Hoe denk je over mijn post?quote:Op woensdag 2 februari 2011 14:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Ga klagen bij de politiek...net zoals op benzine is het leeuwendeel van de prijs heffingen.
[..]
Hun eigen...leg eens uit, wat is dat bij een bedrijf? dat bestaat niet, het zijn geen personen, energiebedrijven zijn ook geen familiebedrijven, maar bedrijven die geld uitgeven om stroom en gas op te wekken/te winnen, en die naar klanten te transporteren, zodat er geld binnenkomt om voor dat alles te betalen. Vragen ze te weinig...dan staat op een dag de electriciteits centrale stil, want de kolenboer wil ook z'n centen eens zien.
Yes, maar vind je geld belangrijker dan het effect dat de beschikbaarheid van stroom op de kwaliteit van leven hebt? Stroom wordt opgewerkt uit de grondstoffen van onze planeet, we hebben allen (alle 6-7 miljard) evenveel recht op wat onze planeet te bieden heeft. Als geld ervoor zorgt dat minder bedeelden minder gebruik hiervan kunnen maken, is dat dan fair? Als verspilling van grondstoffen ervoor zorgt dat van al die grondstoffen maar een beperkt deel beschikbaar is, zijn geld of nodeloze beroepen dan zo belangrijk?quote:Op woensdag 2 februari 2011 14:43 schreef Doodleflap het volgende:
[..]
Geld is ook een groot belang, het bedrijf mag immers niet failliet gaan en moet slechte tijden financieel op kunnen vangen.
Het grootste belang is dus tweeledig : de klanten zo goed mogelijk van dienst zijn, maar tevens het bedrijf financieel zo solide mogelijk houden - het bedrijf voorziet immers duizenden mensen van werkgelegenheid en ook de klant is er niet mee geholpen als zijn energiemaatschappij failliet gaat omdat de baas minder verspilling wou en daaraan teveel geld uitgaf op een onrendabele manier.
Er zijn veel meer (en grotere) belangen dan enkel het verminderen van verspilling.
Je hebt moreel absoluut een punt...maar ik werk al te lang om nog te geloven in moraliteit binnen het bedrijfsleven. Ik ben wel met je eens dat we moeten blijven innoveren zodat we de druk op het milieu verlagen (ik meen dat idee tenminste in jouw bijdrages te lezen). Maar meer om praktische redenen. Er zijn heel veel arme mensen op de wereld, die op een dag net zoveel voedsel(vlees! ), gadgets en comfort willen als wij. Met de huidige technieken, gaat dat niet lukken zonder de wereld echt definitief te verneuken denk ik. Maar de vraag ZAL, nee EIS om ook alles te hebben wat wij nu hebben zal er komen. Dat moet dus op een slimmere manier gaan gebeuren dan we nu doen.quote:
Ik begrijp je standpunt volledig. Ik probeer buiten het kader te denken dat geld nodig is voor een hoge kwaliteit van leven. Het is natuurlijk volstrekt onlogisch dat wanneer geld er niet is en de grondstoffen wel, dat niemand grondstoffen kan gebruiken.quote:Op woensdag 2 februari 2011 14:53 schreef Doodleflap het volgende:
Vind jij het dan fair dat zo'n bedrijf niet op geld let en failliet gaat zodat niemand meer energie krijgt, maar er wel een paar kabels met minder weerstand hangen niks te doen ?
Of zou het in de echte wereld gewoon een kwestie zijn van het afwegen van belangen denk je ?
Sterker nog, die mensen willen dat nu al. Tien jaar, honderd jaar geleden ook al. Als je een willekeurige derdewereldlander zou vraag of hij/zij op dit moment alle gemakken wil krijgen als wij nu hebben, dan kan je een volmondig ja! verwachten.quote:Op woensdag 2 februari 2011 15:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Je hebt moreel absoluut een punt...maar ik werk al te lang om nog te geloven in moraliteit binnen het bedrijfsleven. Ik ben wel met je eens dat we moeten blijven innoveren zodat we de druk op het milieu verlagen (ik meen dat idee tenminste in jouw bijdrages te lezen). Maar meer om praktische redenen. Er zijn heel veel arme mensen op de wereld, die op een dag net zoveel voedsel(vlees! ), gadgets en comfort willen als wij. Met de huidige technieken, gaat dat niet lukken zonder de wereld echt definitief te verneuken denk ik. Maar de vraag ZAL, nee EIS om ook alles te hebben wat wij nu hebben zal er komen. Dat moet dus op een slimmere manier gaan gebeuren dan we nu doen.
Slecht voorbeeld. Die wortels zijn een icidenteel iets (en iets wat over de lange termijn ook in de prijs van dingen mee wordt genomen!) terwijl we het over een structuele opzet hebben.quote:Op woensdag 2 februari 2011 13:50 schreef mousy31 het volgende:
Daar gaat t niet om tuinhek k had t gewoon over t principe.
Als je een bedrijf hebt maak je kosten en die worden doorberekend aan de klant dat snap ik ook wel.
Maar als je het op een goede manier doet dan doe je het eerlijk.
k Zal een voorbeeld noemen, mn pa verbouwde wortels , het was een warme zomer en de bedden wortels waren tegelijkertijd klaar terwijl er een paar weken zat tussen de zaai-ingen. Er was dus te veel dus werden er een aantal bedden omgeploegd. Nou moet je niet denken dat daarna de prijs van de wortels duuder werd in hun boerderijwinkel. Die kosten waren voor mn pa zelf. dat is een eerlijke manier en als je een bedrijf hebt calculeer je dat erin. Dat het omgeploegd werd is omdat , dat minder kost dan ze er wel uit te halen en wel naar de veiling te brengen. Als er een overschot is aan die wortelen brengen ze op de veiling te wienig op.
Knal in google en de 1e en 2e zijn al raak.quote:
Zijn naam die we niet spreken, niet voluit schrijven en mijn fout, het dient met een hoofdletter, dus G-d.quote:Wat is g-d?
Jules verne was een schrijver die 'SF' schreef maar dan wel over plenty zaken die nu werkelijkheid zijn.quote:Wat is jules verne voor-gevoel waar de techniek heen gaat?
Of jij was wat helderder?quote:Je schreef eerder deze dag helderder, weer onder invloed?
Wel, zwijg dan en lees mijn uitleg hieromtrent elders, het ligt iets anders dan jij denkt en omschrijft. (En nee ik doe dat zingen voor een cent hier niet nogmaals)quote:Enige nuance hier en daar is ook verstandig, mits je genoeg kennis hebt om dat te doen. Zo niet, dan kan je beter niet teveel praten over onderwerpen waar je niet in thuis bent. Zo zijn bomen, kruiden en andere levende organismen slechts te patenteren als deze zijn gemaakt, door bijvoorbeeld kweken of door genetische modificatie, wat feitelijk hetzelfde is. Slechts de methode verschilt, beide zijn het kunstmatig sturen van genetische replicatie.
ROFLquote:Probeer eens het volgende schema aan te houden wanneer je een post opzet:
[offtopic]quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:37 schreef fokthesystem het volgende:
Zijn naam die we niet spreken, niet voluit schrijven en mijn fout, het dient met een hoofdletter, dus G-d.
Yes, Google let wel op goede spelling.quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:37 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Knal in google en de 1e en 2e zijn al raak.
I know, je zin was echter heel onduidelijk.quote:[..]
Zijn naam die we niet spreken, niet voluit schrijven en mijn fout, het dient met een hoofdletter, dus G-d.
[..]
Jules verne was een schrijver die 'SF' schreef maar dan wel over plenty zaken die nu werkelijkheid zijn.
Je hoeft geen drugs te gebruiken om niet helder over te komen. Zelfs drugsgebruik verzekert niet dat je minder helder overkomt, dus dat is geen excuus.quote:[..]
Of jij was wat helderder?
Anyway ik ben anti-drugs, zie wiet als stepping-stone, drink hoogstens soms een glas wijn, beuk soms legaal iemand in elkaar, of krijg klappen (een vechtkunst) en "hee! maar ik rook niet!"![]()
Nee, jij kan beter zwijgen en vooral beter luisteren als het onderwerp wetenschap betreft. Wie weet leer je er nog iets van.quote:[..]
Wel, zwijg dan en lees mijn uitleg hieromtrent elders, het ligt iets anders dan jij denkt en omschrijft. (En nee ik doe dat zingen voor een cent hier niet nogmaals)
Die zijn hier ook sporadisch te vinden, dus je zit op de goede plek. Ik reken mijzelf onder een van die mensen, maar waarschijnlijk doet ieder dat van zichzelf. Zou ieder elkaar evalueren, dan blijkt toch dat bepaalde mensen statistisch gezien niet aan die omschrijving voldoen.quote:[..]
ROFL![]()
Gelukkig ben ik doorgaans met mensen in contact die ook een ruim kader van kennis en geschiedenis hebben, vooruit kunnen denken en goede 'i told u so' scores haalden.(Helaas..)
Kijk jij begrijpt wat ik bedoel. Thx Greyquote:Op woensdag 2 februari 2011 14:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Yes. Lange leve de rechterlijke macht.![]()
Waar het omgaat is dat een bedrijf nu geen beslag kan gaan leggen op de genen die je in je draagt, want dat was de voorheen implicatie van het patenteren van genen.
[..]
Ik denk dat het je hier al de hele tijd om ging, namelijk dat een bedrijf niet nodeloos verlies moet tolereren omdat 'het toch wel aan de klant wordt doorgerekend'. Dat is een zeer kwalijke zaak, maar vanuit het oogmerk van een bedrijf niet meer dan logisch, maar desalniettemin kwalijk. Het probleem ligt niet bij het bedrijf, want die heeft zijn belang, namelijk geld. Geld zou echter niet het grootste belang moeten zijn, maar het verminderen van verspilling. Het zijn de mensen die voor het bedrijf werken, maar ook zij die het financieel steunen door gebruik te maken van hun producten (wij) die daar anders over moeten denken.
"Ach, het is maar stroom!". Stel je voor dat die medewerkers van het bedrijf de stroom in een kistje naar je toe moeten brengen en ze door inefficiëntie 3 keer extra moeten lopen? Dan zouden ze er heel anders over denken, en wij ook. Het probleem is onze manier van denken en daarop handelen, daar moeten we aan werken. Logisch nadenken, buiten je eigen belangen denken, de echt belangrijke waarden in acht nemen en dat overdragen op elkaar.
hetzelfde als het transport van goederen doorberekenen aan de klantquote:Op woensdag 2 februari 2011 16:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Slecht voorbeeld. Die wortels zijn een icidenteel iets (en iets wat over de lange termijn ook in de prijs van dingen mee wordt genomen!) terwijl we het over een structuele opzet hebben.
Jep.quote:Op woensdag 2 februari 2011 16:52 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
hetzelfde als het transport van goederen doorberekenen aan de klant
en/of het onvermijdelijk materiaalverlies bij een productieproces
Dan moeten ze dat nog even bijschaven.quote:
Dat is Swahili voor mij ook, dat wil niet zeggen dat de neger/daar opgegroeide blanke onduidelijk is verder in datgene dat hij zegt...quote:I know, je zin was echter heel onduidelijk.
EchtGaaf Verkiezingen - De Uitslagquote:Zou ieder elkaar evalueren, dan blijkt toch dat bepaalde mensen statistisch gezien niet aan die omschrijving voldoen.
Ok, en nu het antwoord:quote:Op woensdag 2 februari 2011 14:43 schreef ChungLingSoo het volgende:
[..]
Nogmaals jip en janneke dan
Stel, ik ben molenaar breng meel rond in een dorp met 10 mensen. Nu weet ik dat mijn meelzakken
niet perfect zijn en ik sowieso 1 tiende per zak verlies heb tijdens het brengen.
1 zak meel kost mij 1 euro om te maken en te leveren.
Ik weet dat ik 10 zakken meel moet aanleveren en ga hard aan het werk.
Na veel gesjouw heb ik mijn 11 zakken gereed en kan ik alle 10 de mensen 1 zal meel leveren.
Wat moet ik nou rekenen voor zo'n zak ? 1 euro ? Want ik heb er 10 geleverd, of 1.1 euro want ik heb 11 euro uit moeten geven voor het maken en leveren.
Goed, stel ze bouwen een nieuwe duurdere efficientere infrastructuur (enig idee hoe dat zou moeten? Supergeleiders misschien, maar dat wordt nog niet op heel grote schaal toegepast). Vervolgens verrekenen ze dit door aan de klanten waardoor de energieprijs flink omhoog gaat. Daarna stappen alle klanten over op de veel goedkopere concurrent. Lijkt je dat een plausibele strategie voor een bedrijf?quote:Op woensdag 2 februari 2011 19:40 schreef mousy31 het volgende:
@bankfurt k ga daar niet eens op antwoorden als iemand zo denigerend doet. Als ze me niet begrijpen is dat hun probleem en niet de mijne k heb genoeg voorbeelden gegeven hoe ik t bedoelde
Lol, ja helaas is dat (Uitdrukken op niveau 2 uit 6 EU scale taal) vaak nodig hier.quote:
Dan nog, ook bij hoogspanningskabel trajecten gaat er energie verloren. Gelukkig houdt de zon ons wel warm zo nu en dan.quote:Op woensdag 2 februari 2011 20:04 schreef ATuin-hek het volgende:
Goed, stel ze bouwen een nieuwe duurdere efficientere infrastructuur (enig idee hoe dat zou moeten? Supergeleiders misschien, maar dat wordt nog niet op heel grote schaal toegepast).
Op heel 'hoog' niveau doet men dit wel in 'de financiële wereld'.quote:Vervolgens verrekenen ze dit door aan de klanten waardoor de energieprijs flink omhoog gaat. Daarna stappen alle klanten over op de veel goedkopere concurrent. Lijkt je dat een plausibele strategie voor een bedrijf?![]()
Dat snap ik, als je zo weinig begrip hebt van fysica en chemie, denk je al snel dat water staat te popelen om gesplitst te worden in elementen. Dat hier geen hout van klopt, is natuurlijk maar een detail.quote:Op woensdag 2 februari 2011 20:49 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
En daar water automagisch dichtbij waterstof is, potentieel, en dat de grootste 'mijn' in het universum is (waterstof) geloof ik in lieden die een 'motor op water' reeds uitvonden.
dat kan niet. Als het een echte doorbraak was, hadden alle onderzoekers al opeens 'zelfmoord'gepeegd, of auto ongelukken gehad, en was de research al in de kluis van Shell verdwenen.quote:Ook iets als wetsus, een bedrijf in Leeuwarden, welke een goede methode ontwikkelde om waterstof te produceren en dat met een geheel nieuwe technologie.
On-zin.quote:Op donderdag 3 februari 2011 04:17 schreef truepositive het volgende:
"Nee, bedrijven willen liever concurreren op de oliemarkt dan 25 jaar een monopoliepositie hebben op de patenten van zo'n oneindig energieding."
Dat willen ze inderdaad. Zelfs het belangrijkste en duurste patent in de wereldgeschiedenis zou niet opwegen tegen de monsterlijke winsten die in olie gemaakt worden. Desgewenst heb ik ook hier ook wel wat cijfertjes bij.
Dan voeren ze om te beginnen een slechte bedrijfsvoering, aangezien stilstand achteruitgang betekend. En zoals in de wereldhistorie al vele malen is gebleken, goede ideeën ontstaan met enige regelmaat op verschillende plekken vlak na elkaar, dus dan komt er altijd wel een concurrent voorbij zoeven.quote:Op donderdag 3 februari 2011 08:59 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Maar wat als de gigabedrijven al die patenten opkopen, en daarmee het recht om deze te vervaardigen en uit te brengen, maar dat vervolgens niet doen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |