quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 20:05 schreef Mwanatabu het volgende:Het islamisme is al een jaar of 20 in opkomst door de steun van landen als Saudi-Arabië aan de ene kant en de onverschilligheid van de eigen mogendheden voor de behoeften van het volk en die van het buitenland die die regimes steunen aan de andere kant. De Moslimbroeders/Hezbollag/Hamas etc. zijn heel slim in die humanitaire niche gedoken.
Klopt helemaal maar wat heeft dit met de revolutie te maken? Het is vrij bekend - behalve in kringen rondom FOX news - dat deze revolutie in Egypte geen Islamitische grondslag heeft en dat de mensen niet Islamitisch geinspireerd zijn noch dat zo uiten. Als je hiervan voorbeelden wil let me know dan vergelijken we voorbeelden van Islamistische uitingen in demonstratie en voorbeelden van niet-Islamistische uitingen v demonstranten.
Het werd namelijk vrij opvallend genoemd dat de eeuwig gevreesde Moslimbroeders totaal afwezig waren op het grote toneel onder de demonstranten. Pas op de boze Vrijdag maakten ze openlijk bekend mee te doen, 3 dagen nadat de revolutie door alle klassen en gelederen van de bevolking al was begonnen. We zagen ook geen roep naar de shari'a, geen roep naar Moslimbroeders, geen roep tegen de verwestering, geen roep tegen de aanwezigheid van "te bloot geklede vrouwen" etc. We zagen wel roepen om vrijheid, genoeg van onderdrukking, eerlijke verkiezingen of tegen de economische malaise, armoede en corruptie en nog veel meer.
In Tunesie werd helemaal de eeuwige angst ontkracht van Islamisten die een Islamitische revolutie starten. Geen greintje Islamisme zat er onder het volk. Ik word al Tunesier en Arabier een beetje kwaad - ik zal maar open kaart spelen - dat altijd men in het Westen (gelukkig niet iedereen) in de standaardreflex springt enh met dat eeuwige gejank aankomt om echt achter elke boom een Islamist te zien. Niet alleen dat maar zelfs gretig aanwijzingen wanhopig zoekt om deze
volksrevoluties af te doen als... "er zit toch een flinke Islamistische hand achter hoor!". Dus ik wil ff geen vermoedens maar een
aanwijzing van je wat
deze revolutie betreft. Anders geen grote woorden meer gebruiken aub en niet onze revolutie zo de nek omdraaien!
quote:
Op zaterdag 29 januari 2011 20:05 schreef Mwanatabu het volgende:Of dit een bewuste tactiek is geweest durf ik niet te zeggen, maar de organisaties waar we het over hebben hebben stuk voor stuk een tak voor humanitaire projecten die ongeveer 90% van de activiteiten beslaat maar daarnaast een met de top van de structuur vergroeide tak die de overige 10% (politieke activiteiten) voor zijn rekening neemt en die het voor het zeggen heeft.
Als je niet weet of het een bewuste taktiek is moet je het niet zo voorstellen en misschien zorgvuldiger jezelf uiten aangezien hier geen Islamisme aan te pas komt laat staan een buitenlandse mogendheid. En nogmaals, als jij aanwijzingen hebt deel ze dan aub... als het dan wat is kunnen we gelijk media contacteren want dat is dan wel een primeur.
Als het wel zo was zou ik het gelijk erkennen overigens en de eerste daarin zijn. Stap eens over het angstbeeld heen aub en erken gewoon dat zoals de realiteit is er geen greintje Islamistische invloeden te herkennen zijn.
Het is vooral jammer dat er hier aan de stoelpoten wordt gezaagd van een revolutie waarin mensen zonder dit keer buitenlandse invloed (in andere landen en verleden weleens anders geweest) hun waardigheid en rechten oppakken en niet langer laten bestelen. Tenzij iemand aanwijzingen of lier nog bewijzen aandraagt dat er een buitenlandse mogendheid achter zit en dan zal ik de eerste zijn die deze mening bijstelt.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz