Bron?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:19 schreef macca728 het volgende:
Overigens is de definitieve overgang naar de OV chipkaart op 3-2-2011 definitief 1 maand uitgesteld.
In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 17:11 schreef knuppelhaar het volgende:
[..]
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.
En dat het niet bij bussen werkt is een logisch gevolg. Voor de tram is het onzin (uitgezonderd haltes met hekjes) want daar kan je nog steeds vooraf inchecken daar je niet instapt bij de bestuurder.
Gekraakt worden voelt voor een mens ook zeer onplezant.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Ga dan ook gewoon strippenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef OVchipkaart het volgende:
Het voelt best wel kut om gekraakt te zijn trouwens!
Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
In bijna alle trams in Amsterdam stap je wel degelijk OF bij de bestuurder OF bij de conducteur in. Hekjes in de tram zelf (dus niet op de halte) dwingen je daar toe.
Natuurlijk zie je wel dagelijks mensen keurig inchecken bij bestuurder of conducteur om vervolgens bij de volgende deur weer uit te checken voor ze gaan zitten
Hé niks tegen mijn vader hè!quote:
rtv rijnmond onde rmeerquote:
quote:Provincie baalt van behoud strippenkaart
28 januari 2011
De provincie is boos dat de strippenkaart nog zeker een maand in gebruik blijft. Er zijn enkele tonnen besteed aan publiekscampagnes voor de overgang naar de OV-chipkaart.
De provincie baalt van het behoud van de strippenkaart voor zeker een maand. 'We waren er klaar voor, maar de Tweede Kamer maakt het ons onmogelijk', reageert gedeputeerde Asje van Dijk.
Campagnegeld
Er zijn enige tonnen aan campagnegeld voor de overgang naar de OV-chipkaart op 3 februari in rook op gegaan. Onder druk van de Kamer besloot minister Schultz van Haegen om het afscheid van de strippenkaart met een maand uit te stellen. De provincie gaat de schade die daarvan het gevolg is claimen bij het rijk. Verder zullen de winkels en supermarkten niet meer worden bevoorraad met strippenkaarten. 'Wij doen even niets meer', zegt de gedeputeerde. De billboards en reclames op bussen voor de startdatum zullen wel met spoed worden verwijderd.
Arriva
Ook vervoersbedrijf Arriva heeft aan RTV Rijnmond laten weten absoluut niet blij te zijn met de aankondiging van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat de strippenkaart deze maand nog niet verdwijnt. De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen. Volgens een woordvoerder van Arriva kunnen de extra kosten door het uitstel oplopen tot enkele tonnen. Zo moet de pr-campagne voor de overstap naar de OV-chipkaart langer draaien. Dit bedraagt naar schatting 200.000 euro. Ook moet het systeem waarop de strippenkaart werkt een maand langer in de lucht blijven. Op jaarbasis kost dit 400.000 euro. Wij zijn helemaal klaar voor de overstap op 3 februari, dus dit komt ons enorm slecht uit. Wij als vervoerder zijn financieel de dupe, aldus Roos Zevenboom van Arriva. Zevenboom denkt ook dat dit slecht is voor het vertrouwen van de consument in de OV-chipkaart. Arriva rijdt in onze regio onder meer op Goeree Overflakkee, de Drechtsteden en in de Hoeksche Waard.
Luister hier naar een gesprek tussen presentator Ruud de Boer en woordvoerder Roos Zevenboom van ArrivaWoordvoerder Arriva by rtvrijnmond
Qbuzz
Het OV-bedrijf Qbuzz, met buslijnen van en naar onder andere Barendrecht, Rhoon, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Pijnacker, Maassluis, Ridderkerk en Vlaardingen, ziet geen reden om de overstap uit te stellen. Zij hebben sinds de invoering van de OV-chipkaart geen fraude meer vast kunnen stellen.
Luister hier naar een gesprek tussen verslaggever Leo Roubos en gedeputeerde Asje van Dijk
Klopt, maar we hadden het hier over een Parool artikel over het Amsterdamse openbare vervoerquote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Er zijn nog meer steden. In Rotterdam en Den Haag kan je overal in stappen en denk echt niet dat iedereen incheckt zeker niet als het druk is.
Niet te hopen dat het een Urkse kaart is dan..quote:
quote:Winkelier niet blij met ov-chipkaart
Uitgegeven: 29 januari 2011 10:41
Laatst gewijzigd: 29 januari 2011 10:41
ZALTBOMMEL - Winkeliers bekijken de ontwikkelingen rondom de ov-chipkaart met argusogen. Ze krijgen nu al minder klanten aan de toonbank om de strippenkaart te kopen en lopen daardoor omzet mis. De winkeliers kunnen wel een apparaat plaatsen waar mensen met een pinpas hun ov-tegoed aanvullen, maar dat maakt het verlies lang niet goed.
© Alphons NieuwenhuisDat zegt Gert van Doorn, commercieel directeur van winkelketen Primera. Hij heeft metingen laten verrichten bij 375 winkels van de coöperatieve organisatie.
Zijn conclusie: de winkels hadden door het wegvallen van de strippenkaart 571.125 transacties minder. ''Omgerekend gaat het per winkel om dertig klanten per week minder en dat dus elke week opnieuw. In de grote steden is dat meer dan in de kleinere.''
Een paal in de winkel waar het tegoed van de ov-chipkaart kan worden opgewaardeerd, is voor de winkelier minder profijtelijk dan de strippenkaart.
Opladen
''Mensen kunnen de kaart ook thuis via internet opladen. Het levert de winkelier ongeveer 55 procent van het aantal transacties van de strippenkaart. Per winkel was de strippenkaart goed voor een omzet van zo'n 65.000 euro, en in de steden ligt dit nog hoger, waarvan zeg maar de helft wegvalt. Bovendien hoeven de klanten bij de ov-chipkaart niet meer naar de toonbank, en kopen ze dus niet en passant sigaretten of snoep.''
Toch liet de totale omzet van de Primera-winkels afgelopen jaar nog een stijging zien van 1 procent.
Alternatieven
''We zagen dit natuurlijk al langer aankomen en zijn gaan zoeken naar alternatieven. Naar Amerikaans voorbeeld verkopen we nu bijna drie jaar de plastic cadeaukaartjes waarmee mensen kunnen funshoppen bij hun favoriete winkelketen als bijvoorbeeld Bijenkorf of Intratuin. Daarvan steeg de omzet vorig jaar met maar liefst 118 procent.''
Tot nu toe is Primera de enige winkelketen die deze trend uit het buitenland op zo'n grote schaal heeft opgepakt.
Sigarenboer
De winkelketen Primera werd in 1991 opgericht en moest het antwoord van de sigarenboer zijn op het antirookbeleid van de overheid. De winkels verkopen nog steeds tabak, maar hebben het assortiment uitgebreid met tijdschriften, wenskaarten, boeken, kantoorartikelen, tickets en krasloten.
Mensen kunnen er ook terecht voor de Staatsloterij en Lotto. Wat dat oplevert is ook voor de winkeliers een gok. De omzet is fors hoger als een hoge stand van de jackpot meer mensen naar de winkel lokt.
Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:41 schreef macca728 het volgende:
Ook de winkeliers zijn niet blij met de OV chipkaart, wie wel eigenlijk
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Als het allemaal wat beter geïmplementeerd was zou ik er best blij mee kunnen zijn...
Terecht.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:53 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Terecht.
5 euro voor een sandwitch en een kop koffie.
Heb me in de luie periode van mijn leven ook veel te veel laten afzetten door die woekertarieven.
Al geef ik je wel dat er oneerlijke concurrentie is op HS. Er zit een broodwinkel voor de afgesloten poorten en en kiosk er achter.
Vandaag eens geprobeerd of ik op de ene paal kon inchecken en op een ander 1 minuut daarna kan uitchecken. dat lukt dus niet, dus zul je dadelijk ook meer dan 3 minuten over een tocht door de tunnel moeten doen omdat je er dan aan de andere kant nog niet uitgelaten wordt.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Treinen binnen laten komen op een apart perron en daar een servicepunt neerzetten alwaar men een mooi wegwerpchipkaartje kan krijgen voor het gewenste traject ? Zoveel stations waar internationale treinen stoppen zijn er niet.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als die dingen ooit echt afgesloten gaan worden. Voor zover ik weet hebben ze nog altijd geen oplossing bedacht voor reizigers met een internationaal vervoersbewijs.
En nee, internationale treinen op een appart perron laten binnenkomen is geen oplossing. Ook handgeschreven flappen Novosibirsk-Oost - Almere Muziekwijk zijn (en blijven) gewoon geldig.
Poortjes staan toch niet bij de ingang van Den Haag HS? Neem aan dat je hoe dan ook het station in kan en alle winkels op HS bevinden zich in de hal.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 13:47 schreef macca728 het volgende:
[..]
De winkeliers in de stations die straks worden afgesloten (Den Haag HS, AMsterdam CS bv) zullen ook niet blij zijn, want die krijgen ook minder klanten.
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:36 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Treinen binnen laten komen op een apart perron en daar een servicepunt neerzetten alwaar men een mooi wegwerpchipkaartje kan krijgen voor het gewenste traject ? Zoveel stations waar internationale treinen stoppen zijn er niet.
En dus krijg je daar een gratis kaartje bij van NS. Dat op 2 dagen op een bepaald traject geldig laten zijn moet met zoiets enorm geavanceerds als de OV-chipkaart probleemloos kunnen.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt.
ja, en daar is de OV chipkaart ook deels om te doen: om minder mensen nodig te hebben.quote:Op zondag 30 januari 2011 17:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
Kost je alleen wat extra bemanning van balies op internationale perrons.
kiosken bevinden zich op het perron. Verder heb je alleen een bloemenwinkel, AKO en een broodjeszaak. Daar kan je nog wel heen ja in Den Haag HS.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:38 schreef Ericr het volgende:
[..]
Poortjes staan toch niet bij de ingang van Den Haag HS? Neem aan dat je hoe dan ook het station in kan en alle winkels op HS bevinden zich in de hal.
ach gaat de NS het wel lukken om 2 mensen met 40% korting te laten reizen op 1 OV chipkaart ? Denk het niet. Zulke dingen denk je toch vooraf al over na.quote:Op zondag 30 januari 2011 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet werken, simpelweg omdat je al een geldig kaartje hebt. En de omgekeerde richting kan natuurlijk ook. Dan sta je dan met je retourtje voor gesloten poortjes in Nieuw-Vennep, waar je niet verder kunt. De enige oplossing is bij elk station met poortjes een meneer met een pet en een snor naast de poortjes te zetten. Maar dat was juist niet de bedoeling met de OV-chipkaart.
Overigens hebben ze het zelfde bij de Berlijnse S-Bahn geprobeerd. Tot nu toe (pakweg 10 jaar na de eerste pogingen) is dat afsluiten nog altijd niet gelukt, simpelweg vanwege de internationale tickets.
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo?quote:Op zondag 30 januari 2011 18:08 schreef macca728 het volgende:
het was weer een leuke ervaring met de OV chipkaart.
Ik wilde in Breda inchecken (op het perron !) was mijn saldo te laag.
Moest ik helemaal naar de ingang van het station om mijn kaart op te laden, wat uiteindelijk lukte (vraag niet hoe want mijn bankpas werd tot 5x toe geweigerd door de automaat)
Ik haalde nog net op tijd de trein, dankzij mijn vriendin die in de deur stond te wachten.
Hoe was die reclame ook alweer ?
Leuk ook dat de NS uniformiteit uitdraagt. Wat is er mis mee om op ek perron kaartlezers te plaatsen + automaten ?
Bij Rotterdam Lombardijen moet je bv eerst een trap op naar de treinen om je kaart op te laden om vervolgens weer naar beneden te lopen om in te checken. Waarom geen kaartlezers op de 2 perronnen zelf ? Zo onlogisch.
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms..
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:22 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Zelfredzaamheid my ass. Het grote argument voor de OV Chipkaart was toch om het de reiziger makkelijker te maken?
je vindt het normaal dat kaartlezers en automaten 1 km van elkaar staan ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:08 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wat is er mis met zelf van te voren het saldo te checken? Verwacht je soms ook dat een conducteur je pielemuis komt vasthouden en je kont afveegt als je in de trein naar de wc gaat ofzo?![]()
De zelfredzaamheid en eigen verantwoording is ver te zoeken soms..
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:35 schreef macca728 het volgende:
De kosten door fraude met de onlangs gekraakte ov-chipkaart wegen volgens de woordvoerder nog niet op tegen de koste van een versnelde invoer van een beter beveiligde chip.
“Het is een kostenafweging”, aldus de zegsman. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou volgens De Telegraaf zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.
en het werd juist opgezet om zwartrijden te voorkomen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:35 schreef CasB het volgende:
[..]
En het hele opzetten van het OV-Chipkaart traject kostte natuurlijk niet zo heel veel.
Ik reageerde op de zelfredzaamheid. De ultieme vorm van zelfredzaamheid zou zijn: gewoon een kaartje kopen aan het loket zonder verder gezeik.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En met automatisch opladen is het in dit opzicht ook makkelijker.
Zonder ook trouwens. Iedere keer als je uitcheckt zie je hoeveel er nog op je kaart staat. Dat jij er voor kiest niets met die informatie te doen is jouw probleem
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Oh je moet je saldo zelf onthouden als je een maand later weer met de trein reist.
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
OF je loopt even naar de automaat nadat je uitcheckt en laadt hem meteen op. Of dat doe je de volgende keer als je boodschappen doet bij AH. Dat saldo blijft sowieso een paar jaar geldig.
Alvast een papieren kaartje kopen voor "ergens over een maand" is ietsje lastiger - en kan alleen op het station
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheidquote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
lees eens even, die automaten staan op veel stations een km van de kaartlezers.
voorbeelden ? reis je zelf niet. Neem aan dat je automaten en kaartlezers bedoeld ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid
Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
En ze staan ook in je supermarkt en sigarenboer. Itt vroeger waar je alleen een kaartje op het station kon krijgen kan je nu al ruim vantevoren op een plek vlak bij huis alvast het equivalent van een kaartje "voor ergens in de komende jaren" kopen. Zelfredzaamheid mensen. Zelfredzaamheid
Overigens ben ik benieuwd in welke stations de automaten meer dan 50m van elkaar verwijderd zijn. Voorbeelden iemand ?
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:46 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik loop het station in, blieb langs die paal, oh onvoldoende saldo, ik doe 15 passen naar rechts, en heej, ik kan hem opwaarderen. Kost evenveel tijd als een kaartje uit een automaat trekken. (die staat er nl pal naast) Als iemand daar de tijd niet voor kan vinden, moet die maar wat eerder met zijn luie donder vertrekken van huis.
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat kan dus lang niet bij elk station. Lees eens even.
Ja , wat heb ik daaraan ?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Had ik al wel door hoor. Snap jij ook dat het geschetste probleem dus bij veel andere stations niét speelt?
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja , wat heb ik daaraan ?
maar waarom kan het bij het ene station wel en bij het andere niet ?
Waarom de kaartlezers op het ene station wel op het perron, bij het andere weer niet ?
Is dat zo moeilijk voor de NS ?
ja lekker lullen doet ook mee.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De korte versie is ja. De lange versie heeft te maken met de ondergrondse infrastructuur, blokkeren van ontruimingsroutes, doorstroom van grote mensenmassa's etc etc etc.
En schiphol heeft benenden de lezers staan en boven de automaten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:09 schreef macca728 het volgende:
ja lekker lullen doet ook mee.
Station R'dam Lombardijen heeft 4 perrons, allemaal met automaten en 6 kaartlezers beneden een steile trap als je binnenkomt. Ook gigantisch druk hoor met die 2 sneltreinen per uur.
In de oude situatie moest je langs de kaartautomaat voor een papieren kaartje.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:39 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je weet het mooi te brengen. Vroeger kocht je inderdaad gewoon een kaartje op het station, want he, je moest daar toch zijn omdat je met de trein wilde reizen. Nu moet je eerst allerlei handelingen verrichten voordat je in kan stappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |