quote:
Het theater Boer Zoekt Vrouw
Dit was de week van Richard. Boer Zoekt Vrouw-minnend Nederland bleef zondagavond weer ernstig verward achter, want wie ís Richard nu eigenlijk? De karakterwisselingen volgden elkaar in hoog tempo op. Bij de speeddates zag Richard in elke vrouw ein lekker ding en riepen de kijkers 'creeeeepppp!' Vervolgens leek zijn imago zich wat te herstellen en werd onze zalvende kinderliefhebbende Limbo Marcel alom tot Meest Eng Figuur gebombardeerd. Wie Richard nu echt is weten we nog steeds niet, de scheidslijn tussen engerd en romanticus is altijd dun geweest.
Susan was natuurlijk altijd bij voorbaat al kansloos. Zij spreekt één of andere rare exotische taal waar Richard maar moeilijk mee om kan gaan. Bij alles wat ze zegt hoor je het lage monotone 'yeah, yeah, yeah' van Richard, als teken dat hij net doet alsof hij het volgt. Vervolgens antwoordt hij in het Nederlands. De taal van de liefde spreekt iedereen, maar het verraderlijke dialect van Richard doet de kansen van Susan ernstig slinken. Gelukkig is Richard wel blij dat hij Heidy nog heeft, hij is zo trots op al die leuke meiden die op hem gereageerd hebben! De, naar later bleek, judaskus op het voorhoofd van Heidy zet de kijker op het verkeerde been. Mooie televisie.
Later meer over Richard. Marcel moest even bijkomen na al het Sonja-geweld van vorige week. Gelukkig, hij blijkt dus toch een ruggegraat te hebben, ondanks dat zijn hoofd er altijd af dreigt te vallen als hij naar iemand anders luistert. Hij gaat natuurlijk voor Ksenia, Marita was al iets te oud en toen ging ze tot overmaat van ramp die rare muts van Marcel ook nog opzetten tijdens het tractor-rijden. Game over, Marita.
Gijsbert blijft nog steeds die sympathieke rommelaar. Het is ook lastig om alle rommel op te ruimen als al dat haar constant voor je ogen hangt, dus dat nemen we hem niet kwalijk. Ook hier wordt de kinderwens besproken, en hij blijkt ook een echte kinderliefhebber. Iemand die kinderen neemt om de juiste redenen. A) Ja, ach, waarom niet en B) Het huis is groot zat. Zo hoort het ook Gijs. Als je toch een groot huis hebt kun je beter kinderen nemen, anders is het zo zonde van al die kamers!
Femke mist sowieso haar kind, want ze wil Gijsbert helemaal gaan bemoederen. Gijs is namelijk zo onverstandig om na het melken te eten! Half negen is ook veel te laat, die kleine van Femke kan toch ook niet zo laat eten! Stoute Gijs, als je nog één keer om half negen eet moet je 's avonds zonder eten naar bed!
Onze bon vivant Annermarie moest nog kiezen, en ze is wel van het voorbereiden. Zo gaat ze nu, in aflevering zeven, eens even rustig nadenken hoe ze de mannen gaat benaderen. Lekker op tijd Annemarie! Terwijl ze dat zegt kijkt ze, net zoals altijd, als een schichtig hertje om zich heen. Haar ogen schieten alle kanten op, behalve richting de vragensteller. De kijker vraagt zich af of ze wat kwijt is, of dat er op de achtergrond allemaal vreemde mensen lopen, maar niet is minder waar: op deze manier communiceert Annemarie. Zou ze gaan voor de goedlachse handige Harrie, die vindt dat een grapje op z'n tijd wel moet kunnen want anders is het leven al zo serieus? Of voor Adriaan, waarjezulkegoedegesprekkenmeekuntvoerenomdathijzoheerlijkduidelijkpraat? Of onze goedzak Johannes, die eindelijk van zijn ademhalingsproblemen af is en tegenwoordig foutloos een 'ja' produceert?
De mannen van Annemarie weten het natuurlijk ook niet meer. "Zou je haar niet kunnen verleiden?", was de vraag van Yvon aan Harrie. Je kunt Harrie beter vragen om dit jaar de oudejaarsconference te schrijven dan om Annemarie te verleiden, want dat is godsonmogelijk. Om iemand te verleiden moet het te verleiden object toch enig gevoel voor...gevoel hebben?! Voor flirten is bovendien de eerste vereiste dat er oogcontact is. Oogcontact. Met Annemarie...
Juist. En die gemene Yvon gooit ook nog wat olie op het vuur door te vragen of Harrie haar wel eens recht in de ogen aan heeft gekeken. Dat lukt toch helemaal niemand, Yvonne!
Het keuzemoment. Annemarie komt erachter dat ze geen enkele boer kent en stemt Johannes weg. De kraakheldere reden: "Ja, je ken echt heel gezellig met 'm kletsen en eh, ja ik moet uiteindelijk één iemand overhouden, en ik weet niet goed waar ik op moet selecteren of iets, en ik moet toch een keuze maken."
Nee, als je het zo bekijkt is Johannes een logische keuze, uhu! Johannes reageerde alsof hij bij z'n strot was gegrepen. Hhhhja. Niet zo mooi. Het ga je goed, Johannes!
Terug naar Richard. Richard Iskariot wist het stiekem al. Voor de uitzendingen begonnen had hij al in het geniep afgesproken met Annemiek en gebeld met Heidy. Richard, de prins op de witte koe vertelde tegen de beste koe van de stal dat hij het al wist. Susan wordt het niet, Heidy wordt het niet. "Maar je kunt toch niet op één koe wedden?!", loeide Annemiek. Pure liefde, omdat Richard meteen tot over zijn oren verliefd werd op Annemiek? Of het verraad tegenover Heidy en Susan, omdat zij aan het lijntje worden gehouden? "Deze ontknoping had William Shakespeare nog niet kunnen verzinnen!", zou Evert ten Napel zeggen indien hij het commentaar bij deze aflevering zou verzorgen.
The tragedy of Richard III was één van de eerste werken van de Engelse toneelschrijver. Richards volgende tragedie wordt nu verteld, voor miljoenen Nederlanders in het theater Boer Zoekt Vrouw. Buiten boer Richard, boerin Ann-mary en de andere boeren kent alleen de verteller, Yvon Jaspers, de afloop van dit dramatisch epos. Ruim vijf miljoen Nederlanders tellen gespannen af tot zondag. Immers, in dit toneelstuk genieten we van elk bedrijf. Tot volgende week!