerika. Waterstof is een veel geciteerde magisch wondermiddel, maar is maar een energiedrager en kost energie om te maken. Dus levert het geen oplossing. Zon, wind en kernenergie zijn geen transport brandstoffen, en hebben andere beperkingen die grootschalige implementatie tegenhouden. Technologiën die nog steeds in de labfase zijn, bewezen of niet, zullen per definitie niet klaar zijn in het tijdschema en de grootte waaraan het probleem onderhevig is. Het hoofdpunt is dat het probleem van de oliepiek hier is, en dat alle bekende alternatieven oftewel nog niet klaar zijn, ongeschikt, problematisch of gelimiteerd in potentie.
quote:Bold energy plan to end reliance on fossil fuels
An energy plan to end Denmark’s reliance on fossil fuels by 2050 and move energy production over to windmills and biomass was launched this Friday by the government.
The energy plan has set some ambitious targets that will see renewable energy sources take over Danish electricity and heat production while oil, coal and gas will slowly be phased out.
Targets set out in the plan will see half of all energy production derived from wind by 2020, a phasing out of coal in 2030, all electricity and heat being produced by renewable energy by 2035 with the rest of Denmark’s energy requirements – such as in transport and industry – coming from renewables by 2050.
quote:GINGRICH: But let me make a deeper point. There's a core thing that's wrong with this whole city. You said earlier that it would take too long to open up American oil. We defeated Nazi Germany, fascist Italy, and Imperial Japan in three years and eight months because we thought we were serious.
If we were serious, we would open up enough oil fields in the next year that the price of oil worldwide would collapse. Now, that's what we would do if we were a serious country. If we were serious...
quote:When at least half the population of a country believes more in supernatural forces than in science-based ones, you can simply throw out logic, reason, data or common-sense and bring out the beads, cards, bowls of bones and magic eight balls to plan for the future.
Het begint vorm te krijgen, dat mocht onderhand ook wel eens gebeuren. Het is aan de andere kant ook niet ideaal om de olieproducerende landen in te ruilen voor Marokko of een ander land dat een deel van de Sahara heeft. Maar goed, het is een proces...quote:Op maandag 28 november 2011 17:08 schreef Basp1 het volgende:
In het technisch week blad stond een stuk over desertec, dat ze in 2012 (volgend jaar dus) al een 500 MW central in marokko gaan bouwen.![]()
De wikipedia is in ieder geval al aangepast.
quote:The big squeeze: warning over incomes as Britain goes on strike
An Institute for Fiscal Studies analysis predicted that average incomes, adjusted for inflation, will fall by 3% this year and further in 2012. The director of the IFS, Paul Johnson, said: "In the period 2009-10 to 2012-13, real median household incomes will drop by a whopping 7.4% – a record matched only by the falls seen between 1974 and 1977."
The IFS based its estimates for the squeeze on incomes on forecasts from the Office for Budget Responsibility, the independent watchdog that oversees Treasury spending plans and which published its own outlook for the economy alongside Osborne's statement.
It blamed a repeat oil price shock for most of the cuts in real incomes suffered by UK households. High energy prices were the largest single element fuelling an inflationary spiral that left many families worse off.
quote:Saudi Arabia has posted an $81.6bn (£52.2bn) budget surplus for 2011 as its income beat forecasts by more than double, official figures suggest.
[..]
The country increased production to 10.047 million barrels per day from its planned quota of 8.05 million barrels per day.
http://www.bbc.co.uk/news/business-16335104
Ahja.. Het is op zich dezelfde als de laatste in mijn post, alleen gedetailleerder (en daarom naar mijn mening wat onoverzichtelijk)..quote:Op donderdag 29 december 2011 16:07 schreef JimmyJames het volgende:
Mooie grafiekjes.
Voor de volledigheid zou je er ook nog de laatste grafiek uit je bron bij moeten doen.
Als dat hetzelfde is klopt er bij 1 van de 2 de schaal niet volgens mij.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ahja.. Het is op zich dezelfde als de laatste in mijn post, alleen gedetailleerder (en daarom naar mijn mening wat onoverzichtelijk)..
[ afbeelding ]
Het is incrementeel, de minimale productie over de afgebeelde periode is weggelaten om de productieverschillen te verduidelijken. Hoe groter de afgebeelde categorie (continent ipv land), hoe groter het weggelaten gedeelte..quote:Op donderdag 29 december 2011 17:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als dat hetzelfde is klopt er bij 1 van de 2 de schaal niet volgens mij.
quote:What the Frack?
Is there really 100 years’ worth of natural gas beneath the United States?
The recent press about the potential of shale gas would have you believe that America is now sitting on a 100-year supply of natural gas. It's a "game-changer." A "golden age of gas" awaits, one in which the United States will be energy independent, even exporting gas to the rest of the world, upending our current energy-importing situation.
The data, however, tell a very different story. Between the demonstrable gas reserves, and the potential resources blared in the headlines, lies an enormous gulf of uncertainty.
quote:'Benzine nooit meer goedkoop'
Het is een kwestie van tijd voordat de recordprijzen voor benzine worden gebroken. Benzine wordt nooit meer goedkoop, voorspelt directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiehandel (NOVE) donderdag in het Nederlands Dagblad.
De gemiddelde prijs van een liter Euro 95 zit nu met 1,722 euro nog maar 3,5 cent onder het record van april vorig jaar. Diesel kost nu 1,441 euro, nog maar 1,6 cent onder de piek die in november werd bereikt.
Suggestief stukje, benzine is in Nederland nooit goedkoop geweest dankzij overheidsbelastingen.quote:
Idd, beter: "Benzine nog minder betaalbaar dan voorheen"quote:Op donderdag 5 januari 2012 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Suggestief stukje, benzine is in Nederland nooit goedkoop geweest dankzij overheidsbelastingen.
Laten we er dan subsidie op gaan geven zoals ze in venezuela doen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Suggestief stukje, benzine is in Nederland nooit goedkoop geweest dankzij overheidsbelastingen.
Juist in de VS heeft men de keuzevrijheid, ruil die pickup in voor een Taurus en je rijdt groter en goedkoper dan in Nederland...quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we er dan subsidie op gaan geven zoals ze in venezuela doen.![]()
Juist door de hoge benzineprijzen hebben we in NL maar eigenlijk in heel europa al een stuk zuiniger wagenpark als men in de VS heeft, en hierdoor ook weer minder problemen met een stijging van de energieprijzen.
In Nigeria hebben ze laatst de subsidie op brandstof afgeschaft. Met begrijpelijke sociale onrust als gevolg.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we er dan subsidie op gaan geven zoals ze in venezuela doen.![]()
Juist door de hoge benzineprijzen hebben we in NL maar eigenlijk in heel europa al een stuk zuiniger wagenpark als men in de VS heeft, en hierdoor ook weer minder problemen met een stijging van de energieprijzen.
quote:The price increases in 2011 reflected tightness in the global crude oil market that began in 2010 and marked the highest crude oil prices since 2008. Key factors affecting crude prices in 2011 included:
• Arab Spring. The Arab Spring and the civil war in Libya roiled oil markets during the first half of the year. Prices quickly escalated when protests in Libya intensified in late February. The spot price of Brent increased $15 per barrel from February 18 to March 2 as the market coped with the loss of 1.5 million barrels per day (bbl/d) of exports from Libya. With low spare production capacity, this sudden supply loss challenged the ability of the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) producers to provide incremental supplies to an already tight market.
• Demand. Demand growth in emerging markets, notably China and the Middle East, drove crude oil prices higher in 2011 as well. During the first six months of 2011, the demand for petroleum products in countries not part of the Organization for Economic Cooperation and Development (non-OECD) grew by almost 4%, just as the market was coping with the loss of Libyan exports. Even with declining OECD country demand in 2011, overall global demand rose by 1.2% (1.1 million bbl/d).
• Transportation Bottlenecks. Brent's price strength in the first half of 2011 was not matched by WTI, which became dislocated from the global crude oil market due to transportation bottleneck issues in the U.S. Midwest (see chart below). Amid fast-rising crude oil production from the Bakken Shale formation and Canadian oil sands, prices for U.S. inland crude benchmark WTI weakened relative to those of broadly traded coastal or imported crude oil grades, such as Brent or Louisiana Light Sweet (LLS). Brent's premium to WTI reached a record level of almost $30 per barrel in September 2011. Between October and November the premium fell almost $20 per barrel, most likely as a result of signs that transportation constraints out of the U.S. Midwest, the main market for WTI, were easing. However, the spread ended the year close to $10 per barrel, still wide by historical standards.
De vraag is wie wat harder nodig heeft: wij die olie, of zij ons geld...quote:Op maandag 23 januari 2012 12:03 schreef stbabylon het volgende:
EU komt met olieboycot tegen Iran
Hoe slim...
Wij die olie. Wat wij niet afnemen, gaat desnoods met korting, gewoon naar China en Ruslandquote:Op maandag 23 januari 2012 12:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De vraag is wie wat harder nodig heeft: wij die olie, of zij ons geld...
Idd, die krijgen het wel op hoor. En op deze manier maken we het voor onszelf nog veel moeilijker, de oliemarkt is voor de afnemers al veel krapper dan iedereen wil doen geloven. Van olie boven de 150 dollar per barrel wordt onze Europese economie, die toch al niet zo happy is momenteel, ook niet heel blij.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wij die olie. Wat wij niet afnemen, gaat desnoods met korting, gewoon naar China en Rusland
En uiteindelijk met een omweg via bedrijven als Trafigura gewoon naar Europa.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Wij die olie. Wat wij niet afnemen, gaat desnoods met korting, gewoon naar China en Rusland
En naar Israël, die hebben graag een vaatje Iraanse zoete.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En uiteindelijk met een omweg via bedrijven als Trafigura gewoon naar Europa.
Iran en Israel hebben in het verleden zelfs samen een pijpleiding geëxploiteerd.quote:Op maandag 23 januari 2012 21:36 schreef waht het volgende:
[..]
En naar Israël, die hebben graag een vaatje Iraanse zoete.
quote:Oil Supply as a Strategic Risk
In an opinion piece released on Wednesday by the journal Nature, James Murray of the University of Washington and David King of the University of Oxford point out that global oil production appeared to hit a cap of about 75 million barrels a day in 2005. Since then, they note, small supply bumps have caused big price gyrations, yet even when prices spike above $100 a barrel, supply appears incapable of rising to meet the demand.
The professors make only a glancing mention of the term “peak oil,” a widely promoted and widely attacked concept, but their argument resembles some of the less feverish versions of the peak oil case.
They essentially argue that oil supply now represents a large strategic risk to global economic growth, and that smart governments ought to be developing comprehensive plans and pushing hard to move their citizens into more efficient cars, onto public transit and so forth – a greener energy path that would also be good for the climate.
quote:We've hit "peak oil"; now comes permanent price volatility
Since 2005, the global production of oil has remained relatively flat, peaking in 2008 and declining since, even as demand for petroleum has continued to increase. The result has been wild fluctuations in the price of oil as small changes in demand set off large shocks in the system.
In today's issue of Nature, two authors (the University of Washington's James Murray and Oxford's David King) argue that this sort of volatility will be all we can expect from here on outand we're likely to face it with other fossil fuels, as well.
Als er iets een verspilling van olie is, is het wel die 50 bussen met 1 tot 4 passagiers die hier per dag door de wijk denderen...quote:Op woensdag 25 januari 2012 22:10 schreef bascross het volgende:
Nederland is in ieder geval niet bezig mensen het OV in te krijgen. Wat een faal.
Bussen kunnen inderdaad per passagier-kilometer meer verbranden dan auto's doen. Treinen zijn weer iets efficiënter (en die rijden sowieso niet op olie).quote:Op donderdag 26 januari 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als er iets een verspilling van olie is, is het wel die 50 bussen met 1 tot 4 passagiers die hier per dag door de wijk denderen...
Dit dus. Je ziet echt enorm vaak van de roetende stink bussen die nog voor geen 10% gevuld zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als er iets een verspilling van olie is, is het wel die 50 bussen met 1 tot 4 passagiers die hier per dag door de wijk denderen...
Oh? Waar komt de stroom wel vandaan dan?quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:47 schreef waht het volgende:
[..]
Bussen kunnen inderdaad per passagier-kilometer meer verbranden dan auto's doen. Treinen zijn weer iets efficiënter (en die rijden sowieso niet op olie).
Gas, steenkool, uranium, enz.quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Oh? Waar komt de stroom wel vandaan dan?
Aardolie is veelzijdiger qua toepassingen. Het voordeel van transport op elektriciteit is dat die elektriciteit met vrijwel elke energiedrager/-bron kan worden opgewekt.quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:51 schreef stbabylon het volgende:
[..]
olie, gas, steenkool, 1 pot nat
Oh dat ben ik helemaal met je eensquote:Op donderdag 26 januari 2012 12:52 schreef waht het volgende:
[..]
Aardolie is veelzijdiger qua toepassingen. Het voordeel van transport op elektriciteit is dat die elektriciteit met vrijwel elke energiedrager/-bron kan worden opgewekt.
Wat waht zegt idd. Windenergie, zonne-energie, etc.. Dat kun je allemaal inzetten voor gebruik door elektromotoren. En electromotoren zijn sowieso een stuk efficienter dan verbrandingsmotoren. Ze hebben een rendement van 80-85%, een verbrandingsmotor maar zo'n 30-40% en de rest gaat ongebruikt verloren als warmte.quote:
Je vergeet het rendement van de energieopwekker.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat waht zegt idd. Windenergie, zonne-energie, etc.. Dat kun je allemaal inzetten voor gebruik door elektromotoren. En electromotoren zijn sowieso een stuk efficienter dan verbrandingsmotoren. Ze hebben een rendement van 80-85%, een verbrandingsmotor maar zo'n 30-40% en de rest gaat ongebruikt verloren als warmte.
Voor hernieuwbare bronnen is dat niet zo heel interessant..quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Je vergeet het rendement van de energieopwekker.
En aangezien we op dit moment nog 95% van onze energie uit niet herwinbare bronnen halen, is het nog wel van belang.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor hernieuwbare bronnen is dat niet zo heel interessant..
Als je fossiele brandstoffen gaat verbranden om elektriciteit op te wekken voor een elektromotor weer wel, idd. Hoewel een centrale wel efficienter werkt dan de motor in een auto. En dan heb je ook nog eens de netverliezen bij het transport van de elektriciteit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |