abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92639363
Nies mis met de hervormingen die Mohammed 6 heeft ingevoerd in Marokko, en ik denk mede door zijn liberale en hervormingsgezinde politiek dat ie niets te vrezen heeft, heel veel mensen zijn echt tevreden met hem, en het koningshuis is echt ingeburgerd in Marokko,zover zelfs dat ze zich boven hun buurlanden met een presidentje verheven voelen, alhoewel het word inderdaad tijd dat de makhzen flink aangepakt word.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yousster op 11-02-2011 15:31:40 ]
pi_92639637
Vrijheid is er niet in Marokko. Je mag bijna alles zeggen, behalve over de koning.
Volgens wikileaks is de Marokkaanse koning een veredelde maffiabaas. In Marokko hebben zich een maandje terug acties voorgedaan waarbij mensen zelfmoord wilden plegen door het drinken van benzine.

Er is geen sociaal vangnet, vrouwen, kinderen en ouderen zwerven op straat zonder een cent op zak.

Maar de koning heeft natuurlijk meer dan twintig paleizen.

Het psychologische fenomeen wat je nu in Marokko ziet, is het good cop/bad cop effect. Zijn vader was zo'n ongelovelijke teringlijer dat eigenlijk elke opvolger dat stukje hoop doet opleven.

Gelukkig zijn er in Marokko en ook daarbuiten mensen die zijn publiciteits/propagandacampagne makkelijk doorzien en hem graag zien verdwijnen.

De meerderheid van de Marokkaanse bevolking kan niet lezen/schrijven. Dat is bijvoorbeeld een verschil met Tunesie.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 15:34:02 #53
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92639764
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als die demonstratie meer dan 5000 man haalt, dan eet ik mijn eigen sok op. Bovendien heb ik uit zeer betrouwbare bronnen vernomen dat een groot deel van het volk de toestanden in Egypte totaal niet zien zitten, het economische leven staat daar stil - met enorme gevolgen voor de mensen zelf. Dat er een "pro-demonstratie" geregisseerd gaat worden vanuit de overheid is dan ook niet wat ik geloof, zeker niet nadat ze zelf notabene hebben aangegeven de anti-demonstratie gewoon te zullen toestaan en te faciliteren. Er zijn veel te veel mensen blij met de huidige koers.

Hetgeen je stelt is bovendien zwaar overdreven. Er is inderdaad veel armoede, maar hetgeen je hier laat zien is toch echt de uitzondering en heeft te maken met de sterke urbanisatie van de afgelopen tien tot twintig jaar. Het is dan ook niet zo vreemd dat de enige echte sloppenwijk van het hele land zich in Casablanca bevindt. Het zijn tevens niet de wijken waar doorgaans de bootvluchtelingen vandaan komen, het zijn wel te wijken waar de terroristen vandaan komen.

Marokko mag dan wel geregeerd worden door een zeer elitair clubje, de koning staat boven alles. En mede dankzij hem hebben deze zogenaamde makhzen een flinke lel om de oren gekregen.
De armoede is wel degelijk wijdverspreid door Marokko, daarnaast zijn de Marokkanen gewoon te bang om hardop te zeggen wat ze denken. Je zult dan ook nooit mensen horen die zich kritisch uitspreken tegenover de monarchie, zelfs niet na de publicatie van de Wikileaks over Marokko. Het feit dat men nog de handen kust van een koning alsof hij een god is vind ik al iets waar de Marokkanen zich voor moeten schamen. Men heeft gewoon nog tijd nodig om de tirannie van de Alaoui's te vergeten. De voorstanders van de monarachie en aanhangers van dit systeem zijn dan ook vaak de regios/groepen die uit de hand eten van de koning Mohammed VI, die ga je dus nooit horen klagen over hun geliefde koning.

Het feit dat er door de overheid vaak busjes worden gevuld met jan en alleman en richting Casablanca worden gestuurd voor een spontane "pro demonstratie" is al een signaal. Je moet eens die beelden bekijken, valt het je nooit op dat ze dezelfde posters/flyers/slogans hebben? Ik ken iemand in Tanger wiens taxivergunning ingenomen zou worden als hij geen demonstranten naar Casablanca zou rijden in zijn bus.

