Jan Visserquote:ECMWF (Europees weermodel) en GFS (Amerikaans model) zinspelen op een mogelijke terugkeer van de winter. In een sterk meridionale luchtdrukverdeling (assen van hoge en lagedrukgebieden situeren zich langs de lengtegraden) krijgt tijdens het tweede weekeinde van februari boven Noord-Europa een krachtig hogedrukgebied gestalte. Boven Zuid-Noorwegen loopt het weerglas mogelijk op tot 1050 hPa. Deze ontwikkeling kan aanleiding kunnen geven tot een doortastende oost- tot noordoostelijke stroming waarmee continentale vrieslucht uit Noord-Rusland naar onze streken wordt getransporteerd. Kortom wellicht komt het tot een Valentijnswinter: februari is immers een echte wintermaand.
Het depressieverkeer wordt na maandag trouwens al aan banden gelegd. Er bouwt zich boven West-Europa een hoogterug op. De rust keert dan ook snel terug en de neerslagkansen worden klein.
Eind dit jaar ergens in novemberquote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Best een aardig briesje. Maar het is de zoveelste windkracht 8/9. Wanneer gaat het weer eens echt zwaar stormen?
Wel op een zaterdag het liefst. Wat mij betreft mag het trouwens wel 11 Bft zijn.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Eind dit jaar ergens in novemberwaarschijnlijk 10bft met stoten tot 140km/h
wtf?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 00:05 schreef -CRASH- het volgende:
Jammer dat het niet helder is in het uiterste noorden van nederland...
Want dan hadden ze daar aan de horizon Heeeel Misschien poollicht kunnen waarnemen.
Tja dat kan ik niet schattenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 23:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wel op een zaterdag het liefst. Wat mij betreft mag het trouwens wel 11 Bft zijn.
De verwachting van febr 4, 2011 23:45 UTCquote:
Waar haal je dat wegquote:
Volgens mij staan in het windkracht kaartje 10 minuten gemiddelden.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:39 schreef marcel-o het volgende:
Miss. windstoten tot over 90Km/h, dat wordt nog wel eens fout in "Bft" aangegewven toch?
Leg mij dan eens uit wat dat gele is bij Terschellingquote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:26 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik zie dus geen 9bft staan..ook niet op het KNMI kaartje qua kleur. 9bft is pas een 9bft als die erin komt te staan
Ik zie daar toch echt een '8' staan.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:48 schreef Schuifpui het volgende:
http://weerplaza.nl/data/gmt/GMT_FFFX_05022011.png
9 bft op Terschelling
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:58 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik zie daar toch echt een '8' staan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.idd
Maar er staat in ieder geval een 9 op het kaartje, officieel storm in Nederland dus.![]()
Dat was Februari 2011: Storm der stormen?quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:08 schreef mazaru het volgende:
Ik had toch pas iets gelezen over een "superstorm" die in Februari over ons landje zou razen?
Zou dit hem nou zijn? Dit is nou niet echt een 'superstorm'
Een fikse stormdepressie, als dat uitkomt kan je helemaal gaan lachen... Maar zoals gewoonlijk zal het flink af gaan zwakken eer dat het bij ons is. Hieronder de windstoten die erbij horen en de windquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:08 schreef mazaru het volgende:
Ik had toch pas iets gelezen over een "superstorm" die in Februari over ons landje zou razen?
Zou dit hem nou zijn? Dit is nou niet echt een 'superstorm'
Nee, dan moet het een uurgemiddelde zijn. Het kaartje laat 10 minuten gemiddelden zien.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:00 schreef Schuifpui het volgende:
Maar er staat in ieder geval een 9 op het kaartje, officieel storm in Nederland dus.
Oh, ik faal vandaag.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, dan moet het een uurgemiddelde zijn. Het kaartje laat 10 minuten gemiddelden zien.
Och kom op, jij als website beheerder zou dit moeten weten dat het gewoon tussen de 8-9bft moet zitten, officieel is er geen storm op Terschelling, Vlieland daartegen wel, maar dat zag ik voor gister en vandaag ook wel zitten, vooral met een ZW'ster.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 11:45 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Leg mij dan eens uit wat dat gele is bij Terschelling
Ow beheer ik een website dan? Dan weet je meer dan mijquote:Op zaterdag 5 februari 2011 15:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Och kom op, jij als website beheerder zou dit moeten weten
Ik zie idd ook zo'n plaatje op wetterzentrale.de:quote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:21 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Een fikse stormdepressie, als dat uitkomt kan je helemaal gaan lachen... Maar zoals gewoonlijk zal het flink af gaan zwakken eer dat het bij ons is. Hieronder de windstoten die erbij horen en de wind
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lijkt er niet op dat de kou nog terug komt binnenkort.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 18:42 schreef Adelante het volgende:
Komt die kou nog terug volgende week?
Lijkt mij wel toch? Je gaat toch niet zomaar een nickname van een site pakken, tenminste ik zou dat niet doenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 15:18 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Ow beheer ik een website dan? Dan weet je meer dan mijMaar kan er niets aan doen dat zowel KNMI en Weerplaza er mee aankomen. Staat er duidelijk op en wie ben ik dan om te zeggen dat het niet waar is?
Als die nou gewoon in tact blijft en gewoon ten noorden van Nederland (noordzee) voorbij gaat dan teken ik! Al moet ik mijn station tijdelijk op de dijk plaatsen met de console in mijn handenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 17:25 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik zie idd ook zo'n plaatje op wetterzentrale.de:
[ afbeelding ]
Een kerndruk van 940 hPa is wel laag... maar als ik de plaatjes daarna kijk, dan verdwijnt dat ding wel weer heel snel. En bovendien is het nog ver weg.
Ik slaap als een roos erdoor. Net zo als het hard regent. Dan slaap ik zo vast als een rots.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:32 schreef Gtaboy107 het volgende:
Ik kan nooit slapen door harde wind, dus ik hoop dat het hier snel ophoud.
Dat is juist genieten! Lekker warm en comfortabel in bed liggen terwijl het buiten los gaat. Ik kan er iig van genieten als ik nog niet slaap.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:42 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik slaap als een roos erdoor. Net zo als het hard regent. Dan slaap ik zo vast als een rots.
Kunnen mijn ouders ook, maar ik kan dat totaal niet hé. Werd vannacht om 3 uur wakker en viel iets voor 5 uur weer in slaap.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 21:42 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik slaap als een roos erdoor. Net zo als het hard regent. Dan slaap ik zo vast als een rots.
Ik hoop dat je het over de run van +300 uur hebt.quote:Op zondag 6 februari 2011 11:42 schreef aloa het volgende:
De nieuwe run van GFS is zeer koud... die mag van mij wel uitkomen
Vanaf 14 februariquote:Op zondag 6 februari 2011 11:56 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik hoop dat je het over de run van +300 uur hebt.
Dan is er nog veel hoop dat die kutkou wegblijft.
quote:Op zondag 6 februari 2011 14:36 schreef aloa het volgende:
Ben benieuwd hoe de pluim (ECMWF) eruit ziet vanavond.
GFS
[ afbeelding ]
Het heeft hier ook een typisch kleurtje. Betekent dat dat er regen in de lucht hangt?quote:Op zondag 6 februari 2011 17:49 schreef Pino112 het volgende:
Cool, de lucht kleurt een beetje paars nu
Van de Twitter:
[ afbeelding ]
Daar roze zelfs
Hier ook rozequote:Op zondag 6 februari 2011 17:53 schreef mazaru het volgende:
[..]
Het heeft hier ook een typisch kleurtje. Betekent dat dat er regen in de lucht hangt?
Ochtendrood, water in de slootquote:Op zondag 6 februari 2011 18:46 schreef appelsientje het volgende:
Het was toch avondrood brengt water in de sloot.. of was het morgenrood...
Ofquote:Op zondag 6 februari 2011 18:50 schreef Hobbymaker het volgende:
[..]
Ochtendrood, water in de sloot
Avondrood, mooi weer aan boot
Voor geinteresseerden een film: Deze avond 20.00uur rtl7 --> Twister (1996)
http://www.moviemeter.nl/film/613
20 graden is nog ver wegquote:Op zondag 6 februari 2011 17:18 schreef VacaLoca het volgende:
[..]Het mag nu toch wel weer richting de 20 graden heur.
Piet Paulusmaquote:Gisteren meldde ik dat de winter tegen het einde van de nieuwe week wel heel dichtbij zou komen. Dit is wat mij betreft nog niet anders geworden. Het ziet er zelfs naar uit dat wij vrijdag van een echte kou-inval kunnen spreken. Een doorbrekende noordoost- tot oostelijke stroming moet hiervoor zorgen. Hoewel het nog niet zeker is heb ik in mijn verwachting voorlopig gekozen voor de komst van winterweer en de kans op sneeuw.
Hoewel ik veel mensen heb gesproken die nu voor het voorjaar gaan en geen winter meer willen, is de tijd van het jaar anders. Het is immers nog maar begin februari en dan kan er in zon maand nog van alles gebeuren.
Ik zal deze week elke dag kort ingaan op de actuele ontwikkelingen van de lange termijn.
thxquote:Op zondag 6 februari 2011 18:56 schreef Hobbymaker het volgende:
[..]
Of
21.00 uur NGC --> Lightning reloaded
Ik ga voor de laatste
quote:Op zondag 6 februari 2011 20:03 schreef pinine het volgende:
in Moskou gaat het pas koud worden tot -34 graden zelfs, hier kunnen we er ook wat van krijgen halverwege de maand http://www.weeronline.nl/Europa/Rusland/Moskou/2891098
Wow! Dat is pas koudquote:Op zondag 6 februari 2011 20:03 schreef pinine het volgende:
in Moskou gaat het pas koud worden tot -34 graden zelfs, hier kunnen we er ook wat van krijgen halverwege de maand http://www.weeronline.nl/Europa/Rusland/Moskou/2891098
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |