Dat moet niet de insteek zijn, het lijkt me ook bijzonder lastig te realiseren. Pas als mensen (meermaals) veroordeeld zijn moet naar zulke oplossingen gegrepen worden.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uhm in het voorstel van Wilders zijn het geen daders. Immers ze zijn nog niet veroordeeld. We hebben het hier dus over mensen die in afwachting zijn van een rechtszaak, waarvan het dus ook zomaar kan dat ze vrijgesproken worden. Straffen voordat er sprake is van een vastgesteld daderschap...
Zoals enkelbandjes. Waar we ook al gebruik van maken.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:46 schreef Citizen.Erased het volgende:
Het lijkt me niet de meest geschikte oplossing. Maar zie, naast gevangenisstraf en TBS, nog wel een lichtere vorm van "detentie" waarbij veelplegers gewoon in zekere mate gecontroleerd worden.
In het voorstel van Wilders wordt er gesproken over mensen die in afwachting zijn van hun rechtszaak, nogmaals.quote:
En hoe denk je het te kunnen verbeteren als die lui niet nadenken over hun eigen gedrag?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:30 schreef Vlakte het volgende:
[..]
Zelden iemand er zo weinig van zien snappen m'n waarde.
Je stelt dat ze een onbewuste keuze maken, en verwijt ze vervolgens dat ze niet nadenken over het eigen handelen.
Het is allemaal niet zo zwart/wit. Daarmee is niet gezegd dat je onacceptabel gedrag maar moet accepteren, maar je moet wel een oprechte poging doen de zaken te verbeteren. En er zijn nu eenmaal mensen bij wie daar meer voor nodig is dan het laten voelen van consequenties, en die kunnen daar niet allemaal evenveel aan doen
quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
Ach, het is gewoon holle PVV-retoriek en het zal ongetwijfeld een hoop josti's aanspreken. Weer drie zetels erbij voor de PVV. De ironie wil dat het juist de PVV-stemmers zijn die eindigen in zo'n ghetto.
Waarom niet? Is ook nog eens Wilders-territorium volgens mij. Het lijkt me echt een ideaal plan.quote:
Dat is zeer zeker een mogelijkheid.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zoals enkelbandjes. Waar we ook al gebruik van maken.
Kan prima. Bestaat ook al, ISD-maatregel.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:46 schreef Stokstaart het volgende:
Weer een misrekening .Je kunt deze mensen binnen het huidige systeem helemaal niet adequaat bestraffen voor dergelijk gedrag.
En dit is niet het verplaatsen van het probleem?quote:Je kunt dergelijke figuren uit hun huis zetten/ beboeten maar daarmee los je het probleem niet op. Je verplaatst het probleem alleen maar.
Het gaat over veelplegers dus neem aan op basis van die criteria er al e.e.a. aan dossierfeiten zijn vastgesteld. Bijvoorbeeld door boetes/eerdere maatregelen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In het voorstel van Wilders wordt er gesproken over mensen die in afwachting zijn van hun rechtszaak, nogmaals.
Nou de ideeën van de PVV zijn nogal onzinnig vaak inderdaad, maar de "goodwill" van de Nederlanders houd ook een keer op, ook naar elkaar toe. Dat jij nou zo blij bent ze als buren te hebben en ze volledig te financieren wil nog niet zeggen dat je die last ook op onze borden moet gaan zitten smijten, ik zie ze graag verdwijnen of in ieder geval afgesloten van de financiële navelstreng.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:49 schreef KoosVogels het volgende:
Ach, het is gewoon holle PVV-retoriek en het zal ongetwijfeld een hoop josti's aanspreken. Weer drie zetels erbij voor de PVV. De ironie wil dat het juist de PVV-stemmers zijn die eindigen in zo'n ghetto.
Ja en dus? Wil je vermeende veelplegers bij voorbaat zonder proces gaan straffen? Blijft slechts een verdachte voor die zaak, totdat de rechter zich daarover uitspreekt.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:51 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Het gaat over veelplegers dus neem aan op basis van die criteria er al e.e.a. aan dossierfeiten zijn vastgesteld. Bijvoorbeeld door boetes/eerdere maatregelen.
Deels wel, maar in dezen verplaats je het naar een beter beheersbare omgeving.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En dit is niet het verplaatsen van het probleem?
Dat is zeer waarschijnlijk wel je lot, je krijgt de genen van je ouders, en als daar niet veel goeds in zit, moet je wel goed je best doen om uit dat milieu te komen. Daar komt bij dat om je heen ook allemaal kanslozen wonen. Dus echt stimulans van anderen zul je niet krijgen. Dat neemt niet weg dat ik denk dat iemand die wil, eruit kan komen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:32 schreef teamlead het volgende:
Je zult maar per ongeluk in zo'n tokkiegezin geboren worden... meteen kansloos voor de rest van je leven...
Samenklontering betekent niet "beter beheersbaar". Juist niet, aangezien er nauwelijks maatwerk geboden kan worden. Ghetto's zijn doorgaans dan ook niet de meest veilige delen van een wijk.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:53 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Deels wel, maar in dezen verplaats je het naar een beter beheersbare omgeving.
Duindorp?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:53 schreef alphalpha het volgende:
[..]
Dat is zeer waarschijnlijk wel je lot, je krijgt de genen van je ouders, en als daar niet veel goeds in zit, moet je wel goed je best doen om uit dat milieu te komen. Daar komt bij dat om je heen ook allemaal kanslozen wonen. Dus echt stimulans van anderen zul je niet krijgen. Dat neemt niet weg dat ik denk dat iemand die wil, eruit kan komen.
Ik heb vele jaren geleden (midden jaren 90) een uitzending van Zembla gezien die ik me nog goed kan herinneren. Deze ging over een achterstandswijk in Scheveningen (de naam weet ik niet meer), aan die jongeren werd gevraagd wat ze later willen gaan doen. Het antwoord was, ik ga in dienst, de sociale dienst. Een andere uitspraak die ik me herinner, is dat ze zelf voorstelden om een groot hek om hun week te zetten. Het is hun wereld waar niemand in mag, en niemand de behoefte heeft om eruit te stappen.
Wat zou ik graag zien wat er van deze jongeren gekomen is.
quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:53 schreef alphalpha het volgende:
[..]
Dat is zeer waarschijnlijk wel je lot, je krijgt de genen van je ouders, en als daar niet veel goeds in zit, moet je wel goed je best doen om uit dat milieu te komen. Daar komt bij dat om je heen ook allemaal kanslozen wonen. Dus echt stimulans van anderen zul je niet krijgen. Dat neemt niet weg dat ik denk dat iemand die wil, eruit kan komen.
Ik heb vele jaren geleden (midden jaren 90) een uitzending van Zembla gezien die ik me nog goed kan herinneren. Deze ging over een achterstandswijk in Scheveningen (de naam weet ik niet meer), aan die jongeren werd gevraagd wat ze later willen gaan doen. Het antwoord was, ik ga in dienst, de sociale dienst. Een andere uitspraak die ik me herinner, is dat ze zelf voorstelden om een groot hek om hun week te zetten. Het is hun wereld waar niemand in mag, en niemand de behoefte heeft om eruit te stappen.
Wat zou ik graag zien wat er van deze jongeren terecht is gekomen.
Maatwerk bieden?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Samenklontering betekent niet "beter beheersbaar". Juist niet, aangezien er nauwelijks maatwerk geboden kan worden. Ghetto's zijn doorgaans dan ook niet de meest veilige delen van een wijk.
Klopt. En het (succesvolle) project met 'skaeve huse' in Denemarken betrof mensen die burenoverlast veroorzaken. En dan zie ik er het nut wel van in. Wilders wil veelplegers daar onderbrengen. En voor die groep zie ik minder het nut. Een veelplegende winkeldief gaat volgens mij echt niet minder aan het stelen als ie een eind verder moet fietsen, of 10 minuten met de trein moet.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:53 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens zie ik hier dat mensen buren-overlast meteen verwarren met problematiek omtrent veelplegers. Het kan samenhangen, maar in 90% van de gevallen heeft het niets met elkaar te maken.
Oké, we hebben het hier al niet meer over wettelijk veroordeeld gedrag, maar voor jou onwenselijk gedrag. Wat is dan onwenselijk volgens jou?quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:46 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
.
[..]
De ouders ontnemen de kinderen op de eerste plaats een betere toekomst door onwenselijk gedrag wat ook overslaat op de kinderen.
De "Maatregel Inrichting Stelselmatige Daders" is alleen voor veelplegers die zich herhaaldelijk schuldig hebben gemaakt aan strafbare feiten. Als iemand structureel zorgt voor overlast kan dit prima zonder ook daadwerkelijk eerder te zijn veroordeeld voor diezelfde feiten. Daarom zit men ook in afwachting van een rechtszaak en is men geen dader zoals je zelf al eerder stelde.quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:50 schreef Mutant01 het volgende:
Kan prima. Bestaat ook al, ISD-maatregel.
Het probleem centraliseren kan prima als oplossing dienen. Bovendien kun je door de inrichting/bouw van zo'n 'ghetto' zorgen dat overlast geminimaliseerd blijft. In reguliere woonwijken is dit zelden mogelijk.quote:En dit is niet het verplaatsen van het probleem?
quote:Op donderdag 10 februari 2011 10:57 schreef KoosVogels het volgende: Gaan we gewapende bewakers bij de ingangen van het dorp plaatsen om hen binnen te houden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |