Beste allemaal,
Vanuit de statistieken van de website over BDD die in dit topic is gelinkt en die door mij is gemaakt en ook door mij wordt onderhouden en beheerd, zag ik opeens erg veel links naar Fok Forum staan. Meestal neem ik dan even een kijkje, om te zien of ik nog iets constructiefs kan bijdragen en omdat er vaak behoorlijke misverstanden bestaan over BDD.
Dat is ook niet zo vreemd, want de stoornis is niet erg bekend en wordt nogal eens verward met een te grote dosis ijdelheid. Dat laatste is de grootste denkfout die bestaat ten aanzien van BDD. Mensen met BDD hebben de spiegel niet in gebruik als bevestiging van hoe mooi ze wel niet zijn, ter bewondering, zoals de koningin uit Sneeuwwitje :-), maar uit een voortdurend gevoel van angst voor vernedering en afwijzing, vaak omdat er ooit ergens iets is misgegaan in hun beleving van zichzelf als mens, met als gevolg een heel laag zelfbeeld.
Dat gevoel van eigenwaarde kan door vele oorzaken zijn beschadigd (zoals ook bij mensen met Anorexia en dwangneuroses meer aan de hand is dan het kale ritueel), een pesterij, een onveilige thuissituatie, misbruik etc, maar ook aanleg speelt een rol (net als bij veel andere stoornissen het geval is).
Wie een slecht zelfbeeld heeft kan op enig moment bij gevoeligheid daarvoor en door steeds weer bevestigende omstandigheden van die lage zelfwaarde (vaak niet eens bewust zo bedoeld, maar door de ontvanger wel zo geïnterpreteerd, omdat lage zelfwaarde nou eenmaal dat soort belevingen bevordert en iemands perceptie ernstig aantast) een stoornis gaan ontwikkelen. Dat kan van alles zijn . . van anorexia tot fobie, van dwang tot psychose . . of bijvoorbeeld BDD. Nou moet gezegd dat BDD als het ware een cocktail is met veel comorbiditeit (overlap) met andere ziektebeelden. Voor mezelf sprekend was er een diagnose met daarin de volgende stoornissen: angst, dwang, depressie, PTSS , sociale fobie. De componenten draaien echter allemaal om wat dan BDD heet: namelijk een dusdanig verstoord zelfbeeld, beleving van het uiterlijk, dat men daar alle waarde aan gaat hechten en verder geen positieve dingen meer kan zien in zichzelf als mens. Kort door de bocht gezegd: wie zich te lelijk voelt om te tonen redeneert dat hij of zij een waardeloos mens is die door niemand zal worden geaccepteerd en zeker niet in de huidige samenleving waarin een hyperactiviteit bestaat rondom uiterlijk vertoon.
De paradox is dat mensen met BDD dondersgoed weten dat ze heus meer zijn dan die buitenkant en dat ook extreem graag zouden willen voelen, maar dat lukt dus niet. Ze zijn te beschadigd om die andere krachten van zeer negatieve beooordelingen van zichzelf te weerstaan. Er ontstaan rituelen om dat te bezweren (die soms, maar meestal niet, helpen en in elk geval de stoornis in ernst doen toenemen omdat die rituelen steeds uitgebreider en langduriger worden) en men gaat meer en meer sociale omgevingen vermijden tot aan totale zelfisolatie aan toe omdat dat tenslotte nog de enige manier is om geen angst te voelen.
Dat maakt echter weer extreem depressief, want de isolatie is diep van binnen geen echt vrijwillige keuze, maar een dwang, een escape from a distorted reality.
De vertaling van BDD naar ingebeelde lelijkheid is zeer misleidend daarbij. Bewust hanteer ik zelf dan ook bij voorkeur deze vertaling: een stoornis in de lichaamsbeleving, maar beter nog, een stoornis in de mensbeleving . . .
Iedereen kan BDD ontwikkelen dus. Ook mensen die echt een zichtbaar defect hebben. Het gaat om de mate van wat het met een mens doet. Zodra het al dan niet aanwezige defect ervoor zorgt dat iemand buitenproportioneel gedrag gaat vertonen in de vorm van ernstige rituelen en vermijdingen en alle eigenwaarde aan dat defect/uiterlijk gaat ophangen, is er sprake van BDD.
Evenveel mannen als vrouwen ook, maar voor mannen nog lastiger om het te openbaren, want een vrouw kan nog enigszins legitiem zorgen hebben over een uiterlijk en het beter wegmoffelen als gewone zorg (het zo doen voorkomen) dan een man. Het bekende stereotyp van de wachtende man op zijn vrouw die uren voor de spiegel staat te tutten vindt niemand vreemd. Vaak weten mensen echter zelf niet eens dat ze BDD hebben overigens. Dit omdat het sluipenderwijs erger wordt en de grenzen steeds verder worden opgerekt. En omdat men de stoornis ook gewoonweg niet kent of uit onwetendheid c.q. kortzichtigheid associeert met narcistische ijdeltuiterij die het dus niet is.
Zelf heb ik het pas na 30 (!) jaar ploeteren ontdekt in 2005. Ik was toen 43 . . .
Na een zeer intensieve behandeling in Leiden op de poli psychiatrie in het LUMC is er veel veranderd, zij het dat ik geen normaal leven kan leiden met een vaste baan. Voorheen was ik fulltime leerkracht, maar toen ook daar de rituelen een vlucht begonnen te nemen begon mijn downfall en heb ik er een streep onder moeten zetten.
Ik heb diverse interviews gegeven ondertussen en toevalligerwijs komt er over enige weken een interview in het blad Margriet. Mss een beetje een huisvrouwenblad (ik lees het zelf niet), maar wel met een groot lezerspubliek met veel moeders, die wellicht zo wat alerter kunnen zijn in geval er sprake van BDD zou kunnen zijn. Overrating ervan is niet goed, pubers zijn onzeker en dat is normaal, maar underrated kan evenwel funest zijn, want hoe eerder de stoornis wordt gediagnosticeerd en behandeld, hoe meer kans op succes. Er zomaar vanaf komen door ouder worden is geen optie bij BDD. Het neemt toe gaandeweg de tijd.
Wel, mijn missie is er dus eentje van 'spread the news' en niet eentje van 'kijk ons eens zielig zijn'. Verspreiding van kennis doet wonderen is mijn motto en zal meer begrip en opmerkzaamheid bevorderen onder de mensen. Anorexia was ook ooit een stoornis die alleen maar over niet eten ging . . en ondertussen weet men beter . . . BDD is niet over die lelijke neus of dat rare haar . . het is een eenzame worsteling tegen een enorm laag zelfbeeld vol deuken en gaten die iemands leven tot een ware hel kunnen maken . . .
Wie meer wil weten . . . feel free to ask or PM.
Vriendelijke groet van Kariboe
beheerder van de BDD website en zelf BDD neuroot ;-)
[ Bericht 0% gewijzigd door Kariboe op 06-02-2011 11:59:40 (typo 2) ]