Nee heb m'n oren niet laten uitspuiten. Zou niet nodig zijn. Je oren klaren doe je door je neus dicht te knijpen en dat al blazend de druk beetje bij beetje op te bouwen. Op een gegeven moment plopt je buis van Eustachius open.quote:Op maandag 24 januari 2011 14:55 schreef VitaminWater het volgende:
Wat bedoel je hier precies mee?
"Hij vroeg me ook om te klaren, en ik herinner me nog dat ik precies een snot of slijm door mijn linkeroor blies."
Je hebt je oren uit laten spuiten en er kwam redelijk wat uit? Ik heb al jaren dat ik dit ook een keer zou willen laten doen, maar ik heb geen idee of het nuttig is. Heb zelf ongeveer een half jaar nu een beetje last van T. Bij mij is het gelukkig geen constant toon, maar meer geruis van een oude beeldbuis tv die je net aanzet. Of dat gesuis als je 's nachts thuiskomt van een discotheek en het is doodstil behalve dat gesuis in je oren.
Ik heb het al heel lang icm met gehoorverlies/geluidsintolerantie. Ik weet niet beter. Je went er idd ook aan. Het is juist door anderen of dingen die je leest dat je er weer op gewezen wordt.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:12 schreef Kattekrab het volgende:
Ik heb zelf ook slaappillen in het begin genomen, maar ben er nu van afgestapt. Ik heb m'n oorsuizen nu een half jaartje. Ik ben niet meer zo paniekerig als vroeger, en het gesuis is gevoelsmatig wat gekalmeerd. Maar ik ben er ook nog niet. Bij elk stil moment zeggen m'n gedachten: "is het er nog? hoor ik het nog?". En dan is het daar weer. Dat wil ik afleren, maar hoe leer je je gedachten aan iets niet te denken? Waarschijnlijk moet daar veel tijd over heen gaan ...
Naar een dokter voor advies lijkt me. Dat ploppen vind ik niet echt een jofel idee. Je bouwt steeds druk achter je trommelvlies op wat je vervolgens met enorme kracht weg probeert te krijgen. Doe dan liever neusspray (niet te lang) of spoelen met lauw, zout water.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 00:37 schreef Perquisite het volgende:
Ik ben 36 uur geleden bij awakenings geweest en ik had gister avond en nu een soort ruis in me linker oor. Ik had er vandaag de hele tijd geen last van maar toen ik eraan dacht of ik het hoorde hoorde ik het weer en nu wat harder dan gister. Ik plop ook best vaak me oren door in me neus te knijpen en dan uit te blazen omdat ik het gevoel heb dat me oren dicht zitten of dat er een soort druk op me oren zit.
Kan iemand me helpen?
Tinnitus is niet geneesbaarquote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:42 schreef DaneV het volgende:
[..]
En dus heb je meer kans op herstel !
Je moet wat minder op internet lezen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:19 schreef Zwollesjappie het volgende:
Ik heb nu weer een soort angstaanval.. Zweten, hele snelle hardslag..
Omdat ik sinds kort ook duizelig ben, en ik las op internet dat het bij tinnitus hoort..
Ben benieuwd hoe dit alles zich ontwikkeld.
Onzin. Er zijn genoeg mensen die na een tijdje minder/geen tinnitus meer hebben hoor... Vooral als je het pas een paar weken hebt is die kans vrij groot.quote:
Drukgevoel op de oren kan passen bij een (tijdelijke) gehoordip. Ik zou niet al te veel je oor 'ploppen'. Dat is nergens goed voor, en het is ook niet zonder risico. Beter is je oren zo veel mogelijk rust geven en proberen er weinig aan te denken.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 00:37 schreef Perquisite het volgende:
Ik ben 36 uur geleden bij awakenings geweest en ik had gister avond en nu een soort ruis in me linker oor. Ik had er vandaag de hele tijd geen last van maar toen ik eraan dacht of ik het hoorde hoorde ik het weer en nu wat harder dan gister. Ik plop ook best vaak me oren door in me neus te knijpen en dan uit te blazen omdat ik het gevoel heb dat me oren dicht zitten of dat er een soort druk op me oren zit.
Kan iemand me helpen?
Klopt, maar de oorzaak ervan soms wel. Een gehoorverlies kan tijdelijk zijn en vanzelf weer opklaren (wat velen na een festival hebben). Soms ook is er een verstopping of vitaminedeficiëntie waar wat aan gedaan kan worden. Maar als het gehoorverlies structureel is, zijn er eigenlijk alleen wat experimentele behandelingen die toch ook weer niet zonder risico zijn.quote:
Dat kan. Je evenwichtsorgaan zit in je oor, dus als daar iets niet goed zit, is de kans op duizeligheid, evenwichtsstoornissen groot, ben je niet toevallig verkouden of zit dat er aan te komen? Een paar nachten een ui naast je bed kan wonderen doen in zo'n geval. Het lijkt me ook niet echt handig om je er zo op te focussen. Pas een beetje op wat je doet, ga eventueel even langs de huisarts (ivm kans op verkoudheid) en doe voorzichtig met geluid de aankomende tijd.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:52 schreef Zwollesjappie het volgende:
Ik ben de laatste tijd duizelig, als ik uit de auto stap, of als ik opsta enzo..
Komt dit ook door tinnitus?
Ja, ik ben vannacht inderdaad verkouden wakker geworden!quote:Op woensdag 2 februari 2011 00:06 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat kan. Je evenwichtsorgaan zit in je oor, dus als daar iets niet goed zit, is de kans op duizeligheid, evenwichtsstoornissen groot, ben je niet toevallig verkouden of zit dat er aan te komen?
En dan nog ...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 22:41 schreef DaneV het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn genoeg mensen die na een tijdje minder/geen tinnitus meer hebben hoor... Vooral als je het pas een paar weken hebt is die kans vrij groot.
De laatste keer ik m'n dokter op visite had, zei hij dat m'n trommelvlies naar buiten gespannen staat. Dat het waarschijnlijk wijst op vocht en dat ik minimaal 3x / dag m'n oren moest klaren / ploppen. Waarom zou dat slecht zijn? Een duiker doet niets anders ...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 23:08 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik zou niet al te veel je oor 'ploppen'. Dat is nergens goed voor, en het is ook niet zonder risico. Beter is je oren zo veel mogelijk rust geven en proberen er weinig aan te denken.
Hoe ervaar je hyperacusis? Ik heb soms momenten op bepaalde hoge tonen, dat er iets aan m'n trommelvlies meetrilt. M'n oor klinkt dan ook een beetje 'distorted'. Ik heb dit altijd gehad in m'n linkeroor. Maar het doet niet echt pijn. Heb dit ooit eens aan een KNO arts gevraagd en hij vertelde dat dit een spier was die te fel reageert.quote:Op woensdag 2 februari 2011 00:06 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik heb al zo lang tinnitus, gehoorverlies en hyperacusis dat ik niet beter weet. Ik wordt pas weer op mijn tinnitus gewezen door dit soort topicsHet gehoorverlies is ook iets wat inmiddels "normaal" is; het enige wat ik storend blijf vinden is de hyperacusis; dat zorgt er ook voor dat ik in rumoerige ruimtes niet hetgeen kan horen wat ik juist wil.
Grom. Ik heb dat ook de laatste weken. Vooral in mijn rechteroor is stemgeluid pijnlijk en soms ook met van die tikjes (tensor tympani spiertjes). Ik vind het behoorlijk irritantquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:13 schreef Zwollesjappie het volgende:
Sinds twee dagen ook erg veel last van de H. het lijkt wel of er bij elk geluid mijn oren mee bewegen het doet ook pijn.
Normaal gesproken heb ik nooit echt last van de H, weet iemand hoe dit komt, en trekt het ook wel weer weg?
quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:26 schreef eleusis het volgende:
Ja, dat forum is soms best naar... Net deze week heb ik er weer even rondgekeken, en dat had ik eigenlijk niet moeten doen. De bezoekers ervan zijn grotendeels de mensen die ernstige klachten hebben, vaak ook wat ouder zijn. De sfeer is er soms wel erg wanhopig. Je krijgt er een beetje het idee van alsof het alleen maar erger kan. Terwijl er heel veel mensen zijn met tinnitus/hyperacusis die er weer 'bovenop komen', bepaalde klachten of beperkingen een plek geven, en er zo weinig mogelijk aandacht aan schenken. Maar ja, die mensen blijven niet lang hangen op een oorklachtenforum...
Hier ook wel een aardige avond eigenlijk. Ik heb daarstraks een lulverhaal van een uur tegen m'n vriendin gehouden zonder last te hebben. Toen ik stond af te wassen had ik niets om over na te denken, toen dacht ik weer aan m'n arme oortjes en stoorde ik er me gelijk weer aan.Maar toch, een goed teken. De 'olievlekken' van niet ermee bezig zijn zullen zich vanzelf wel weer uitbreiden. Ben alleen ongeduldig
Is het bij jou vroeger ook gekomen door een geluidstrauma?quote:Op zondag 6 februari 2011 01:05 schreef childintime het volgende:
[..]
Je kan je daar 20 jaar over verbijten en denken aan hoe het ooit was zonder dat; je kunt je er ook bij neerleggen en blij zijn dat je nog iets hoort
Bedankt voor de uiteenzetting! Lijkt me toch geen lachertje. Ik merk soms dat ik een distorted geluid heb in m'n rechteroor bij bepaalde hoge tonen, maar pijn doet het echt niet.quote:Op donderdag 3 februari 2011 01:21 schreef childintime het volgende:
Hyperacusis zorgt er bij mij voor dat ik idd harde, schelle geluiden niet kan aanhoren ...
Hier nog zo één. Maar als je je concentreert om het te negeren, focus je er weer op. Ik haat echt zo'n psychologische spelletjes.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:26 schreef eleusis het volgende:
De 'olievlekken' van niet ermee bezig zijn zullen zich vanzelf wel weer uitbreiden. Ben alleen ongeduldig
quote:I've had tinnitus for over two years now. In the beginning I used to hear the tinnitus all the time. Like many other people who first develop tinnitus, I was devastated. It seemed the life I had once known and loved was gone forever and I would never be happy again. I had suicidal thoughts for the first time in my life. I was miserable and crushed.
However, I began to notice that, from time to time, several minutes would go by and I would forget about the tinnitus. Usually because I had become distracted by something else. An absorbing conversation, an intense work project, something that took a lot of my attention and focus. Of course, hearing the "t" again would fill me with panic and dread and I would start to obsess again.
I decided to deliberately distract myself whenever I thought about the tinnitus.
Distractions I used:
Calling someone on the phone (and I use a headset). Throwing myself into my job more fully. Going to a pleasantly noisy restaurant for lunch or dinner. Refusing to allow myself to google tinnitus or visit tinnitus message groups; when I would feel driven to google tinnitus or go to the message boards to read the scary scary stories (for the billionth time!), I would call someone instead, or get up and leave the room, or take a walk, anything in order to resist .
When the "t" sound was very loud, I put on music or ambient sounds while I worked, get in my car and drive with the windows down and the AC blasting, or go into the bathroom and run the hairdryer, depending on where I was.
When I would have a "good" day, I would tell my husband about it and asked him to remind me on my next "bad" day that I did have good days. (For some reason, when the "t" would be very loud, I would be completely unable to remember that I had had a "good" day not long before, it was like an odd form of amnesia)
TV, computer time and trying to fall asleep at night were the hardest. I would be successfully distracted/absorbed for some time but would then hear the "t" sound suddenly after not hearing it for several minutes/chunks of time, or I would have a loud spike that reminded me it was there.
I would try not to panic, I would take a deep breath and instead of obsessing, congratulate myself that I had successfully not thought about the tinnitus for "x" number of minutes/hours. Otherwise I would not have just noticed it again. I would remind myself that was progress. I would remind myself that it wasn't true that I "always heard it" because there had been times all along , even the first weeks, when I would forget about it. I would tell myself that in just a short amount of time I would once again not hear it if I were patient and did not panic. I would breathe deeply and tell myself "baby steps". Then I would let myself be reabsorbed into whatever it was I had been doing.
I reminded myself this was a temporary situation and one day I would get past it. And I was right, I did.
I made myself stop looking for a cure and stop going to doctor after doctor and test after test and stop talking to everyone about it. When I would get the urge to do that again, I would tell myself it was counter-productive to do so. That Time was my biggest friend and ally.
I made myself live my life the way I used to before the "t". I had earplugs with me in my purse just in case but I went everywhere I used to go and did everything I used to do. I drank coffee again in the mornings, just like I used to do before the "t". I ate foods that had salt in it, just like I did before the "t". I treated myself with a nice hot bath and a cold glass of Chardonnay at the end of the day whenever I could, it's one of my favorite things to do yet I had stopped doing it when the "t" first showed up. I went to music concerts with my earplugs and found that I didn't have to wear them after all. Especially as time went on and my hyperacusis lessened.
Today, I rarely think about the "t". I only came back to this board the other day because I was remembering how bad it was at first and how much I struggled. It seems a long time ago now and very far away. I do have my life back, after all, and I'm happy once again.
So, to sum up:
Rationalization (am I really hearing the "t" 100 percent of the time? No, that's not true)
Distraction (finding something to do that would help take my mind off it)
Avoidance (avoiding anything online to do with "t", not googling, not going to message groups, not talking about it to people)
Acceptance (this is happening but it is temporary and with Time, I will be better
Note; I'm not saying any of this methods are for everyone, merely sharing what worked for *me*. I hope it helped some of you out there.
Does anyone else have any tips on methods that helped you get past the anxiety associated with "t"?
~~Annie
Goed planquote:Op dinsdag 8 februari 2011 21:47 schreef tomaat52 het volgende:
Nu ik dit zo lees, ga ik mijn gehoor beter beschermen.
Ja. Ws door motorrijden (tegenwoordig gebruikt men vaak oordoppen, in de jaren '80 niet) en de walkman (voorloper van MP3/4 spelerquote:Op zondag 6 februari 2011 10:28 schreef Zwollesjappie het volgende:
[..]
Is het bij jou vroeger ook gekomen door een geluidstrauma?
En ben je in die 20 jaar steeds slechter gaan horen?![]()
Tip:quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:32 schreef Zwollesjappie het volgende:
Ik heb besloten om niet meer uit te gaan, en ga er mee leven met de T!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |