abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 januari 2011 @ 18:49:15 #51
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91906044
Als iemand frans bauer bijv de beste zanger ooit vindt, heeft hij geen gevoel voor goede muziek nee.
pi_91906080
Ik heb ook niets met frans bauer, maar toch sluit ik me nu aan bij deelnemer. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_91906131
Ook al zou het waar zijn dat er een objectieve moraal is, dan nog is de stelling dat de mens van nature slecht is onhoudbaar. Het is in de huidige maatschappij abnormaal en strafbaar (of slecht zo je wil) om te vermoorden en te verkrachten. Als we kijken naar de aantallen mensen die dat soort dingen doen dan is dat absoluut een minderheid. Om te kunnen stellen dat de mensheid van nature slecht is dan moeten alle mensen zich schuldig maken aan dergelijk gedrag, of althans een meerderheid.
  woensdag 26 januari 2011 @ 18:51:05 #54
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_91906147
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 13:36 schreef tarantism het volgende:
Ik erger me altijd een beetje aan de illusie dat mensen van nature slecht zijn, en dat we dan met z'n allen een morele vernislaag over onze slechtheid hebben gecreëerd.

Deze filosofie (van T. Hobbes en Rawls) is al tijden geleden ten val gebracht door o.a. de volgende vraag:

Hoe kan het dat van nature slechte wezens in staat zijn tot het inkapselen van hun slechtheid door met samenwerking een moreel systeem te creeren. M.a.w., volledig slechte wezens zijn niet in staat tot het opstellen van een goed moreel system.

Daarnaast maakt het primatenonderzoek duidelijk dat empathie en andere vormen van 'goedheid' ook in onze verwanten aanwezig is, en dus weldegelijk van nature in intelligente wezens kan voorkomen.
Ja natuurlijk, omdat wij moraliteit zodanig definiëren dat wij het zijn. Als wij nu allen samen zouden verkrachten, moorden, slaven zouden verhandelen, dan zouden wij dit toch gewoon definiëren als moreel. Er bestaat namelijk meestal geen objectieve moraal. Op die manier kan je inderdaad nooit slecht zijn, het is echter wel een beetje valspelen.

Beweer je met de laatste zin dat empathie, welke in mijn ogen een eufemisme voor medelijden is, een deugd zou zijn?
pi_91906307
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:51 schreef yarnamc het volgende:
Er bestaat namelijk meestal geen objectieve moraal.
Vanwaar dat woordje "meestal"?

quote:
Beweer je met de laatste zin dat empathie, welke in mijn ogen een eufemisme voor medelijden is, een deugd zou zijn?
Laten we het erop houden dat empathie wel eens een evolutionair voordeel zou kunnen hebben voor sociale soorten. ;) Een objectieve deugd? Nee. Maar dat het iets is dat je terugziet bij intelligente sociale soorten lijkt me geen toeval.
pi_91906317
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:20 schreef hakunamatafaka het volgende:
Qua uiterlijk?

Lelijk

[ afbeelding ]

Mooi

[ afbeelding ]
Je begrijpt mijn punt niet, denk ik. Ik bedoel niet dat we niet kunnen zeggen of iemand mooi of lelijk is. Sommige mensen zijn mooi, sommige mensen zijn lelijk. En net zo zijn sommige mensen goed, en sommige mensen slecht. Maar hoe kun je zeggen dat de mensheid, als geheel, 'van nature' lelijk of mooi is? Dat is toch een onzinnige uitspraak?
pi_91906369
quote:

Volgens mijn persoonlijke voorkeur wel. Anders schijt de duivel teveel op een en dezelfde hoop.
The view from nowhere.
pi_91906390
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:54 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Je begrijpt mijn punt niet, denk ik. Ik bedoel niet dat we niet kunnen zeggen of iemand mooi of lelijk is. Sommige mensen zijn mooi, sommige mensen zijn lelijk. En net zo zijn sommige mensen goed, en sommige mensen slecht. Maar hoe kun je zeggen dat de mensheid, als geheel, 'van nature' lelijk of mooi is? Dat is toch een onzinnige uitspraak?
Hm, als je dat objectief kunt bepalen voor een individu, dan kun je toch ook iets zeggen over de groep als geheel? Het probleem is dat je daar op geen enkel niveau een objectieve uitspraak over kunt doen.
  woensdag 26 januari 2011 @ 18:57:33 #59
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91906459
Maar je kunt je mening wel geven toch? Daar opende ik hem voor.
pi_91906561
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:57 schreef hakunamatafaka het volgende:
Uiteraard, alleen een ondoordachte en slecht onderbouwde mening is alleen niet zo veel waard.
pi_91906563
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hm, als je dat objectief kunt bepalen voor een individu, dan kun je toch ook iets zeggen over de groep als geheel? Het probleem is dat je daar op geen enkel niveau een objectieve uitspraak over kunt doen.
Wel op het niveau van het individu. Je kan iets mooi vinden. Je kunt ook vaststellen dat mensen iets mooi of erg vinden.
The view from nowhere.
  woensdag 26 januari 2011 @ 19:00:48 #62
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91906610
Niet om zinlose discussies te voeren, of iets wel of niet relatief is. Als ik vind dat iemand die frans bauer adoreert een zielig figuur is, dan is dat mijn mening
pi_91906644
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:57 schreef hakunamatafaka het volgende:
Ah, een mening over de mensheid. :) Nou ja, vooruit: ik beschouw mezelf gelukkig dat ik in deze tijd en op deze plaats in de wereld leef. Genoeg welvaart, wetenschappelijk interessante tijden, etc. In die zin is de mensheid voor mij persoonlijk niet slecht.

Wel denk ik dat onze populatie op het moment behoorlijk instabiel is, in alle opzichten. Hoe dat afloopt is minstens spannend... goed of slecht? Voor wie? Het zal voor mij allemaal wel meevallen.
pi_91906646
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik nu juist niet. Je kunt beweren dat persoon X mooi is. Dat is misschien een volledig subjectieve uitspraak, maar het is wel een zinnige uitspraak. Als je echter beweert 'de mensheid is van nature mooi', dan doe je naar mijn idee niet zozeer een subjectieve uitspraak, maar een onzinnige uitspraak. Het betekent niets.
  woensdag 26 januari 2011 @ 19:01:42 #65
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_91906665
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:00 schreef hakunamatafaka het volgende:
Niet om zinlose discussies te voeren, of iets wel of niet relatief is. Als ik vind dat iemand die frans bauer adoreert een zielig figuur is, dan is dat mijn mening
En als ik vind dat jij daardoor overkomt als kortzichtig, is dat de mijne
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 26 januari 2011 @ 19:01:59 #66
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91906687
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:59 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Uiteraard, alleen een ondoordachte en slecht onderbouwde mening is alleen niet zo veel waard.
Liever ongenuanceerd, dat leest fijner weg.
  woensdag 26 januari 2011 @ 19:03:23 #67
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91906762
quote:
10s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:01 schreef Copycat het volgende:

[..]

En als ik vind dat jij daardoor overkomt als kortzichtig, is dat de mijne
Mag je vinden ;).
pi_91906789
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:01 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik nu juist niet. Je kunt beweren dat persoon X mooi is. Dat is misschien een volledig subjectieve uitspraak, maar het is wel een zinnige uitspraak. Als je echter beweert 'de mensheid is van nature mooi', dan doe je naar mijn idee niet zozeer een subjectieve uitspraak, maar een onzinnige uitspraak. Het betekent niets.
Ach, je kunt "de gemiddelde mens" toch mooi of lelijk vinden, ongeacht of de criteria die je daarvoor hanteert objectief zijn? Ik zie niet dat hoe een mening over een individu zinniger is dan een mening over het uiterlijk van mensen in het algemeen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 26-01-2011 19:51:04 ]
pi_91906908
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach, je kunt "de gemiddelde mens" tot mooi of lelijk vinden, ongeacht of de criteria die je daarvoor hanteert objectief zijn? Ik zie niet dat hoe een mening over een individu zinniger is dan een mening over het uiterlijk van mensen in het algemeen.
Als je zegt 'persoon X is lelijk', dan zet je persoon X af tegen de gemiddelde lelijkheid van de mensheid. Als je zegt 'de gemiddelde mens is lelijk', wat neem je dan als referentiepunt?
pi_91907092
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:05 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Als je zegt 'persoon X is lelijk', dan zet je persoon X af tegen de gemiddelde lelijkheid van de mensheid. Als je zegt 'de gemiddelde mens is lelijk', wat neem je dan als referentiepunt?
Dat kun je op meerdere manieren benaderen.. bijvoorbeeld de schoonheid van "dingen in het algemeen", "diersoorten in het algemeen", etc.

Of je kunt, aangenomen dat je hetero bent, je afvragen of de kans dat je wanneer je een willekeurig gekozen vrouw voor je hebt er seks mee zou willen hebben groter of kleiner is dan 50%. :+

Welke methode je daarin kiest is natuurlijk ook subjectief, maar dat was het toch al.
pi_91910891
Aha, dus als ze in Nazi-Duitsland graag joden vergasten, is dat gewoon een andere cultuur en beslist niet minderwaardig of slecht?
pi_91911534
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:36 schreef sneakypete het volgende:
Aha, dus als ze in Nazi-Duitsland graag joden vergasten, is dat gewoon een andere cultuur en beslist niet minderwaardig of slecht?
Het is slecht voor iedereen die dat zo ervaart. De meeste dus. Zo ontstaat een waarheid over het goede: door het met elkaar eens te zijn.
The view from nowhere.
pi_91911905
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is slecht voor iedereen die dat zo ervaart. De meeste dus. Zo ontstaat een waarheid over het goede: door het met elkaar eens te zijn.
Uiteraard, maar zo is het met alles. Twee wetenschappers kunnen ook van mening verschillen over iets wat eigenlijk 'objectief' zou moeten zijn.

Als ik zeg 'dit is een lamp' (een vergelijkbaar voorbeeld hierboven al gebruikt) is het ook nogal irritant om dan zo'n postmodernist te horen zeggen: 'Nee, dat noem jij een lamp'.
Dat is immers nu net indifferent.
pi_91912469
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Uiteraard, maar zo is het met alles. Twee wetenschappers kunnen ook van mening verschillen over iets wat eigenlijk 'objectief' zou moeten zijn.

Als ik zeg 'dit is een lamp' (een vergelijkbaar voorbeeld hierboven al gebruikt) is het ook nogal irritant om dan zo'n postmodernist te horen zeggen: 'Nee, dat noem jij een lamp'.
Dat is immers nu net indifferent.
Ja. Maar het gaat hier om de toeschrijving. Voor menselijk waardeoordelen hoef je niet naar de sterrenhemel te kijken voor een verklaring. Er is ook consensus die verder gaat dan de mens. Er is menselijke consensus over de wijze waarop een steen valt. Maar ook stenen zelf dragen hun steenje bij. Ze houden zich keurig aan de juist valbeweging. Allemaal. Dat is nog eens brede consensus.
The view from nowhere.
pi_91913174
Calvijn vatte de nadruk die Augustinus legde op de zondigheid van de mens samen in zijn bekende uitspraak:

De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.

Vanuit het christendom (met name het protestantisme) waar onze maatschappij op gebaseerd is,
lijkt mij de uitspraak correct. Afgezien van een aantal malloten of gestoorden (volop aanwezig op dit forum) weet iedereen wel zo ongeveer wat goed en kwaad is.
En we weten dan dus ook dat het niet eenvoudig is het goede te doen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:24:10 #76
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_91914345
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vanwaar dat woordje "meestal"?
Over de meeste onderwerpen bestaat er geen objectieve moraal (zoals over abortus, euthanasie, zelfmoord, moord, ...). Ik denk echter dat er sommige onderwerpen zijn die door de logica objectief immoreel zijn. Ik denk bijvoorbeeld dat medelijden objectief immoreel zou kunnen zijn ,maar ik zou er beter over moeten nadenken om zeker te zijn.

quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:54 schreef Molurus het volgende:
[..]

Laten we het erop houden dat empathie wel eens een evolutionair voordeel zou kunnen hebben voor sociale soorten. ;) Een objectieve deugd? Nee. Maar dat het iets is dat je terugziet bij intelligente sociale soorten lijkt me geen toeval.
Het is een evolutionair voordeel voor soorten, maar een nadeel voor het individu. Een individu dat zich kan bedienen van een 'schijn-empathie' om zo alle voordelen van empathie te genieten, maar stiekem niet empathisch is, heeft volgens mij een voordeel in de strijd om het bestaan.
pi_91914435
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:07 schreef Oud_student het volgende:
Calvijn vatte de nadruk die Augustinus legde op de zondigheid van de mens samen in zijn bekende uitspraak:

De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.

Vanuit het christendom (met name het protestantisme) waar onze maatschappij op gebaseerd is,
lijkt mij de uitspraak correct. Afgezien van een aantal malloten of gestoorden (volop aanwezig op dit forum) weet iedereen wel zo ongeveer wat goed en kwaad is.
En we weten dan dus ook dat het niet eenvoudig is het goede te doen.
'het is niet eenvoudig' en 'de mens is onbekwaam' zijn twee heel verschillende uitspraken.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:33:24 #78
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_91914945
quote:
1s.gif[b] Op woensdag 26 januari 2011 21:07 [...]Afgezien van een aantal malloten of gestoorden (volop aanwezig op dit forum) weet iedereen wel zo ongeveer wat goed en kwaad is. [...]
Dit zinnetje druipt van de intolerantie ten opzichte van anders denkenden. Ik ben er van overtuigd dat veel van jouw malloten of gestoorden wel een mening hebben over wat goed en kwaad is. Mogelijk verschilt die van de jouwe.
pi_91915949
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:25 schreef Gaspedaal het volgende:
'het is niet eenvoudig' en 'de mens is onbekwaam' zijn twee heel verschillende uitspraken.
Ja dat weet ik, en nu?
Exaudi orationem meam
pi_91916040
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:33 schreef yarnamc het volgende:
Dit zinnetje druipt van de intolerantie ten opzichte van anders denkenden. Ik ben er van overtuigd dat veel van jouw malloten of gestoorden wel een mening hebben over wat goed en kwaad is. Mogelijk verschilt die van de jouwe.
Ik ben idd intollerant t.o.v. moordenaars, verkrachters, rovers & dieven.
Exaudi orationem meam
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:56:14 #81
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_91916401
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:59 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Wat is een slechte onderbouwde mening en wat is een goede onderbouwde mening? Wat is goed en wat is slecht?

Iets wat jij een slecht onderbouwde mening vindt kan voor iemand anders een goed onderbouwde mening zijn.

Wat is niet veel waard en wat is wel veel waard? Hoe kun je dat definiëren? Iets wat jij niet veel waard vindt kan voor iemand anders heel veel waarde hebben.

Als we dan toch slap gaan ouwehoeren dan doe ik ook even mee.
  woensdag 26 januari 2011 @ 21:58:33 #82
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91916571
Gaan we nu de hele tijd de discussie voeren.

wat is goed,wat is slecht
wat is objectief, wat niet
wat is relatief, wat niet.

Ik wil gewoon jullie mening horen over wat jullie van de mensheid vinden, goed/slecht. Kunnen jullie goed opschieten met mensen, heb je snel een hekel aan iemand? En dan vooral omgeving waarin je leeft, wat JIJ als slechte mensen ervaart.

Bedankt!
  woensdag 26 januari 2011 @ 22:36:44 #83
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_91919159
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:51 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik ben idd intollerant t.o.v. moordenaars, verkrachters, rovers & dieven.
Er is een verschil tussen theorie en praktijk. Ik kan een visie hebben en deze niet praktiseren. Als ik van oordeel ben dat moord niet immoreel is, maar ik moord niet, ben ik volgens mij geen moordenaar. Jij had het over malloten op dit forum die dus enkel hun visie gaven, wat ze in de werkelijkheid doen weet je niet. Nee, dat is niet hypocriet, als je een visie geeft kan het de bedoeling zijn te zoeken naar fouten in die redenering en niet de anderen te overtuigen (meestal op een forum, want wat heb je eraan dat de anderen overtuigd zijn).

Mag ik even opmerken dat je intolerant bent tegenover moordenaars, verkrachters, rovers en dieven, niet omdat zij immoreel of egoïstisch zijn, maar omdat jij dat bent. Jij zou er immers het slachtoffer van kunnen zijn. Het is jouw probleem, niet dat van hun, dat aan de grond ligt van dit ressentiment. Jij kan immers niet leven met hen, niet andersom. Ik lijk de advocaat van de duivel, maar misschien zijn ze objectief gezien toch niet zo debiel als jij denkt.

Ik neem aan dat ik nu deel uitmaak van het clubje malloten?
  woensdag 26 januari 2011 @ 22:43:17 #84
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91919615
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:36 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen theorie en praktijk. Ik kan een visie hebben en deze niet praktiseren. Als ik van oordeel ben dat moord niet immoreel is, maar ik moord niet, ben ik volgens mij geen moordenaar. Jij had het over malloten op dit forum die dus enkel hun visie gaven, wat ze in de werkelijkheid doen weet je niet. Nee, dat is niet hypocriet, als je een visie geeft kan het de bedoeling zijn te zoeken naar fouten in die redenering en niet de anderen te overtuigen (meestal op een forum, want wat heb je eraan dat de anderen overtuigd zijn).

Mag ik even opmerken dat je intolerant bent tegenover moordenaars, verkrachters, rovers en dieven, niet omdat zij immoreel of egoïstisch zijn, maar omdat jij dat bent. Jij zou er immers het slachtoffer van kunnen zijn. Het is jouw probleem, niet dat van hun, dat aan de grond ligt van dit ressentiment. Jij kan immers niet leven met hen, niet andersom. Ik lijk de advocaat van de duivel, maar misschien zijn ze objectief gezien toch niet zo debiel als jij denkt.

Ik neem aan dat ik nu deel uitmaak van het clubje malloten?
Ik wil gewoon jullie mening horen over wat jullie van de mensheid vinden, goed/slecht. Kunnen jullie goed opschieten met mensen, heb je snel een hekel aan iemand? En dan vooral omgeving waarin je leeft, wat JIJ als slechte mensen ervaart. Vindt jij je zelf een slecht mens? Vul het in en je hoort bij de club.
Bedankt!
pi_91920392
Een 'goede gemeenschap' vind ik mooi: samenwerking, constructief, met oog en zorg voor elkaar. Maar dat lukt zelden of nooit. Zo bezien deugen mensen niet.
The view from nowhere.
pi_91920518
Er zijn weinig echte mensen op de wereld. De absolute overmeerderheid zijn veredelde dieren. Ze bakenen allemaal nog steeds hun eigen territorium af maar gaan wel naar school. Pas wanneer het instinctmatig gedrag van scheiding en territoriumdrang zal opgegeven worden zal de "mens" zich mens kunnen noemen.
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:08:07 #87
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91921036
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:56 schreef deelnemer het volgende:
Een 'goede gemeenschap' vind ik mooi: samenwerking, constructief, met oog en zorg voor elkaar. Maar dat lukt zelden of nooit. Zo bezien deugen mensen niet.
Vind je dat er teveel domme mensen op de planeet rondlopen? En vind je oorlogen een goed of slecht iets?
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:12:38 #88
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91921297
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 22:59 schreef nostradama het volgende:
Er zijn weinig echte mensen op de wereld. De absolute overmeerderheid zijn veredelde dieren. Ze bakenen allemaal nog steeds hun eigen territorium af maar gaan wel naar school. Pas wanneer het instinctmatig gedrag van scheiding en territoriumdrang zal opgegeven worden zal de "mens" zich mens kunnen noemen.
Wat bedoel je met eigen territorium? Huizen?
pi_91922689
Is het jouw man, of onze man? Zijn het jou kinderen, of onze kinderen? Is het jou werk, of ons werk? Is het jou voedsel of ons voedsel? Is het jou verantwoordelijkheid of onze verantwoordelijkheid? enz... Probeer je eigen grenzen die je werden/worden opgelegd te overstijgen en je zult werkelijk mens kunnen genoemd worden. En nog wel eentje dat vrij is. Want nu zijn we nog slaven van het verleden.
pi_91922725
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:08 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Vind je dat er teveel domme mensen op de planeet rondlopen? En vind je oorlogen een goed of slecht iets?
Er zijn grote verschillen in intelligentie tussen mensen. Opvallend vind ik, dat jezelf bevoordelen dmv fysiek overwicht overal wordt afgekeurd en jezelf bevoordelen met intellectueel overwicht vaak wordt goed gepraat (een dubbele standaard).

Oorlog is het ergste dat een samenleving kan overkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-01-2011 00:01:12 ]
The view from nowhere.
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:51:38 #91
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91923404
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:35 schreef nostradama het volgende:
Is het jouw man, of onze man? Zijn het jou kinderen, of onze kinderen? Is het jou werk, of ons werk? Is het jou voedsel of ons voedsel? Is het jou verantwoordelijkheid of onze verantwoordelijkheid? enz... Probeer je eigen grenzen die je werden/worden opgelegd te overstijgen en je zult werkelijk mens kunnen genoemd worden. En nog wel eentje dat vrij is. Want nu zijn we nog slaven van het verleden.
Pas als we één zijn. Dan zijn we pas een mens? Dat snap ik niet helemaal, denk dat het genetisch bepaald is dat een mens in een "jou" verband denkt. Moet wel een revolutie van jewelste komen wil je dat gaan veranderen.
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:56:34 #92
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_91923635
Ik denk dat slecht niet het woord is. Elk mens is van nature geweldadig. Aangezien het natuurlijk volledig misgaat als iedereen in een maatschappij te pas en te onpas geweld gebruikt bestempelen we dit als negatief, maar het is niet meer dan logisch dat we geweldadig zijn. We zijn per slot van rekening roofdieren.
  woensdag 26 januari 2011 @ 23:58:34 #93
331026 hakunamatafaka
Presentie=existentie
pi_91923739
Heb je gelijk in. Toch vind ik het raar, dat de één geweldadigiger is dan de ander. Zou dit ook genetisch bepaald zijn?
pi_91923985
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:58 schreef hakunamatafaka het volgende:
Heb je gelijk in. Toch vind ik het raar, dat de één geweldadigiger is dan de ander. Zou dit ook genetisch bepaald zijn?
Ik denk dat iedereen hetzelfde geweldadige potentieel heeft, maar dat omgevingsfactoren bepalen hoe je hier normaalgesproken mee omgaat. Er zijn namelijk meerdere voorbeelden van mensen die zonder geweldadig verleden opeens doorslaan en een moord plegen.
pi_91932085
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:35 schreef nostradama het volgende:
Dan zijn we met onze vrije markt economie, waarin alles draait om eigenbelang en egoisme het enige erkende motief is, ver van huis.
The view from nowhere.
pi_91932152
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:56 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Ik denk dat slecht niet het woord is. Elk mens is van nature geweldadig. Aangezien het natuurlijk volledig misgaat als iedereen in een maatschappij te pas en te onpas geweld gebruikt bestempelen we dit als negatief, maar het is niet meer dan logisch dat we geweldadig zijn. We zijn per slot van rekening roofdieren.
Is geweld niet een reaktie op iets? Er zijn dagen genoeg dat ik niet opsta met het idee, wat zal ik vandaag eens gaan vernielen.
The view from nowhere.
pi_91932324
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:51 schreef hakunamatafaka het volgende:

[..]

Pas als we één zijn. Dan zijn we pas een mens? Dat snap ik niet helemaal, denk dat het genetisch bepaald is dat een mens in een "jou" verband denkt. Moet wel een revolutie van jewelste komen wil je dat gaan veranderen.
Dat je het niet snapt daar kan ik inkomen, gezien je postings. Maar soit. Kijk vroeger en nog steeds voor vele mensen was God de oorzaak van alles, nu zijn het de genen geworden. De revolutie begint bij jezelf en niet bij de andere.
pi_91932367
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is geweld niet een reaktie op iets? Er zijn dagen genoeg dat ik niet opsta met het idee, wat zal ik vandaag eens gaan vernielen.
Nou ik heb wel wat andere ideëen om mijn dag mee te beginnen.
pi_91932524
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 10:48 schreef nostradama het volgende:

[..]

Nou ik heb wel wat andere ideëen om mijn dag mee te beginnen.
:)

(Ik weet niet of je mijn post opvat zoals bedoeld)
The view from nowhere.
pi_91932997
Misschien, deelnemer. Ik had begrepen dat je heel wat dagen begint met een frustratiegevoel of zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')