Zelfs met media aandacht staan ze vaak na hoogstens een paar dagen weer op straat.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:57 schreef YebCar het volgende:
bij kleine oplichters doet de politie vrijwel niets
kijk maar naar de Friesche madoff zaak
daar doet de politie pas een onderzoek na alle media aandacht terwijl de bedragen in de tonnen oplopen.
oftewel media aandacht bij oplichters = politieonderzoek
alle andere oplichters gaan vrijuit
quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:54 schreef 12345r het volgende:
Laatst ben ik helaas ook opgelicht op marktplaats.
Nu ging dit niet om een groot bedrag, dus ik ga verder ook geen moeite doen om aangifte te doen etc...
Als je geen aangifte doet is die kans natuurlijk wel kleinquote:Maar wat is nou de kans dat je je geld terug krijg?
Is er wel een kans dat je je geld terug krijgt?
Ik zie namelijk (bijna) nooit succes-verhalen op het internet
Kijk, zo zou het altijd moeten gaanquote:Op vrijdag 28 januari 2011 09:58 schreef MaximumRush het volgende:
Het kan ook anders. Een jongen die ik ken is veroordeeld tot een jaar celstraf en moet al het geld terug betalen dat hij verdiend heeft.
Dat snap ik.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:04 schreef Mark het volgende:
[..]
[..]
Als je geen aangifte doet is die kans natuurlijk wel klein
Dus is het in jouw ogen terecht dat de politie strafbare feiten naast zich neerlegt? Oplichting is nog altijd strafbaar in Nederland.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Mensen moeten zelf zorgen dat ze betaald of geleverd krijgen, zij kiezen de persoon waarmee ze zaken doen. De politie is geen incassobureau.
De enkele leugen, "dan stuur ik het op!", maakt nog geen oplichting. Maar als het juridisch-technisch dan wel tot oplichting op te rekken zou zijn, dan nog moet je je afvragen of daar vervolgingprioriteit moet liggen ten koste van andere criminaliteitsbestrijding.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 12:25 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
[..]
Dus is het in jouw ogen terecht dat de politie strafbare feiten naast zich neerlegt? Oplichting is nog altijd strafbaar in Nederland.
En juist daarom blijven die oplichters actief. Mensen vinden het te veel moeite, en ze gaan ongestoord verder.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 11:59 schreef 12345r het volgende:
Dat snap ik.
Bij mij ging het gelukkig om een klein bedrag waardoor ik het niet de moeite vond om aangifte te gaan doen.
Als het nou om een bedrag van bijv. ¤300 ging had ik uiteraard wel aangifte gedaan
Dan moet er toch ergens vaag in de verte een belletje gaan rinkelenquote:Ik zoek mensen en bedrijven die opgelicht zijn door ene Anton (of Ton) de Rooij, volgend eigen zeggen woonachtig in 's Gravenzande aan de niet bestaande V.d. Horstweg nr. 3.
Het probleem is vaak dat je naar het bureau moet. Dat kan alleen op werkdagen uiteraard, dus je moet er vrij voor nemen. Je moet erheen met de auto of bus. Dit alles kost geld. Het loont de moeite dus vaak niet.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:52 schreef leolinedance het volgende:
Je moet wél aangifte doen TS!! Door mensen zoals jij gaat zo'n oplichter gewoon door.
Besef je wel dat 10x 30 euro ook 300 euro is. Alleen zijn mensen hier te lui om voor die 3 tientjes van een playstationspel of concertkaartje aangifte te doen.
De slimme criminelen doen het op deze manier en mensen als jij helpen ze daarbij![]()
Ik heb overigens wél ooit aangifte gedaan voor 30 euro en kreeg 3 weken terug bericht binnen dat hij opgepakt is en voor moet komen
In dit geval bv., waarom geen civiele procedure starten?? Als je er zélf al geen moeite voor wil doen, verwacht je dan dat de politie dit prioriteit geeft?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:08 schreef kipptje het volgende:
Ik ben 1 keer opgelicht voor 100 euro. Ik had zijn/haar ip adres achterhaald (meerdere mensen hadden dat ip adres ook gevonden van die persoon), ik had zijn bankrekeningnummer, toezegging van de internetproviders dat ze het adres doorgeven als de politie 5 seconden werk erin steek.... alles dus kant en klaar en waarschijnlijk binnen 5 minuten opgelost.
Kreeg een paar weken later een brief binnen dat ze vast waren gelopen.....
Beetje ongeloofwaardig als je alle gegevens kant en klaar hebt aangeleverd. Maar ach.... geleerd dat ik nooit meer iets op marktplaats koop.....
Naar mijn idee had ik als leek al genoeg moeite erin gestopt door zijn ip adres op te zoeken en contact op te nemen met de internetprovider.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:54 schreef mcintosh het volgende:
https://www.mijnpolitiebu(...)pplierid=20107101901
De volledige link naar het internet oplichting formulier. Ze doen er dus wel degelijk wat aan, echter moeten er wel meer dan 1 aangifte over dezelfde persoon binnenkomen, anders is oplichting moeilijk te bewijzen.
[..]
In dit geval bv., waarom geen civiele procedure starten?? Als je er zélf al geen moeite voor wil doen, verwacht je dan dat de politie dit prioriteit geeft?
Kan tegenwoordig ook digitaal volgens mij. Ik ben in de pauze van mijn werk geweest in de plaats waar ik werk, dat kan gewoon.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:15 schreef Messina het volgende:
[..]
Het probleem is vaak dat je naar het bureau moet. Dat kan alleen op werkdagen uiteraard, dus je moet er vrij voor nemen. Je moet erheen met de auto of bus. Dit alles kost geld. Het loont de moeite dus vaak niet.
Ik zoek vrijwel alleen naar advertenties die geplaatst zijn door mensen die zich binnen 15km van mijn huis bevinden, dan kan ik het halen en is sowieso veeeel betrouwbaarder.quote:Op zondag 30 januari 2011 00:10 schreef babipangang het volgende:
Ook zo'n vuile oplichter volgens mij
Waarom trappen mensen hier ook in
Hoe doe je dit?quote:Op zondag 30 januari 2011 01:21 schreef braddofiel het volgende:
En anders gewoon pas iets kopen als je het bedrag binnenhebt![]()
Met marktplaats is niks mis. Je moet alleen niet iets kopen voor 100 euro en dan verwachten dat je het netjes thuis gestuurd krijgt.... dan moet je het ophalen...quote:Op vrijdag 28 januari 2011 15:08 schreef kipptje het volgende:
Ik ben 1 keer opgelicht voor 100 euro. Ik had zijn/haar ip adres achterhaald (meerdere mensen hadden dat ip adres ook gevonden van die persoon), ik had zijn bankrekeningnummer, toezegging van de internetproviders dat ze het adres doorgeven als de politie 5 seconden werk erin steek.... alles dus kant en klaar en waarschijnlijk binnen 5 minuten opgelost.
Kreeg een paar weken later een brief binnen dat ze vast waren gelopen.....
Beetje ongeloofwaardig als je alle gegevens kant en klaar hebt aangeleverd. Maar ach.... geleerd dat ik nooit meer iets op marktplaats koop.....
goede actie!quote:Op zondag 30 januari 2011 10:59 schreef blup het volgende:
Ik ben eens opgelicht op MP voor ruim 300 ..............heel verhaal
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu mis ik, als niet oplichtster, vast een paar (misschien cruciale) punten, maar ik denk dat je zo een solide basis hebt.
Je raekt an de dinge geweun.
quote:Op zondag 30 januari 2011 12:15 schreef Messina het volgende:
[..]
![]()
Mijn man en ik hebben het er wel eens over gehad, hoe stom sommige marktplaats-oplichters het eigenlijk aanpakken.
Minimale bedragen, keer op keer op keer. Als je (zoals ik) wat vaker op "opgelicht op internet" fora komt, en de bedragen ziet, lach je je rot.
Stappenplan voor een goede oplichterstruc:Thanks zeg, goed ideeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu mis ik, als niet oplichtster, vast een paar (misschien cruciale) punten, maar ik denk dat je zo een solide basis hebt.![]()
Waarom eigenlijk persé Rabobank?
Dat kan niet in Nederland zo ver ik weet.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:27 schreef De-Hamster het volgende:
Kan je uberhaupt een rekening openen onder een andere naam ipv je eigen naam? Moet je niet altijd ID of paspoort bij je hebben?
Omdat bij andere banken je echte naam naar boven komt als ze geld overmaken.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk persé Rabobank?
Werkt niet, mijn oplichter had ook een rekening bij de Rabobank. Binnen no time had iemand op het Internetoplichting forum zijn naam te pakkenquote:Op zondag 30 januari 2011 21:08 schreef Messina het volgende:
Omdat bij andere banken je echte naam naar boven komt als ze geld overmaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |