quote:
Op dinsdag 1 februari 2011 08:57 schreef Whuzz het volgende:Het stukje op BNR ging er over dat er iemand klaagde dat de hypotheek regels te streng waren. Het was (uiteraard) iemand uit de bouwsector (of iets van die strekking). Wij van WC-eend...
Ik denk dat met name de projectontwikkelaars hun mooie winsten zien verdampen, de bouwsector vraagt gewoon faillissement aan. Volgens mij zijn er sinds 2007 zo'n 40k banen verdwenen in de werkelijke productieve sector van de bouw.
quote:
Mijn mening is (zoals bekend) dat het een prima zaak is dat de hypotheekregels streng zijn en nog strenger worden. Tuurlijk, dat betekend dat de kans om een huis te kopen voor mensen als zaadbel en xeno nog kleiner wordt. Die zullen dan ook eerst moeten sparen en zelf iets opbouwen voor ze met hun modaal inkomen een huis kopen. Daar is niets mis mee. (Ik refereer nog maar eens aan het Duits model waar dat al heel normaal is)
Een slechtere betaalbaarheid zet natuurlijk de prijzen ook fors onder druk, deze zullen dus gaan dalen. Hopelijk gaan we richting het Duitse prijsniveau welke een stuk minder lucht bevat
Ik ben ook voorstander van de inbreng van eigen geld, dit heeft nl. ook een dempende werking op de aanwezigheid van leenkneuzen op de markt. (vergeet niet... deze leenkneuzen hebben de zeepbel opgeblazen).
quote:
De bouwfondsmeneer gaf als argument (waar hij wel een punt had) dat de hypotheekmarkt in NL erg risicoloos is en dat de regels dus onnodig (dat ben ik dan weer niet met hem eens) scherp zijn.
Aaah.... het argument voor deregulering
Moesten de banken niet gered worden met belastinggeld
quote:
De zaken die hij noemde:
1) Rond de 2000 gedwongen verkopen op 3.5 miljoen hypotheken. Minder dan 1 op de 1000 die in de problemen komen.
2) Het overgrote deel (maar geen bron of cijfers, dus onbetrouwbaar... kan zo uit Zeno's dikke duim komen for all we know) van die gedwongen verkopen heeft als oorzaak een scheiding en doordat de hypotheek al deels is afgelost eindigt het niet in een restschuld.
3) De "risicogevallen" zijn jonge stellen die een huis op twee salarissen kopen en nog niet genoeg hebben afgelost en dus met restschuld zitten bij gedwongen verkoop. Zijn tegenargument was dat deze jongen mensen (hij noemde 27-30 jaar) het sterkst staan op de arbeidsmarkt dus ook dat risico was beperkt.
1. banken zijn momenteel poeslief tegen wanbetalers.
2. tja... als mensen nadat je poeslief tegen ze bent geweest het niet eens worden over wie er wat moet gaan betalen dan houd het ooit op voor de poeslieve bank.
3. Jonge mensen kunnen nog vele jaren kromliggen voor de bank

Ik geloof dat juist de aangescherpte regels de frequentie waarmee dat voorkomt moet doen afnemen
quote:
Zijn conclusie was dus nogmaals dat de risico's heel erg laag zijn op de NL markt en dat dus de regels minder streng moeten worden (zodat zijn eigen bouwsector meer werk krijgt uiteraard).
Ik ben het met hem eens dat de risico's erg laag zijn, maar mijns inziens komt dat mede DOOR die strengere regels en niet ONDANKS die regels.
Mee eens... die regels zijn juist nodig om de zeepbel af te bouwen en mensen te beschermen tegen overkreditering. Van mij mag het zelfs nog een stuk strenger.
quote:
Zijn tegenargument daarop was dan weer dat het aantal gedwongen verkopen al jaren ongeveer gelijk is, nauwelijks opliep tijdens de crisis en ook niet omlaag gingen toen de regels strenger werden.
Dat was ongeveer de strekking van het verhaal op BNR

Banken doen momenteel niet zo heel veel tegen wanbetalers.... nu is niet het moment. Want anders zou de explosie van het aantal executieverkopen wel eens de prijsstelling kunnen beinvloeden en de schuldsanering doen vastlopen in het werk