Je kunt ook niet ontkennen dat de koning nog steeds als een absolute vorst over Marokko regeert, en dat hoort gewoon niet. Het feit dat hij nog steeds, als niet verkozen leider, heel erg veel invloed kan uitoefenen op de dagelijkse gang van zaken maakt hem niet beter dan een Mubarak of Khaddafi. Het zou Mohammed VI dus echt sieren als hij meer afstand zou nemen van de macht, en Marokko tot een echte constitutionele monarchie te vormen. Op dit moment lijkt het erop dat hij daar in ieder geval weinig zin in heeft.

WikiLeaks cables accuse Moroccan royals of corruption

Ik juich de nieuwe generatie Marokkanen toe die eindelijk inzien dat het systeem in Marokko niet klopt. De oudjes neem ik het niet kwalijk, die hebben immers al zwaar geleden onder het regime van Hassan II en zijn vader.

[ Bericht 1% gewijzigd door Muridae op 11-02-2011 15:51:22 ]
pi_92641898
Ik had laatst eens de cijfers erbij van hoe landen het doen en tot mijn verbazing deed Marokko het zeer slecht in de Maghreb. Veel meer armoede dan in Tunesie, meer analfabetisme, lager BNP, groter verschil tussen rijk en arm (kleinere middenklasse) etc. Maar ook vergeleken bij Algerije stond Marokko er niet goed voor wat betreft alfabetisme en BNP. Ik was verbaasd omdat ik Marokkanen hier vaak best positief hoor over de koning, iets wat ik altijd al moelijk kon rijmen maar ik ben nooit in Marokko geweest dus mensen die er meer verstand van hebben zijn beter op de hoogte dan ikzelf.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  vrijdag 11 februari 2011 @ 16:26:53 #55
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92642233
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:19 schreef Aloulou het volgende:
Ik had laatst eens de cijfers erbij van hoe landen het doen en tot mijn verbazing deed Marokko het zeer slecht in de Maghreb. Veel meer armoede dan in Tunesie, meer analfabetisme, lager BNP, groter verschil tussen rijk en arm (kleinere middenklasse) etc. Maar ook vergeleken bij Algerije stond Marokko er niet goed voor wat betreft alfabetisme en BNP. Ik was verbaasd omdat ik Marokkanen hier vaak best positief hoor over de koning, iets wat ik altijd al moelijk kon rijmen maar ik ben nooit in Marokko geweest dus mensen die er meer verstand van hebben zijn beter op de hoogte dan ikzelf.
Je hebt eigenlijk al een hoofdreden hiervoor genoemd : alfabetisme. Daarnaast verwent Marokko haar diaspora abnormaal. Er zijn diverse regels die alleen gelden voor de diaspora, dus bijvoorbeeld belastingkortingen of overheidsloketten die hen kunnen helpen bij het starten van een onderneming in Marokko. Om die reden zul je weinig kritische geluiden horen buiten Marokko, ze ondervinden immers weinig negatiefs vanuit dit regime. Daarnaast heb je ook de befaamde "adviesraden". Dit zijn bijvoorbeeld de lobbyisten die je bij P&W aan tafel kan vinden of zelfs in de Tweede kamer.

Marokko kent drie lagen :

Koning + Makhzen.
Marokkaanse diaspora.
Het gewone volk.

[ Bericht 3% gewijzigd door Muridae op 11-02-2011 16:50:30 ]
pi_92644976
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 02:40 schreef Yi-Long het volgende:
Dat ze daar in Afrika protesteren vind ik niet zo vreemd.

Dat we hier in W. Europa en de USA enzo nauwelijks echt protesteren, vind ik wel verbazingwekkend.
Mee eens.
pi_92664441
Gisteren in de Rif regio, volgens mij is dat het noorden van Marokko wat altijd al een bastion van verzet is geweest tegen het koningshuis en kolonisatie....

pi_92666449
Marokkanen zijn niet zo dapper als de Egyptenaren? Kijk naar het tuig wat hier zit.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_92666757
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 00:54 schreef boekenplank het volgende:
Marokkanen zijn niet zo dapper als de Egyptenaren? Kijk naar het tuig wat hier zit.
ff quoten voor het geval je deze episch stupide opmerking weer verwijdert.

Anyway, verklaar je nader.
pi_92667084
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 01:03 schreef deleriouz het volgende:

[..]

ff quoten voor het geval je deze episch stupide opmerking weer verwijdert.

Anyway, verklaar je nader.
Ze zijn er te laf voor? Hier hebben ze een grote bek, beroven omaatjes, overvallen winkeliers, tuigen ziekenhuispersoneel, onderwijzers, buschauffeurs etc. af. Laat ze daar dan eens flink gaan doen.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_92667917
quote:
Op vrijdag 11 februari 2011 14:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als die demonstratie meer dan 5000 man haalt, dan eet ik mijn eigen sok op.
Terugvindquote.
pi_92668525
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 03:01 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Mensen kijken teveel naar hun eigen hier en nu, en niet naar de richting waarin de zaken gaan (onderwijs, zorg, huizenmarkt, privacy, etc etc).

Er is alle reden voor grote ongerustheid en woede, maar vrijwel niemand (h)erkent die redenen nog, of wil die (h)erkennen.
qft
pi_92668966
Is er nog recent nieuws hierover?
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_92670224
Een Canadees artikel over hoe Marokkanen de ontwikkelingen in Egypte volgen:

http://www.thestar.com/ne(...)volution-is-unlikely

quote:

Mehdi Sahli (center) jokes around with his friends in downtown Rabat, Morocco.

Though he is part of Rabat's underclass - he dropped out of school last year because he couldn't afford the eight-dirham (about 75 cents Canadian) daily bus fare - he is immune to calls for political change.

"No, it's okay for me here", he says in fluent English. "It's not like Tunisia, it's not like Egypt. The king assists us. He is a young person and he wants to help the country. We thank God for peace and harmony here."

Sahli is a punk who honours his king. "I love and respect him."

[ Bericht 6% gewijzigd door PastorOfMuppets op 12-02-2011 09:08:15 ]
There was
a HOLE
here.
It's gone now.
pi_92713696
Interessante topic.

Dank allen, specifiek Muridae voor de mooie inzichten. ^O^
Seculier-Fundamentalistisch
pi_92713839
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 00:54 schreef boekenplank het volgende:
lol juist van de Marokkanen/Algerijen verwacht ik een hele felle revolutie, indien gewenst. Maar ik denk dat de Marokkanen na Hassan 2 het nu wel goed genoeg hebben.
  zondag 13 februari 2011 @ 13:20:44 #67
273119 BeSimple
or die trying!
pi_92714077
Wij hebben ook nog wel wat reljeugd in rotterdam zitten die misschien nog iets goeds voor de wereld kunnen doen als ze nu naar marokko worden gestuurd.

Trouwens volgens mij wordt Marokko 20feb.

Marokko lijkt mij ook de grootste kanshebber na Tunesie en Egypte omdat Marokko ook het meest internetverkeer verstookt van Noord-Afrika.
Laat me met rust!
pi_92714126
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 16:19 schreef Aloulou het volgende:
Ik was verbaasd omdat ik Marokkanen hier vaak best positief hoor over de koning, iets wat ik altijd al moelijk kon rijmen
Dat is overigens een integraal element van de immense weerstand die de NL maatschappij met name tegen Marokkanen en Turken (want Turken delen net als Marokkanen een belachelijk positief beeld van het land waar ze pretenderen vandaan te komen) heeft heden ten dage.

Er spreekt namelijk een enorme arrogantie uit in dit land aanschuiven en te pas en te onpas jezelf op de borst kloppen over hoe geweldig het wel niet is in het zogenaamde land van herkomst. Terwijl inderdaad gaten schieten in dat o zo positieve beeld stompzinnig simpel is.

Op micro niveau is het antwoord vanzelfsprekend dat je je schouders ophaalt, maar op macro niveau leid het alleen maar tot verregaande disconnectie en wrijving.

Enerzijds kun je soebatten over of de reactie op die schrijnende arrogantie terecht is, anderzijds denk ik dat het verstandige persoon er wel rekening mee houd. De dood ter discussie stellen, die discussie winnen zal immers ook niet er voor zorgen dat je niet meer doodgaat.

Maar vandaar ook mijn dank voor deze redelijk objectieve topic voor de verandering, en dat de usual suspect ook deze ronde vanzelfsprekend in de verdediging schiet als zijn mooie land er defacto niet mooi op gezet wordt, ach, sommige dingen veranderen nooit.
pi_92714198
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 01:19 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Ze zijn er te laf voor? Hier hebben ze een grote bek, beroven omaatjes, overvallen winkeliers, tuigen ziekenhuispersoneel, onderwijzers, buschauffeurs etc. af. Laat ze daar dan eens flink gaan doen.
De volstrekt losgeslagen import in NL is waarschijnlijk op geen enkele manier vergelijkbaar met de gemiddelde in Marokko wonende Marokkaan. Al is het maar omdat als je al daar wonend over de scheef gaat, de politie je keihard aanpakt, ipv Job Cohen die nog een pot thee zet en er nog een clubhuis tegenaan gooit.
pi_92714327
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 13:20 schreef BeSimple het volgende:
Wij hebben ook nog wel wat reljeugd in rotterdam zitten die misschien nog iets goeds voor de wereld kunnen doen als ze nu naar marokko worden gestuurd.

Marokko lijkt mij ook de grootste kanshebber na Tunesie en Egypte omdat Marokko ook het meest internetverkeer verstookt van Noord-Afrika.
Alleen zijn de Marokkanen daar over het algemeen vrij tevreden met de koning.
pi_92722605
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 13:20 schreef BeSimple het volgende:

Klopt sociale (internet)media hebben daar de traditionele media al grotendeels verstoken. Zelfs in de meest afgelegen gebieden zie je jongeren in internetcafe's om daar informatie van te halen. Het is dan ook de enige relatief objectieve bron die er is, aangezien er voor de rest 8 staatszenders zijn (waarvan 1 semi-privaat trouwens 50/50). Qua traditionele media (de kranten) zijn er wel tegengeluiden, zoals afkomstig van de kranten/dagbladen Nichane en Telquel. Hoewel deze het financieel en politiek zwaar te verduren hebben omdat er aan de lopende band rechtszaken tegen hen aangespannen worden wegens hun houding.
Allah Al Watan Al Malik
pi_92722741
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 13:28 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:

[..]

Alleen zijn de Marokkanen daar over het algemeen vrij tevreden met de koning.
Exact, althans dat is ook mijn ervaring. Daarentegen zien ze de clan rond de koning (de in dit topic al eerder genoemgde makhzen), de regerende elite zegmaar, wel steeds meer als vijand van het volk. Ze worden gezien als zakkenvullers die rondrijden in dure bakken en overal villa's hebben staan. Volgens veel Marokkanen zijn ze ook verantwoordelijk voor het instandhouden van de onderklasse. Een felle demonstratie tegen de overheid (ex. koning) zou op erg veel steun kunnen rekenen van de bevolking.

Problematisch is echter de positie van de koning zelf (in de zin van macht). Er is een deel van de hogeropgeleiden die liever een systeem a la Spanje (of NL) zien. Waarbij er dus meer sprake is van een symboolfunctie (eenheid van het land bewaren bijv). Een groot deel schrijft echter de progressie van de afgelopen jaren toe aan de koning en zien dus liever dat hij gewoon macht blijft uitoefenen. Dat is een erg tricky probleem, omdat je het risico loopt op een burgeroorlog.

[ Bericht 16% gewijzigd door Mutant01 op 13-02-2011 16:53:41 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_92806898
20 februari gaat het LOS
pi_92814322
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 07:56 schreef Reda074 het volgende:
20 februari gaat het LOS
Gaat prima met Marokko volgens sommige mooipraters hier.

pi_92816269
Gisteren werd in de Marokkaanse hoofdstad Rabat een demonstratie georganiseerd door een paar figuren die nauwe banden hebben met het regime om hun liefde voor de koning en hun verbondenheid met de huidige regering te laten zien en vooral om de demonstratie aanstaande zondag dwars te liggen.

De tientallen demonstranten werden al gauw overspoeld door honderden boze burgers die anti regime leuzen begonnen te scanderen en aan het woord kwamen om de politiek van Mohammed Zes en de regering te bekritiseren. Volgens de demonstranten is Marokko een soort boerderij van Frankrijk die alles uitmaakt in het koninkrijk. Vooral de TGV project is volgens de demonstranten een bewijs van die praktijken.

http://nieuws.aitwayagher(...)-regime-demonstratie
pi_92816376
Hoe dichter 20 Februari komt hoe gespannen de sfeer wordt in de straten van het koninkrijk.

Intussen wordt er hevig gediscussieerd tussen de activisten over het doel van de demonstratie, terwijl de meesten de regering van de Pan Arabische partij Hizb Al istiqlal willen zien opstappen, zijn er steeds meer mensen die ook Mohammed Zes willen zien vertrekken, demonstraties in Fes, Tanger en Alhoceima hebben dat bevestigd.

Vakbonden, Amazigh organisaties, en de verboden islamitische Al Adl wa Alihsan hebben inmiddels laten weten dat ze de actie steunen.

Niet alleen de burgers bereiden zich voor op 20 Februari, ook Rabat is hard aan het werk om aan het lot van Ben Ali en Mubarak te ontsnappen. Naast propaganda via de verschillende media heeft de regering de hoogopgeleide werklozen banen beloofd voor aankomende Maart.

Rabat wil met de .4000 banen de hoogopgeleide werklozen die al jaren demonstreren in heel het land en als motor worden gezien voor de meeste demonstraties overhalen om niet mee te doen aan de demonstraties op 20 Februari.

Burgers uit verschillende steden melden een grote toestroom van veiligheidsdiensten in hun steden om eventuele demonstraties de kop in te drukken, andere ooggetuigen melden dat militaire voertuigen vol soldaten langs hun steden rijden naar een onbekende bestemming.

http://nieuws.aitwayagher(...)-voor-op-20-februari
  dinsdag 15 februari 2011 @ 18:20:49 #77
273119 BeSimple
or die trying!
pi_92828909
Het lijkt erop dat de Marokkanen toch niet zo tevreden zijn met hun 'geliefde' koning.
Laat me met rust!
pi_92831147
En er moet ook maar eens iets gebeuren met Ceuta en Melilla....
  woensdag 16 februari 2011 @ 12:53:35 #79
319763 mixedcouple
Do all things with love
pi_92862688
Mee eens, Yousster. Verder is Mo6 goed voor het volk hoor, wat hij in tien jaar heeft klaar gespeelt, is zijn vader niet eens in 30 jaar gelukt.
Couscous & kaas [L]
  woensdag 16 februari 2011 @ 14:09:09 #80
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92865254
De Marokkaanse regering heeft bekend gemaakt 15 miljard Dirham extra vrij te maken om de voedselprijzen en andere essentiële producten kunstmatig laag te houden. De regering deed eerder een belofte om alle hoogopgeleide werklozen voor het einde van dit jaar van een baan te voorzien.

De bovengenoemde maatregelen lijken echter weinig effect te hebben op de bevolking die de acties omschrijven als "poging tot omkoping van het volk". Inmiddels is de spanning goed te voelen op straat, de video hieronder laat zien hoe een hooggeplaatste ambtenaar los gaat op een demonstrant die stond te filmen met zijn mobiel.

Bron:
http://hibapress.com/details-3088.html

pi_92865677
Vinden de Marokkanen het trouwens geen probleem dat ze een homoseksuele koning hebben?
  woensdag 16 februari 2011 @ 14:30:50 #82
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92866077
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:20 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Vinden de Marokkanen het trouwens geen probleem dat ze een homoseksuele koning hebben?
_O-
  woensdag 16 februari 2011 @ 15:22:57 #83
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_92868394
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:20 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Royalty mag alles, kijk maar naar Wim Lex en die miljoenen prinsen in S-A :Y
AFC AJAX
pi_92869871
Ik ben erg benieuwd of hier in Nl de gemiddelde marokkaan ook naar de Marokkaanse ambassade optrekt om te gaan demonstreren *) voor meer democratie en weg met de Koning? O-) })
Vervelende is wel dat als daar een opstand uitbreekt en de economie stil ligt, al die werklozen daarna misschien massaal hier hun familie komen opzoeken :D en gelijk blijven. }) :'(
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92876449
Als alles zo goed gaat en de koning zo geliefd is vraag ik mij toch af waarom veiligheidsdiensten zo spastisch op demonstraties reageren. Blijkbaar moet de koning ook nog een keer een daad verrichten om "zeker ervan te zijn" dat potentiele onvrede fftjes weer wordt weggenomen en het volk gunstig te stemmen.... die miljoenen dirhams om prijzen laag te houden.

Toch bang dat er ergens krachten vrijkomen en overslaan waarin de koning "iets minder" geliefd is wellicht dan men altijd aanneemt?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_92880020
Geen idee waarom mensen het over de Marokkanen van hier hebben. 90% heeft geen weet van de politiek daar.
pi_92895825
Met Engelse ondertiteling:

donderdag 17 februari 2011 @ 13:19:32 #88
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92912269
Er is nu al onenigheid m.b.t. de demonstraties van 20 Feb.
De demonstratie is inmiddels gekaapt door allerlei politieke figuren die banden hebben met "Polisario". Daarnaast zitten er diverse Algerijnen achter de Facebook pagina. Dit zijn groepen waar de gewone Marokkaan niks mee te maken wilt hebben. Officieel heeft Marokko nog steeds ruzie met Algerije vanwege hun steun aan het Polisario.

Er is dus een kans dat we pro/contra Marokko vechtpartijen gaan zien. :')
pi_92932199
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:09 schreef Muridae het volgende:
De Marokkaanse regering heeft bekend gemaakt 15 miljard Dirham extra vrij te maken om de voedselprijzen en andere essentiële producten kunstmatig laag te houden. De regering deed eerder een belofte om alle hoogopgeleide werklozen voor het einde van dit jaar van een baan te voorzien.

De bovengenoemde maatregelen lijken echter weinig effect te hebben op de bevolking die de acties omschrijven als "poging tot omkoping van het volk". Inmiddels is de spanning goed te voelen op straat, de video hieronder laat zien hoe een hooggeplaatste ambtenaar los gaat op een demonstrant die stond te filmen met zijn mobiel.

Bron:
http://hibapress.com/details-3088.html

Een leuk feitje is dat die maatregel al sinds begin 2010 loopt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_92982524
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:15 schreef Aloulou het volgende:
Als alles zo goed gaat en de koning zo geliefd is vraag ik mij toch af waarom veiligheidsdiensten zo spastisch op demonstraties reageren. Blijkbaar moet de koning ook nog een keer een daad verrichten om "zeker ervan te zijn" dat potentiele onvrede fftjes weer wordt weggenomen en het volk gunstig te stemmen.... die miljoenen dirhams om prijzen laag te houden.

Toch bang dat er ergens krachten vrijkomen en overslaan waarin de koning "iets minder" geliefd is wellicht dan men altijd aanneemt?
Simpel omdat de regering gehaat wordt. En er machten zijn die de positie van de koning willen ondermijnen (is trouwens in de jaren 80 onder Hassan II ook gebeurd). Ben benieuwd wat er zondag gaat gebeuren aangezien ik eerst een demonstratie verwachtte tegen de koning (en derhalve een wat lagere opkomst) lijkt het nu weer om een hele brede demonstratie te gaan met niet één specifiek doel, zoals dat wel was in Egypte en Tunesie. In die zin kan de opkomst dus wel weer extreem hoog zijn, aangezien iedereen zich wel op een bepaalde manier kan vinden in de demonstratie. De overheid heeft al aangegeven dat de demonstratie toegestaan wordt, maar ik ben benieuwd tot hoever de demonstranten mogen gaan. Er schijnen verhalen rond te gaan waarbij geclaimed wordt dat het leger zich grotendeels terug heeft getrokken uit de Westelijke Sahara en zich inwaards begeeft. Het zijn spannende dagen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_93012441
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 14:51 schreef Mutant01 het volgende:
Als die demonstratie meer dan 5000 man haalt, dan eet ik mijn eigen sok op.
En, ben je je sok al aan het bakken, Mutant01?

Vergeet de peper en zout niet.
pi_93014957
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 14:43 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

En, ben je je sok al aan het bakken, Mutant01?

Vergeet de peper en zout niet.
Bij wijze van he! Nee, alle gekkigheid op een stokje - een demonstratie jegens de el-Fassi clan kan op zeer veel steun rekenen. Maar het is in mijn ogen vrij onduidelijk waar de demonstratie nu om gaat, temeer omdat externe groepen de demonstratie gekaapt hebben om hun eigen politieke belangen te propageren (zoals de seperatisten).
Allah Al Watan Al Malik
pi_93015815
quote:
Riots in Moroccan city over utility costs
9:56am EST
* Riots not linked to calls for political reform

* Nationwide political protest planned for Sunday

RABAT, Feb 19 (Reuters) - Protesters attacked a police station and premises linked to French firms in the Moroccan city of Tangier late on Friday in a dispute over the local utility firm's management, organisers and residents said on Saturday.

The riots came one day before a planned nationwide protest to push for political reform but there was no immediate evidence of a direct link.

Spokespeople at the communication and interior ministries did not respond to requests for comment.

Riot police intervened to break up the protest, which evolved from a sit-in in front of the city hall to a march that gathered hundreds of protesters, the Moroccan branch of the local activist organisation Attac said on its website.

The sit-in was organised by Attac Maroc to push for the cancellation of a utilities contract that the city has awarded to an affiliate of the French firm Veolia (VIE.PA: Quote, Profile, Research, Stock Buzz).

Moroccans in cities where foreign firms run utility services often complain of hefty tariffs.

Residents, speaking on condition of anonymity, confirmed that a protest initially against utilities tariffs had developed into a march, which anti-riot police prevented from reaching the city centre.

"No tear gas, nothing was fired. They used long truncheons to disperse the crowds," one resident said.

Tanjanews.com published pictures showing the shattered windows of a police station and branches of firms affiliated to Veolia and the French bank Societe Generale SOCGn.PA, and said a branch of the latter had been set on fire.

A group of young Moroccans that calls itself the February 20 Movement for Change has called for nationwide protests on Sunday to push for constitutional reforms that would reduce King Mohammed's powers and make the justice system more independent.

The group also wants to force the 47-year-old monarch to dismiss the government and dissolve parliament.

The group has gathered more than 17,000 Facebook fans, and opposition Islamists and leftist militants have announced they will join the protest.

Pro-monarchy militants have also announced counter-marches in support of a dynasty that has been ruling Morocco for almost 350 years.

Authoritarian Arab leaders are watching carefully for signs of unrest spreading through the region after revolts in Tunisia and Egypt. But the credit rating agencies Standard & Poor's and Fitch have said Morocco is the least likely of the Maghreb states to be affected by the wave of popular unrest. (Writing by Souhail Karam; Editing by Kevin Liffey)
Allah Al Watan Al Malik
pi_93015863
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 15:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Bij wijze van he! Nee, alle gekkigheid op een stokje - een demonstratie jegens de el-Fassi clan kan op zeer veel steun rekenen. Maar het is in mijn ogen vrij onduidelijk waar de demonstratie nu om gaat, temeer omdat externe groepen de demonstratie gekaapt hebben om hun eigen politieke belangen te propageren (zoals de seperatisten).
Je en ook denk ik: de bekende problematiek. Mensen willen verandering, maar laten autoritaire regimes nu niet gek zijn oppositie. Dus een aansprekende oppositie die de onvrede kan consolideren en er wat goeds mee kan doen is er niet. Jammer.

Desalniettemin ben ik benieuwd, gun ik de Marokkanen aldaar veel succes en hoop ik met ze op een betere toekomst.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 16:51:54 #95
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_93016873
Lopen Marokko en Egypte naar jullie mening eigenlijk het risico dat de macht gegrepen gaat worden door (extreem) religieuze groeperingen? Als ik jullie berichten zo lees kan het verschil tussen de toekomstwensen van de jonge hoger opgeleiden en oudere analfabeten wel eens behoorlijk zijn, zodat het lastig zal zijn om een stabiele nieuwe koers uit te zetten, of niet?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_93017066
Islamisten en pan-arabisten tegen verandering

Met nog twee dagen voor de demonstratie aanstaande zondag wordt steeds duidelijker welke partijen en stromingen de actie van 20 februari steunen en wie dat bestrijden.Congres Mondial Amazigh, de verboden Amazigh Democratische Partij, de communistische Annahj Addimocrati partij, tientallen Amazigh verenigingen en mensenrechten organisaties hebben zich inmiddels gesloten aan de actie voor verandering.

De arabische hizb istiqlal en de islamistische PJD hebben zich uitgesproken tegen de demonstraties.

http://nieuws.aitwayagher(...)en-tegen-verandering
pi_93017195
Marokkanen vernielen politiebureau in Tanger

Een betoging dat als demonstratie begon tegen het bedrijf "Amandis" escaleerde snel nadat linkse activisten zich bij de betogers voegden en anti regime leuzen scandeerden.De betogers dat geschat werden op ruim drie duizend vielen een politiepost in de wijk Alaouama. De agenten wisten op tijd te vluchten voor de boze demonstranten die het gebouwd hebben vernield.Na het incident greep de Marokkaanse ME in en arresteerde 20 demonstranten, 30 anderen raakten gewond.

http://nieuws.aitwayagher(...)itiebureau-in-tanger
  zondag 20 februari 2011 @ 00:17:42 #98
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_93036777
Ga het wel volgen morgen. Ben benieuwd hoe het daar verloopt.

Heb dezelfde vraag als Keesje natuurlijk. Maar ja, het in eigen hoedje kijken is wel genoeg geweest. Dat moeten ze zelf maar uitzoeken. Je kunt mensen niet van de een op andere dag verlichting brengen, maar de verandering vanuit jarenlange ondrukking is mijn ogen erg goed.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  zondag 20 februari 2011 @ 00:42:13 #99
18044 Qyuip
Smurfig berichtje hoor.
pi_93038006
http://hubertvz.blogspot.com/

In Marokko is het morgen de “Dag van de waardigheid”. Oussama al-Khlifi zij vrijdag in de Spaanse krant El Mundo dat de beweging onder meer streeft naar een parlementaire democratie, rechtvaardigheid en respect voor burgerlijke vrijheden. Ook moet de corruptie worden uitgebannen. Naast een grondwetswijziging is er ook een grondige verandering van de bestaande politieke partijen nodig.
“Een groot deel van de Marokkanen beschouwt de koning bijna als heilig. We weten dat we niet het hele systeem kunnen veranderen, maar we kunnen het helpen op weg naar de democratie”, aldus al-Khlifi. De meesten willen „geen koning die alleen regeert”. Mohammed VI mag dus blijven zitten.
Van de 32 miljoen inwoners in Marokko zijn er naar schatting achttien miljoen jonger dan dertig jaar oud. Onder hen zijn er minstens 400.000 werkloos. Over en weer is het op internet al onrustig, de actievoerders worden onder meer op internet voorgesteld als alcoholist, Algerijns spion, christen, Koranverbrander of homoseksueel.
Dat heb ik toch weer mooi gesmurft.
pi_93038278
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:53 schreef mixedcouple het volgende:
Mee eens, Yousster. Verder is Mo6 goed voor het volk hoor, wat hij in tien jaar heeft klaar gespeelt, is zijn vader niet eens in 30 jaar gelukt.
Wat heeft-ie klaargespeeld dan?
Zijn vader heeft duizenden dissidenten iig in kerkers opgesloten c.q. laten verdwijnen, meen ik ooit gelezen te hebben. Maar heeft Mo6 daar dan al openheid in gegeven?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')