abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 11:09:20 #1
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92115430
Ola,

Ik ben van plan om een aquarium te kopen, maar omdat het geheel nogal wat weegt (afhankelijk van het gekozen model 275 tot 500kg), heb ik eerst wat onderzoek gedaan naar de draagkracht van de vloer.
Het is een betonnen vloer, maar er kan maar 200kg m2 op. Dat is wel teleurstellend. Het is volgens mij een behoorlijk degelijk gebouwd huis verder, dus ik snap dat niet zo goed.

Is er een simpele mogelijkheid (want huurhuis) om de draagkracht te vergroten? Ik zat te denken aan bijvoorbeeld een metalen plaat, maar helpt dat eigenlijk wel? Zijn er ook professionals die hier daadwerkelijk verstand van hebben die je kunt inhuren om eens een advies te komen geven?

groetjes,

Krea.

ps: :9.

pi_92115464
Een metalen plaat gaat in ieder geval niet helpen, dan voeg je alleen maar gewicht toe aan de vloer en zou je er dus netto minder op kunnen zetten.

Wat voor vloer is het trouwens? Betonvloeren (mits redelijk nieuw) hebben doorgaans redelijk ruime veiligheidsmarges, bijvoorbeeld.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_92115508
Heb je onderburen? Flat? Of begande grond.
pi_92115757
is je aquarium maar 1m2 of wordt het gewicht al verdeel over meerdere m2?
Het makkelijkst is om een houten plaat (underlayment ofzo) op de vloer te leggen en daar je vissenkom op te zetten. Dan wordt het gewicht door de plank verdeelt over meerdere balken (als je een houten vloer hebt)
  maandag 31 januari 2011 @ 11:45:55 #5
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_92116761
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:19 schreef MrNiles het volgende:
Het makkelijkst is om een houten plaat (underlayment ofzo) op de vloer te leggen en daar je vissenkom op te zetten. Dan wordt het gewicht door de plank verdeelt over meerdere balken (als je een houten vloer hebt)
uhm, dit is niet zo'n verstandig advies lijkt mij. Underlayement ed heeft echt niet zoveel kracht. Dan denk ik dat de stalen plaat nog het beste is om hetgewicht te spreiden.

Die 200 kg lijkt mij overigens wat aan de lage kant. Dat zou betekenen dat twee mensen van 110kg per stuk maar beter niet bij elkaar kunnen gaan staan in je huis....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 12:07:26 #6
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92117548
quote:
3s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Een metalen plaat gaat in ieder geval niet helpen, dan voeg je alleen maar gewicht toe aan de vloer en zou je er dus netto minder op kunnen zetten.

Wat voor vloer is het trouwens? Betonvloeren (mits redelijk nieuw) hebben doorgaans redelijk ruime veiligheidsmarges, bijvoorbeeld.
je zou denken dat een metalen plaat die groter is dan 1 m2, de draagkracht beter verdeelt. Het is een betonvloer, voor de rest weet ik niks. Behalve dan dat het huis er zo'n 60 tot 80 jaar staat.

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:11 schreef Eelcotje84 het volgende:
Heb je onderburen? Flat? Of begande grond.
Het is inderdaad op de 1e verdieping. Onder mij zit een bedrijf.

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:19 schreef MrNiles het volgende:
Het aquariumglas is 1.20m breed, 48cm diep en 68cm hoog. Dus de last is volgens mij nog groter per m2.

:') Vissenkom :').

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:45 schreef klusfoobje het volgende:

Die 200 kg lijkt mij overigens wat aan de lage kant. Dat zou betekenen dat twee mensen van 110kg per stuk maar beter niet bij elkaar kunnen gaan staan in je huis....
ja dat vind ik ook erg merkwaardig. Als 2 dikzakken op mijn bank gaan zitten, dan knallen ze toch ook niet zomaar door het plafond...

[ Bericht 0% gewijzigd door Kreator op 31-01-2011 12:15:14 ]
pi_92118956
Die 200 kg/m2 geldt als maximale belasting voor je hele vloer, dus op het hele oppervlak tegelijkertijd 200 kg. Interessater is om te weten wat de maximale puntlast is die je mag plaatsen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 13:15:49 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92119748
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 12:51 schreef DroogDok het volgende:
Die 200 kg/m2 geldt als maximale belasting voor je hele vloer
Dat lijkt me sterk. Er staat toch niet voor niks 'm2'.
200kg voor een hele vloer, dan kun je niet eens met z'n 2'en in de woonkamer staan, als ie leeg is. :').
pi_92119847
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 12:51 schreef DroogDok het volgende:
Die 200 kg/m2 geldt als maximale belasting voor je hele vloer, dus op het hele oppervlak tegelijkertijd 200 kg. Interessater is om te weten wat de maximale puntlast is die je mag plaatsen.
Ah, een bouwkundige. Opgelost. Slotje!
pi_92119883
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:15 schreef Kreator het volgende:
Dat lijkt me sterk. Er staat toch niet voor niks 'm2'.
200kg voor een hele vloer, dan kun je niet eens met z'n 2'en in de woonkamer staan, als ie leeg is. :').
Nee, meer in de vorm dat je je gehele vloer met 200 kg/m2 kunt belasten, voordat-ie bezwijkt.
Zo een aquarium op pootjes uit de foto in de OP belast de vloer als een puntlast, een plaat eronder zou misschien wat helpen, maar dan moet-ie wel in staat zijn die puntlaat (heel plaatselijk) te verdelen over een veel groter oppervlak.
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 13:22:48 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92119957
quote:
3s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Nee, meer in de vorm dat je je gehele vloer met 200 kg/m2 kunt belasten, voordat-ie bezwijkt.
Zo een aquarium op pootjes uit de foto in de OP belast de vloer als een puntlast, een plaat eronder zou misschien wat helpen, maar dan moet-ie wel in staat zijn die puntlaat (heel plaatselijk) te verdelen over een veel groter oppervlak.
Oh zo. :').

Nu ja, het klinkt allemaal een beetje als "zou kunnen" en 'eventueel'. Ik wil het toch liever wel zeker weten, aangezien ik de huurbaas niet wil verblijden met een naar beneden donderend aquarium van 500kg.
pi_92120043
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:22 schreef Kreator het volgende:
Oh zo. :').

Nu ja, het klinkt allemaal een beetje als "zou kunnen" en 'eventueel'. Ik wil het toch liever wel zeker weten, aangezien ik de huurbaas niet wil verblijden met een naar beneden donderend aquarium van 500kg.
Dan moet je een (plaatselijke) constructeur in de hand nemen, zoals bijvoorbeeld mensen die graag een waterbed willen dat ook moeten.
Of is je vertrouwen in Fok! zo groot dat je het wel aandurft aan de hand van adviezen hier? ;).
pi_92120046
quote:
3s.gif Op maandag 31 januari 2011 11:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Niet echt hoor. Breedplaatvloeren bijvoorbeeld zijn bijna volledige uitgenut. Optie om je vloer te verstevigen is het oplijmen van wapening aan de onderzijde (koolstofvezelwapening).
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_92120066
Plaats gewoon wat standaars een verdieping lager. Gewoon, preventief stutten.
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 13:28:18 #15
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92120141
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Dan moet je een (plaatselijke) constructeur in de hand nemen, zoals bijvoorbeeld mensen die graag een waterbed willen dat ook moeten.
Of is je vertrouwen in Fok! zo groot dat je het wel aandurft aan de hand van adviezen hier? ;).
Nee, maar misschien zag ik iets over het hoofd ofzo. Denk dat ik dat maar moet doen idd, want als je het met adviezen zoals die van de topuser Oksel moet doen, dan ben je nog wel ff bezig.
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 13:28:56 #16
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92120168
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:25 schreef zjroentje het volgende:
Niet echt hoor. Breedplaatvloeren bijvoorbeeld zijn bijna volledige uitgenut. Optie om je vloer te verstevigen is het oplijmen van wapening aan de onderzijde (koolstofvezelwapening).
Het is wel een huurwoning hè. En beneden is een kantoor.
pi_92120281
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:28 schreef Kreator het volgende:

Nee, maar misschien zag ik iets over het hoofd ofzo. Denk dat ik dat maar moet doen idd, want als je het met adviezen zoals die van de topuser Oksel moet doen, dan ben je nog wel ff bezig.
Nu ja, ik zou het in jouw geval wel aandurven denk ik, mits je het aquarium tegen een dragende wand aanzet en niet in de buurt van een trapgat oid.
Maar om het zeker(der) te weten zou ik toch even een bevriend constructeur er naar laten kijken oid.
pi_92120314
quote:
6s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:28 schreef Kreator het volgende:

[..]

Het is wel een huurwoning hè. En beneden is een kantoor.
Is wel denk ik de enige reeele optie. Met de afmetingen die je geeft kom je al rond de 500 kg/m2 (uitgaande van het lichtste model).

Huidige normen gaan uit van een puntlast in een woning van 300 kg, op een oppervlak van 0,5x0,5 m2.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_92120336
:P

Als je zo'n ding niet midden in de woning zet, maar tegen een muur, het liefst boven een dragende muur van de benedenverdieping zal het nooit een probleem zijn, in de praktijk. Het is slechts 200 kilo waar je het over hebt. Dat zijn 20 kratten bier. Dat stelt echt niets voor. Kortom; niet te moeilijk denken, en gewoon dat ding in je kamer zetten. Denk je nu echt dat er een compleet betonnen vloer kapot door zou gaan? Echt niet.
pi_92120390
En draagkracht van een vloer versterken kan in theorie wel, maar in praktijk niet, maar dat snap je zelf ook.
pi_92120403
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:35 schreef Oksel het volgende:
En draagkracht van een vloer versterken kan in theorie wel, maar in praktijk niet, maar dat snap je zelf ook.
Wat is dit voor een onzin?
pi_92120410
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:25 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Maar als je een aquarium van 400 kg op een oppervlak van 0,5 m2 zet zakt de vloer echt niet in elkaar hoor.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_92120442
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:36 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Maar als je een aquarium van 400 kg op een oppervlak van 0,5 m2 zet zakt de vloer echt niet in elkaar hoor.
Hoogstwaarschijnlijk niet nee, maar rekenkundig krijg je het erg moeilijk aangetoond hoor.
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 13:38:34 #24
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92120499
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:33 schreef zjroentje het volgende:
Is wel denk ik de enige reeele optie. Met de afmetingen die je geeft kom je al rond de 500 kg/m2 (uitgaande van het lichtste model).

Huidige normen gaan uit van een puntlast in een woning van 300 kg, op een oppervlak van 0,5x0,5 m2.
Klopt, en dan heb ik het niet over het grootste aquarium ter wereld. Maar goed, volgens mij ben ik de enige die hier bij stilstaat, want in alle aquariumwinkels waar ik geweest ben keken ze me aan of ik gek was en hadden ze die vraag nooit/zelden eerder gehad.

Maar huidige normen gelden neem ik aan niet voor een huis van een halve eeuw oud.
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 13:39:45 #25
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92120552
Ik weet trouwens niet zeker of op de beoogde plek een draagmuur zit. Volgens mij niet, want het is een binnenmuur en dan staat ie in feit in het midden van de vloer. Zou eventueel wel op een andere plek kunnen, maar dat vind ik dan weer niks qua design vd woonkamer.

Misschien moet ik maar gewoon een nieuw huis om mijn aquarium kopen.
pi_92122180
quote:
10s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:36 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Wat is dit voor een onzin?
Huurhuis? Winkel eronder? Wat denk je zelf..!?
pi_92122312
Zelfde discussie:

Draagkracht vloer apartement
pi_92122445
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:25 schreef Oksel het volgende:

[..]

Huurhuis? Winkel eronder? Wat denk je zelf..!?
Op die manier. Dacht dat je bedoelde dat het in de praktijk an sich niet mogelijk was.
pi_92122490
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:33 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Op die manier. Dacht dat je bedoelde dat het in de praktijk an sich niet mogelijk was.
Nee nee.. het is altijd mogelijk, in theorie! :) In praktijk dus niet altijd, zoals in dit geval.

