ditquote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:35 schreef donroyco het volgende:
Nee, daar herken ik me niet in.
LinkedIn kan handig zijn bij het netwerken en het opdoen van nieuwe contacten/relaties.
Dit. Ik denk dat je daar alleen last van kan hebben als je aan grote onzekerheid lijdt.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:35 schreef donroyco het volgende:
LinkedIn kan handig zijn bij het netwerken en het opdoen van nieuwe contacten/relaties.
Nee want ik heb een academische titel en hoef dus niets te veinzen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Juist daardoor kan linkedin meer stress dan voldoening opleveren, omdat de site je constant sociaal laat vergelijken met anderen met al die titels en ellenlange CV's met quasi-interessante banen.
Herkennen jullie je in dit beeld en wat vind jezelf van linkedin?
Welcome to 1993...quote:Ze hemelen zichzelf helemaal op en noemen dure engelse functienamen voor relatief eenvoudige banen en durven mbo-certificaten courses op 'HBO-level' te noemen. Wat is er mis om gewoon eerlijk te communiceren wat je doet en welk niveau je hebt?
ohnee, het is de tijdsgeest, de tijd waarin iedereen maar succesvol moet zijn. Vandaag die achterlijk drang tot hardnekkige selfpromotie en hippe functienamen en titels strooien
Mjah, er zijn niet veel vakkenvullers met een LinkedIn profiel, true.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Sinds kort ben ik gebruiker van Linkedin. Wat mij direct opvalt is al die showerij op deze site. Het doet mij geloven dat alle gebruikers ongelooflijke geslaagde levens hebben met al hun managementbanen en titels.
Als je het zo bekijkt, denk je dus dat iedereen daar liegt en vrijwel niemand op LinkedIn een goede managementbaan heeft.quote:Ik heb ook het idee dat realiteitszin en eerlijkheid ongepast is op deze netwerksite. Het gaat puur om show en de beeldvorming wat mensen van je hebben.
Als je inderdaad emotioneel nog niet in staat bent te accepteren wat jouw eigen plaats in de maatschappij is, dan is LinkedIn geen goede plek voor je. Er wordt je de mogelijkheid geboden om te vergelijken (hoewel daar niet primair voor bedoeld) en als je daar niet tegen kan, zoals jij, dan kan je beter terug naar Hyves.quote:Juist daardoor kan linkedin meer stress dan voldoening opleveren, omdat de site je constant sociaal laat vergelijken met anderen met al die titels en ellenlange CV's met quasi-interessante banen.
Precies, als je er iets op tegen mooimakerij hebt, dan hou je het zelf simpel, de mensen die je selecteren op basis van je profiel, weten toch wel door de meeste grootspraak heen te prikken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 08:47 schreef Uw_ergste_nachtmerrie het volgende:
Als ik dit allemaal in ogenschouw neem moet ik maar snel mijn account bij LinkedIn deleten, helemaal niet goed voor mijn zelfbeeld.
Het klopt dat men zich daar vaak beter voordoet dan men in werkelijkheid is, zelf doe ik daar niet aan mee, daar staat ook een simpel "bookkeeper" als job bij mij. De meeste mensen met een beetje gezond verstand prikken hier wel doorheen en kunnen een goed onderscheid maken tussen feit en fictie.
En voor Leonidas is het zeker weer "hoeveel topics open ik in een week" periode.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:35 schreef donroyco het volgende:
Als ik vanuit een ander topic je ideeen over LinkedIn lees dan begrijp ik wel waarom je het niets vind.quote:Op zondag 16 januari 2011 22:45 schreef Leonidas82 het volgende:
En wilde lid worden van een aantal netwerkgroups, kreeg ik direct berichtje van: wij hebben jou niet geaccepteerd, omdat onze groep niet voor reclamedoeleinden bestemd is![]()
Dit soort gedonder heb je dus niet op twitter ofzo, kun je gewoon iedereen toevoegen. Maar op linkedin moet het allemaal weer moeilijk blijkbaar.
Je begrijpt Leonidas82quote:Op woensdag 26 januari 2011 09:32 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Als ik vanuit een ander topic je ideeen over LinkedIn lees dan begrijp ik wel waarom je het niets vind.
Maar wat is hier op tegen? Zoek eens op vacature sites. Daar zoeken ze ook geen senior verkopers die zicht richten op opkomende markten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:21 schreef Leonidas82 het volgende:
Dan kom je zo'n profiel tegen van:
senior accountmanager new business
In principe is dat gewoon een verkoper (met >5 jaar ervaring) welke zich richt op het binnenhalen van nieuwe klanten, maarja zo'n oerhollandse realistische functienaam staat natuurlijk niet chic.
je moet wel manager, engineer of consultant zijn natuurlijk, anders tel je niet mee.
TS kan geen lekker klinkende engelse functiebenaming voor zichzelf vinden, heeft geen HBO opleiding en is daarom tegen het concept. Tenslotte, Junior Accountmanager Christmas Trees klinkt niet echt fijnquote:
Ik heb ook geen hbo opleiding.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:14 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
TS kan geen lekker klinkende engelse functiebenaming voor zichzelf vinden, heeft geen HBO opleiding en is daarom tegen het concept. Tenslotte, Junior Accountmanager Christmas Trees klinkt niet echt fijn
Ah! Vandaar. Maar als Junior Accountmanager Christmas Treesquote:Op woensdag 26 januari 2011 10:14 schreef JumpingJacky het volgende:
TS kan geen lekker klinkende engelse functiebenaming voor zichzelf vinden, heeft geen HBO opleiding en is daarom tegen het concept. Tenslotte, Junior Accountmanager Christmas Trees klinkt niet echt fijn
Maar wel een Engelse functie titel!?!quote:
Systeemprutser vertaald zo slecht naar het Engels.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:25 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ah! Vandaar. Maar als Junior Accountmanager Christmas Treesheb je toch ook geen LinkedIn nodig?
[..]
Maar wel een Engelse functie titel!?!
In mijn email staat trouwens als automatische handtekening mijn functie titel in het Nederlands... Ben ik nou promoties en spannende aanbiedingen mis gelopen?
Die van ons noemt zich 'System Engineer'quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:27 schreef Netsplitter het volgende:
Systeemprutser vertaald zo slecht naar het Engels.
Serieus.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:55 schreef twixie25 het volgende:
ik heb op LinkedIn ook gewoon mr. drs. RA en buitenlandse universiteiten en werkgevers op mijn naam staan terwijl ik gewoon achter de kassa bij A&H werk.
"verkoper" is dan al genoeg, dacht ik zo.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:14 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Maar veroorzaakt dat stress bij jou, zoals de OP suggereert?quote:Op donderdag 27 januari 2011 08:58 schreef Rejected het volgende:
Sommige mensen hebben wel echt abnormaal veel op hun profiel staan idd. Zo zie je mensen die iets georganiseerd hebben en hier echt 5 recommendations voor hebben en een halve a4 aan tekst.
Waarom zou je jezelf vergelijken met mensen met andere kwalificaties?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Juist daardoor kan linkedin meer stress dan voldoening opleveren, omdat de site je constant sociaal laat vergelijken met anderen met al die titels en ellenlange CV's met quasi-interessante banen.
Hahaha nee dat niet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 09:02 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Maar veroorzaakt dat stress bij jou, zoals de OP suggereert?
Exact. De echt goede profielen die weten daarin wel een balans te vinden.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:18 schreef Rejected het volgende:
[..]
Hahaha nee dat niet.Krijg er meer een
gevoel bij. Mensen zien ook wel dat het dik overdreven is.
Nooit in een verkapte vorm gezien eigenlijkquote:
Ja, maar als je die kennis/expertise niet of nauwelijks hebt vind je LinkedIn al snel een hoop opgeblazen poehaquote:Op donderdag 27 januari 2011 12:28 schreef Muridae het volgende:
LinkedIn is een netwerktool, het is gaat niet om selfbranding of een online CV.
Vooral de kennis/expertise groepen zijn erg handig om je netwerk te vergroten.
Misschien vind je dit interessant, TS.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Zo zie ik bijvoorbeeld gebruikers die in een bedrijf systeembeheerder zijn (mbo-niveau) en dan op linkedin met termen smijten als software engineer en dan in hun CV allerlei cursussen opsommen en direct HBO-level erbij vermelden (terwijl het dat niet is) waarom? omdat de mensen in hun netwerk ook HBO of uni titels hebben en je kan niet achterblijven he.
Herkennen jullie je in dit beeld en wat vind jezelf van linkedin?
quote:http://opinie.volkskrant.(...)at_we_niet_bereikten
Facebook laat ons zien wat we niet bereikten
Het ‘individualisme à la carte’ van de sociale netwerken maakt de gebruiker ongelukkig.
De waarde van Facebook neemt nog elke dag toe, zeker nu zijn beursgang nabij is. Gedompeld in succes wordt oprichter Mark Zuckerberg er in de film The Social Network - over het ontstaan van Facebook - echter niet gelukkiger op. Nu is dit ook niet erg verwonderlijk aangezien hier een documentaire met fictief drama wordt aangelengd. Desondanks lijkt het achterliggende fenomeen tekenend voor een generatie. Mijn generatie.
In een tijd van internet, globalisering en ongekende welvaart en veiligheid zijn onze persoonlijke mogelijkheden vrijwel onbegrensd. Vooral voor hoog opgeleide jongeren zijn er keuzes te over, wat zich bij de studiekeuze doet voelen: moet je nou biomedische wiskunde, biomedische technologie of toch maar biomedische wetenschappen gaan studeren? En als die keuze uiteindelijk gemaakt is, kan dat ook nog eens over de hele wereld.
Studietijd
Tijdens en na de studietijd kabbelt het probleem voort. Want wat willen we nou eigenlijk? In de aangrijpende documentaire Alles wat we wilden wordt het antwoord gegeven: all we ever wanted was everything. Om ieders welvaart te verhogen, moet individuele vrijheid worden verhoogd. Als je meer keuze hebt, heb je meer vrijheid. En heb je meer vrijheid, dan ben je beter in staat om je leven naar eigen smaak in te richten, hetgeen ons uiteindelijk gelukkiger zou maken.
Het probleem is alleen dat de toegenomen keuzevrijheid niet per se tot meer geluk leidt. De vrijheid gaat gepaard met keuzestress en verlamming door een overkill aan keuzes. Daarbij komt dat je je na het maken van een keuze kunt voorstellen dat het alternatief nog beter zou zijn geweest (‘Had ik maar biomedische wiskunde gekozen in plaats van biomedische technologie’).
Escalatie van keuzes werkt ook een escalatie van verwachtingen in de hand. En als ik ten slotte ontevreden ben over mijn keuze, kan ik alles en iedereen de schuld geven, maar feit blijft dat het om mijn keuze gaat.
Emancipatie
De eigen verantwoordelijkheid houdt verband met de emancipatie van het individu. Terwijl de grote ideologische en religieuze verhalen uit de mode raakten, begonnen massacultuur en virtuele mogelijkheden aan hun opmars. Meer en meer zijn jongeren via hun i-Phones en Facebooks bezig om hun eigen, kleine verhaaltje te schrijven in een meer en meer verbonden wereld.
Hierbij komt dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van heroïsch en moraliserend individualisme naar een ‘individualisme à la carte’, zoals de Franse filosoof Gilles Lipovetsky het noemt. Dit individualisme is psychologisch en hedonistisch en maakt persoonlijke prestaties tot belangrijkste doel in het bestaan. Een bestaan overigens, waarin onze identiteit ontworteld is. In plaats daarvan gooien we volgens socioloog Zygmunt Bauman naar believen ankers uit en halen die op als we onze ‘vloeibare identiteit’ weer willen aanpassen. Aldus krijgt Sartres stelling dat de mens gedoemd is om vrij te zijn een 21e-eeuwse uitdrukking.
Hel
Het probleem is echter, om bij Sartre te blijven, dat de hel de anderen zijn. Juist via YouTube, Hyves en Facebook wordt je geconfronteerd met wat je had kunnen doen; niet alleen biomedische wetenschappen of wiskunde, maar ook naar hippe feesten gaan, of een succesvol dj worden. Hyves- en Facebookvrienden construeren een virtuele identiteit waarin de één nog succesvoller is dan de ander. Het maakt onzeker, rusteloos en zelfs angstig. Nog nooit zaten zoveel opgebrande twintigers aan de antidepressiva. De reden? Wij zien onszelf als oorzaak van ons eigen falen. De wereld blijkt niet zo maakbaar als we meenden.
Schopenhauer wist al dat de bron van onze ontevredenheid ligt in onze terugkerende pogingen om de factor van onze eisen op te drijven. Het is met roem en rijkdom als met zeewater, schreef hij: hoe meer je ervan drinkt, hoe dorstiger je ervan wordt. Mark Zuckerberg is hier een hedendaags voorbeeld van. Maar surfend over zijn Facebook en de vloeibare identiteiten van onze vrienden moeten we goed beseffen dat de sleutel tot geluk in lage verwachtingen ligt.
Koen Damhuis (23) studeert bestuurskunde aan de Universiteit Utrecht. Eerder studeerde hij sociologie aan de Sorbonne.
Nog even en het is in je nadeel als je op linkedin staat.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:28 schreef Leonidas82 het volgende:
Sinds kort ben ik gebruiker van Linkedin. Wat mij direct opvalt is al die showerij op deze site. Het doet mij geloven dat alle gebruikers ongelooflijke geslaagde levens hebben met al hun managementbanen en titels. Ik heb ook het idee dat realiteitszin en eerlijkheid ongepast is op deze netwerksite. Het gaat puur om show en de beeldvorming wat mensen van je hebben.
Zo zie ik bijvoorbeeld gebruikers die in een bedrijf systeembeheerder zijn (mbo-niveau) en dan op linkedin met termen smijten als software engineer en dan in hun CV allerlei cursussen opsommen en direct HBO-level erbij vermelden (terwijl het dat niet is) waarom? omdat de mensen in hun netwerk ook HBO of uni titels hebben en je kan niet achterblijven he....
Voor sommige mensen wel. Je valt natuurlijk een beetje door de mand als je opgestuurde CV en je CV op LinkedIn wel erg verschillen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:01 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Nog even en het is in je nadeel als je op linkedin staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |