Ah, ik zie het nu idd. Nouja, dan hebben ze pech gehad.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Translink is volgens mij eigendom van de vervoersmaatschappijen. Dus indirect fuck je ze allemaal.
het is nu dus gewoon een free for all, als iedereen massaal die anonieme kaarten gaat hanteren en fictief opladen en regulier wisselt wordt het chaosquote:Op woensdag 26 januari 2011 18:04 schreef michaelmoore het volgende:
Wat nu we wilden toch het OV gratis maken voor iedereen , nou klaar .
geen probleem
Danny bellen en om je IP vragenquote:Op woensdag 26 januari 2011 19:44 schreef braddofiel het volgende:
Maar stel nou dat ik met zo'n leuke gekraakte anonieme OV-chipkaart reis, hoe kunnen ze me te grazen nemen?
Zolang ik dit niemand vertel natuurlijk.
Misschien kan je je chipkaart ombouwen naar een retourtje Curaçao.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:31 schreef stavromulabeta het volgende:
Wat zou er trouwens gebeuren als je je eigen abonnement verzint en dat op de OV-chipkaart weet te programmeren? Het Stavromulabeta-all-you-can-travel-reisproduct, ofzo.
Zou dan ergens een belletje gaan rinkelen?
Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien kan je je chipkaart ombouwen naar een retourtje Curaçao.
Nu je het daar zo over hebt, zou het dan ook mogelijk zijn om een abbonement op je kaart te zetten. Dan worden er geen geld transacties gelogd en vraag ik me af of ze die loop ook al ondervangen zouden hebben.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
kijken naar sunk costs is sowieso failquote:Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo
ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Naja ik heb sowieso géén vast reispatroon, ik reis maar af en toe met de trein, en naar school ga ik vrijwel altijd met de fiets (school begint overigens ook altijd op andere tijdstippen, dus wie weet met slecht weer of dergelijke).quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:04 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Danny bellen en om je IP vragen![]()
Zolang je telkens gewoon thuis incheckt kunnen ze je niet pakken lijkt me.
Tenzij ze die incheckpoortjes zo maken dat ze een extra stukje data op je chipkaart zetten en dat controleren met dat apparaatje van de conducteur; want als je thuis incheckt weet je natuurlijk niet of bij de incheckprocedure via de poortjes iets verandert.
Je kunt minder risico lopen door gewoon een hoog saldo op je kaart te zetten en elke x tijd een nieuwe anonieme kaart te halen. Je checkt dan gewoon overal braaf in waardoor je incheckdata sowieso klopt.
Enige probleem is dan wel dat ze je mbv camera's kunnen traceren en dat ze je op kunnen wachten als je een vast reispatroon hebt (elke werkdag om 07:21 metro 51 vanaf A'dam Zuid ofzo).
Maar ik denk dat niet heel veel mensen van dat programma gebruik gaan maken.
Mensen die vaak reizen die betalen dat toch meestal al niet zelf (ze zijn student, baas betaalt, jaarabbo), en mensen die niet vaak reizen vinden het 't risico om gepakt te worden niet waard.
Jammer dat er geen poortjes zijn om het tegoed op je chipkaart contant te laten uitbetalen.
Daar komt het wel op neer.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:21 schreef Symn het volgende:
[..]
Dus in principe moet er een nieuwe chip komen die op ELKE ov-pas zit, dus eigenlijk een nieuwe pas, en dus eigenlijk een nieuw systeem..
Geen slapende jachtopzieners wakker maken hèquote:Op woensdag 26 januari 2011 21:04 schreef waht het volgende:
Als Trans Link Systems enig realiteitsbesef heeft huurt ze die hobbyisten die de OV-chipkaart hebben gekraakt in. Dat hadden ze al veel en veel eerder moeten doen.
Met een instaptarief van 10.000 euro. Niet vergeten uit te checken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is een nationaal vervoersbewijs. Bonaire zou dan natuurlijk wel weer kunnen. Moet ik alleen nog zo'n lichtblauw klm-paaltje op Schiphol tegenkomen.
Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo
ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Het lijkt er op dat er uberhaupt niet is nagedacht. Wat een scherts.quote:Nieuwste OV-chipkraak maakt zwartrijder onzichtbaar
Het is mogelijk te frauderen met de OV-chipkaart zonder gebruik te maken van de poortjes. Daardoor valt het misbruik niet meer te detecteren in de centrale systemen. Niet TLS, maar de NS betaalt.
Dat bleek tijdens het weken durende onderzoek van Webwereld. Naast het uitlezen en overschrijven van de OV-chipkaart met andere data was het al mogelijk het saldo op de kaart aan te passen. Nu komt daar de mogelijkheid bij om niet meer te hoeven inchecken bij een poortje of paal, zodat er geen registratie nodig is. De fraude is dan niet te detecteren.
Zonder registratie
Het OV-chipsysteem is zo ingericht dat reizigers zich aanmelden (inchecken) bij een poortje of paal en dat die registratie bij gegevensverwerker Trans Link Systems (TLS) wordt aangemeld. Op die manier komt een transactie in de systemen terecht en kan afwijkend gedrag worden gedetecteerd.
Maar dankzij een scenario van hacker atdt112 en een applicatie van hacker LogicAnalyz3r is het nu mogelijk om zelf op de eigen computer een check-in te regelen. De gebruiker voert op zijn pc een station van ‘inchecken’, datum en tijd in voor een treinreis. Daarna worden die gegevens op de kaart geladen en lijkt het dat de reiziger klaar is voor de reis. Iedere conducteur krijgt op zijn apparaat de juiste informatie, zodat het lijkt alsof er voor de reis is betaald.
Geen fraudedetectie
Omdat het poortje of de paal volledig wordt genegeerd mist TLS informatie om fraude überhaupt op te merken. Ook hoeft er geen saldo aanwezig te zijn, omdat voor deze vorm van reizen met de OV-chipkaart geen administratie meer wordt gevoerd.
Juridisch is het nu ingewikkelder om aan te geven wie het slachtoffer is. Bij een daadwerkelijke incheck bij een poortje of paal gaat er geld van TLS naar de vervoersbedrijven. Maar een niet-ingecheckte kaart schept ook geen financiële verplichting. Dus is het vervoersbedrijf gedupeerd, niet TLS. Het bedrijf achter de OV-chipkaart ontdekt deze fraude helemaal niet en voor het vervoersbedrijf is het met de huidige controle-apparatuur ook onmogelijk te detecteren.
Al een week ongezien
Webwereld heeft de hack al ruim een week uitgeprobeerd. Daarbij heeft geen enkele conducteur ook maar een moment iets vermoedde. Eén keer maakte een conducteur een opmerking dat het na negen uur voordeliger is om te reizen op een Zoutkaartje (dat de NS verstrekt om te compenseren voor het strooizouttekort van Rijkswaterstaat voor de Nederlandse snelwegen). Dat aparte treinkaartje geeft namelijk "maar liefst 40 procent korting".
Zelfs een kaart die voor vertrek geweigerd wordt door de automaat (omdat hij geblokkeerd is), valt te gebruiken. Na het draaien van de incheck-tool wordt de conducteur niet gealarmeerd over het feit dat de kaart als geblokkeerd te boek staat. De blokkade-status van de kaart staat namelijk in de informatie die met de hack wordt overschreven. Ook TLS merkt hier niets van, omdat het op geen enkel moment wordt betrokken bij wat er gebeurt. Het bedrijf krijgt dus geen informatie over het echte gebruik van de geblokkeerde kaart.
Wel moet gezegd worden dat de incheck-tools alleen voor Windows bestaan. De software werkt eenvoudig, omdat het een .NET-applicatie betreft waarvoor geen installatiekennis nodig is. Voor de SP is de maat vol en moet er een spoeddebat komen. De politieke partij voorziet het failliet van de OV-chipkaart.
'Mag niet'
TLS wijst er op dat rommelen met de kaarten niet mag. In tv-programma Nieuwsuur reageert financieel directeur Gerben Nelemans op deze nieuwste OV-chiphack met de vraag: "Het is verboden dus waarom zou iemand dat doen?"
.
Ik denk dat die dingen de komende weken zijn uitverkocht.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Je kan volgens mij op internet kaartjes bestellen en printen hoor...quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik vindt het een hele stap vooruit tov die achterlijke automaten waar altijd een stuntelende huismoeder voor staat als ik een kaartje moet hebben.Nu kan ik mijn reis gewoon van te voren online plannen, en met de NS-businesscard zo de trein in. Idem voor mijn privé ov-chipkaart, je loopt zo door.
Zou kunnen, maar het is dus weer te deblokkeren door de gebruiker.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.
Klopt dit?
Nee, je checkt namelijk gewoon thuis of via je laptop in, TLS en andere bedrijven weten dus helemaal niet dat jij op dat moment in die trein / tram / ... zat. Sterker nog, ze weten niet eens dat jij die kaart hebt gebruikt zolang je nergens via een poortje in/uitcheckt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.
Klopt dit?
En ondanks dat zal de conducteur dit niet opmerken, want als zij de kaart leest met haar scanapparaat zal ze gewoon zien dat je ingecheckt bent en doorlopenquote:Op donderdag 27 januari 2011 00:48 schreef Fireblast het volgende:
[..]
Nee, je checkt namelijk gewoon thuis of via je laptop in, TLS en andere bedrijven weten dus helemaal niet dat jij op dat moment in die trein / tram / ... zat. Sterker nog, ze weten niet eens dat jij die kaart hebt gebruikt zolang je nergens via een poortje in/uitcheckt.
neinquote:Op donderdag 27 januari 2011 00:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een woordvoerder van TLS in de krant is een gekraakte anonieme chipkaart max 1,5 dag geldig, daarop volgt een blokkade.
Klopt dit?
Standaard card-reader geloof ik.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Op het moment wel maar er zijn al kaartlezer die in de backend controleren of de kaart geblokkeerd/gezocht word. Reken er maar op dat als deze fraude populair word ze snel vaker gaan controleren.quote:Op donderdag 27 januari 2011 00:55 schreef braddofiel het volgende:
[..]
En ondanks dat zal de conducteur dit niet opmerken, want als zij de kaart leest met haar scanapparaat zal ze gewoon zien dat je ingecheckt bent en doorlopen
Als ik het zo goed begrepen heb tenminste![]()
Ik zie het ze voor elkaar krijgen om dan maar gewoon de anonieme kaart af te schaffen, en dat daarna het cbp zeggen dat dit eigenlijk niet kan en dat de politiek vervolgens weer zegt dat het niet anders is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:05 schreef Odysseuzzz het volgende:
Nu nog iedereen bang maken voor de "anonieme" reiziger en het feest is weer compleet.
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon elke dag als ze die dingen opladen even een nieuwe lijst met geblokeerde kaarten erin "proppen".quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:09 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Op het moment wel maar er zijn al kaartlezer die in de backend controleren of de kaart geblokkeerd/gezocht word. Reken er maar op dat als deze fraude populair word ze snel vaker gaan controleren.
De gehackte kaarten worden niet gedetecteerd, dus hoe moeten ze dan geblokkeerd worden? Dan moeten alle conducteurs een apparaat krijgen dat continu is contact staat met de database, net zoals de paaltjes.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon elke dag als ze die dingen opladen even een nieuwe lijst met geblokeerde kaarten erin "proppen".
O ja daar heb je gelijk in, in ieder geval die gehackte kaarten die onofficieel zijn ingecheckt zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gehackte kaarten worden niet gedetecteerd, dus hoe moeten ze dan geblokkeerd worden? Dan moeten alle conducteurs een apparaat krijgen dat continu is contact staat met de database, net zoals de paaltjes.
Ja alleen niet de chip die niet te kraken is die andere landen gebruiken waarschijnlijk.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:49 schreef Hukkie het volgende:
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar
OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren.
Waarom niet gewoon een dual system houden ?quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:50 schreef Fireblast het volgende:
hahaha er gaan toch helemaal geen treinen naar curacao enzo
ok maar serieus:
Wat zou de minister nu 't beste kunnen doen?
Ik snap dat iedereen roept AFSCHAFFEN EN STRIPPENKAART TERUG, maar dan is er wel 3 miljard weg.
Is verbeteren beter, en dan zo maken dat het écht ook voor de reiziger handiger is, of is stoppen beter?
Erg grappig idd dat ze nu opeens het over een invoer van eind dit jaar hadden, de hoofdman van TLS zat afgelopen week nog bij 1 van de actualiteiten programma's te verkondigen dat ze wel het aan het onderzoeken waren maar dat hij niet verwachte dit op korte termijn in te voeren.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:49 schreef Hukkie het volgende:
Misschien kun je je tekst in een quote zetten, dat maakt het meer leesbaar
OT: Ondanks de sussende woorden van TLS de afgelopen dagen, weten ze niet hoe snel ze een nieuwe chipkaart moeten invoeren.
dat wordt nog een hele klus dat omruilen , ik heb er al 3 die alle nog geldig zijn ookquote:Op donderdag 27 januari 2011 17:46 schreef macca728 het volgende:
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58
AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.
© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.
"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."
Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.
Strippenkaart
Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.
In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.
Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.
'Heel vervelend'
De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.
Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.
Fraude strippenkaart
Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.
Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''
Pareren
Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.
''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
QFT!quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Erg grappig idd dat ze nu opeens het over een invoer van eind dit jaar hadden, de hoofdman van TLS zat afgelopen week nog bij 1 van de actualiteiten programma's te verkondigen dat ze wel het aan het onderzoeken waren maar dat hij niet verwachte dit op korte termijn in te voeren.
En dat onderzoek is een farce, want op het moment dat deze chip gekraakt was werd er meteen door de "hackers" al gezegd dat ze aan ander classe mifare chip hadden moeten gebruiken. Ongeveer 3 jaar geleden al.
http://webwereld.nl/nieuw(...)kaart-vervangen.html
Nee ik zou zeggen dat de bestuurders van TLS per direct op straat moeen worden gezet en er een interim mamagment moet komen ipv de huidige brassers.
Totaal inzicht in het reisgedrag van je bevolking, daar rukt elke facist op..quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.
Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:52 schreef fs180 het volgende:
[..]
Totaal inzicht in het reisgedrag van je bevolking, daar rukt elke facist op..
Omdat het in andere landen ook zo is. Als het in andere landen zo is dan kunnen wij het beter! In plaats van dat we eens iets nuttigs en nog nooit eerder vertoonds ontwikkelen kan je ook eindeloos het wiel opnieuw uitvinden. Wie heeft er dan nog uitzuigers als ''studenten'' en ''hoogleraren'' nodig. Deze keer hebben we trouwens voor een vierkante vorm gekozen want dat leek ons een goed idee.quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.
Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
Melanie heeft in de regel de kamer niet nodig om tot beslissingen te komen,dar is ze de vorige keer voor gewipt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanie_Schultz_van_Haegenquote:Op donderdag 27 januari 2011 17:46 schreef macca728 het volgende:
Beter beveiligde ov-chipkaart in de maak
Uitgegeven: 27 januari 2011 16:10
Laatst gewijzigd: 27 januari 2011 16:58
AMSTERDAM - Eind dit jaar kan de productie beginnen van een nieuwe, beter beveiligde chipkaart. Dat heeft minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) donderdag gezegd in de Tweede Kamer.
© ANPTLS, het bedrijf achter de ov-chipkaart, heeft een nieuwe chip gekozen en is eind dit jaar klaar om ov-kaarten met de nieuwe chip in productie te nemen.
Ook bij de nieuwe chip is niet uitgesloten dat hij gekraakt wordt, benadrukte Schultz.
"Het is voor sommige slimme koppen een uitdaging. Je houdt dus het risico dat een kaart wordt gekraakt."
Over de invoering van de nieuwe chipkaart is nog geen beslissing genomen. Het kan relatief snel, maar dat kost veel geld omdat nog niet verlopen chipkaarten moeten worden omgeruild.
Strippenkaart
Schultz voelt er verder niets voor om het afschaffen van de strippenkaart tijdelijk stop te zetten nu onlangs weer is gebleken dat de opvolger van het papieren kaartje, de ov-chipkaart, makkelijk te kraken is.
In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al niet meer geldig. Per 3 februari zou de strippenkaart in Zuid-Holland afgeschaft moeten worden.
Na overleg met de ov-vervoerders blijft wat Schultz betreft die datum in stand. ''De fraude met de ov-chipkaart komt neer op een beheersbaar risico'', hield de minister donderdag de kritische Tweede-Kamerleden voor.
'Heel vervelend'
De VVD-bewindsvrouw noemde het ''heel vervelend'' dat de ov-chipkaart ''zo breed en makkelijk'' te kraken is. Met een te downloaden programma op internet en na aanschaf van een zogenoemde kaartlezer, kunnen reizigers het saldo op hun ov-chipkaart illegaal verhogen.
Of hun kaart activeren zodat het lijkt alsof ze zijn ingecheckt, terwijl dat helemaal niet het geval is. ''Ik baal hiervan'', biechtte Schultz eerlijk op.
Fraude strippenkaart
Volgens Schultz wordt nu ook al met de strippenkaart gefraudeerd. Dat kan bijvoorbeeld door een plakbandje op de kaart te plakken waarmee de gestempelde gegevens later kunnen worden weggetrokken.
Ook met transparante nagellak is zoiets mogelijk, wist Schultz. ''Het aanhouden van de strippenkaart lost het probleem van fraude dus niet op.''
Pareren
Sommige Kamerleden kondigden aan dat ze het besluit van Schultz via moties proberen te pareren. Zij wees die Kamerleden op de ''onwenselijke'' situatie dat momenteel twee vervoersbewijzen in de lucht worden gehouden.
''Dat kost jaarlijks 30 miljoen. Reizigersorganisaties zijn akkoord, vervoerders spreken van een aanvaardbaar risico. Bovendien gaan we kijken naar het bestrijden van misbruik, want dat is gewoon strafbaar. Ik blijf erbij, de strippenkaart kan worden afgeschaft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Voordelenquote:Op donderdag 27 januari 2011 18:49 schreef DionysuZ het volgende:
wat een farce. Iedereen met een beetje verstand kan wel een manier bedenken voor zo'n kaart die vrijwel waterdicht is, maar zij kunnen dit na een miljardeninvesteren nog steeds niet. En de regering blijft er ook nog achter staan.
Waarom moest dit er eigenlijk komen? Wat is de meerwaarde?
'quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:54 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Voordelen
En om eerlijk te zijn, zo'n kaart is ook best wel handig hoor.
Maar het belachelijke is dat men dit gedrocht van een implementatie doorgedrukt heeft. Al in 2008 was duidelijk dat deze kaart fraudegevoelig was.
Kijk nu eens naar London.. Die lopen een paar jaar voor en gebruikte in het begin diezelfde kaart als het OV hier nu. Ook daar werd die kaart gehacked en men is daar tot de conclusie gekomen dat de enige oplossing was een andere kaart gebruiken. Men gebruikt daar nu een beter milfare kaart en het probleem is opgelost.
Waarom is er niets met dit soort kennis gedaan?
Leuk betoog, maar wat was daar de meerwaarde naar mijn post toe?quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
[..]
Omdat het in andere landen ook zo is. Als het in andere landen zo is dan kunnen wij het beter! In plaats van dat we eens iets nuttigs en nog nooit eerder vertoonds ontwikkelen kan je ook eindeloos het wiel opnieuw uitvinden. Wie heeft er dan nog uitzuigers als ''studenten'' en ''hoogleraren'' nodig. Deze keer hebben we trouwens voor een vierkante vorm gekozen want dat leek ons een goed idee.
http://www.acs.com.hk/index.php?pid=product&id=ACR122Uquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:44 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Hoe heet trouwens dat ding waar je je pasje op legt? Wil dit graag uittesten.
Had eerst op de quote knop van jou gedrukt en zonder te kijken wat er boven stond de post geplemt. my badquote:Op donderdag 27 januari 2011 20:11 schreef fs180 het volgende:
[..]
Leuk betoog, maar wat was daar de meerwaarde naar mijn post toe?
En dan aan je conducteur een blanco kaartje laten zien zonder mooie prent?quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:18 schreef M_Schtoppel het volgende:
Maar waarom zo moeilijk en ingewikkeld? Je kunt toch gewoon zo'n cardreader met een lege kaart bestellen, daar 150 euro op pleuren en dan LEGAAL dat ding gebruiken? Dan doe je in feite niets fout. Niks geen gezeik met laptop in- en uitchecken.
KISS!
Ja, dat je een strafbaar feit aan het plegen bent. Moet je zelf weten maar begin dan je eigen topic.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:17 schreef M_Schtoppel het volgende:
Nee tuurlijk niet. Maar dat bedrijf van die link die iemand hier gaf is een reseller. Zij kunnen jou dus gewoon een blanko (qua saldo) kaart sturen die jij beschrijft met saldo naar keuze.
Die kaart ziet er aan de buitenkant exact hetzelfde uit, dan ben
je er toch? Of zie ik iets over het hoofd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |