quote:Op donderdag 20 januari 2011 12:10 schreef tafelpoot het volgende:
Rutte heeft laten weten dat hij "not impressed" was door deze taalpuristen. Hij is niet van plan zijn taalgebruik te veranderen.
Precies juist verwoord. All the credits to him.quote:Op donderdag 20 januari 2011 11:58 schreef Id_do_her het volgende:
Mensen die Engelse termen gebruiken omdat ze slim willen lijken.
Stephen Fry.quote:
Mensen gebruiken Engelse termen omdat je inhet Nederlands vaak geen, of slechte, termen hebt voor sommige dingen. Dezelfde taalpuristen weerhouden mensen er ook van om nieuwe termen te verzinnen, omdat de taal "zuiver" gehouden moet worden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 11:58 schreef Id_do_her het volgende:
Mensen die Engelse termen gebruiken omdat ze slim willen lijken.
Taalliefhebbers lachen om taalpuristen. De taalliefhebbers die er verstand van hebben danquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:08 schreef kingmob het volgende:
Welkom in 2011.
Het blijft frappant dat juist 'taalliefhebbers' nooit kunnen omgaan met het aspect dat taal veranderd en dat de taal bepaald wordt door zij die hem spreken, niet door regels.
Denk verder niet dat ook maar iemand ouder dan 10 denkt dat engels praten 'stoer' of 'slim' is, al helemaal niet de minister-president.
Outside the box.quote:Op donderdag 20 januari 2011 11:42 schreef Juicyhil het volgende:
Ze moeten gewoon eens out-of-the-box denken.
Zegt iemand die eigenlijk Hittegolf had moeten heten.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:13 schreef HeatWave het volgende:
nee, we gaan de minister president erop aanspreken, honderdduizenden allochtonen die de taal totaal niet spreken negeren we.
De HeeAtWaaFe is een oud hollandsch oorlogschip Tongquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zegt iemand die eigenlijk Hittegolf had moeten heten.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:17 schreef tong80 het volgende:
Is er eigenlijk een Nederlands equivalent voor 'überhaubt' ?
Nee.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:17 schreef tong80 het volgende:
Is er eigenlijk een Nederlands equivalent voor 'überhaubt' ?
Sowieso komt het dichtst in de buurt denk ik.quote:
Maar niet in alle gevallen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:25 schreef tong80 het volgende:
[..]
Sowieso komt het dichtst in de buurt denk ik.
fopduikquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:27 schreef tong80 het volgende:
Of een Nederlands woord voor schwalbe.
Dat.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:13 schreef Denkbaar het volgende:
[..]
Taalliefhebbers lachen om taalpuristen. De taalliefhebbers die er verstand van hebben dan
Sowieso en überhaupt, twee germanismen van de bovenste plank.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:25 schreef tong80 het volgende:
[..]
Sowieso komt het dichtst in de buurt denk ik.
Nee hoor, gewoon leenwoorden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:49 schreef Ringo het volgende:
[..]
Sowieso en überhaupt, twee germanismen van de bovenste plank.
Dat is waar. Mijn definitie van germanisme (anglicisme/gallicisme etc.) is wat ruim (te ruim): een leenwoord dat zich (nog) niet aan de spelling van de lenende taal heeft aangepast.quote:
Pim Fortuijn de laatste tijd weinig Engels horen praten idd.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
OT: Rutte spreekt tenminste Engels, dat kan je van Wim Kok of Pim Fortuijn niet zeggen.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zat jaren geleden met een vriend van mij te praten over zijn nieuwe computer, zijn vriendin, lerares Nederlands werd boos over het gebruik van al die Engelse terminologie die we gebruikten, en zei dat voordat je überhaupt zulke woorden gebruikt je sowieso eerst eens moest weten wat ze betekenen en of er geen Nederlands begrip voor is.
Ik: Sowieso?
Vriend van me: Überhaupt?
Vriendin verliet huilend de kamer.
Hij noemde haar ook altijd "snor", maar dat is een ander verhaal.quote:
Het is geen complot hoorquote:Op donderdag 20 januari 2011 15:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Taalpuristen
Taalpurisme is gewoon verkapte arrogantie en het verdedigen van eigenbelangen. Alsof de taal die we nu spreken beter is (of puurder) dan de taal van 300 jaar terug, of de taal van 300 jaar in de toekomst. De enige reden dat taalpuristen bestaan, is omdat ze zo het monopolie op 'goede' taal kunnen hebben. Want als je niet uitgaat van taalpurisme, is iedere taaluiting die zijn doelen bereikt correct.
Plus dat het heel vaak van die pedante persoonlijkheden zijn die niets kunnen, en om nog een beetje macht te hebben maar gaan zeuren over kleinigheidjes.
Weet ik, het zal ook eerder onbewust gebeuren. Het is gewoon een beetje een pet peeve van me om me te ergeren aan 'kenners' die meer kennis claimen te hebben over de keuze tussen 'goed' en 'slecht', terwijl er (vrijwel) geen kennis nodig is voor die keuze: goede taal is alle taal die haar functie volbrengt. Dat is alles. Maar taalpuristen doen alsof er een hoop bij komt kijken, dat in werkelijkheid irrelevant is.quote:
Zwaluw.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:27 schreef tong80 het volgende:
Heimweequote:Op donderdag 20 januari 2011 14:27 schreef tong80 het volgende:
Arjen Robbenquote:Op donderdag 20 januari 2011 14:27 schreef tong80 het volgende:
Waarom gaat deze meneer vanaf 2:11 over van Helvetica naar Arial?quote:
Gut feeling is gewoon een onderbuikgevoel. Een old school politicus is een politicus van de oude garde. In character = zichzelf zijn, all out gaan = er helemaal voor gaan. Nee, goede Nederlandse termen voor al die anglicismen hebben we hier niet.quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:12 schreef MASD het volgende:
[..]
Stephen Fry.[ afbeelding ]
[..]
Mensen gebruiken Engelse termen omdat je inhet Nederlands vaak geen, of slechte, termen hebt voor sommige dingen. Dezelfde taalpuristen weerhouden mensen er ook van om nieuwe termen te verzinnen, omdat de taal "zuiver" gehouden moet worden.
Stelletje wankers.
Ik denk dat hij het niet zelf gemaakt heeft, de gesproken tekst is volgens mij van zijn podcast.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:39 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Waarom gaat deze meneer vanaf 2:11 over van Helvetica naar Arial?![]()
![]()
Edit: en bij 2:55 weer terug.
Eigen taal eerst?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 19:21 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Gut feeling is gewoon een onderbuikgevoel. Een old school politicus is een politicus van de oude garde. In character = zichzelf zijn, all out gaan = er helemaal voor gaan. Nee, goede Nederlandse termen voor al die anglicismen hebben we hier niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |