quote:
Heb je een hekel aan mij of zo, vroeg Wesley geïrriteerd
Ongeveer een half jaar geleden daagde ik Wesley Sneijder op deze plaats uit om mij als eerste voor de rechter te slepen. De begaafde middenvelder had namelijk laten weten helemaal klaar te zijn met alle openlijke kritiek op hem en zijn vrouw Yolanthe. Een ieder die het nog zou proberen, moest het bezuren met een bezoekje aan de rechtbank.
Verbijsterd door zo'n gebrek aan relativeringsvermogen liet ik in de betreffende column mijn onbegrip over deze stap weten en sprak de hoop uit als eerste aan de beurt te zijn. Al was het alleen maar om hem uit te leggen dat hoge bomen nou eenmaal veel wind vangen en dat een dergelijke reactie juist averechts zou werken.
Sneijder reageerde aanvankelijk niet, maar toen zelfs het niet te onderschatten SBS-shownieuws aandacht aan mijn oproep besteedde, was de maat vol en werd ik gebeld door een zeer geïrriteerde Sneijder. ,,Heb je een hekel aan mij of zo?'' was zijn eerste vraag. Aangezien ik hem nog nooit eerder had gesproken, kon ik dat in alle oprechtheid ontkennen.
Nadat de eerste kou uit de lucht was, ontspon zich een prima gesprek waarin hij mij zijn frustraties uitlegde en ik hem adviseerde om ons van de media vooral niet te serieus te nemen. Bij toeval liepen we elkaar een maand later in hotel Huis ter Duin ook nog tegen het lijf, toen ik met het gezin een weekendje Noordwijk had gepland vanwege een competitieloze zaterdag en zondag en vergeten was (!) dat Oranje daar verbleef ter voorbereiding op de wedstrijd tegen Zweden.
Aangezien mevrouw Genee een fan is - reactie Sneijder: 'Toch iemand van de familie die er kijk op heeft' - leverde dat wederom een prettig gesprek op en kon ik niet anders dan concluderen dat Wesley Sneijder een prima gozer is. Met veel meer zelfspot dan ik dacht.
Dat bleek deze week eens te meer toen Johan Derksen zijn 62ste verjaardag vierde en wij als ludieke actie hadden bedacht om hem te laten feliciteren door al zijn 'vrienden', ofwel juist de mensen die door Derksen eerder stevig waren aangepakt. Zelfspot is immers een kostbaar goed en geeft vaak aan hoe groot je bent. Tegelijk kom je er ook achter hoe klein mensen kunnen zijn.
Zo liet Wiljan Vloet weten niet mee te willen werken en verbood hij de persdienst van NEC om het verzoek überhaupt voor te leggen aan Björn Vleminckx. Hans van Breukelen reageerde in het geheel niet op de nodige verzoekjes en Alex Pastoor zag er niet de humor van in om de gehele Excelsior-selectie iets op camera te laten roepen. Al was dat niet direct verassend, want humor en Pastoor is als een potvis op het droge.
Ook Dries Mertens bleek niet alleen klein van stuk, maar ook van persoonlijkheid. Tv-personality Jack van Gelder liet vanuit Australië weten deze drinkbeker aan zich voorbij te laten gaan ('Ik steek wel een sigaar op'), net als TV-talent Jan 'gladjanus' Kooijman en Matthijs van Nieuwkerk. De laatste liet weten mee te willen werken, maar haakte tot twee keer toe af. De tweede keer vanwege ziekte. Gek genoeg zat hij enkele uren later kiplekker DWDD te presenteren.
Tegelijk waren er mensen die er wel de humor van inzagen zoals Willem van Hanegem, Mark Janko, Hans Kraaij jr. en Mario Been. En niet te vergeten Wesley Sneijder, die toch het nodige te verduren heeft gehad van mijn collega. Hoewel zijn management aanvankelijk de boot afhield, zag Sneijder zelf onmiddellijk de humor van dit verzoek in. Doordat er het nodige misging bij onze productie moest Sneijder zelfs zijn vlucht uitstellen, maar hij besloot te wachten om zijn 'grote vriend' Derksen te feliciteren. Hebben we het toch over de voetballer die eigenlijk de Gouden Bal had moeten winnen.
Conclusie mag zijn dat Wesley Sneijder prima in elkaar zit. Als dit geen rechtszaak wordt... (WILFRED GENEE)
Columnpie van Zjenee!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé