abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91939779
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:19 schreef livelink het volgende:
Dat is op zich niet nieuw. In het Vraag en Antwoord document op de site van Laura staat altijd al het volgende:

[..]

bron

Ik vind het ook prima, het is voor haar eigen veiligheid.
Dat is dan ook weer duidelijk :) Had alwel met Google gezocht, maar dat document vond ik daar dus niet.
pi_91940942
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:13 schreef spuitje het volgende:
Ik zou weleens willen weten waar het verhaal over die volgboot vandaan komt?
Ik had de bronnen daarvan gegeven, het staat op wikipedia en in "vragen en antwoorden aan Laura Dekker":

Wikipedia:

quote:
Op veertien locaties over de wereld zou Dekker worden opgevangen en begeleid, er werd ook gesproken met een boot die dezelfde route doet over een gehele begeleiding van de reis. Een team zou aanwezig zijn op punten zoals het begin en einde van grote oversteken. Ook op lastige en gevaarlijke plaatsen, zoals Colón bij het Panamakanaal, zou zij door het team worden opgewacht en waar nodig geholpen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laura_Dekker

Vragen en antwoorden aan Laura dekker:

quote:
In de krant stond dat je begeleiding zocht. Klopt dat?
Ja, dat klopt deels. Ik ben in contact met een andere boot die dezelfde route gaat varen in dezelfde periode. Dat zou betekenen dat er continu iemand dicht in mijn buurt is.
http://docs.google.com/vi(...)-sxQNYXyaFDNb4mfveEQ
pi_91941270
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Van een één of andere faq naar aanleiding van alle vragen die ze krijgt.. maar ik moet mezelf corrigeren. De opmerking over de volgboot is geschreven in de toekomende tijd..
Dus de oceaan is ze dan idd. alleen overgestoken. Hoewel dat naar mijn idee niet 'unassisted' had mogen heten.
Dat document van "Vragen en antwoorden aan Laura Dekker", is dan ook al van geruime tijd geleden. Op dat moment had ze nog de Hurley 800. Alle vragen en antwoorden in dat document mbt haar bootje, kloppen dus niet.

Dat die boot er wel degelijk is, blijkt uit haar weblog zelf. Steeds weer is daar een Nederlands stel waar ze aan kan schuiven voor de maaltijd ;) Ik vermoed, dat het die mensen zijn waar ze ook de kerstdagen mee heeft doorgebracht op hun boot.
pi_91949229
Dank jullie voor de antwoorden en de linkjes, ik had er dus duidelijk overheen gelezen.
En eerlijk is eerlijk: als het onze dochter zou zijn zou ik het wel een fijne gedachte vinden dat er mensen zijn die op zo een reis een beetje op haar zouden passen!
pi_91950328
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:39 schreef spuitje het volgende:
Dank jullie voor de antwoorden en de linkjes, ik had er dus duidelijk overheen gelezen.
En eerlijk is eerlijk: als het onze dochter zou zijn zou ik het wel een fijne gedachte vinden dat er mensen zijn die op zo een reis een beetje op haar zouden passen!
Natuurlijk! Ik denk daar net zo over, dat daar geen misverstand over bestaat :D

Maar, noem het dan geen recordpoging solozeilen, en laat dan al helemaal de term "unassisted" achterwege. Maak dan ook geen vergelijkingen met een Mike Perham, of een Jessica Watson. Maar noem de dingen gewoon zoals ze zijn: een wereldreis!

Alleen, geen enkele minderjarige krijgt vrijstelling van schoolplicht (naast leerplicht, kennen we in Nederland ook schoolplicht waarbij school een gebouw is waar je dagelijks omgang hebt met leeftijd- en studiegenoten, thuisonderwijs is om die reden in Nederland dan ook (in principe) verboden) voor het vieren van een vakantie van 2 jaar, en nog wel in afwezigheid van de nog altijd verantwoordelijke voogd(en). Probeer maar eens 1 enkele dag extra vakantie voor je kind te regelen buiten de schoolvakanties om.

Wat mij stoort in dit hele verhaal, is dat de zaken steeds anders worden voorgesteld dan ze werkelijk zijn.
pi_91951014
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:05 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Natuurlijk! Ik denk daar net zo over, dat daar geen misverstand over bestaat :D

Maar, noem het dan geen recordpoging solozeilen, en laat dan al helemaal de term "unassisted" achterwege. Maak dan ook geen vergelijkingen met een Mike Perham, of een Jessica Watson. Maar noem de dingen gewoon zoals ze zijn: een wereldreis!

Alleen, geen enkele minderjarige krijgt vrijstelling van schoolplicht (naast leerplicht, kennen we in Nederland ook schoolplicht waarbij school een gebouw is waar je dagelijks omgang hebt met leeftijd- en studiegenoten, thuisonderwijs is om die reden in Nederland dan ook (in principe) verboden) voor het vieren van een vakantie van 2 jaar, en nog wel in afwezigheid van de nog altijd verantwoordelijke voogd(en). Probeer maar eens 1 enkele dag extra vakantie voor je kind te regelen buiten de schoolvakanties om.

Wat mij stoort in dit hele verhaal, is dat de zaken steeds anders worden voorgesteld dan ze werkelijk zijn.
Tja, kan het alleen maar met je eens zijn.
En dan erger ik me groen en geel aan berichten in de pers over ambtenaren die op o.a. Schiphol staan om te controleren of een kind toch niet een dag te vroeg op vakantie gaat!
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:52:58 #107
3542 Gia
User under construction
pi_91952282
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:23 schreef spuitje het volgende:

[..]

En dan erger ik me groen en geel aan berichten in de pers over ambtenaren die op o.a. Schiphol staan om te controleren of een kind toch niet een dag te vroeg op vakantie gaat!
Nou nee, daar erger ik me niet aan. Dat men bij Laura blundert, wil niet zeggen dat het dan voor anderen maar allemaal is toegestaan buiten de schoolvakanties weg te gaan.

Ik erger me groen en geel aan ouders die een week voor of na de crocusvakantie op wintersport gaan, omdat het dan zo lekker rustig is. Kindlief is dan gewoon ziek.
pi_91954531
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:23 schreef spuitje het volgende:

[..]

Laura heeft ook geen vrijstelling gekregen van die leer- en schoolplicht :N De enige reden waarom diezelfde ambtenaren in dit geval niet kunnen ingrijpen, is omdat ze (om die reden) is uitgeschreven uit het bevolkingsregister.

quote:
Den Haag, 4 augustus 2010 De 14-jarige Laura Dekker vertrekt vandaag met haar zeilboot voor een proefvaart naar Lissabon. Verwacht wordt dat zij vervolgens aan haar solozeiltocht om de wereld begint. Ingrado draagt als landelijke brancheorganisatie actief bij aan het beschermen van het recht op onderwijs. Echter, nu Laura Dekker door haar ouders is uitgeschreven uit de Nederlandse bevolkingsadministratie vervalt de mogelijkheid om vanuit de Nederlandse Leerplichtwet handhavend op te treden als het meisje na de zomervakantie niet naar school terugkeert.
http://www.rblnoordveluwe(...)Laura_Dekker_def.pdf
pi_91955522
ls
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 18:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou nee, daar erger ik me niet aan. Dat men bij Laura blundert, wil niet zeggen dat het dan voor anderen maar allemaal is toegestaan buiten de schoolvakanties weg te gaan.

Ik erger me groen en geel aan ouders die een week voor of na de crocusvakantie op wintersport gaan, omdat het dan zo lekker rustig is. Kindlief is dan gewoon ziek.
Alsof je toekomst naar de knoppen is van een weekje school missen. Ik vind juist dat ze er veel te star aan vast houden.
pi_91955730
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:56 schreef MuyTrabajo het volgende:
ls

[..]

Alsof je toekomst naar de knoppen is van een weekje school missen. Ik vind juist dat ze er veel te star aan vast houden.
Ik vind inderdaad dat het ook wel een stap te ver gaat allemaal. Als je kind meer dan gemiddeld ziek is (mijn jongste valt in die categorie) krijg je óók de meest nare ellende.

Bij mijn jongste op school (en dat is niet de enige school die dit beleid voert) is het zelfs zo geregeld, dat wanneer je 10 keer te laat op school komt gedurende een heel lesjaar, dat je dan wordt aangemeld bij buro HALT! en tevens bij buro Jeugdzorg. Dat vind ik niet 1, maar 2 stappen te ver.
pi_91956125
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:56 schreef MuyTrabajo het volgende:
ls

[..]

Ik niet. Het recht op onderwijs is een groot voorrecht. Er zijn riante schoolvakanties, wanneer die beginnen en eindigen is gewoon duidelijk.
Ouders plannen hun vakantie maar naar de schoolvakanties.
Jezus zeg, de dochter van mijn ex is buiten school lange tijd op vakantie geweest naar Kaapstad.. Terwijl het helemaal niet goed met haar ging. De school gaat ook nog mee in een zielig verhaal..dat ze zoveel had meegemaakt, whatever, terwijl het puur om het plezier van de moeder ging.
Dit soort dingen slaat gewoon nergens.op.
Ik vind het heel normaal dat een kind buiten de vakanties gewoon naar school gaat. Wat kan daar in godsnaam mis mee zijn?
pi_91956233
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:01 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ik vind inderdaad dat het ook wel een stap te ver gaat allemaal. Als je kind meer dan gemiddeld ziek is (mijn jongste valt in die categorie) krijg je óók de meest nare ellende.

Bij mijn jongste op school (en dat is niet de enige school die dit beleid voert) is het zelfs zo geregeld, dat wanneer je 10 keer te laat op school komt gedurende een heel lesjaar, dat je dan wordt aangemeld bij buro HALT! en tevens bij buro Jeugdzorg. Dat vind ik niet 1, maar 2 stappen te ver.
ok, dat gaat idd. ook weer te ver de andere kant op.. Ik neem aan dat er stevig geprotesteerd wordt door de ouders?
pi_91956675
Overigens vind ik het ook een goed idee van die volgboot.
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:39 schreef spuitje het volgende:
Zeker! Dat is ook een fijne gedachte.. Alleen bewijst het wel dat ze eigenlijk te jong is.

Als het mijn dochter was, had ze ofwel in de schoolbanken gezeten, of als ze op reis zou gaan idd. jarenlang serieus voorbereid en met goede begeleiding, wrs. door mezelf, als dat enigszins mogelijk zou zijn.
Ik zou het ook best moeilijk vinden om mijn dochter zo lang niet te zien hoor.. Zou pa daar geen last van hebben?
pi_91965486
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:13 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

ok, dat gaat idd. ook weer te ver de andere kant op.. Ik neem aan dat er stevig geprotesteerd wordt door de ouders?
Niet bepaald. Het is niet zozeer een beleid dat door de school zelf is bepaald, maar het komt van hogerhand. In deze hele regio werkt het zo.
pi_91965614
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zeker! Dat is ook een fijne gedachte.. Alleen bewijst het wel dat ze eigenlijk te jong is.

Als het mijn dochter was, had ze ofwel in de schoolbanken gezeten, of als ze op reis zou gaan idd. jarenlang serieus voorbereid en met goede begeleiding, wrs. door mezelf, als dat enigszins mogelijk zou zijn.
Ik zou het ook best moeilijk vinden om mijn dochter zo lang niet te zien hoor.. Zou pa daar geen last van hebben?
Pa stuurt zijn dochter al vanaf de leeftijd van 10 jaar hele zomervakanties alleen het water op :X
Lekker rustig, heb je geen kind aan! (In de meest letterlijke zin).
  donderdag 27 januari 2011 @ 22:51:14 #116
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91966133
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik niet. Het recht op onderwijs is een groot voorrecht. Er zijn riante schoolvakanties, wanneer die beginnen en eindigen is gewoon duidelijk.
Ouders plannen hun vakantie maar naar de schoolvakanties.
Jezus zeg, de dochter van mijn ex is buiten school lange tijd op vakantie geweest naar Kaapstad.. Terwijl het helemaal niet goed met haar ging. De school gaat ook nog mee in een zielig verhaal..dat ze zoveel had meegemaakt, whatever, terwijl het puur om het plezier van de moeder ging.
Dit soort dingen slaat gewoon nergens.op.
Ik vind het heel normaal dat een kind buiten de vakanties gewoon naar school gaat. Wat kan daar in godsnaam mis mee zijn?
Op bijna elke werkplek valt er te onderhandelen over het wanneer opnemen van de vakantie.

Maar als je kinderen hebt is het kennelijk van levensbelang dat ze in de week van 3 tot en met 10 oktober op school zijn om over de herfstblaadjes te leren. Zo belangrijk dat ouders maar 200 euro meer voor een vakantie moeten aftikken.

Dat kan ook heus wel een weekje eerder of later. Zoals die andere user ook al zei, kinderen met griep lopen toch ook geen dramatische achterstanden op?

Als kinderen structureel worden thuisgehouden, dan is het een ander verhaal.
pi_91967365
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Op bijna elke werkplek valt er te onderhandelen over het wanneer opnemen van de vakantie.

Maar als je kinderen hebt is het kennelijk van levensbelang dat ze in de week van 3 tot en met 10 oktober op school zijn om over de herfstblaadjes te leren. Zo belangrijk dat ouders maar 200 euro meer voor een vakantie moeten aftikken.

Dat kan ook heus wel een weekje eerder of later. Zoals die andere user ook al zei, kinderen met griep lopen toch ook geen dramatische achterstanden op?

Dat ben ik dus niet met je eens. Scholen hebben per jaar zo'n 10-12 weken vakantie en dat in deze periode prijzen hoger liggen dan in de periodes daarbuiten is jammer maar helaas. Als iedere ouder zelf maar kan bepalen wanneer ze hun kind(eren) van school halen voor een vakantie wordt het een zootje! Ziekte is iets waar je niets tegen kunt doen, het plannen van een vakantie doe je zelf.
Maar in feite heeft dat dus helemaal niets met LD te maken, want die gaat gewoon helemaal niet naar school 8)7
pi_91967549
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 20:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wij hadden onze dochter niet laten gaan, hoe boos ze ook was geworden. Die boosheid gaat wel weer over en als ze tijd van leven heeft kan ze altijd nog gaan op het moment dat ze zelf mag beslissen en in haar eigen onderhoud kan voorzien. Dat LD een droom had is fijn, die hebben de meeste mensen. Maar dat wil nog niet zeggen dat die droom ook onmiddelijk in vervulling moet gaan!
pi_91979823
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 23:13 schreef spuitje het volgende:

[..]

Wij hadden onze dochter niet laten gaan, hoe boos ze ook was geworden. Die boosheid gaat wel weer over en als ze tijd van leven heeft kan ze altijd nog gaan op het moment dat ze zelf mag beslissen en in haar eigen onderhoud kan voorzien. Dat LD een droom had is fijn, die hebben de meeste mensen. Maar dat wil nog niet zeggen dat die droom ook onmiddelijk in vervulling moet gaan!
Och, mits goed voorbereid, begeleid en zonder aanvaring met allerlei autoriteiten en vooral zonder leugens om het verhaal heen, kan dat nog best een fraaie stunt zijn.
Wat ik beslist niet had goedgevonden is dat een meisje van 10 zes weken alleen gaat zeilen en in haar eentje vakantie gaat vieren op een eiland.
(Het kan natuurlijk zijn dat dit verhaal ook weer overdreven en/of leugenachtig is en dat ze feitelijk bij kennissen of familie verbleef. Misschien wel dezelfde mensen die nu achter haar aanvaren.)
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat Dick zijn dochter zolang niet ziet, en dat kennelijk niet erg vindt.. Jeetje zeg, de tijd dat ze op eigen benen staat komt snel genoeg dichterbij. Ik zou juist nog even willen genieten van de tijd die ze nog thuiswoont.
Het komt erg onverschillig op me over, maar ja, het is ook wel een bijzondere familie.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:08:06 #120
3542 Gia
User under construction
pi_91983737
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 22:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat de leerkracht steeds opnieuw hetzelfde uit moet leggen, omdat het net een duiventil is, doet er niet toe?
Op de werkplek gaat het om voldoende bezetting. Op school hoort in principe de hele klas aanwezig te zijn tijdens de lestijden. Behoudens de zieken.

Overigens vind ik een straf voor 10 keer per schooljaar te laat, wel terecht, maar een haltstraf gaat me net te ver. Daar kan een kind last van krijgen als het op MBO/HBO een stageplaats zoekt. Verder vind ik het ook onzin om zo vaak te laat te komen. Gewoon elke keer straf als een kind te laat is.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:35:51 #121
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_91984735
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat de leerkracht steeds opnieuw hetzelfde uit moet leggen, omdat het net een duiventil is, doet er niet toe?
Op de werkplek gaat het om voldoende bezetting. Op school hoort in principe de hele klas aanwezig te zijn tijdens de lestijden. Behoudens de zieken.

Sja, 'een zooitje' 'duiventil' zo heet het als je kind bent. Als volwassene word je geacht flexibel te zijn.

Dat een hele klas les krijgt zoals men vroeger in de kerkbanken zat, dat vind ik niet meer van deze tijd.
pi_91985045
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 12:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sja, 'een zooitje' 'duiventil' zo heet het als je kind bent. Als volwassene word je geacht flexibel te zijn.

Dat een hele klas les krijgt zoals men vroeger in de kerkbanken zat, dat vind ik niet meer van deze tijd.
Waarom zijn er überhaupt nog leraren, als je toch niks meer klassikaal doet?
pi_91985065
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 12:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

We hebben nu eenmaal wetten en regels en daar kan in bepaalde gevallen in overleg van afgeweken worden. Maar dat iedereen zelf maar gaat bepalen wanneer zijn/haar kind vakantie heeft zal niet gaan werken.
Bovendien: ook niet in iedere beroepsgroep kun je zelf bepalen wanneer je vakantie hebt. Denk aan het onderwijs, de bouw byvoorbeeld. En zelf heb ik ook voor een bedrijf gewerkt wat in de zomer drie weken dicht ging en dan had ik dus zomervakantie. In de winter nog eens twee weken en dat was het zo ongeveer. Dat wist ik voor ik daar ging werken.
En iedereen weet wanneer een kind naar school moet en wanneer het vakantie heeft. En LD heeft nu heel lang vakantie :Y
pi_91985150
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Och, mits goed voorbereid, begeleid en zonder aanvaring met allerlei autoriteiten en vooral zonder leugens om het verhaal heen, kan dat nog best een fraaie stunt zijn.
Wat ik beslist niet had goedgevonden is dat een meisje van 10 zes weken alleen gaat zeilen en in haar eentje vakantie gaat vieren op een eiland.
(Het kan natuurlijk zijn dat dit verhaal ook weer overdreven en/of leugenachtig is en dat ze feitelijk bij kennissen of familie verbleef. Misschien wel dezelfde mensen die nu achter haar aanvaren.)
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat Dick zijn dochter zolang niet ziet, en dat kennelijk niet erg vindt.. Jeetje zeg, de tijd dat ze op eigen benen staat komt snel genoeg dichterbij. Ik zou juist nog even willen genieten van de tijd die ze nog thuiswoont.
Het komt erg onverschillig op me over, maar ja, het is ook wel een bijzondere familie.
Ook ik kan me niet voorstellen dat je een 10-jarige alleen op vakantie laat gaan. Maar bij deze familie verbaas ik me niet zo snel meer. Mijn kind zolang moeten missen zo ik ook niet willen, maar dat was ook niet de bedoeling he? Pa zou haar opzoeken maar helaas waren de centjes op!
pi_91985574
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 12:48 schreef spuitje het volgende:

[..]

Ook ik kan me niet voorstellen dat je een 10-jarige alleen op vakantie laat gaan. Maar bij deze familie verbaas ik me niet zo snel meer. Mijn kind zolang moeten missen zo ik ook niet willen, maar dat was ook niet de bedoeling he? Pa zou haar opzoeken maar helaas waren de centjes op!
Beetje meeliften met die unassisted zwaar gesponsorde solo zeiltocht als jongste ooit? Zodat hij ook een paar jaar niet hoeft te werken maar uit de sponsorkrib kan meevreten? Zal vast de bedoeling zijn geweest, ja :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')