Ja alleen niet de chip die niet te kraken is die andere landen gebruiken waarschijnlijk.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:49 schreef Hukkie het volgende:
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar
OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren.
Waarom niet gewoon een dual system houden ?quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo
ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Erg grappig idd dat ze nu opeens het over een invoer van eind dit jaar hadden, de hoofdman van TLS zat afgelopen week nog bij 1 van de actualiteiten programma's te verkondigen dat ze wel het aan het onderzoeken waren maar dat hij niet verwachte dit op korte termijn in te voeren.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:49 schreef Hukkie het volgende:
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar
OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren.
dat wordt nog een hele klus dat omruilen , ik heb er al 3 die alle nog geldig zijn ookquote:Op donderdag 27 januari 2011 17:46 schreef macca728 het volgende:
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58
AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.
© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.
"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."
Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.
Strippenkaart
Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.
In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.
Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.
'Heel vervelend'
De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.
Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.
Fraude strippenkaart
Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.
Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''
Pareren
Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.
''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
QFT!quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Erg grappig idd dat ze nu opeens het over een invoer van eind dit jaar hadden, de hoofdman van TLS zat afgelopen week nog bij 1 van de actualiteiten programma's te verkondigen dat ze wel het aan het onderzoeken waren maar dat hij niet verwachte dit op korte termijn in te voeren.
En dat onderzoek is een farce, want op het moment dat deze chip gekraakt was werd er meteen door de "hackers" al gezegd dat ze aan ander classe mifare chip hadden moeten gebruiken. Ongeveer 3 jaar geleden al.
http://webwereld.nl/nieuw(...)kaart-vervangen.html
Nee ik zou zeggen dat de bestuurders van TLS per direct op straat moeen worden gezet en er een interim mamagment moet komen ipv de huidige brassers.
Totaal inzicht in het reisgedrag van je bevolking, daar rukt elke facist op..quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.
Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:52 schreef fs180 het volgende:
[..]
Totaal inzicht in het reisgedrag van je bevolking, daar rukt elke facist op..
Omdat het in andere landen ook zo is. Als het in andere landen zo is dan kunnen wij het beter! In plaats van dat we eens iets nuttigs en nog nooit eerder vertoonds ontwikkelen kan je ook eindeloos het wiel opnieuw uitvinden. Wie heeft er dan nog uitzuigers als ''studenten'' en ''hoogleraren'' nodig. Deze keer hebben we trouwens voor een vierkante vorm gekozen want dat leek ons een goed idee.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.
Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
Melanie heeft in de regel de kamer niet nodig om tot beslissingen te komen,dar is ze de vorige keer voor gewipt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanie_Schultz_van_Haegenquote:Op donderdag 27 januari 2011 17:46 schreef macca728 het volgende:
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58
AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.
© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.
"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."
Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.
Strippenkaart
Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.
In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.
Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.
'Heel vervelend'
De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.
Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.
Fraude strippenkaart
Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.
Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''
Pareren
Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.
''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Voordelenquote:Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.
Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
'quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:54 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Voordelen
En om eerlijk te zijn, zo'n kaart is ook best wel handig hoor.
Maar het belachelijke is dat men dit gedrocht van een implementatie doorgedrukt heeft. Al in 2008 was duidelijk dat deze kaart fraudegevoelig was.
Kijk nu eens naar London.. Die lopen een paar jaar voor en gebruikte in het begin diezelfde kaart als het OV hier nu. Ook daar werd die kaart gehacked en men is daar tot de conclusie gekomen dat de enige oplossing was een andere kaart gebruiken. Men gebruikt daar nu een beter milfare kaart en het probleem is opgelost.
Waarom is er niets met dit soort kennis gedaan?
Leuk betoog, maar wat was daar de meerwaarde naar mijn post toe?quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Omdat het in andere landen ook zo is. Als het in andere landen zo is dan kunnen wij het beter! In plaats van dat we eens iets nuttigs en nog nooit eerder vertoonds ontwikkelen kan je ook eindeloos het wiel opnieuw uitvinden. Wie heeft er dan nog uitzuigers als ''studenten'' en ''hoogleraren'' nodig. Deze keer hebben we trouwens voor een vierkante vorm gekozen want dat leek ons een goed idee.
http://www.acs.com.hk/index.php?pid=product&id=ACR122Uquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Had eerst op de quote knop van jou gedrukt en zonder te kijken wat er boven stond de post geplemt. my badquote:Op donderdag 27 januari 2011 20:11 schreef fs180 het volgende:
[..]
Leuk betoog, maar wat was daar de meerwaarde naar mijn post toe?
En dan aan je conducteur een blanco kaartje laten zien zonder mooie prent?quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:18 schreef M_Schtoppel het volgende:
Maar waarom zo moeilijk en ingewikkeld? Je kunt toch gewoon zo'n cardreader met een lege kaart bestellen, daar 150 euro op pleuren en dan LEGAAL dat ding gebruiken? Dan doe je in feite niets fout. Niks geen gezeik met laptop in- en uitchecken.
KISS!
Ja, dat je een strafbaar feit aan het plegen bent. Moet je zelf weten maar begin dan je eigen topic.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:17 schreef M_Schtoppel het volgende:
Nee tuurlijk niet. Maar dat bedrijf van die link die iemand hier gaf is een reseller. Zij kunnen jou dus gewoon een blanko (qua saldo) kaart sturen die jij beschrijft met saldo naar keuze.
Die kaart ziet er aan de buitenkant exact hetzelfde uit, dan ben
je er toch? Of zie ik iets over het hoofd?
tuurlijk, alleen daarom wordt hier elk topic over de OV chipkaart dichtgegooid en kan je niet meer discussieren.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:24 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ik ben slechts geinteresseerd in de theorie erachter. Altijd leuk om achterdeurtjes te ontdekken.
De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En dan aan je conducteur een blanco kaartje laten zien zonder mooie prent?
Zou je tegenwoordig eens moeten proberenquote:Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:31 schreef MakkieR het volgende:
Neem nou een vliegmaatschappij, KLM gaat toch ook niet in het vliegtuig controleren op zwartrijders. NS zou daar meer voorbeeld van moeten nemen, je zaakjes goed regelen voordat iemand de trein in wandelt en niet tijdens de treinreis, dan wil ik met rust gelaten worden.
Touchatag kan ook toch?quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:39 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
http://www.acs.com.hk/index.php?pid=product&id=ACR122U
Toppunt van kansloosquote:Op donderdag 27 januari 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik vind de controles van de RET erger, als ze de metro in komen en de metro MOET WACHTEN tot iedereen in de coupe is gecontroleerd.
Het staat bij alle kaarten op de kaart zelf. De paaltjes controleren alleen of de gegevens kloppen. Dat doen ze niet door te seinen naar translink, dat doen ze door een aantal checks over de data heen te gooien.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij anonieme kaarten staat dit op de kaart zelf, hoe hebben ze anders het saldo een paar keer kunnen verhogen?
Ik denk dat ze vanuit Translink zullen kijken wat dit aan fraude opleverd, en de kosten van het aanpassen van de chip hier tegenaan houden. Als de kosten van de fraude lager zijn dan het vervangen van alle ov-chipkaarten, is de zakelijke beslissing helder, het fraude verlies nemen, en de chip in de kaarten niet versneld vervangen.
En dan ben je niet ingescand met de echte en rijd je alsnog zwart...quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:27 schreef fs180 het volgende:
[..]
De echte fraudeur heeft natuurlijk meerdeere kaartjes op zak..
Een paar nepperds en een echte, die hij bij zich heeft in het geval een controle. Je wilt immers niet gepakt worden met valse kaarten of een error krijgen bij de controle. Eigenlijk hetzelde wat zwartrijders (bepaalde medelanders uitgesloten, die bezitten niet het inzicht om zich hier druk om te maken) altijd al deden; halve strippenkaart mee in de zak, nooit stempelen en bij evt controle stempelen/de kaart laten zien.
Je moet het natuurlijk niet moeilijker maken dan nodig
dan werden de conducteurs zo moequote:Op donderdag 27 januari 2011 22:24 schreef MakkieR het volgende:
Ik mis de goeie ouwe tijd, waar je met een gerust hart zonder kaartje in de trein zit te wachten, op de vriendelijke conducteur, waar je je kaartje koopt in de trein. en waar zwartrijden alleen betekent als je niet wilt... betalen en waar boetes niet bestonden.
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtmlquote:In de stad heb je niks aan gekraakte ov-chip
Met een gekraakte ov-chipkaart kom je niet ver in het Amsterdamse openbaar vervoer. Daartegenover staat dat de Nederlandse Spoorwegen wel kwetsbaar zijn voor fraude met kunstmatig opgewaardeerde chipkaarten.
Dit bleek donderdag in de Tweede Kamer. Beide zwakke plekken in het computersysteem achter de ov-chipkaart laten fraudeurs in het stad- en streekvervoer weinig ruimte om daarvan te profiteren.
De eerste zwakke plek, waardoor het saldo op de kaart met een op internet te downloaden programmaatje gratis kan worden opgehoogd, wordt na anderhalve dag gedicht. Zodra met die chipkaart wordt ingecheckt, wordt de fraude door het systeem opgemerkt en de kaart geblokkeerd. Daarmee is bovendien de kaart van de fraudeur van 7,50 euro onbruikbaar geworden.
Op een ander lek heeft de exploitant van de kaart, Trans Link Systems (TLS), nog geen antwoord. ''Wat dat betreft staan we met 1-0 achter,'' zei TLS-directeur en oud-GVB-topman Gertjan Kroon. Met de computer kan de ov-chipkaart ook op afstand worden geactiveerd, zodat het lijkt alsof die is ingecheckt. Zolang de fraudeur daarmee niet incheckt op het station, kraait er geen haan naar, al zegt TLS nog wel mogelijkheden te zien om ook dit gat te dichten.
Maar in het Amsterdamse openbaar vervoer komt een fraudeur daarmee niet ver omdat, anders dan in de trein, in vrijwel alle bussen en trams bij het instappen moet worden ingecheckt.
Ach dan is het wachten totdat ze deze applicaties ook op PDA's maken dan kun je de lezer in je binnenzak laten in en uitchecken.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml
Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS
Dat TLS graag zegt dat het probleem kunnen verhelpen is reeds bekend.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml
Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
http://www.parool.nl/paro(...)raakte-ov-chip.dhtml
Dus of de fokkers zitten er toch echt naast, of TLS
Het lijkt me duidelijk dat jij niet dagelijks in een drukke bus, tram of metro stapt. De handelingen die jij beschrijft nemen per persoon gelijk minimaal tien seconden meer in beslag, en dat dus keer honderden passagiers tegelijk....quote:Op vrijdag 28 januari 2011 03:21 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
dan werden de conducteurs zo moe,ik snap gewoon niet waarom ze niet gewoon een echte betaalpas gebruiken hoor ?? conducteur loopt gewoon met draagbare pinautomaat. je koopt je traject krijgt bonneke en klaar.
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 17:56 schreef twaalf het volgende:
[..]
Volgens TLS heb je er niets aan. Dat is puur ontmoediging. Ik meen dat al vaak genoeg is gezegd dat je een backup kunt terugzetten op je kaart en dat TLS dat niet doorheeft als je incheckt.
Ik vraag me nog steeds af waarom Nederland niet voor FeliCa ging...quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:09 schreef ACT-F het volgende:
En sowieso, RFID-techniek![]()
http://webwereld.nl/nieuw(...)site&utm_campaign=ww
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:21 schreef lutser.com het volgende:
Wat een commotie om niks weer, ja de chipkaart is te slecht beveiligd en moet verbeterd worden maar met de strippenkaart kon ook gefraudeerd worden.
Je kan ook tanken zonder te betalen.
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 01:30 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Einde aan zwartrijden was anders een van de grootste troeven van die hele chiptering, dat is nu dus gewoon teniet gedaan.
Verder zet ik vraagtekens bij het waarborgen van mijn privacy. Hoe word die gegarandeerd met van die lekke kaarten? En wie garandeert me dat er niet een overactieve nerd in het kader van een soort ludieke actie met een laptopje rondjes gaat lopen willekeurig OV kaarten blanco maken?
Succes met aantonen dat je er 40 piek op had staan zonder transactie bonnetjes of andere bewijzen van betaling.
Er zitten veel meer haken en ogen aan die hack dan alleen de fraudedeuren die er geopend worden.
Tuurlijk roept TLS maar wat, dat doen ze toch altijd ?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 21:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En hoe dachten ze dat te gaan doen? Binnen een paar dagen compleet andere apparatuur in de bussen inbouwen? Of het alternatief: alle bussen en trams elk uur naar de remise rijden om de boel te synchroniseren?
Anders blijf je het probleem houden dat bij de eerste synchronisatie alle gegevens naar de server gestuurd kunnen worden. Dan als alle gegevens uit heel Nederland binnen zijn, je de transacties kunt optellen en kunt constateren dat er iets niet klopt. En vervolgens pas bij de volgende synchronisatie de kaart in een blacklist kunt zetten. Ook al rijdt er in heel Nederland maar één bus rond die alleen 's nachts naar de remise, dan ben je zo al 2 à 3 dagen verder voordat je die kaart hebt kunnen blokkeren.
En dan heb je niet eens rekening gehouden met het feit dat je een marge nodig hebt omdat bussen ook wel eens kapot en niet terug naar de remise kunnen (of ga je iedereen die de afgelopen 24 uur in die bus zat blokkeren?).
Ofwel TLS roept maar weer wat.
Zijn ze ook niet en daarom weiger ik ook mijn betaalrekening aan een OV chipkaart te koppelen en zal ik er ook nooit mee gaan betalen in de toekomst.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre een bedrijf dat kennelijk niet eens in staat is om zijn financiële stromen afdoende te beveiligen, wel in staat is om jouw persoons- en reisgegevens wél te goed te beveiligen.
Zolang hij het niet in de praktijk brengt door de kaart te beschrijven en vervolgens te gebruiken is er nog niet zo veel aan de hand.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 12:26 schreef rubje het volgende:
Ik wil opmerken dan bij FOK! tegenwoordig een regel is dat men altijd medewerking verleent aan Justitie bij ongeoorloofde zaken zoals mijn grote vriend Walter_Sobchak hier fijntjes mededeelt.
Hij vraagt gewoon om aandacht zo te zien![]()
![]()
Dus weet wat je zegt mbt dit soort zaken.
Net zoals dat rabobank doet. Kraak je onze Internet beveiliging? Leg even uit wat je gedaan hebt en hier een x bedrag voor jou als vindersloon.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |