Ik heb alleen geen last van perfectionisme en werk ook niet over omdat ik thuis een gezin met kinderen heb, de situatie is dus wel iets anders.quote:Titel:
Nee! : hoe een enkel woord je leven kan veranderen
Auteur:
Jana Kemp
Uitgave
Zaltbommel : Thema, bedrijfswetenschappelijke en educatieve uitgeverij, 2005
Collatie 192 p.: bijl.
Met lit. opg., tab. - Vert. van: No! : How One Simple Word Can Transform Your life. -New York : AMACOM, 2005
ISBN 9058710068
Theorie en praktijk om op assertieve wijze nee te kunnen zeggen. Recensie: De ondertitel van dit boek zou ook 'de kunst van het nee-zeggen' geweest kunnen zijn. In verschillende hoofdstukken geeft de auteur aan hoe moeilijk het kan zijn om nee te zeggen, wat het belang is om het wel te kunnen (onder andere zelfbescherming), de ethiek en de gevolgen van nee zeggen, en de valkuil van twijfelend nee zeggen. De laatste hoofdstukken gaan vooral in op het oefenen met nee-zeggen; oefenen met dagelijkse beslissingen, in veilige situaties en met voet bij stuk houden. Het laatste hoofdstuk bevat vijftig stelregels en tips voor de praktijk. Elk hoofdstuk bevat oefeningen; in de bijlagen zitten een zelfbeoordelingstest, oefeningen voor gevorderden en een inspirerende longlist van nee-uitdrukkingen. Het boek is helder van opzet, leest gemakkelijk en is daarmee bruikbaar voor een groot publiek.
Deels? Volgens mij helemaalquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:19 schreef Ciske- het volgende:
Het staat ook op Google books zie ikIn elk geval deels.
Ja, je wil natuurlijk ook niet als moeilijk of lui overkomen. Je kunt ook uitleggen dat je het best wil doen, maar dat je nog X andere zaken hebt en dat dit voor jou geen prioriteit heeft.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:16 schreef Ciske- het volgende:
@LXIV: daar heb je wel een punt. Alleen werkt mijn chef ook op andere locaties en heeft vaak vergaderingen etc. Dus ik voel me dan een beetje miereneukerig als ik tegen anderen zeg dat ze het eerst via haar moeten spelen, terwijl ze vaak bezet is. Maar dat is ook wel deels het probleem, dat ik het gewoon moeilijk vind om assertief te reageren en ook iets van anderen te vragen, als ze wat van mij willen.
@Snoekiesnoeksnoek: Bedankt voor de boekentip! Nee zeggen is inderdaad geen sterk punt van me.
Ik doe dat ook, werkt heel goed, bizar eigenlijkquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:25 schreef LXIV het volgende:
Sommige zaken zijn gewoon niet belangrijk genoeg om ooit gedaan te worden. Die delete ik dan na vier weken. Vraagt nooit iemand meer om.
Dit vind ik een slechte tip. Iedereen die met een taak komt aanzetten, vindt dat zelf altijd het meest belangrijke en zal het bovenaan de prioriteiten hangen. Ook vermindert dit de totale hoeveelheid werk natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:06 schreef Ciske- het volgende:
Mbv de zoekfunctie zag ik dat hier al eerder topics over geweest zijn. O.a. las ik de tip om op een bord met gele briefjes alle binnenkomende taken in drie kolommen te verdelen, namelijk "te doen" "onderhanden" en "klaar". Zodat leidinggevenden desgewenst taken toe kunnen voegen en inzicht hebben in waar ik mee bezig ben en hoe druk het is. Ze kunnen dan zelf prioriteiten stellen door dingen bovenaan danwel onderaan te hangen.
Ik zeg gewoon dat ik het gedelete heb omdat ik het onbelangrijk vond. Maar dat ik er nog wel eens naar wil kijken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:27 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Ik doe dat ook, werkt heel goed, bizar eigenlijk
Heel heel soms vraagt er iemand om en dan zeg ik: dat had ik toch voor je gedaan? En dan doe ik het even snel tussendoor. Maar volgens mij kan je dit niet doen als je perfectionistisch bent, lijkt me een onmogelijke opgave (weet ik uit ervaring met een familielid die dit heeft).
Blz 45 t/m 192 staan er niet inquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:22 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Deels? Volgens mij helemaal
linkje
Dat is vreemd, maarja, doe er je voordeel mee.
Ja, was ook al enthousiast tot ik dat zagquote:
Het idee hierachter was volgens mij dat het stellen van prioriteiten dan ligt bij de mensen bij wie het hoort (het management). Maar zo'n bord is ook wel een heel gedoe en ik los het ook liever op door het erover te hebben idd.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:28 schreef jaco het volgende:
[..]
Dit vind ik een slechte tip. Iedereen die met een taak komt aanzetten, vindt dat zelf altijd het meest belangrijke en zal het bovenaan de prioriteiten hangen. Ook vermindert dit de totale hoeveelheid werk natuurlijk niet.
Dit klinkt ook als een oplossing van iemand die het basis probleem niet aan durft te kaarten. Ik denk echt dat je richting je direkte baas moet aangeven dat een en ander teveel aan het worden is. Als het goed is, luistert hij daar naar, al is het maar omdat iemand die overwerkt in de ziektewet terecht komt hem veel geld en sores gaat kosten.
Dat is ook een goede tip idd, thanks.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
En wat trouwens ook goed werkt als je het druk hebt: de 80-20 regel.
Die zegt dat het 20% van de tijd kost om 80% van het werk te doen en 80% van de tijd om de resterende 20% af te maken. (te perfectioneren).
Als iets dan snel moet gebeuren zeg je: ik kan het heel vlug, vanmiddag nog, maar dan is het niet 100%. Dat vindt iedereen dan altijd wel begrijpelijk en goed. Door het dan meteen af te ronden gebruik je maar 1/5e van de tijd die je zou gebruiken over langere termijn.
Je kunt er zeker geen pdf document van maken?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:37 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Bij mij wel????? Serieus, zit er wat in te lezen en echt alles staat erin.
Dat kan toch niet vanuit die pagina's van google? Ik krijg alleen een lege pagina in mijn pdf.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:39 schreef Maraca het volgende:
Je kunt er zeker geen pdf document van maken?![]()
Ik zie echt maar t/m blz 44
Ha, vreemdquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:41 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Dat kan toch niet vanuit die pagina's van google? Ik krijg alleen een lege pagina in mijn pdf.
Maar zo zie ik het:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:40 schreef LXIV het volgende:
En je moet jezelf bewust maken (maar dat kost veel tijd) dat het allemaal maar relatief is wat je doet. Stel dat je vanaf morgen helemaal nooit meer op je werk zou verschijnen. Wat zou er mis gaan in de wereld, wat zou er zelfs maar mis gaan in jouw bedrijf?
Je komt er snel achter dat er helemaal niks fout gaat.
Ik heb meegemaakt dat mensen die altijd ' heel druk' waren opeens twee maanden ziek thuis waren. Wat veranderde er? Eigenlijk niks. Na een week was het verschil al niet merkbaar meer.
Ook een handige skill in je privé leven, overigensquote:
Ik wilde hier eigenlijk een uitgebreide reactie neerzetten, maar nee ... ik doe het nietquote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:06 schreef Ciske- het volgende:
Herkenbaar anyone? En hoe gaan anderen hiermee om? Tips zijn erg welkom.
Dat geeft in ieder geval aan dat jij al nee kan zeggenquote:Op woensdag 9 februari 2011 09:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik wilde hier eigenlijk een uitgebreide reactie neerzetten, maar nee ... ik doe het niet
Ja of je zegt tegen mensen gewoon, sorry, ik heb het momenteel te druk. Misschien dat ik er volgende week aan toe kom... Misschien dat het dan - omdat het voor hen haast heeft - voor hen niet meer zo nodig is dat jij het doet...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 22:06 schreef Ciske- het volgende:
Mbv de zoekfunctie zag ik dat hier al eerder topics over geweest zijn. O.a. las ik de tip om op een bord met gele briefjes alle binnenkomende taken in drie kolommen te verdelen, namelijk "te doen" "onderhanden" en "klaar". Zodat leidinggevenden desgewenst taken toe kunnen voegen en inzicht hebben in waar ik mee bezig ben en hoe druk het is. Ze kunnen dan zelf prioriteiten stellen door dingen bovenaan danwel onderaan te hangen. Taken waar je niet aan toe komt schuiven automatisch door naar de volgende dag.
Cursusje gedaan?quote:Op woensdag 9 februari 2011 19:03 schreef Veladia het volgende:
Zelf ken ik altijd een bepaalde tijd toe aan taken. Binnen die tijd moet het afgerond zijn en focus ik me nergens anders op.
Verder is het belangrijk dat je niet constant mails beantwoord. Met name in de ochtend niet je inbox openen en lezen, maar tot een uur of 11.30 belangrijke taken voltooien.
Vervolgens ga je een half uur mails er uit gooien -> belangrijke eerst openen en een mail mag niet langer dan 3 minuten duren. Kortom, heb je er minimaal 10 geïnventariseerd en/ of beantwoord. Ken per mail die je (nog) niet kunt oplossen een taak toe voor na! de lunchpauze.
Na de lunch los je deze mails op.
Las vervolgens een uur in dat mensen met vragen en/ of verzoeken bij je mogen komen. Laat ze niet de hele dag komen, want dat stoort en irritant en dat kost enorm veel tijd. Telkens moet je weer terugkomen in wat je aan het doen was etc.
Zij zijn afhankelijk van jou en niet andersom. Verder zijn de meeste taken niet enorm belangrijk (al zeggen zij van wel). Kortom, leer ze maar dat ze een nette mail naar je toesturen. Geen nette mail? Dan gewoon een autoreply terug dat je ze duidelijk hebt gezegd hoe het wel moet. Niet schromen, maar doen.
Op deze manier creëer je heel eenvoudig overzicht en houd je zelfs tijd over.
Ps: Laat je niet onder de tafel lullen door mensen. Trek je plan, communiceer dit aan je leidinggevende, omdat je dit wil testen en het is prima. Wanneer ze zien dat je het meent en jij ziet dat het werkt, verloopt alles al snel zonder stress aan je hoofd.
Ps2: Neem niet voor elk wissewasje je telefoon op. Zeker niet van collega's! Onthoud dat maar 1 op de 50 dingen dringend is. En dan overdrijf ik nog lang niet...
Ik?quote:
Gewoon een maand lang bijhouden wat wel en niet werkt. Belangrijkste is om luie mensen die niet willen nadenken zo ver te krijgen dat ze zelf leren nadenken en de oplossing dus ook zelf zoeken.quote:
Daar heb je gelijk in, ik wil het ook echt veranderen. Op een gegeven moment ben je het gewoon zo zat vooral omdat er nooit een eind aan komt. Vandaag ben ik in elk geval op tijd naar huis gegaan. Diverse dingen liggen er nog, maar morgen weer een dag. Zo ga ik het om te beginnen maar aanpakken denk ik, als ik commentaar krijg uitleggen dat ik gewoon de tijd niet heb. En als mensen met vragen of opdrachten komen aangeven dat het niet altijd diezelfde dag af kan zijn.quote:Op woensdag 9 februari 2011 18:41 schreef tjoptjop het volgende:
Overigens kan ik TS wel aanraden er zo snel mogelijk werk van te maken. Vaak kruipen dit soort dingen er als gewoonte in en als je dat opeens "nee" zegt kan dat wel eens zwaar op je dak vallen (ook vanuit directe leidinggevende). Want ja, voorheen deed je het immers wel, waarom nu niet?
Jij wordt wel uitgekotst door al je collega's vermoed ik. Aan de andere kant hebben horken zoals jij dat zelf niet in de gaten, dat is een klein lichtpuntje voor jezelf.quote:Op woensdag 9 februari 2011 19:37 schreef Veladia het volgende:
Ik?
Werk nog maar 3,5 'dagen' tegenover de niet autisten, aangezien er geen debielen meer zijn die nog zinloze troep doorschuiven, dat ze zelf ook kunnen oplossen.
Tegenover 38 uur contract. Nee, dan liever ander halve dag binnen zitten en niks doen. Heb daar overigens ook wel een benaming voor, maar die heb ik in de eerste regel al gebruikt.
Als je op een ander reageert; ik heb niks gezegd... Quote dan gewoon.
Gewoon een maand lang bijhouden wat wel en niet werkt. Belangrijkste is om luie mensen die niet willen nadenken zo ver te krijgen dat ze zelf leren nadenken en de oplossing dus ook zelf zoeken.
Scheelt een berg gezeur waar je geen zin in hebt.
Wat een domme adviezen geef je, maar deze is echt te erg...quote:Op woensdag 9 februari 2011 19:03 schreef Veladia het volgende:
Neem niet voor elk wissewasje je telefoon op. Zeker niet van collega's! Onthoud dat maar 1 op de 50 dingen dringend is. En dan overdrijf ik nog lang niet...
Gezellig zal je het hebbenquote:Op woensdag 9 februari 2011 19:03 schreef Veladia het volgende:
Las vervolgens een uur in dat mensen met vragen en/ of verzoeken bij je mogen komen. Laat ze niet de hele dag komen, want dat stoort en irritant en dat kost enorm veel tijd.
Hoe weet je trouwens dat het om een wissewasje gaat voordat je opgenomen hebt ?quote:Op woensdag 9 februari 2011 19:03 schreef Veladia het volgende:
Ps2: Neem niet voor elk wissewasje je telefoon op. Zeker niet van collega's! Onthoud dat maar 1 op de 50 dingen dringend is. En dan overdrijf ik nog lang niet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |