Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 17:03 |
Goed, mijn olielampje blijft dus knipperen terwijl het oliepeil in orde is.. Het vreemde is alleen dat hij niet knippert als ik korte stukjes rij, maar wel als ik een lang stuk heb gereden en vervolgens rem/stil sta. Als ik gas geef houdt het weer op. Toen het lampje voor de eerste keer ging branden heb ik er een halve liter bijgegooid, later nog een halve liter. Heb het peil daarna gecontroleerd en dat was in orde. Is mijn lampje gewoon stuk of is er meer aan de hand? Ik heb er echt geen verstand van en vind 't vrij irritrant ![]() Ohja, voor zover ik weet lekt er geen olie, heb het gecontroleerd door te kijken of er olie op het wegdek lag als ik een poos had stilgestaan, dit was niet het geval.. | |
Bill_E | zondag 6 februari 2011 @ 17:06 |
Sorry je hebt zomaar een liter olie in je motor gegooid ? Wist je dat van te veel olie je motor stuk kan gaan? Naar de garage morgen vroeg, olie lamje is niet is wat je moet negeren. | |
cyberbull | zondag 6 februari 2011 @ 17:07 |
oliedruksensor ? | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 17:07 |
Nee niet zomaar hoor ![]() Het het van te voren en erna gecontroleerd zodat er niet teveel in zou komen! | |
Bill_E | zondag 6 februari 2011 @ 17:08 |
Peilstok schoongemaakt? | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 17:09 |
Uiteraard!! Schoongemaakt en daarna gecontroleerd ![]() | |
Barcaconia | zondag 6 februari 2011 @ 17:09 |
Was het oliepeil te laag voordat je er iets bijgooide of te hoog nadat je bijgevuld hebt? Beide kan een probleem zijn. Het lijkt op een vals contact van een sensor oid, maar het kan ook je oliepomp zeefje zijn dat verstopt zit oid? Ik zou hem toch even naar de garage brengen, dit is niet iets om risico's mee te nemen als je er geen verstand van hebt. | |
Bartholomeus | zondag 6 februari 2011 @ 17:12 |
Ik gok ook op een oliefilter dat vervangen moet worden, of iets anders dat de oliedruk c.q. de werking van de oliepomp kan belemmeren. Garage is the way to go ![]() | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 17:31 |
Heb de anwb maar even gebeld, kijken of die kunnen zien wat er mis is. En anders ga ik morgen naar de garage! | |
Ataraxy | zondag 6 februari 2011 @ 17:38 |
Heb je in het boekje gekeken wat het betreffende lampje precies over de olie zegt? | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 17:45 |
Nee ![]() Maar ik lees nu wel op internet dat het uitmaakt of hij ook een geluid maakt. Bij mij maakt 'ie geen geluid, alleen het lampje knippert. Volgens mij is de druk dan te hoog. | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 17:48 |
Hm ik lees echt allemaal horrorverhalen van hele dure reparaties ![]() Ik hoop maar dat de sensor gewoon stuk is ofzo ![]() | |
Sounddragon | zondag 6 februari 2011 @ 17:55 |
OF te laag, zoals Barca al zei; verstopt zeefje bij de aanzuiging, versleten oliepomp, ernstig vervuild filter, iig iets wat je even door de garage moet laten checken, en met een beetje spoed zeg maar. Te hoog is trouwens ook niet goed, dat zou kunnen duiden op een verstopping of vernauwing ergens in het systeem, of een ernstig te hoog oliepeil.. ![]() | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 18:14 |
Hm die man heeft even gekeken en hij zei dat ''het?'' verstopt zat: er zat smurrie onder de oliedop. Ik moet even langs de garage. Hij had het ook nog over ''flushen'' oid? Dat zorgt ervoor dat 't gereinigd wordt.. In principe zou eerst de sensor vervangen moeten worden maar dat is toch niet het probleem? ![]() | |
densmee | zondag 6 februari 2011 @ 18:32 |
het wordt pas echt leuk als het een diesel en hij op de olie begint te lopen en op hol slaat, dan is het ook zwaai zwaai motor | |
illusions | zondag 6 februari 2011 @ 18:35 |
Olielampje kapot? ![]() | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 18:58 |
Het is een benzine ![]() | |
Bargehassus | zondag 6 februari 2011 @ 19:07 |
Een kapot lampje dat knippert? ![]() | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 19:09 |
Die man van de anwb zei trouwens dat ik in principe wel ermee kan rijden (uiteraard moet ik wel naar de garage, maar goed) zolang het lampje niet knippert als ik gas geef.. | |
Herr.Flick | zondag 6 februari 2011 @ 19:14 |
Waarschijnlijk oliedruksensor stuk | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 19:15 |
Maar er zat ook smurrie onder de olie dop he, een verstopping oid. Heeft dat daarmee te maken? | |
Bill_E | zondag 6 februari 2011 @ 19:15 |
Heb ik eens gehad ja, hij ging vanzelf steeds sneller.. En contact uitzetten heeft dan geen nut... | |
DS4 | zondag 6 februari 2011 @ 19:55 |
Klinkt als te weinig oliedruk omdat het alleen bij stationair is en warme motor. Kan verschillende redenen hebben, maar dat is alleen te beoordelen door een garage. De situatie lijkt zodanig te zijn dat zelfstandig naar de garage rijden geen probleem is, maar ik zou er ook geen meter mee rijden die niet strikt noodzakelijk is. Het kan ook een oliepomp zijn die naar zijn grootje aan het gaan is en als die er mee op houdt, dan is de motor als geheel de volgende (nou zijn er motoren die toch volledig gereviseerd kunnen worden als de oliepomp stuk is, dus soms maakt het ook geen hol uit, maar dat terzijde). | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 21:26 |
Heb even gebeld met een kennis die automonteur is en morgen ga ik er even heen ![]() Nouja, ik hoop dat het meevalt.. Hij denkt zelf dat 't niet heel ernstig is, onlangs heeft hij alles nog nagekeken en is er aardig wat aan vervangen/gerepareerd.. Toen is bijv. ook de olie ververst.. | |
DS4 | zondag 6 februari 2011 @ 21:28 |
Het probleem is gewoon dat je dit soort zaken niet van een afstand kan controleren. Natuurlijk kan het meevallen. Het kan natuurlijk de sensor zijn. Je moet het alleen wel zeker weten. | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 21:31 |
Dat snap ik! Maarja, ik dacht misschien is het wel eenvoudig te verklaren ![]() | |
Barcaconia | zondag 6 februari 2011 @ 21:43 |
Met die smurrie enzo denk ik dat heel je olie gewoon verrot is van alle korte ritjes. Helemaal vol met waterdamp waardoor je olie niet goed meer op druk komt. Zo vlug mogelijk olie wisselen, nieuw filter en het systeem reinigen en je bent weer klaar. Als je het vlug doet voorkom je ook nog schade ![]() | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 21:46 |
Zou goed kunnen, ik maak veel korte ritjes ![]() Morgen naar de garage dus dan zullen we zien ![]() | |
Barcaconia | zondag 6 februari 2011 @ 21:47 |
Wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 6 februari 2011 @ 22:00 |
even heel kort maar krachtig, NIET MEER MEE RIJDEN, AFSLEPEN + OLIEDRUK METEN. dan verder kijken, KANS OP ZWARE MOTOR SCHADE | |
Chuck-N0rr1s | zondag 6 februari 2011 @ 22:01 |
Over wat voor auto en motor praten we ? | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 22:03 |
@ Barcaconia: ik heb dus deze week olie erbij gedaan. Daarvoor was ergens in september ofzo, wel tussendoor regelmatig gecontroleerd. We praten over een golf 3 met een 1.6 motor. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 6 februari 2011 @ 22:05 |
zeef in het carter waarschijnlijk verstopt. Afslepen + olie druk meten. Kost minder dan een andere motor | |
Barcaconia | zondag 6 februari 2011 @ 22:07 |
Aan het verhaal van die ANWB vent te horen is dus gewoon je olie verrot door alle korte ritjes. Dan komt er condens in en krijg je die smurrie. Rustig naar de garage rijden als hij gezegd heeft dat het mag en verder geen ritjes meer doen. In de garage laten ze wel weten wat er echt aan de hand is. Voor ons is het gissen ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 6 februari 2011 @ 22:38 |
En neem hier een les uit: voor korte stukjes heb je een fiets. | |
Marloes | zondag 6 februari 2011 @ 22:43 |
Maar wat verstaan jullie precies onder korte stukjes? Naar m'n werk ga ik met de auto en dat is een kwartiertje rijden ofzo. Is dat dan kort? ![]() | |
DS4 | zondag 6 februari 2011 @ 22:59 |
We kunnen al niet op afstand vaststellen wat het probleem is, dus de oorzaak van dat niet bekende probleem kunnen we al helemaal niet vaststellen... | |
Barcaconia | zondag 6 februari 2011 @ 22:59 |
Korte ritjes zijn sowieso niet goed voor je motor, maar als je het dan wel altijd doet zorg dan voor wat meer onderhoud. Zon golf 1.6 motor moet het best kunnen hebben hoor. Zorg dat je gewoon wat vaker je olie vernieuwt en die auto moet het maar houden. Kwartiertje is niet heel kort maar het kan best zijn dat je olie niet goed warm wordt op zon tijd. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 7 februari 2011 @ 18:20 |
Wat een korte rit is, zoalng je motor olie niet op temperatuur is >92 graden celcius, wordt als kort beschouwt, omdat de motor dan niet op temp kan komen | |
Barcaconia | maandag 7 februari 2011 @ 18:24 |
Waar haal je precies 92 graden vandaan? | |
illusions | maandag 7 februari 2011 @ 19:56 |
Ja, daarom kapot. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | maandag 7 februari 2011 @ 20:20 |
Kennis ( ben eerste auto technicus) | |
Marloes | maandag 7 februari 2011 @ 20:29 |
Er zit juist een patroon in! Korte stukjes: geen lampje, na een halfuurtje op de snelweg en vervolgens bij het remmen of langzamer dan 50: lampje, stationair na dat halfuurtje: soms lampje. Bij gas geven geen lampje. | |
blup | maandag 7 februari 2011 @ 20:42 |
Ik denk dat je sensor een te lage oliedruk registreert. Bij een warme motor heb je een bepaalde oliedruk, als die om een of andere reden niet geregistreerd word ben je of olie kwijt, te weinig of een major lekkage. Bij koude motor (korte stukjes) heb je een hoge druk. Snelweg (warme motor) word de druk minder. -> Langzamer rijden nog minder druk, sensor over de zeik. gas geven -> meer druk dus geen lampje. | |
Marloes | maandag 7 februari 2011 @ 20:43 |
Zou vandaag eigenlijk naar de garage gaan, maar dat wordt morgenochtend.. Dus dan hoop ik meer te weten ![]() Ik moet zo even tanken dus ben benieuwd of hij dan weer gaat knipperen ![]() | |
blup | maandag 7 februari 2011 @ 20:45 |
maargoed, olie lampje is eigenlijk onmiddellijk stoppen en niet meer rijden. | |
T42 | maandag 7 februari 2011 @ 22:52 |
bij mij knippert hij ook en ik stop niet ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 7 februari 2011 @ 22:57 |
Hoeft echt niet hoor, kan zijn dat tijdelijk de druk even weg is of zoiets. Sowieso moet je naar de garage of er zelf even onderkruipen, maar je kan wel rijden. | |
Marloes | maandag 7 februari 2011 @ 23:02 |
Misschien bedoelt hij dat je niet door moet rijden zonder olie bij te vullen? | |
DS4 | maandag 7 februari 2011 @ 23:14 |
En wat ga je dan doen als je onder die auto ligt??? Druk meten door je tong tegen het carter te drukken ofzo? | |
Barcaconia | maandag 7 februari 2011 @ 23:16 |
Motor tot de vuldop toe volgieten met olie en dan starten. Als alle keerringen er uit ploffen komt de olie op druk. | |
DrDarwin | dinsdag 8 februari 2011 @ 09:59 |
![]() | |
ibaneX | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:11 |
Zit er wel de viscositeit goede olie in? Al het na het halfuur warm en dunner is daardoor het niet lekker op druk blijft? | |
john_ven24 | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:15 |
Ik had ditzelfde probleem ook, uiteindelijk bleek de oliepomp kapot te zijn. Wanneer je een lange rit achter de rug hebt is je motor warm waardoor hij stationair minder toeren hoeft te draaien. Hierdoor pompt de pomp te weinig olie rond en gaat je sensorlampje branden, wanneer je weer meer toeren draait gaat het weer uit, dit kan dus ook zijn wanneer je olie te stroperig is, hoewel je dit dan juist zou moeten zien wanneer de motor koud is. Laat er zeker een monteur goed naar kijken want je draait heel je motor in de soep wanneer er niet genoeg olie rond gepompd wordt! | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:34 |
Ligt eraan wat het probleem is. Zo had ik het laatst dat de oliefilterbehuizing iets te ver gedraait was waardoor de olie niet goed het blok in liep. | |
Sounddragon | dinsdag 8 februari 2011 @ 10:47 |
Dat dus .. Gaat overigens niet over de toeren, naja, niet helemaal, maar over het feit dat koude olie iets dikker is, en dus makkelijker door de pomp meegenomen wordt, en warme (lees: dunnere) piept sneller tussen de versleten schoepen/tandwielen/seals door, waardoor er stationair te weinig druk overblijft, als je dan dus ietsje gas geeft, loopt de druk wel weer op, maar dat wil dan niet zeggen dat het probleem weg is, maar dat de druk boven een bepaald minimum komt ![]() | |
Marloes | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:04 |
Ben net naar de garage geweest.. Olie is ververst, stond in m'n boekje dat dat nu ook moest gebeuren maar dat had ik niet gezien ![]() Anyway, op de heenweg knipperde het lampje wél bij remmen (voornamelijk bij rotondes en scherpe bochten) op de terugweg niet meer.. Dus ik hoop dat dit helpt.. Mocht het nou weer gaan knipperen, dan wordt de sensor vervangen volgens mij. | |
FransDeens | dinsdag 8 februari 2011 @ 12:59 |
Oh, gewoon even geen oliedruk. Nee, dan kan je prima doorrijden. | |
DS4 | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:48 |
Dat werkt natuurlijk alleen bij een extern filter. Het probleem zit ergens bij de oliedruk, of de sensor voor de oliedruk. Nou, dan moet je gewoon oliedruk meten. Dat is het begin. De kans dat je bij deze klacht verder komt door onder de auto te kijken is echt nihil. | |
DS4 | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:52 |
Ik zou als ik jou was eens naar een goede garage gaan. Dit vind ik werkelijk prutswerk. Ik heb nog nooit gehoord van te lage oliedruk omdat olie aan verversing toe is. Ga naar een garage die gewoon de druk meet en die je dus kan vertellen of de sensor stuk is, of dat er een mogelijk ander probleem de kop op aan het steken is. Als je in een gebakje rijdt van 500 euro is het leed wel te overzien als het mis gaat, maar zelfs dan is het niet leuk als je je motor naar de knoppen helpt omdat "het misschien wel los loopt". | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 8 februari 2011 @ 13:56 |
Ik ben van de oldtimers. Kan dus gebeuren, mijn blok staat bekend om oliedrukproblemen bij erg stevig doorrijden omdat de buis in de carter soms heel eventjes droogstaat. Dan heb je inderdaad even geen oliedruk. | |
Bubble-Urp | zondag 1 juli 2012 @ 11:37 |
Hoewel dit topic reeds meer dan een jaar oud is, toch een reactie: Ik vroeg me af wat de garage er uiteindelijk over gezegd heeft. Ik heb sinds enkele dagen ook een Golf 3 1.6 en ondervond gisteren exact hetzelfde probleem m.b.t. het lampje; in dezelfde situatie. Tot dusverre had ik enkel nog korte stukjes gereden; het lampje knipperde dan enkel als ik instapte en de motor wou starten. Gisteren reed ik voor het eerst een iets langer stuk (~25 km) en ook voor het eerst met een snelheid van 100+ (autosnelwegen dus). Iedere keer als ik daarna stil stond (bijv. bij verkeerslicht) ging ook het lampje knipperen. | |
Herr.Flick | zondag 1 juli 2012 @ 11:46 |
Vaak is de sensor de boosdoener, en deze kost minder dan het nameten van de oliedruk.. Ik begin altijd met het oliepeilen, daarna het vervangen van de sensor, en bijna altijd is daarna het probleem verholpen. | |
CafeRoker | zondag 1 juli 2012 @ 12:56 |
. [ Bericht 98% gewijzigd door CafeRoker op 01-07-2012 12:59:11 (in de war met watertemplampje) ] | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 juli 2012 @ 15:24 |
lijkt mij op een probleem met de olie druk zelf. even de druk laten meten. uit mn hoofd stationair rond de 1.5bar veel te lage olie druk kan komen door een versleten pomp maar ook door versleten krukas lagers | |
2cv | zondag 1 juli 2012 @ 16:57 |
Knippert het lampje regelmatig of onregelmatig ? | |
T42 | zondag 1 juli 2012 @ 23:54 |
zou toch eerst sensor doen ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 juli 2012 @ 23:56 |
druk meten is belangrijker | |
T42 | maandag 2 juli 2012 @ 00:07 |
jup maar dan had je al meer problemen gehad? en een lampje dat blijft branden. |