Ik zou mij niet druk maken, en gewoon een aquarium neerketsen. Wel langs de muur.
  maandag 31 januari 2011 @ 14:52:28 #30
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_92123110
Wat weeg je zelf overigens ?

Straks is je waterbak met vissies het absolute maximum wat de vloer aankan en kom jij er ff bijstaan kijken.... plop zegt de vloer... :')
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 14:58:40 #31
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92123424
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 14:52 schreef klusfoobje het volgende:
Wat weeg je zelf overigens ?

Straks is je waterbak met vissies het absolute maximum wat de vloer aankan en kom jij er ff bijstaan kijken.... plop zegt de vloer... :')
90kg. Dat komt er inderdaad nog bij. :').
pi_92123879
Als binnenkort afgestudeerd constructeur (ir.) zou ik zonder te rekenen een aquarium van 500kg op een betonnen vloer zetten. Dat is een puntlast van 5kN, in constructeurstermen echt een belasting van 0,0.

Die belasting van 200kg/m² is inderdaad voor de gehele vloer geteld (vaak 175kg/m² voor woningen). En ga nu eens na hoeveel er daadwerkelijk op staat. Ik denk dat je, wanneer je tot 25 kg/m² komt het al VEEL is voor een standaard woning.

Wanneer je de momenten en dwarskrachten bepaald dan zul je zien dat een vloer met een puntlast en een kleine q-last (lijnlast) bijna hetzelfde moment oplevert als een q-last van 200kg/m

Ter illustratie:
Ga uit van een overspanning met lengte L = 5 meter en een breedte van 1 meter.

Momenten in vloer met puntlast 5kN en q-last van 25kg/m
- Middenmoment door q-last: q*L² / 8 = 25/32 kNm
- Middenmoment door Puntlast 5kN = 6,25kNm
Totaal = 7kNm

Momenten in vloer met lijnlast 200kg/m²
- Middenmoment door q-last: q*L² / 8 = 6,25kNm

Voor dwarskracht hoef je eigenlijk nooit te rekenen bij vloeren, want dit kan met gemak gedragen worden.

Met andere woorden, zelfs wanneer je het aquarium in het midden van de vloer zet is het nog geen probleem. Tel hierbij op dat de belastingen nog maal een factor gedaan worden voor de sterkteberekening (1,2 voor permanent en 1,3 of 1,5 voor veranderlijk (dus aquarium) EN het feit dat de materiaaleigenschappen zwaar ONDERSCHAT worden, dan concludeer ik dat je geen enkel probleem hebt met het plaatsen van een aquarium van 500kg.

Hierbij moet echter wel opgemerkt worden dat je niet de gehele vloer vol met gooien met aquaria of zware archiefkasten, maar lokaal de vloer zwaarder belasten is doorgaans geen probleem.
  Official ESF Kreviewer maandag 31 januari 2011 @ 15:21:27 #33
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92124252
Thx voor je reactie Void. Dat schept wel wat licht in de duisternis, al krijg ik nog steeds klamme handjes bij het idee aan 500 kg op deze vloer en ik de helft van je reactie niet echt begrijp. (ook omdat de eigenaar er vanaf weet en het niet echt zag zitten als ik dat zou doen)

Voor de rest is de vloer nauwelijks belast, dus dat is het probleem niet.

Maar goed, de enige zekerheid die ik kan hebben is als ik een afgestuurde ( :') ) constructeur dus ff laat komen kijken ofzo. Denk ik dan.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 13:38:35 #34
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_92170284
Een echte constructeur laten komen, die een papiertje laten geven dat het geen probleem is en die man ook officieel betalen lijkt me de beste optie.

Niet alleen voor je gemoedsrust maar ook voor de rechter als het nodig mocht zijn omdat je waterbak er toch doorheen is gegaan.

Ja maar meneer de rechter, op FOK zeiden ze dat het geen probleem was... :? :{
pi_92173432
quote:
15s.gif Op maandag 31 januari 2011 13:39 schreef Kreator het volgende:
Ik weet trouwens niet zeker of op de beoogde plek een draagmuur zit. Volgens mij niet, want het is een binnenmuur en dan staat ie in feit in het midden van de vloer. Zou eventueel wel op een andere plek kunnen, maar dat vind ik dan weer niks qua design vd woonkamer.

Misschien moet ik maar gewoon een nieuw huis om mijn aquarium kopen.
Dat is natuurlijk helemaal een risico. Ik neem aan dat die wand niet van gipsplaten is, maar van gipsblokken o.i.d. Dus dat weegt ook het nodige. Een muur van 2,5 meter hoog weegt ook al snel een 70 kilo per strekkende meter (lichtste kwaliteit cellenbeton) en dat kan ook het dubbele zijn.
  Moderator dinsdag 1 februari 2011 @ 18:30:24 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92184474
*even met de bezem door het topic*

Je zou eens een bouwkundige of constructeur erna kunnen laten kijken. Vergeet niet dat je vaak meer dan alleen het gewicht van het aquarium moet rekenen. Je hebt eventueel afhankelijk van wat je zelf wilt met het aquarium ook nog grote stenen e.d.

En vaak sta je er ook wel naar te kijken (met visites e.d. met meerdere personen).

Als je het zeker wilt weten zou ik niet afgaan op het gene wat hier op FOK! verteld wordt.
Daar is het risico gewoon te groot voor :)
pi_92200582
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 15:11 schreef _VoiD_ het volgende:
Als binnenkort afgestudeerd constructeur (ir.) zou ik zonder te rekenen een aquarium van 500kg op een betonnen vloer zetten. Dat is een puntlast van 5kN, in constructeurstermen echt een belasting van 0,0.

Die belasting van 200kg/m² is inderdaad voor de gehele vloer geteld (vaak 175kg/m² voor woningen). En ga nu eens na hoeveel er daadwerkelijk op staat. Ik denk dat je, wanneer je tot 25 kg/m² komt het al VEEL is voor een standaard woning.

Wanneer je de momenten en dwarskrachten bepaald dan zul je zien dat een vloer met een puntlast en een kleine q-last (lijnlast) bijna hetzelfde moment oplevert als een q-last van 200kg/m

Ter illustratie:
Ga uit van een overspanning met lengte L = 5 meter en een breedte van 1 meter.

Momenten in vloer met puntlast 5kN en q-last van 25kg/m
- Middenmoment door q-last: q*L² / 8 = 25/32 kNm
- Middenmoment door Puntlast 5kN = 6,25kNm
Totaal = 7kNm

Momenten in vloer met lijnlast 200kg/m²
- Middenmoment door q-last: q*L² / 8 = 6,25kNm

Voor dwarskracht hoef je eigenlijk nooit te rekenen bij vloeren, want dit kan met gemak gedragen worden.

Met andere woorden, zelfs wanneer je het aquarium in het midden van de vloer zet is het nog geen probleem. Tel hierbij op dat de belastingen nog maal een factor gedaan worden voor de sterkteberekening (1,2 voor permanent en 1,3 of 1,5 voor veranderlijk (dus aquarium) EN het feit dat de materiaaleigenschappen zwaar ONDERSCHAT worden, dan concludeer ik dat je geen enkel probleem hebt met het plaatsen van een aquarium van 500kg.

Hierbij moet echter wel opgemerkt worden dat je niet de gehele vloer vol met gooien met aquaria of zware archiefkasten, maar lokaal de vloer zwaarder belasten is doorgaans geen probleem.
Ja en nee:
Woningbouw is altijd 1,3. Belangrijker om te weten: komt je aquarium naast een ongefundeerde (ofwel: zit er een steunmuur onder de binnenmuur waar jij je aquarium wil neerzetten) muur komt te staan of niet.

En vergeet de eigen gewichten niet ;) Ik werk dagelijks breedplaten uit als constructeur zijnde bij een breedplaat leverancier.

Maar Kreator, 500 kg voor een aquarium, das best veel. Over wat voor formaat hebben we het dan, en waar wil je dit neer gaan zetten in de kamer?
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:26:57 #38
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_92212378
Wat is er eigenlijk mis met een gewone vissekom met 2 goudvissen erin ?

wrom moet het vandaag de dag allemaal direct groot groter GROOTS zijn...?

2 goudvissen, ook vissies, zwemmen ook, ook leuk kleurtje....

:Y O-)
pi_92212810
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:49 schreef Ordos20 het volgende:
En vergeet de eigen gewichten niet ;) Ik werk dagelijks breedplaten uit als constructeur zijnde bij een breedplaat leverancier.
Die eigen gewichten veranderen niet, dus daarom neem ik ze niet mee ;) En die 1,3 voor woningen is inderdaad standaard.

Maar zeg nou zelf, heel veel vloeren in de woningbouw voldoen al met lage wapeningspercentages, soms zelfs het minimum (bij korte overspanningen, wat in de woningbouw vaak is).
pi_92216509
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:39 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Die eigen gewichten veranderen niet, dus daarom neem ik ze niet mee ;) En die 1,3 voor woningen is inderdaad standaard.

Maar zeg nou zelf, heel veel vloeren in de woningbouw voldoen al met lage wapeningspercentages, soms zelfs het minimum (bij korte overspanningen, wat in de woningbouw vaak is).
Dan nodig ik je graag een keer uit op mijn kantoor in Duitsland: het komt inderdaad sporadisch voor dat ik zo'n vloertje heb: 75% of meer van de gevallen liggen er (ruim) boven.

Vergeet ook niet: het gebouw is 60 tot 80 jaar oud. Na de oorlog werd veel glad (zacht)staal gebruikt. Tevens golden de normen uit de NE6720 / Eurocode nog lang niet. Je kunt daar dus ook niet vanuit gaan. En die informatie is vaak slecht (of helemaal niet) boven water te halen.

Maar Kreator: de vraag blijft, waar plak je dat aquarium neer..... en 500 kg, zal wel iets van 400 liter water zijn? das aardig wat (voor de beeldvorming: 400 pakken melk!)
  Official ESF Kreviewer woensdag 2 februari 2011 @ 13:35:27 #41
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92219426
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:49 schreef Ordos20 het volgende:

Maar Kreator, 500 kg voor een aquarium, das best veel. Over wat voor formaat hebben we het dan, en waar wil je dit neer gaan zetten in de kamer?
500kg is niks hoor. Da's een aquarium van 375 liter en dan praat je echt niet over iets bijzonders. Veel mensen hebben thuis een aquarium van tussen de 500 en 1200 liter. En aangezien 1 liter ongeveer 1kg is, er nog glas, zand en kast bijkomt en het gewicht van de personen, hakt dat er wel in.

quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:26 schreef klusfoobje het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met een gewone vissekom met 2 goudvissen erin ?
Een vissenkom is net als een hond in een kooi van 1 m2 stoppen en je afvragen waarom ze elke keer doodgaan. Goudvissen poepen als een malle en in zo'n kleine vissenkom moet je dan dagelijks verversen en dan nog zijn de vissen ongelukkig omdat ze zich nergens kunnen verstoppen omdat je geen achter- en zijwand hebt.
Het 'lekker makkelijk' idee van een vissenkom is dan ook volledig onjuist.

@ordos, midden op de vloer, als ik het zo bekijk.
  woensdag 2 februari 2011 @ 14:22:50 #42
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_92221846
Ja kijk maar uit.....

Je hoort de laatste jaren vaak dat er een aquarium door een betonnen vloer is gezakt. :Y

_O- wat een gelul over een paar kilo.
  Official ESF Kreviewer woensdag 2 februari 2011 @ 14:53:04 #43
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92223609
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 14:22 schreef GerritB het volgende:
_O- wat een gelul over een paar kilo.
Als jij betaalt als het misgaat en daar even een contractje voor wil tekenen, ben ik niet te beroerd om het te testen.
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:14:19 #44
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_92224873
quote:
7s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:35 schreef Kreator het volgende:

500kg is niks hoor.
Ongeveer het gewicht van die ene m² betonvloer die onder je aquarium/ in je woning zit.
pi_92226613
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:23 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Dan nodig ik je graag een keer uit op mijn kantoor in Duitsland: het komt inderdaad sporadisch voor dat ik zo'n vloertje heb: 75% of meer van de gevallen liggen er (ruim) boven.
Dat wist ik niet, maarja, overspanningen worden steeds groter en vloeren steeds dikker, dus op zich wel logisch dan :)

quote:
Vergeet ook niet: het gebouw is 60 tot 80 jaar oud. Na de oorlog werd veel glad (zacht)staal gebruikt. Tevens golden de normen uit de NE6720 / Eurocode nog lang niet. Je kunt daar dus ook niet vanuit gaan. En die informatie is vaak slecht (of helemaal niet) boven water te halen.
Toevallig is daar een collega student momenteel mee bezig, met renovatie van oude betonnen gebouwen. Hij heeft in z'n literatuurstudie dit behoorlijk diep uitgezocht inclusief alle normen van die tijd ed. Ik ga het in ieder geval in m'n achterhoofd houden als ik ooit wat moet uitzoeken van oudere gebouwen :)
pi_92227074
GerritB heeft natuurlijk een punt: weet jij veel wat je eventuele bovenburen nu op dit moment boven jouw hoofd hebben staan (waterbed??).

Kijk: zelfs al haal je een constructeur erbij, dan nog krijg je niet een definitief antwoord want de exacte gegevens van de vloer zijn na zo'n lange periode bijna niet meer te achterhalen.

Waar je wel op kunt letten is dat het nabij een draagmuur komt te staan. Hiermee verklein je de kans op scheuren/doorzakken, en dus schade aan de vloer.

Maar vloeren hebben altijd genoeg capaciteit (gelukkig): dit doet me herrineren aan wat een tekenaar mij hier recentelijk vertelde over wat zijn schoonvader met een vloer uitgehaald had.

Hier in Duitsland zijn verdiepingsvloeren van 15/18 centimeter eerder regel dan uitzondering. Deze gast wou dus graag een Vide in de vloer maken. Hij brak de vloer van onderen en boven gedeeltelijk open, om zo bij de wapening te komen. (let wel: beide zijden hadden een 5-150 netje!). Meneer had de wapening bloot liggen, knipt de bende helemaal door, en gaat naar boven en geeft wat "druk" op de vloer, in de hoop dat alles naar beneden komt sjeezen.

Na flink op en neer springen hangt de vloer nog steeds (geheel wapeningsloos dus nu!). Meneer ziet nu in dat het hem niet wordt, smeer de zooi dicht, giet de vloer boven af en kwakt er een kast op.

Het geheel hangt nog steeds.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ordos20 op 02-02-2011 15:54:50 (UGH Duitse toetsenborden!) ]
  Official ESF Kreviewer woensdag 2 februari 2011 @ 15:58:28 #47
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92227484
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 15:53 schreef Ordos20 het volgende:
GerritB heeft natuurlijk een punt: weet jij veel wat je eventuele bovenburen nu op dit moment boven jouw hoofd hebben staan (waterbed??).

Ik ben mijn bovenburen.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 8 februari 2011 @ 10:41:11 #48
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_92493314
Anyway. Ik heb vandaag contact gehad met een constructeur. Die komt van de week even langs om de tekeningen en vloer te bekijken en een rapport te schrijven voor de maximale vloerbelasting. Hij zag in eerste instantie geen probleem om de vloer met 500kg te belasten. Er is hoop.
pi_92493621
Toevallig! ik heb het hele verhaal gelezen en ik heb nu bijna hetzelfde verhaal.
Ik wil een 200x50x70 aquarium ook op een houten vloer zetten in het midden van de kamer tegen de wand.
Ik ben van plan de poten van de kast te halen zodat de druk niet op die poten komt te staan.
Net even gebeld met de woningbouw maar die man was er helaas niet.... straks nog eens porberen om te vragen hoe de steunbalken liggen en of hij de blueprints eens wilt bekijken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')